El Maco: vi har unga veteraner i laget varför ska vi ta in gamla som tidigare ratats?
Boyce, J Westin, Wedin, Örn, O Johansson, Strömberg, Molinder, E Berglund
Nä tycker vi redan har stommen av rutin och kulturbärare i laget att bygga vidare på. Ovannämnda herrar har inför nästa säsong ytterliggare in precis avslutad rutin säsong bakom sig.
Jåkkinen: Jo precis. Mr Madhawk skrev för någon vecka sen att både Sebastian Dyk och Victor Öhman i Västervik är klar för spel i Pantern nästa säsong. Han har koll på vad han skriver om så jag litar på att det stämmer. Ingen koppling till Pantern hos varken Dyk eller Öhman sedan tidigare vad jag vet. Däremot så har båda två Malmö som hemstad. Gissar på att det kommer bli officiellt så fort Västervik och Asplöven har spelat klart sina säsonger.
sargad: Haha förlåt att jag drog in dig i det hela.. Annars Jag går bara på vad han själv har sagt till media m.m. Men han verkar ändå lite sugen på att testa på Allsvenskt spel, men där ligger nog västervik för bra till för hans del som sagt. Annars har han producerat bra i flera säsonger. Han låg tätt i häl med En viss Patrik Karlkvist i poängligan när dom spelade tillsammans i Vik. Då gick han tyvärr sönder och fick genomgå någon operation om jag inte minns fel. Karlkvist drog då ifrån i poängligan.
Knylan: Som jag minns det hela så ville man behålla Dahlroth efter att klubben åkte ur. Däremot så siktade Dahlroth själv på att få SHL-kontrakt och det slutade med att det hela rann ut i sanden då Timrå inte fick ett ja till förlängning i tid och Dahlroth fick vända hem till Norrbotten utan vare sig SHL-kontrakt eller spel med Timrå i Allsvenskan.
Jag tycker inte heller att Dahlroth riktigt höll måttet i SHL på tiden som det begav sig. Känns ärligt talat inte som att han skulle bli en av lagets toppbackar nästa säsong heller. Där har vi väl Westin, Nilsson samt förhoppningsvis Strömberg och den där PP-backen, förutsatt att vi nu lyckas hitta honom, som även lär bli Brynis ersättare.
Men det är klart att Dahlroth platsar och jag tror även att han blir en bra ersättare till Bohman om han nu väljer att flytta hem till Södertälje. Lite synd att bli av med något så sällsynt som en högerfattad spelare i Timrå däremot.
Det är klart att klubbfattningen inte är allt. Men jag förstår inte hur eller varför vi har haft så få, alternativt inte lyckats hitta några att värva, högerfattade spelare på så många säsonger.
Bristen på högerfattade spelare är nog inte hela sanningen bakom att vi har haft så uselt resultat i PP i så pass många säsonger. Men en del av det i alla fall.
Det blir ju klart färre och sämre skottlägen samt betydligt enklare för motståndarna att läsa av spelet med 5 leftare i PP-uppställningen.
Corvo: Jag minns inte turerna men det stämmer nog precis det du skriver.
Dahlroth blir nog bra. Han har varit i klubben förut, har mycket seniorerfarenhet trots sin unga ålder och kan säkert bli en del av stommen på backsidan. Tredje backpar, varken mer eller mindre. Billig. Klappat och klart. Bra lösning för båda parter.
För övrigt så röstar jag för att vi behåller John Westin, trots att säsongen inte alls blev samma succé som i fjol poängmässigt. Köper en roll i fjärdelinan utan jidder, vi behöver den sortens spelare också. I den bästa av världar så har vi en tung brunkare som kan checka högt men också bidra med 10-15 mål om det studsar rätt. Bra straffskytt, fruktat handledsskott.
Done deal. Tror inte det minskar Jens trivsel heller.
Knylan: Jepp, känns faktiskt riktigt klockrent för båda parter. En annan back som jag måste ge cred till är Mattias Nilsson. Tycker verkligen att han har gått från klarhet till klarhet. Det har ju tidigare hänt fler än en gång att han har sjabblat med pucken som sista man vilket har slutat med baklängesmål.
Men det känns som att han verkligen har lärt sig någonting av dom horribla försvarsmisstag som han har gjort tidigare. Tycker han spelar väldigt lugnt och säkert numera. Har tyvärr inte mycket att bidra med offensivt. Men det är han inte ensam om bland backarna.
