1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582347 inlägg · 6215 ämnen

Silly season 15/16

« · 1690923 · » Till forumet


Sv: Silly season 15/16
Undra hur det går för Robin Persson med SHL-kontraktet egentligen.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Kylington har skrivit kontrakt med Flames. Tungt för AIK om han spelar i AHL istället.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

El_loco: När du skrev att bobbarna får bättre målvakter i samband med att de lånar in en junior från Modo så tolkade jag det som att du bland annat jämförde just sagde inlånade Olsson med vår Ohre. Så då gjorde jag en egen jämförelse. Det var inte meningen att lägga ord i munnen utan jag trodde att det var det du pratade om.

När det gäller Mattsson så är det ingen slam dunk att han blir seriens bäste målvakt direkt. Men det är inget hopplöst fall heller. Jag är juli-optimist.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
El_loco: Gällande samarbete med Modo så behöver du inte vara det minsta orolig. Skillnaden är att ett lag som Mora lånar in för att fylla laget, det gör inte vi och det ska vi vara jävligt glada för. Det finns inget uttalat samarbete mellan oss och Modo utan det kommer ske som förra säsongen, vi lånar in vid skador, sen kan det bli Färjestad, Modo, HV eller vilket lag som helst. Att hålla på något uttalat samarbete med en klubb när vi har väldigt bra juniorer på gång vore onödigt och farligt.

Hirsch har inte värvat Mattsson utan han fick vara med och ha åsikter gällande vilken målvakt han ville ha. Johan Mattson blev andrekeeper bakom en av seriens absolut bästa, plus att han var på lån från DIF. Tilläggas ska även att Mattsson fick stå i huvudsak på bortaplan i höstas, han fick ingen gräddfil direkt.

Det råder inte direkt brist på målvakter överlag så om man velat titta på andra alternativ så hade man garanterat gjort det. Hirsch ansåg förmodligen att det finns mer att ta ut av Mattsson så då kör de på det. Han får ju en oerhörd chans att verkligen ta steget nu också efter att ha hamnat lite på kant tidigare. När han skulle ta klivet för typ två år sen i DIF så klev ju Reideborn fram och blev sjukt bra och tog upp Djurgården i SHL. Vi får se hur Mattsson blir men han går onekligen i linje med resterande lagbygge, plus då detta med Hirsch.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

El Maco: Nu lägger du nog ord i munnen på mig. Jag har inte jämfört Ohre och Olsson. Nog för att det känns rätt stabilt att Olsson representerat Sverige i U18 VM. Ohre har väl inga landskamper så vitt jag vet. Vidare så var väl i princip inte Ohre backup för oss i fjol. Mest bara ett namn på pappret. Hur många matcher gjorde han? Det stora problemt jag ser är att Modo lånar ut spelare till alla andra utom oss. Sundsvall nu och Mora tidigare. Hur ska det fortsätta? Jag frågar igen finns sammarbetet kvar och hur djupt är det?

(För övrigt så tycker jag att det är rätt patetiskt att det är tillåtet att låna ut spelare till alla olika klubbar. Vore coolare med tydligare farmartillhörigheter. Tydligare regler. En spelare ska ju inte kunna representera tre-fyra klubbar i svensk elithockey under en säsong. Men det är en parantes i debatten.)

Vidare så kan man snacka om vilken fantastisk potential vårt nya målvaktstränare och Mattsson har. Jag ställer mig dock rätt tveksam till att Peter Hirsch hade något större urval när han valde just Mattsson. Mattsson var ju inte ens förste keeper i Löven ifjol - där jag misstänker att Hirch hade rätt mycket att säga till om när det gäller laguttagningen. Hirch hade nog en rätt begränsad penningpung när han valde Mattsson.

Givetvis så hoppas jag att ni positiva människor har rätt och att den stora potentialen hos våra keepers slår in och de murar igen totalt i vinter. Jag känner bara att potential är inte sättet jag helst skulle vilja beskriva mina målvakter. Känns som det hade varit trevligare med ett något säkrare kort. Men å andra sidan så prövade vi väl det i fjol och det gick ju så där...

