{297}: Nej exakt, lika lite som det är att förutse formkurvan på de Nubben värvar in från Allsvenskan nu. Lägg till att Nubben sagt ett par gånger att vi skulle haft ett ännu bättre lag i Allsvenskan nästa säsong och att det hade varit enklare att bygga vidare ifrån där. Tror nog Nubben kommer kunna få ihop ett riktigt intressant lag i slutändan.
Sputnik: Jag har fått en väldigt stor respekt för Freddan och det känns som spelarna vuxit enormt under Konstellation Freddan, Thellan och Hirsch. Om man sätter lite perspektiv på grejerna så snackar vi idag om hur tungt det kommer bli om vi tappar Didrik Strömberg, kan ju säga att redan förra säsongen så var inte tongångarna lika positiva kring han tex.
Sputnik: När jag surrade lite snabbt med han på torget igår, lät det som att Larsson mycket väl kan bli kvar. Karlsson var svårare att tolka, han hade något klart sedan om det är timrå eller inte vet jag ej.
Kerstin_k: vi må stå inför en tuff säsong och vi kommer in sent i lagbygget men nog finns det spelare utan kontrakt. Själv sitter jag och studsar i tv-soffan, förutom möjligtvis lockoutsäsongen så är detta den klart roligaste silly-säsongen som timråsupporter.
{297}: Visst fasiken är det roligt. Mycket, mycket roligare än på många år. Definitivt.
Själv hoppas jag att Nubben gör the-nubben-way och värvar oväntade spetsspelare som passar oss perfekt. Typ Krykov. Skulle tycka att det var jävligt tråkigt att bara värva "beprövad" spets från shl-konkurrenter. Blir lätt lite stagnerat när spelarna går mellan shl-lagen. Skulle tycka att det kändes osexigt att plocka spelare från KHK eftersom dom bevisligen inte höll måttet.
Ja, jag vet att det finns individuellt skickliga spelare i KHK som mycket väl kommer att lyckas i andra klubbar. Och kanske till och med i Timrå. Men känslan, min högst personliga känsla, skulle ändå vara densamma.
# 1961/1962 om vi tar hänsyn till föreningarnas tidigare namn Wifsta/Östrand och Alfredshem.
Mycket bra gissat!
Om man väljer alternativ 1 av dessa svar går vi mot en alldeles unik säsong med Timrå - men inte MoDo - i högsta serien. Det kanske var på tiden att det var vår tur men visst är länsgrannen välkommen att göra oss sällskap säsongen därpå (förutsatt att vi lyckas hålla oss kvar).
Ärligt talat har det ännu inte sjunkit in till 100% att vi är tillbaka. Jag tror att det kommer att ta sin tid. Ingen fara med det.
Kerstin_k: Det är svårt att få de största mest etablerade namnen om man inte heter Växjö, Saik, Frölunda, Färjestad, Djurgåden eller rent av Malmö. Hög lön, chans på guld och att komma till en storstad är saker som för många spelare smäller högt. Det gäller att hitta de som antingen inte slagit igenom ännu eller de som kanske tappat farten i sin karriär och behöver ett miljöombyte samt önskar en stor roll i laget. Pusslet är svårt att lägga minsann men Nubben är lurig.
{8399}: vi lär inte kunna locka med ”naturlig dragningskraft” till Timrå men på samma sätt som vi lyckats med våra juniorer så kan vi faktiskt erbjuda något: maximal speltid. Jag tror inte man ska underskatta värdet i att bli en profil i ett ganska profilfattigt lag. Kolla på Immo i Troja, många slåss om honom nu. Kellman är med och spelar ner KHK i allsvenskan men kan få en rejäl löneförhöjning i en SHL-klubb.
Olli Nomadinen : han känns väl väldigt välkommen tillbaka? :) i övrigt tror jag att vi måste bygga laget med både lite fler kilon och några fler centimeter på höjden. En Caslava-typ hade inte skadat.
{297}: Kollade på din länkade "free agent"-lista och noterade att den tyngsta spelaren på hela listan var Kolan med sina 104kg. Dessutom är det ju känt att Kolan brukar bulka upp ett antal extra kilon när han hamnar hos oss, så vi kanske ska satsa på en riktigt tung comeback av vår gamle favvo.