Simon Fernholm har verkligen inte varit någon favorit hos mig den här säsongen. På förhand ett ganska hypat nyförvärv, kanske t.o.m överdrivet hypad? Det var i alla fall ingenting som han levde upp till. Om han åtminstone kunde kompenserat den sega skridskoåkningen, dåliga balansen, sin svaga puckkontroll och klubbteknik med att åtminstone utnyttja sin storlek hade jag kanske haft lite lättare för honom. Däremot så är det bara att erkänna att han faktiskt gjorde bra ifrån sig i slutet av serien samt i slutspelsserien.
Frågan är vilken typ av back han bör ersättas med? Det känns som att vi har tillräckligt med utpräglat defensiva backar i t e x Didrik Strömberg och Jesper Dahlroth. Förutsatt att dom båda spelar i Timrå nästa säsong såklart.
Jag ser gärna en tvåvägsback av hygglig allsvensk klass. Något namn som kan vara lämplig för den rollen är ingenting som jag har i huvudet just nu och jag orkar inte sitta och EP-scouta mitt i natten.
Simmalugnt: Conny Strömberg har kritat på! Nubben har hittat en lösning på PP problemet. Systembolaget i Timrå lovar att börja med Söndagsöppet för att tillmötesgå Timrå IK och dess nya stjärna
{7566}: Har Almtuna stålar? Trodde dom balanserade svårt ekonomiskt och varje säsong var tvungen att sälja av från årets skörd? Kanske dessa backar vill dit av andra skäl.
sargad: Inte insatt så särskilt i det. Men de blev ju skuldfria i rekonstruktionen. Nya arenan kommer det positiva besked om i lokalpressen vilket säkert ger dem lite mer framöver. De har gått ut med vision där man pratar om ökad spelarbudget stegvis år för år. Ny och större säljorganisation samt tydligen en driftig klubbchef vad som sagts mig. Finns säkert mer som ger dem ökade möjligheter. Det sägs att flera av de som lämnat inklusive Norén hade höga löner och tar de då in unga utvecklingsbara spelare så blir de säkert billigare. Hörde att det var nån agent som twittrade och berömde klubbens strategi allmänt och research på spelare. Så de har väl bra rykte hos agenter nu.
{7566}: Nej, varför Albin till Almtuna, varför vill han inte till Timrå?
Heller Albin än Dalhroth, säger jag
Almtuna snodde Norén ska de norpa Albin nu också, nä slut sno spelare framför näsan på oss Almtuna, ni börjar bygga upp en rivalitet, ni får vara kreativa på annat håll!
{7566}: Håller med. Åkerlund skulle inte alls kännas som någon bra lösning. Särskilt inte som förstekeeper om det nu blir så att Mattsson inte blir kvar.
Vad jag har förstått så har faktiskt Åkerlund inte varit så jäkla bra i Sundsvall den här säsongen. Bland annat samma bekymmer som han hade som ung där han hade svårt att hålla en hög nivå under en längre tid. Lägg där till att han är skadebenägen samt fyller 30 år nu i April. Han har väl knappast någon större potential att bli en bättre målvakt än vad han är nu? Snarare borde väl kurvan peka nedåt.
I och för sig så hade det nog inte varit någon enkel uppgift för någon att vara förstekeeper i Bobcats den här säsongen med tanke på hur överlägset sämst i serien dom var.
Ung, modern och storvuxen målvakt som har gjort det riktigt bra i Almtuna den här säsongen. Utlånad från Brynäs. Lär inte vara aktuell för spel i Brynäs nästa säsong då dom har Felix Sandström på kontrakt och David Rautio väntas skriva på inom kort.
Knylan: Nu vet jag förstås inte hur Nubben tänker om saken eller vilket alternativ som faktiskt är bäst. Men känns inte Jesper Wiberg egentligen som en ganska naturlig ersättare till John Westin? Nu blev ju inte säsongen alls som någon hade tänkt sig för J20 varken som lag eller för dom flesta spelarna. Men jag antar att spelare som Wiberg och Hardegård ändå kan vara aktuella för A-lagskontrakt nu efter att dom har tagit studenten och blir sistaårsjuniorer?
Wiberg är ju även han en hårt jobbande forward med bra fart på rören samt bra storlek. Har tidigare under juniortiden visat att han har hyfsat målsinne också.