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

El_loco: Jag vet inte varför bobbarna skulle ha en bättre backup än vi i och med att de får låna Modokillen? Ohre har mer rutin och har ingått i A-lagstruppen ett år och testat på allsvenskt spel redan. Han hade väl dessutom bättre statistik i alla kategorier än Markus Olsson i J20 förra säsongen.

För att avgöra saken så har Ohre Kovland som moderklubb vilker inger mer respekt än Olssons Örnsköldsvik SK...

Den stora frågan är väl hur bra våra respektive förstamålvakter kan tänkas vara. Åke är ett starkt namn för bobbarna. Ny målvaktstränare känns som en möjlighet att få ut mer på målvaktssidan än vad vi fått på senare år och förhoppningsvis levererar Mattsson. Han lär ju behöva vara ganska dålig för att inte vinna fler matcher åt oss än vad Norja gjorde.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Jag är inte överdrivet orolig med Ohre som tvåa. Han är tillräckligt bra och har potential nog för att ges den möjligheten. Kändes mer ihåligt ifjol bakom vår etta som själv inte visade sig vara bättre än en backup i längden. Mattsson tror jag hårt på och som du skriver så känns lösningen med honom och Hirsch bra på förhand. Att vi överhuvudtaget bytte målvaktstränare känns klockrent. Ska bli spännande att se vad en ny röst och nya idéer kan göra.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

El_loco: Ja, alltså vi kommer ju gå in med Mattsson som ohotad etta. Sen kommer vi, som jag förstått det, sannolikt att ha en liknande deal med Modo som förra året. Det vill säga att vi lånar deras andremålis någon gång då och då när det passar vilken sannolikt kommer vara Jonatan Bjurö om inte han får en knäpp och spurtar förbi Reideborn. 

Hade inte Sundsvall gått upp så hade Åke spelat här, vilket ju hade känts bra, tror jag. Eller jag vet inte, det är svårt det där. Han var jämn förra året, men så spelade han i ett lag som lekte sig igenom seriespelet. Dock var han bra även i kvalserien så ingen skugga ska falla över honom. Sen är ju frågan hur han kommer lyckas i ett bottengäng. 

Men förhoppningen är ju att inte läget ska bli detsamma som förra året när de enda gångerna man egentligen kunde hoppas rejält på vinst var när vi fick låna Reideborn. Man får titta på målvaktslösningen som helhet. Vi tar Peter Hirsch från Löven. Han får själv vara med och bestämma vilken målvakt han vill jobba med och väljer då Johan Mattsson som han redan haft en säsong. På pappret så ser det ju onekligen ut att vara en optimal lösning. 

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Modo lånar ut Keeper till Katterna. Skit. Känns ju för övrigt som att katterna är starkare på målvaktssidan än oss. Hoppas jag har fel.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
lungan: Någon kanske är klar?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Hur kan truppen vara komplett?

Fyra kedjeformationer blir 12 st inte 11 st som det är nu? Vi måste väll kunna ha 12 forwards?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

cally47: alla är kanonnöjda så det blir alla tiders allsvenska.

Kommentera


Sv: Silly season 15/16
El Maco: Bobbarna värvar en 19 - åring från LHC. Ingen poängspruta direkt men de ser väl något som jag inte ser nät jag tittar i eliteprospects.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
SMÅLAND: Luktar lite typ andraligan i något alpland.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
SMÅLAND: BSK Flyers ringde. Nystart. Anders Wikberg är också på.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
SMÅLAND: Ta också hit Leffe som assisterande och Glenn som marknadsansvarig så har vi The Complete Strombergs.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Strömberg jag ny klubb..

33 poäng på 45 matcher...

