1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580355 inlägg · 6216 ämnen

Silly Season 2017/2018

1832215 · » Till forumet


Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Mer balanserat är att se det som att TIK etablerat sig som ett topp åtta-lag. Detta tack vare ett långsiktigt, systematiskt arbete. Gällande Mora-jämförelsen så var Mora och Timrå de lag som stod ut och spelade med mest fart. Förhoppningsvis håller det i sig för TIK:s del då man sannolikt fortsätter att jobba på samma sätt som tidigare. Får man allt att falla på plats kommer man att tillhöra den absoluta toppen, och det gäller väl en stor del av seriens lag. Vilket eller vilka lag som får allt att falla på plats är ingen slump, utan bygger på vilka som jobbar och hur man jobbar.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
lungan: Det låter bra,om nu alla kommer producera sina stabila 15 poäng så blir det en del! Måste fan ge cred för hur optimistiska ni är iallafall.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
lungan: Man har en idé och förhoppning om ett jämnare och säkrare lag med fler som bidrar i offensiv produktion, ja. I övrigt är det ditt egna påhitt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Kongo:

Nubben har nämt att truppen iår kommer prestera mer jämt över alla formationer. Den hierarkiska fördelningen mellan formationer ska suddas ut. Som Mora spelade förra året. Har gått att läsa i ST!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
lungan: "Samt så ligger Colliton och Moras spelsystem som en grund för detta truppsbygge!" Märkligt påstående, var har du fått det ifrån?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
sargad: nä 1:a!

Årets trupp känns lovande. Även att våra två fixstjärnor lämnat så har jag en bra känsla.

Två nya spännande målvakter som jag tror har en större potential att vinna matcher på egenhand.

Större och starkare trupp och betydligt fler rightare än vad vi är vana vid. Samt så ligger Colliton och Moras spelsystem som en grund för detta truppsbygge!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Prick 6
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
sargad: Topp 6.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Och här råder håkkyfeber!
För att sätta fart på det hela, skjuter ut hakan och säger att vi slutar inom plats 7-10 kommande sässe.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
stoff: Har du sovit under en sten? Så här långt i sommar har uppenbarligen FBK, Växjö och Frölunda i SHL velat ha en Timråspelare (och dessutom Vancouver och Arizona i NHL). Så viss efterfråga på Tikare har det varit. Bra om det räcker nu.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
El Maco: vilket shl lag skulle vilja ha en timrå spelare??? du kan va lugn
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
LHC plockar av AIK Daniel Trkulja med hjälp av 15 juliregeln. Ska man behöva vara orolig för att någon av våra spelare också försvinner de kommande två veckorna?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Andreas Stene har hittat ny klubb. Återvänder till moderklubben Vålerenga.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Här har vi sista spetsvärvningen som kommer chocka alla, SCA och Permobil står för lönen ;). Hade varit något om det hänt, karln har producerat hela karriären och hade skador som förstörde förra säsongen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Kongo: Varför inte? Som jag skrev, få honom att förstå sin plats i hierarkin, vad han är bra på och vad han kan tillföra. När Ludde är intensiv och fysisk, då är han en tillgång, en jobbig jävel. Tyvärr är han det, i säg, 10-15 matcher under en säsong. Om han inte kan eller vill inse det så är det lätt att klippa banden. Han är inte ung och lovande längre. Han måste fatta att han alltid måste spela på det sättet, som en powerforward, och utnyttja sin tyngd och fart.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Ett try out på en icke skadedrabbad spelare som man känner utan och innan..?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Äh, ge Ludde ett tryout och låt honom köpa en roll som gnuggare. Han kommer aldrig att bli en poängspelare. Hans säsong innan Mådå var en tillfällighet.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
palleparling: Det finns väl ändå exempel på spelare vi värvat underifrån? Det ska bli intressant att se vad Lögdahl kan göra, men det är nog mer intressant att se vad han kan göra i ett förmodat bottengäng som Hästen än att plocka hit honom där han nog skulle ha det oerhört svårt att ta sig in på två kedjor.

