1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598455 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 2018/2019

Sv: Silly Season 2018/2019
Sune: Så var det. Man är gammal, blev så nostalgisk när jag läste Knylans fantastiska inlägg att minnet blandade ihop dem.

Olli Nomadinen : men visst var det Carlsson som, med "viss" förstärkning, fick Norrena avstängd för typ buttending med målvaktsspaden?

Bragd-Birger: har för mig att den var riktigt ful. Men det var väl i samma slutspelsserie som Manderville körde över honom fullständigt nere i Linköping?

Knylan: din anekdot bekräftar lite det man alltid trott om Robban Carlsson bara genom att se honom på tv, haha! Sen kunde han ju göra riktigt vassa grejer också, minns när han får ett frilägespass i mittzon och kastar sig raklång för att nå pucken med klubban, sen kliver han upp, åker sig fri och drar målvakten. Ser likheter mellan honom och Gallo, karaktärsspelare behöver vi men samtidigt står vi inför ett läge där vi kommer att tappa vår enda riktiga målgörare, vi kommer att behöva värva spets.

Sen om man läser ST’s intervju med nubben och Freddan så hymlar man ju inte om att eventuella värvningar måste gå att jobba med, det måste va rätt karaktärer. Jag undrar just vad Lander kostar att lösa från kontraktet i Ryssland? Någon Corso hoppas jag vi slipper se men frågan är om det finns så många inhemska eller ”försvenskade” klasslirare att få tag på.

{297}: Lander är enligt uppgifter en utav dom bäst betalda i KHL, så det lär kosta.

{297}: Rätt trevligt att Freddan också varit sportchef + scout. Nubbens och Freddans nätverk borde rimligtvis vara rätt stort tillsammans!

Puckat: Timrå måste förstärka inför SHL men det går ändå inte att låta bli att tycka synd om dom som inte får stanna. Alla har kämpat och offrat sig för att nå det stora målet att få spela i SHL.
Tyvärr blir det några som får uppleva att i segern och glädjens fotspår går också besvikelsen och bitterheten för så grymt är det i sportens värld
Men vi önskar alla som inte blir kvar lycka till i sin hockeykarriär och i våra hjärtan blir ni alltid kvar.

Veteranolle: Sant, så är det ju tyvärr. Alla som tvingas lämna eller lämnar av egen vilja har min djupaste respekt. De kommer att bli ihågkomna för det här. De var med i laget som vägrade ge upp. Precis som de som gjorde det -00 kommer dessa namn att nämnas med vördnad av mig i framtiden. Den här sagan blir bara bättre ju mer jag tänker på det.

Veteranolle: tycker många ser på det här med utgående kontrakt på ett konstigt sätt. Jag vill påstå att ALLA som varit med på Timrås resa har stärkt sina aktier. De som är tillräckligt bra får kontraktsförslag från andra SHL-klubbar, de som inte är det får spela med en annan klubb i allsvenskan. Men det hade dom ändå gjort? Ta Enock tex. han har haft en svajig säsong. Blandat bra prestationer med mindre bra prestationer. Sista matcherna med oss satt han på läktaren. Skulle han fått kontrakt med Färjestad nästa säsong? Troligtvis inte. Skulle han platsa på 6 backar i Timrå i SHL? Tyvärr inte. Men tack vare att han har varit med på resan så tror jag absolut att han kan hitta en ny klubbadress i allsvenskan där han kan fortsätta utvecklas.

Ta Lavoie, som gör en riktigt svag sejour i Timrå, han värvas som poängmakare men visar ett dåligt kroppsspråk och är inne på massor bakåt. Han har säkert sett till att få ett lika bra kontrakt i allsvenskan nästa år trots att han inte var den där frälsaren som vi betalade för.

Vad jag säger är att vi inte ska skämmas för att byta ut spelare i truppen, vissa kanske är på gränsen till nytt kontrakt men får lämna, andra bör vara rätt tacksamma över att dom fått vara med på resan och kan sätta upp avancemanget på deras CV’n.

Som Knylan är inne på så är gruppdynamiken jätteviktig men om vi säger så här: vi slår nätt och jämt det sämsta laget i SHL som bevisligen saknar rätt kemi i gruppen, kanske behöver vi pytsa in en del av tv-pengarna vi får till att spetsa till laget så att vi också kan rubba dom bästa lagen i den där serien?