Sedan är det väl som vanligt med spelare som kommer underifrån att man inte kan räkna med att dom får sitt genombrott i Hockeyallsvenskan redan under sin första säsong utan att dom kan behöva en säsong på sig för att bli varm i kläderna.
Frågan är hur Ludde tänker, han lär inte vara jättehet på SHL marknaden, och ska han likaväl spela AS så kan han ju lika gärna spela här. Det känns inte riktigt som han har fått chansen uppe i Ö-vik, så det borde egentligen vara ganska rimligt att han nu tackar för det uteblivande förtroendet och vänder tillbaka
EArk: En annan intressant sak jag kom att tänka på är, vart spelar Molinder nästa säsongen? Känns inte helt orimligt om Modo vill ha tillbaka honom, samtidigt som han verkar trivas bra här, så vad vill han själv? och det är en kille jag absolut vill att man behåller, främst nu då Pelle lägger av lär han bli extra viktig.
EArk: För ett par år sedan var han ganska utskälld här, även av mig. För min del berodde det på att jag hade höga offensiva förhoppningar på honom. Så när han lyckades göra färre poäng i Allsvenskan än i SHL var det enkelt att döma ut honom. Därefter var jag helt blind inför det defensiva ansvaret han tar. Fram till den här säsongen. Nu börjar han växa fram till en favorit som jag gärna vill ha kvar.
Timrå Icon: Jo det var han nog. Men han fyller ju 37 år i år och har väl inte världens bästa säsong i Tyskland bakom sig. Så han är nog inte jättehet på marknaden och vem vet, han kanske skulle tycka att det vore kul att komma "hem". Och hans flickvän är väl från Sundsvall?
hubbenorleneltifosoSimmalugntluffaren För att det är en spelare som är på nedgång och går helt emot Nubbens principer av att värva unga, billiga och utvecklingsbara spelare. Lär väl tjäna runt 100-150k i månaden dessutom.
{7566}: Nu är det väl ändå så att vi inte enbart kan ha unga utvecklingsbara spelare i laget? Vi måste ha rutin också. Och nog fan skulle Murley göra bra ifrån sig i Allsvenskan. Sedan har jag svårt att tro att Murley tjänar 100 000 i månaden. Men även om det stämmer så blir det ändå billigare än att värva motsvarande svensk rutin på grund av skattereglerna. Just skatten är en av anledningarna till att Modo värvat så många transatlanter de senaste åren.
hubbenorlen: Det har gått väldigt bra för Modo på senare tid har jag hört. Skämtåsido. Om Nubben nu skulle få för sig att värva en transatlant så kommer det vara en spelare från NCAA/ECHL/AHL i ung ålder. Rutin hittar han i Sverige.
lungan: varför skulle Emil P vilja spela hos oss nästa år?? Han är 21 (snart 22 om han inte redan fyllt). Och han har varit bra i SHL i ett bottenlag! Han har nog väldigt många alternativ hos andra klubbar i SHL!! Så återigen, varför skulle han komma tillbaks till oss i HA?
Nä Emil Pettersson kommer vi inte se spela i Timrå igen förens han lägger ner karriären eller om Timrå spelar i SHL.
Ludde Nilsson däremot. Det känns som han hamnar hos oss nästa år vilket jag verkligen gillar!!
Men Djuse då? Likadant där... han har med största sannolikhet några bättre alternativ av klubbar som går före oss.
lungan: återigen, varför? Tror inte Timrå betyder ett piss för Emil om Skellefteå eller Frölunda skulle höra av sig. Skulle du det? Chansen att nå NHL i dom 2 klubbarna är ju brs mycket större, och för att inte tala om lönen. Seriöst. Nej, det finns inte på världskartan.
Timrå Isstadion: Westfelt är ingen dålig center.. absolut inte. Sen kan man alltid tvista om att han är en offensiv center nog för en första . Men det finns säkert andra saker som väger upp..och han kan säkert göra en riktigt fin ... | Läs mer
Boyce, J Westin, Wedin, Örn, O Johansson, Strömberg, Molinder, E Berglund
Nä tycker vi redan har stommen av rutin och kulturbärare i laget att bygga vidare på. Ovannämnda herrar har inför nästa säsong ytterliggare in precis avslutad rutin säsong bakom sig.