Sen: det är 100% lågbudget vi sysslar med redan nu. Det finns inga marginaler att "fynda" om man ska se det rent kostnadsmässigt, lönerna är redan så låga.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Nu ska man inte klaga på vårat lagbygge än, tycker det ser intressant ut. Men AIK värvar alltså en spelare från division 2? Han är garanterat billig, lyckas han i HA gör AIK ett JÄTTEFYND. Det är det jag inte begriper med "Nubben", att det inte vågas värva underifrån, nu missade vi Douglas Lögdahl, jag lovar att han kommer bidra rejält på allsvensk nivå.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Man kan ju krasst säga att Ludde har gjort en bra A-lagssäsong i Timrå. Sedan gick han till Modo...å sen var han ingen hockeyspelare längre tyvärr. En jättebesvikelse förra säsongen.
Wedin har väldigt många fler skills som hockeyspelare. Tyvärr lite skadedrabbad, annars tror jag han redan varit i SHL.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
+ulfberth+: Ja, nu vet ju inte jag hur bra koll du har på saker och ting men jag har varit med i matchen ett tag.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Se där. I Janssons moderklubb har en av mina söner spelat fotboll 😊
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Förstår inte varför du jämför just Wedin med Nilsson. Wedin är en offensivt lagd spelare. Han har t.o.m. högre snitt i poäng per match i HA än vad Nilsson har. Ca 0,37p/g på Wedin och ca 0,3p/g på Nilsson. Tittar du på Wedins poäng så har den också gått upp varje år i HA, förutom senast säsongen då han blev skadad. Men i början av säsongen innan skadan så spelade han riktigt riktigt bra. Spelar i hög fart, spelar smart och har också väldigt bra klubbteknik. Förstår inte varför han inte skulle behållas.

Ludvig Nilsson fick inte ut särskilt mycket senaste säsongen. Det känns snarare som 32p säsongen kom pga en hel del tur och omgivning än utveckling. Han var värvad som offensiv spets till senaste säsongen men kunde tyvärr inte ta den rollen. Därför får han inte plats nu.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Hållander & Olofsson klara.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Där var det spikat.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Såja! Det kan nog nästan bli som förr i vinter om du fortsätter, fast bara nästan. Nån Poffa, Frisco, NuMo, Wayne Gresky, Nikki Nine, yngwie, Icing-Ove eller bisterfinnen blir du aldrig, inte ens en spud eller Berka. Men kör på!
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
kulltorp: Tänkte bara att Nilsson har gjort 30+ poäng förut i HA men det har Wedin aldrig gjort. Tänkte att det skulle behövas i detta Timrå. Erat lag består ju 90% av defensiva forwards och saknar offensiv lagda spelare. Bortsett från Lauritzen och Zetterberg då.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Det förstår vi att du inte gör.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
El Maco: känns som att det kan vara en bra lösning för alla parter. Luddes spelstil passar nog rätt bra in i Almtuna. Tycker mig minnas att jag sett spelare med den karaktären gjort bra ifrån sig i AIS tidigare. Och vi behövde kanske gå vidare men en annan typ av spelare.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: jag tycker det var modigt att låta Ludde gå. Inte säkert att det var rätt däremot. Finns mycket hockey kvar i honom.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Spontant så vill man svara att Wedin klarar av att vara betydligt mer kreativ i ett snabbare tempo än Ludde, som mer är en spelare som spelar rakt och kompromisslöst. På det sättet är Wedin ett bättre alternativ, sen så kanske de inte konkurrerar om precis samma roll i laget. Åtminstone inte numera, inför föregående säsong så hade jag kanske sett de två som större konkurrenter till varandra. Men jag förstår definitivt att du ställer frågan, på pappret så kittlar ju Ludde betydligt mer. Wedin fick dessutom stora delar av säsongen förstörd av skador. Kom tillbaka, blev skadad igen.

Det skaver definitivt att behöva släppa Ludvig Nilsson. Men frågan är som sagt vilken roll han skulle kunna få i årets trupp. Året innan han drog till Modo så lirade han i toppformationerna och fick snurr på produktionen också, nu hade det sannolikt blivit tal om att gnugga och jag kan tänka mig att han själv känner att han borde vara ämnad för något annat. Jag skulle vara helnöjd om han blir den sista forwarden i alla fall, men jag gissar att man ömsesidigt kommit fram till att han får söka sig vidare.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: Jag ser gärna en till forward, men tror inte det blir nån fler av den enkla anledningen att ekonomin inte tillåter det i nuläget. Skulle dock inte förvåna om det dyker upp nån under sässens gång via sponspeng.

Tror som sagt också att Christoffer Jansson kommer att få flera chanser. Kanske tänker man sig att man varvar dessa tre? Jag har iaf inte hört nåt om att en till gubbe är på väg in och Nubben sa väl så sent som igår/förrgår att truppen skulle vara spikad i veckoslutet. Det uttalandet talar väl också för att det bara är detaljer kvar med Hållander och Olofsson (som han också nämnt den senaste tiden).
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
modomille: Då har du inte fattat nåt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
lungan: Fattar inte varför Timrå väljer Wedin över L Nilsson?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Knylan: L Nilsson får gärna vara den 12:e forwarden, såvida han har rätt inställning. Min känsla från förra året var att han satt sig själv på rätt höga hästar. Skulle han bara steppa ner lite och finna sin roll i laget, så skulle han absolut ha möjligheten att göra 30+ poäng.