Tråkigt att Erik Karlsson lämnar Timrå. Klar för KooKoo i finska ligan.

{3627}: Fan. Honom ville jag verkligen ha kvar. Förstår inte vad han ska till Finland och göra.

{3627}: Ja det var synd. Hade gärna fått stanna.

hubbenorlen: Pengar? Det är ett jobb.

{3627}: Otroligt synd att vi tappar Karlsson finns så mycket hockey i den grabben!

J-vligt synd!

{297}: Förstod att han skulle lämna men trodde inte på Finland. Trodde kanske Frölunda skulle varit aktuella.

{3627}: Fan!! han hade vi verkligen behövt till nästa säsong!

{3627}: Fuck! Det var i n t e bra.

{297}: Lär väll få mer pröjs i SHL?

Har Erik Karlsson fått Kookoo.

{297}: Vilket jag rycker är fel inställning i så fall.

{8179}: Ingen aning. Men han skrev väl kanske på innan han visste om han skulle få spela i SHL?

hubbenorlen: varför är det fel inställning?

{297}: Han har precis gjort sin bästa säsong nånsin. Slagit igenom. Här har han världens chans att ta nästa steg i SHL i den klubb där han trivs och känner sig hemma och bekväm. Att i det läget gå till en sämre liga för pengar är idiotiskt enligt mig.
Ungefär så.

hubbenorlen: Han kan ju ha skrivit på i januari? Dumt att inte vänta in utfallet på vår säsong kanske men det är väl så det fungerar.

Jåkkinen: Så kan det absolut vara. Mer troligt nästan.
Mitt resonemang byggde på Olles påstående att det var pengar som var orsaken.

hubbenorlen: hur vet ni att han är klar för nån annan?

stoff: Står på Eliteprospects.

Karlsson skrev så klart på långt innan vi var klar för SHL.

Jåkkinen: Vi har ju ingen aning om anledningar, finns mängder av parametrar som spelar in och som vi aldrig lär få veta. Utifrån vår logik och våra intressen verkar allt väldigt enkelt och självklart. Nä, han lämnar oss. Det är det viktiga, onödigt att lägga mer energi kring orsakerna bakom det el huruvida det är klokt el inte för honom. Tack Erik för en fantastisk säsong men nu ingår du inte längre i min intressevärld. Den som handlar om Timrå IK och hur framtiden för oss ser ut.

hubbenorlen: hur vet du att han trivs? Att byta land och språk, till en sämre liga tyder ju snarare på något annat?

Han har cashat in ”kolla vad framgångsrik jag är när jag är med och spelar upp ett lag i högsta ligan”-checken och jag skulle bli förvånad om han är den siste. Detta trots att vissa här inne verkar tycka att vi är mer ”heart of hockey” än miracle on ice och laget i The Mighty Ducks tillsammans. Vänta och se, om 4 år är han i KHL och har tjänat ihop mer än dig, mig och kungen tillsammans, då kan han ha sitt sommarhus på västkusten, lägenheten på söder och allt det där som alla andra människor drömmer om. Tycker inte man kan klanka ner på killen om pengar är anledningen.

hockeyärnice: Räknade med att Karlsson skulle vara kvar och bilda första kedja med Wedin och ett nyförvärv, Nu måste man få in två nya toppspelare till en första kedja.. fan!

Olli Nomadinen : lika bra att gå vidare. Han har ju gjort det. Trist, men inget att gräva ner sig över. Nubben finner nog en fullgod ersättare.

Jåkkinen: vi måste förstå att dessa killar ej är i position statusmässigt att vid ett kontrakt på bordet säga. Kan ni vänta 2 månader så ser vi hur de går för Timrå i kvalet. Då väljer klubbarna bara någon annan. Detta gäller även Strömberg, haukeland och troligtvis Johnsson. Viktigt att ej lasta grabbarna för sådana karriärsval. Bara att lyckönska i fortsättningen.

{3627}: Satan. Hade hoppats på Karlsson som en del I stommen att bygga på. Fan fler sånna här nyheter vill man inte ha. Hade hoppats på Både Karlsson Stromberg, Hauke Larsson, Challes påg Boyce etc för att behålla känslan och gruppens kärna.