Eller ska vi hänvisa honom till antikrundan?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Ja, annars är det krig igen. Inte ett enda lån. Inte en sekunds istid. Icke!
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
kulltorp: Äh, modoitisk ryktesrunkning.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
kulltorp: Var kommer det ifrån? Låter som skitsnack.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Det ryktas om att Elias P är på gång till Modo.Är det ngn som kan följa upp det ryktet?
Tycker det vore för jävligt om vi skulle tappa honom redan nu.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Självklart inte hela säsongen men 20-25 matcher tror jag vi kan räkna med iaf.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Tycker Bryhnisveen ska spela med Bohman. Asplövens bästa backpar den gångna säsongen om du frågar mig. De kan varandra om man säger så.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Håller med. Vi kommer dock helt säkert ha möjlighet att nyttja honom, men sig i 1/3 av serien - max. Sen kommer vi troligen, som skrivits tidigare, att få "hem" Ludde nån sväng också. Näe, jag räknar istället kallt med Molinder helt och fullt i vinter. Allt talar för det.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
cally47: Jag tycker det är överoptimistiskt att räkna med Persson.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
cally47: Byt plats på Brynis och Nilsson så tror jag att det är ganska så nära hur det kommer se ut. Brynis är tänkt som försteback.

Det kanske kan bli något av detta ändå, en sån som Johnsson tror jag kan bli väldigt bra. På backfronten så tror jag faktiskt att Fernholm och Brynis är våra största hopp, Fernholm avslutade säsongen oerhört starkt i Troja tydligen. Får hoppas på att vi får in något Caslava-liknande i honom som hela tiden fokuserar på att ligga rätt snarare än att ta risker. Risker i form av offensiva strapatser eller att hela tiden söka tackling, han är ej en sån back som jag förstått det. Plus storleken på det, känns mums på förhand.

Sen får Brynis, Nilsson och kanske Brändström (i händelse av speltid) försöka åstadkomma något framåt. Strömberg får gärna göra lite poäng igen också men om en sån back vinner interna backligan så är det ett underbetyg till de backar jag nyss nämnde.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
cally47: Damit, det ser väl inte så tokigt ut. Hoppas att Mattsson kan spika igen några fler matcher än Norjas mäktade med. Förhoppningsvis hjälper det att lyfta laget.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Räknar starkt med att J.P spelar med Timrå i vinter ;)

66 Mattsson (60 Ohre)

93 Marklund - 10 Lindgren - 28 Persson
4 Nilsson - 9 Strömberg

25 Westin - 21 Johnsson - 8 Hallin
2 Westin - 17 Fernholm

54 Dahlèn - 19 Öhrn - 57 Wedin
33 Bryhnisveen - 55 Bohman

46 Johansson - 22 Berglund - 23 Boyce
3 Lander - 44 Brändström
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Jamen det var ju likväl ett nytt ställ, men med snarlik design. Inget anmärkningsvärt dock. Jag vet inte jag... Lite olika ändå. Vi hade väl samma stuk där ett bra tag från slutet av 90-talet och framåt, eller? Känns lite beiget att byta för ofta. Hitta identiteten och bara kör. Justera litegrann är ok, men inte för mycket exprimenterande. Vi har åtminsone hållit oss till klubbfärgerna, till skillnad mot för t ex. FBK som kört efter huvudsponsorns kulörer ett antal gånger. Fattigt värre.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Jaja, men så är det ju alltid. Men helt byta ställ brukar ju göras vartannat. Innan det här stället så körde man väl med det som juniorerna fortfarande har.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Icke. Små justeringar gjordes. Googla. Inte bara de nämnda namnskyltarna försvann.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
El Maco: Haha! Klassisk banderoll. Tänk om man kunde uppbåda samma besvikelse över att spelare lämnar oss även i dagens läge. Det kanske kommer tillbaka samtidigt som det kollektiva självförtroendet stegras.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Nee, va? Vi hade väl samma design under säsongen som var som året innan det? Att de fysiska tröjorna byts ut är ju en självklarhet men jag menade designen.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Corvo: Går det bra i Färjestad Martin Lindman? Limhamn nästa?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

Corvo: #8 är inte reserverat/pensionerat. Det är bara #5 och #20. Zätas nummer går dock igen utanför A-laget.