Skulle svida nått enormt om han går till Almtuna och blommar ut, samma som det kan bli med Öhrn i Tingsryd.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Puckat: Kan inte motstå känslan av besvikelse att vi inte kan ordna en plats här åt pojken. Men det kan nog bli svårt, han behöver hitta tillbaka till den spelare han var innan Modosvängen. Kanske kan bli lite tajt i den här klubben i dagsläget.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Jag tycker fortfarande att det låter helt orimligt att vi ska räkna in Olofsson och Hållander i ordinarie trupp, på 12-13 forwards. Att de tillhör den stora truppen har ju Nubben gjort klart sen länge, men jag vill inte tro att planen är att de ska rymmas på fyra kedjor och kuska buss land och rike runt. Detta enbart på grund av åldern då, självfallet. Tolv ordinarie forwards sen finns de två tillgängliga för 30-35 matcher kanske.

Så som det brukar se ut för sjuttonåringar, det vill säga.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Jag hoppas, eller snarare förväntar mig en forward till och sedan 17-åringarna på det!

J-20 behöver dessa herrar även iår, för att komma långt och vara ett lag i toppen, samt så börjar de andra året på gymnasiet och de har 3 år upp för att räknas som riktig senior. Unga talanger ska inte stressas fram!

Att dessa två unga lovande talanger redan iår ska få speltid i A-lagets formationer som spelar mest per match ser jag inte som troligt och utifrån den aspekten behöver de även få spela leadinglines i J-20, för att ge dem mycket speltid.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Ludvig Nilsson till konkurrent:
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Absolut, men jag tror ändå som sagt att forwardssidan är fylld i o m Hållander och Olofsson och att vi vid skador, som det kommer att bli, har alternativ att röra oss med i den befintliga truppen. Inget är skrivet i sten och nån match här och där för Molle är bättre än kortvariga lån.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: och det enda man vet nästan säkert är att truppen kommer dras med skador. Så även den som är nia i backhierarkin lär spela många matcher.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Eller bli bänkad var lite fel uttryckt, snarare att han kommer få kämpa att få en ordenarie plats. Vårat överskott på backar ser jag bara som något positivt. Det ger bredd och det skapar konkurrens och att man får kämpa för sin plats.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Känns som att Nubben var väldigt tydlig i Timråpodden med att Molinder skall vara back och jag tror att det skall mycket till för att man skall börja laborera som förra säsongen. Molinder själv har ju sagt att han vill ha en fast position. Läser man mellan raderna så var Nubben inte riktigt nöjd med Molinder som forward/center och han tyckte att han hade svårt med tempot mellanåt. Vad gäller Dahlroth så tror jag också han ligger närmast att bli bänkad.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Puckat: Nånting säger mig att Dahlroth kan hänga lös så småningom. Om Westlund kommer tillbaka i gott slag så ser jag Dallas som 9:e back och det lär knappast vara det som han tänkte sig när han kritade på ifjol. Att vi har just nio backar i truppen, där Molinder ingår, talar emot ett till forwardsförvärv då han med lätthet kan flyttas upp vid skador.

Edit: Vi har ju även denna pjäs att tillgå (se länk):
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Laget börjar äntligen ta form. Ser gärna att man tar in 1 forward till.

30 Haukeland (1 Brattström)

55 Galló - 16 Lauritzen - 88 Zetterberg
7 Hardegård - 9 Strömberg

57 Wedin - 19 Karlsson - 10 Persson
26 Larsson - 24 Molinder

23 Boyce - 21 Johnsson - 63 Liljendahl
37 Ponomarenko - 76 Enock

25 Westin - 18 Olofsson - 22 Berglund/14 Hållander
6 Dahlroth - 58 Kinnvall/2 Westlund
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
JobbaPuck: Vad gör Roger Olsson?
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
luffaren: Jag skulle kunna tro att han skapat sig ett så starkt CV i Asien nu att han nog kan rulla runt där borta i några år till. Hans främsta ambition lär nog vara att bunkra upp tills karriären tar slut, men så länge han är hel så lär han säkert spela. Även om han är 45.

Tjejen är från Sundsvall så vi har en hållhake på det sättet, men det vore en rejäl högoddsare att se honom i TIK-tröjan igen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Otto1: Skulle tippa på att han kommer röra sig upp och ner längs västerkanten, där toppen av cirkeln är idealt.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Corvo: Lill-Z och Liljendal har riktigt fina skott, dessutom högerfattade. Min gissning är att Z kommer stå på blå i första PP-uppställningen.
Kommentera

Sv: Silly Season 2017/2018
Sputnik: Håller med dig om Murley där får vi en målskytt och som har anknytning till Sundsvall Skulle va häftigt om han avslutar sin karriär i Timrå
Kommentera

1832215 · »