Tänka sig att se 110kg Kola torna upp sig vid lineup på hemmapremiären i höst. :)
Raggaren Putte: jo jag länkade listan på alla free agents i SHL, sen kan man ju lätt ändra liga direkt i menyn. Blev enklare så än att klistra in en länk per liga :)
Kontrakterade: Marcus Hardegård Lukas Enqvist Jacob Olofsson Filip Hållander
Troligtvis klar för andra klubbar: Henrik Haukeland (TPS Åbo) Didrik Strömberg (HV71) Johan Johnsson (HV71) Jonathan Dahlén (Vancouver/Utica)
Låt gå: John Westin Michael Parks Tobias Liljendahl Sebastian Lauritzen Andreas Molinder Jesper Dahlroth Alexandre Lavoie Hugo Enock
Förläng: Viktor Brattström Johannes Kinnvall Hampus Larsson Emil Berglund Jeremy Boyce Vilmos Galló Erik Karlsson Johan Persson Anton Wedin
Ryktas in: Patrik Blomberg (Västervik) Oskar Drugge (Västervik) Henrik Törnqvist (Linköping) Andreas Söderberg (Pantern) Albin Carlson (Almtuna)
Blomberg skulle kunna ersätta Johnsson rakt av. Törnqvist är en riktigt bra värvning, han har alltid stuckit ut när jag sett på LHC. Drugge har varit klar länge, där behövs det inte omförhandlas något kontrakt. Så han är nog lyckligast över Timrås avancemang, för ett SHL-kontrakt hade han inte fått annars... Söderberg är en typisk Timråvärvning. På gränsen mellan toppback i HA och en OK SHL-spelare. Malmö gillade tydligen det dom såg när han lånades in under en match den här säsongen. Kan bli bra. Inte lika såld på värvningen av Carlson. Imponerade stort under den tiden han var här för något år sedan men verkar ha dippat lite i sin utveckling sedan dess.
Puckat: Hm. Förlänga med Boyce, Berglund och Persson? Spontant känner jag: Boyce ELLER Berglund och släpp Persson. Alla tre kan hävda sig ok i allsvenskan men jag tror bara en av dom kan platsa i ett SHL-lag. Och jaja jag vet att dom har gjort mycket för den här klubben.
Eller låt mig korrigera det: Berglund har varit GRYM i år. Riktigt så starka ordalag kan jag inte använda för dom andra två.
DJ Hemp: Självklart ska våra tidigare namn inkluderas i historien. Vi är ju väldigt noga med att hänvisa till dem i andra lägen ;-) Och självklart var det ju en Modoit som höll reda på när de näst näst senast inte låg i högsta serien. Näst senast var väl 84 men då var även vi i andra ligan. Modo gjorde rent hus där då...
Olli Nomadinen : tycker den här bilden sammanfattar lagets prestation ganska bra. Nu är ju inte aftonbladets ”reportrar” kända för deras hockeykunskaper men det vore en överdrift att säga att vårt avancemang var väntat.
Ska vara helt ärlig så har jag inte sett törnqvist någonting, men kollar man poäng skörden känns han som en fjärdelina, men jag har gärna fel. Olofsson tror jag kommer ta fruktansvärda steg under sommaren och känns som att han och Karlsson kommer bli våra två första centrar. Angående Hardegård/Drugge känns det som att någon av de är tänkt att spela på 6 backar då jag antar att någon av de ska bli våran första pp back. Spetsar man till laget så ser det ganska lovande. Första målvakt kommer bli viktigt.
{297}: För att detta ska fortsätta på utstakad väg tror jag det är synnerligen viktigt att vi behåller de ur den definitiva kärnan. Vi gick precis från att vara ett superintressant HA-alternativ för unga spelare som skulle få chansen att möta seniormotstånd i HA-miljö till att istället bli ett halvintressant SHL-alternativ som ska möta SHL-motstånd. Ska vi överleva det utan att det ska rasa igenom så tror jag att man måste ha med väldigt många som gjort den resa vi precis krönt med ett avancemang.
Det kommer onekligen se ut som att vi har ett lag fyllt av fjärdefemmor men det är nog vår verklighet. Kommande säsong kommer bli ångest men ska det gå så måste vi nog hålla hårt i de som sett klubben vara nere i absoluta skiten. Boyce och Berglund måste vara kvar. Persson har redan testat på SHL, jag tror att det kan funka. Han gjorde fem poäng i kvalet nu, alla fem i KHK-serien.
Ahpl: Olofsson har en förmåga att lyfta sig ju högre nivå han spelar på. Men nja, förstecenter i SHL vette sjutton. Törnqvist är nog tänkt som en topp6-spelare. Linköpingsfansen är ganska less på deras sportchef som återigen låter Törnqvist gå.
{297}: Klart att alla tre ska få stanna. Varken Berglund eller Boyce hör kanske hemma på SHL-nivå men dom har fan gjort sig förtjänta av att få vara kvar. De har varit ryggraden för den här föreningen i så många år nu så hade inte varit så snyggt om man låter dom gå nu.