{297}: Det gjorde han nog med all sannolikhet. Men frågan är varför? Vi har ju ledat serien hela säsongen, man borde väll då kunna lista ut att man har en rimlig chans att gå upp?

Edit: Sen kan det såklart vara så att han fått en deadline att förhålla sig till. Tråkigt är det såklart. Lär inte ha blivit särskilt dyr heller.

{297}: Såklart man inte vet hur han har trivts ifall man inte känner grabben. Däremot är det väl inte givet att ett kliv till laget som slutade näst sist i finska ligan är positivt för den egna utvecklingen. Där får man väl tycka och tänka som man vill. Ifall han sen tjänar jättemycket pengar är väl kul för honom men helt ointressant för resten av världen (kungen inkluderad). Han var med i laget han har min respekt. Däremot kan jag ändå tycka mig att ha rätt att ifrågasätta hans val av klubb utifrån de sportsliga möjligheterna.

Personligen håller jag SHL som bättre än SM-liiga och i min värld är ett lag som slutade näst sist i Finland jämförbart med ett lag som vinner HA. Sportsligt är jag alltså inte säker på att han väljer rätt. Men det är inte mitt val och jag respekterar hans val.

hubbenorlen: "Han har precis gjort sin bästa säsong nånsin. Slagit igenom. Här har han världens chans att ta nästa steg i SHL i den klubb där han trivs och känner sig hemma och bekväm. Att i det läget gå till en sämre liga för pengar är idiotiskt enligt mig.
Ungefär så."

Detta var nog klart för länge sedan och han fick nog ett fint kontrakt som DÅ var svårt att säga nej till....kanske han även fick en dead-line...

Nu skulle det sitta fint med en NHL-lockout igen.

{8179}: jag tycker inte att något lag från förra säsongen hade en rimlig chans att gå upp. Vi gjorde något ovanligt. Kanske inte det faktum att vi byter serie men att vi gör det då det aldrig varit svårare.

{297}: Därför att han har sagt det? I flera intervjuer.
Och utifrån vad jag har sett finns det inget som helst som ”tyder på något annat.”
Han får göra vad han vill.
Du frågade mig varför jag tycker pengar är en dålig anledning att dra till Finland. Jag svarade.

Jag kommer vara evigt tacksam till alla spelare som tog oss upp igen, även de som lämnar. Sedan är mitt fokus framgent på de spelare som tillhör Timrå IK.

{8399}: Det tror jag med. Som sagt: svarade bara Olle i ett hypotetiskt resonemang.

Kattgubben: Ja Nubben borde vetat om detta ett tag, eftersom han ändå gått ut och sagt att Timrå skulle haft ett starkt Lag om inte starkare i HA så borde en ersättare redan vara klar. Blir spännande att se vem det blir.

Olofsson blir spännande att se I SHL, han hade en grym utväxling lagom till kvalet och tycker faktiskt att han tog för sig mer än Hållander som vi alla höll före under säsongen, sen hade väl Hållander visserligen en skada som höll han tillbaka lite. Men jag tycker nog att det behövsen förstecenter så kan Olsofsson hålla i en andrakedja.

SHL-avancemanget lär även göra oss än mer populära hos unga lirare som ska in på HG. Riktigt bra.

Magnus Pääjärvi.
Det kanske är lite långsökt men han har ett utgående kontrakt och St. Louis placerade han på waivers. Jag tror inte Magnus platsar i NHL längre.

hubbenorlen: ”därför att han sagt det”. Jag tror få skulle uppge att dom vantrivs hos sin nuvarande arbetsgivare även om man söker jobb någon annanstans. Det vore rent utsagt korkat.

Sputnik: Enligt uppgifter så har Hållander hämmats mkt utav sin skada. Man såg att han inte riktigt hade den där farten och trycket som innan. Därav den minimala istiden han fick i kvalet(Gjorde dock ett bra jobb när han fick spela). Man tappar väldigt fort muskelmassa om man inte kan träna ben på flera månader. Men med en bra rehab + sommarträning så är han tillbaka i samma goda slag som innan skadan.

{297}: Men herregud. Du föredrar verkligen att diskutera framför konversera du va?
Men visst. Erik Karlsson kan ha vantrivts i Timrå.
Nöjd så?

« · 1891306 · »