Nya tröjor är det varje säsong numer, som sagt.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Man byter varje säsong numera. Du noterade väl exempelvis att den där fula namnlappen nertill på tröjorna var borttagen senast?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
cally47: Nja det var till första allsvenska säsongen va? Man brukar väl byta varannan säsong så det borde vara dags för byte nu, skulle iofs överleva om man körde vidare med samma ställ.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Corvo: Var det inte nya tröjor till den gångna säsongen?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Herminator: Hehe hoppsan! Jag får införskaffa mig en ny telefon tror jag, 
Telefoner kan bli utbytt precis som hockeyspelare om dom inte presterar tillräckligt sätt till förväntningar. Att vilja skriva "slangis" istället för "sladdis" är bara under all kritik, thats it.

Skatteåterbäringen på måndag kommer verkligen lägligt. 
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Nu är det i och för sig standard att göra lite ändringar på matchtröjan efter två säsonger och det gäller väl för dom flesta lagen. Att spelare som spelade i klubben redan ifjol som t ex Jens Westin, Mattias Nilsson och Adam Ohre byter nummer kan väl anses som en bekräftelse på att det blir nya tröjor till hösten.

Blir spännande att se vad resultatet blir.

För mig så kommer Jens Westin även i fortsättningen att förknippas med #18. Martin Lindman spelade väl i och för sig i #2 har jag för mig och han var riktigt bra men det är evigheter sedan nu och skulle lika gärna kunna vara något som inte ens har hänt.

Förknippar bara #2 i Timrå med Eric Moe och med undantag för säsongen 08/09 när han större delen av säsongen spelade tillsammans med Mikko Lehtonen så har han inte direkt bidragit med något positivt till Timrå på A-lagsnivå och är ingen personlig favorit precis.

Klokt val av Mattias Nilsson att inte fortsätta spela i #51. Hur kan det numret inte vara reserverat för Anton Lander? Herregud, den egen produkt som vi har fått fram som har haft störst talang på massor av år. Att det var just en 18-årig Anton Lander som klev fram som sköt oss till slutspel i allra sista omgången 2009 samt fixade så att vi slapp spela negativt kval säsongen efter är ingen slump. 

Och Pelle fortsätter spela med #8. Inga konstigheter att han inte får för sig att han känner för att ett nummerbyte skulle vara en bra idé när han går in på sin sjätte raka säsong och trettonde totalt i klubben. Men att ett lag består av en spelare med samma tröjnummer som är hissat i taket och reserverat måste vara väldigt sällsynt.

Men Pelle är Pelle. Legend och kultspelare som jag tror börjar närma sig sista versen. Hade det varit någon annan så hade denne förmodligen fått byta nummer i samma veva som tröjan hissades i taket eller definitivt fått byta nummer när laget fixar fram nya tröjor. 
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Som med Sörensen då, fast där är det morsan. Stort och självklart från Mattssons sida.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Hur skulle ni formera laget som det ser ut just nu?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Corvo: Ja, eller sladdis rent av..
Kommentera


Sv: Silly season 15/16
JobbaPuck: Jag är ute på tunn is nu men jag TROR att det är så att #66 är Mattssons farsas födelseår (tror att farsan dog för några år sedan). Jag la omotiverat lång tid på att leta Youtube-klipp på honom när han skrivit på för att stärka min tes att det kan vara en smart värvning och han nämnde detta i något klipp vill jag minnas.
Kommentera

Sv: Silly season 15/16

Knylan: Att karln hade #2 (jaja #150 också...) och sällan var bakom egen röd är ju dock vida känt.

Enig. Eller 30 och 35. 60 vettefan, och 66 förstår jag inte alls. Kanske kan vara nån sorts hyllning a la Sörensen i DIF.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16

JobbaPuck: Jaja, Peter Smedberg var före min tid.

Trist kombo tycker jag. Det enda som varit bättre än att Westin tog #2 hade varit om Ohre tog den. Och Mattson #1. Det är ju så det alltid borde vara.

Kommentera

Sv: Silly season 15/16
sargad: Sitter du fastkilad i det högra eller vänstra hörnet?
Kommentera

Sv: Silly season 15/16
Knylan: Apropå det där med #2. Säg det till Peter Smedberg.

60 och 66 på målgossarna. Fräsigt eller bara annorlunda?

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1690923 · »