Knylan: förra året hade vi en lönebudget på 7,8 mkr. Karlskrona hade en budget på 27 mkr, billigast i hela SHL. I år får vi...vadå 36 mkr?
Nu är det ju mer än bara spelare som kostar men ska vi lägga ca 20 mkr på hög och chansa oss igenom ett kval igen? Klart att vi får harva i botten nästa säsong och det är ok. Köper att man inte ska göra sig av med kulturbärare lättvindigt men 1, vi behåller många kulturbärare ändå och 2, det kanske är rimligt för en allsvensk spelare av ok rang att spela där? Känns nog ungefär lika tråkigt att byta klubb för en framträdande roll som att stanna kvar och bli förpassad till läktaren för att klubben panikköpte en hirchovits i januari för en kvadriljon kr. Kolla på leksand, dom köpte sönder sitt lag men undra hur det hade sett ut om dom spelat med tyskarna hela säsongen. Jag tror inte dom hade varit sämre.
Raggaren Putte: Herrejävlar vilka stats på Matushkin. Tänk att vi var så nära så sent som inför förra säsongen. Som det lät då iaf, Nubben gnuggade på riktigt hårt.
Raggaren Putte: Visste att jag hade glömt någon fulltständigt, självklart ska han in, svårare är vart, två femmor känns högt, men potential för det finns.
Puckat: På två femmor lär han spela iaf. Olofsson, håller med att han nog inte bör vara första center, men jag kan inte säga att jag skulle vara allt för chockad om han blir det. Törnqvist är jag väldigt osäker på, tycker att det känns som en 3-4 spelare men har gärna fel. Annars känns det som att om Karlsson stannar, så är det spets yttrar vi behöver, för att komplettera center sidan.
{297}: Leksand är ett kapitel för sig. Modo likaså. Klubbar som är alldeles för nervösa och otåliga för att orka vänta på något som kaaanske kommer längre fram. Rimligt, i någon mån. Har man stor kostym så måste man blidka de som bekostar den kostymen genom att visa att man är på gång, sen verkar det som sagt fungera med varierad lycka.
Vi har dock ett lite annat läge och det är fan omöjligt att riktigt begripa vilket läge det egentligen är. Det känns lite som att vissa spelare nästan bara kan spela i Timrå, ungefär som Robert Carlsson kändes en gång i tiden. Hur hade han sett ut i en Djurgårdströja? Noll skridskoåkning, noll klubbteknik, inget skott. Ingenting. Bara vedervärdig att ha att göra med. Drev motståndarbackarna till vansinne. Minns inte om det var han själv eller någon annan som berättat att han hade bemött ett riktigt grovt trashtalk med att bara svara "förlåt, mitt namn är plåt" och sen åkt iväg. Den motståndarback som precis dragit av en salva könsord samtidigt som han grävt in Robbans ansikte i sin handske måste ha tyckt att det var ett riktigt psykfall. En sån spelare hade vi i förstakedjan i flera säsonger, han gjorde 17 mål sin första ES-säsong. Sjukt är det, men det visar lite på hur man trots allt kan skapa åtminstone relativ framgång på sitt egna vis, med rätt byggstenar.
Så länge vi fortsätter att vara det lag vi vuxit fram till att bli den här säsongen så kommer vi nå ännu större framgång tids nog, vi har nyss klarat av det svåraste sportsliga hindret i klubbens historia. Kontentan är att vi är i ett läge nu som är väldigt jämförbart med det läge vi var i 2000, med en grupp spelare som Nubben känner väldigt bra. De spelare han verkar ha ett alldeles speciellt starkt band till tror jag att han kommer behålla länge till, oavsett om vi sitter här och pratar om knähundar och att vissa spelare är mjuka. Dahlén berättade själv i Hockeypuls fredagssändning efter matchen hur viktigt det var för honom att komma upp i a-laget och att en sån som Boyce tog hand om honom, samma Boyce som när han kom upp säkert blev väl omhändertagen av Per Hallin. Pelle Hallin som säkert blev väl omhändertagen av exempelvis Robert Carlsson, eller Styf, eller någon annan som aldrig kom att spela i NHL eller lyfta miljoner i KHL. Men så länge man har de spelarna så kan man skapa Dahlénare och Elias Petterssons längs med vägen, topptalanger som får enormt starka band till klubben sen. Oerhört viktigt.
Knylan: Glömmer aldrig slutspelet mot LHC när Robban drev Norrena till vansinne vilket till slut fick honom att gråta ut i media om "Den där jävla neanderthalaren Robert Carlsson"
sargad: Önskar alla klyktattare en fin midsommar, hoppas ni hänger kvar så vi får våra fina derbyn 2026 igen. Till era moderatorer, inför Cluben-filter, för allas trevnad