1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601491 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 2022-2023

Sv: Silly Season 2022-2023
DenRöda: Tycker inte hans senaste uttal är förvånande överhuvudtaget. Kan knappast komma som en nyhet för någon att han vill vara en offensivt lagt 2-vägsback. Och han har utvecklats i stabil takt för varje år han har varit hos oss så jag ser gärna att han förlänger, utvecka offensiven utan att offra det defensiva kan mycket väl vara nästa steg i hans utveckling.

Öndulat: läser man mellan raderna så känns det ju som att Timrå är han sista val om det inte dyker upp något annat. Så har det ju varit varje säsong. Jag får intrycket av att han tror sig vara bättre än att spela i Timrå. Något gnager i mig där.

Niikeliito: Strålman vore perfekt att få hit under året om han inte lyckas annars nästa år. Tror faktiskt att det kan bli så.

Vad gäller Rautio är det en stabil värvning utan någon stjärnglans. Om det mot förmodan går dåligt för målvakterna under året kan det bli tal om att ta in någon bättre. Annars nästa år.

Det bör vara kvar en back till förutom Eronen som skall in och även en forward. Ta in en hungrig forward från HA eller KHL/AHL typ Vigneault samt Strålman så är det klart.

Nu väntar vi framförallt på förlängning med Rattie. Och på Modos match game 7 ikväll mot löven.

Zäta75: Eftersom DIF är intresserade av Liljegren så antar jag han är på marknaden. Det i sig borde innebära att minst 1 forward till behövs att värvas in.

Olli Nomadinen :

Frågan är om det är 1100 nya utöver fjolårets sålda? Dessa har ju till maj att bestämma sig om dom vill förlänga fjolårets. Är det 1100 totalt inklusive fjolårets tycker jag det är lite lågt.

DenRöda: Tidigare så har han ju väntat på ett SHL erbjudande, vilket ändå är förståeligt. Känns inte som att han kommer vara en av våra PP backar nästa säsong heller, inte så konstigt att han sonderar marknaden om han vill få en större offensiv roll. Sen så hade det ju känts bättre som supporter om han ville stanna i Timrå oavsett roll, men alla kan inte vara som Boyce.

KniveN: Jag vill ha Fille kvar i Timrå. Svårt att få till så bra kemi som han har med Svensson.

KniveN: Westerlund har alla chanser att slå sig in i PP, även om han knappast lär kunna rubba Lalles plats i 1a-uppställningen.
Men det krävs fortsatt offensiv utveckling för det. Något han ser ut att få bra möjligheter till om han fortsätter i Timrå, i synnerhet om han kamperar med #2.
Vore märkligt om han drog till ett annat SHL-lag i syfte att optimera sina PP-chanser. Vilka skulle plocka honom och i dagsläget våga lova honom en sådan roll?

Bragd-Birger: Om det är mer offensiv roll i PP etc Fille vill utveckla så borde han köra Finland. Han saknar i dagsläget skottet i min bok och han lär inte få nån stor offensiv roll i nått öveigt SHL lag. Speciellt med tanke på hur marknaden ser ut att bli i och med KHL.

Stryparn: nej inte mer insatt än så att jag vet att det var diskussioner förut om minimilön. Jag minns senaste sejuoren vi spelade i SHL (2018-2019), då Emil Berglunds SHL lön offentligjordes, då hade han isch 55 000 och läste då från nån kunnig på twitter att det måste vara den lägsta lönen för en seniorspelare på SHL nivå, och frågan DÅ var om lönen ens var enligt dom regler som diskuterades. Men om det finns kvar, eller ens har funnits, låter jag vara osagt, i det fallet är jag bara förmedlare.

Slutsats oavsett vad jag har på fötterna, så har jag svårt att tro att Rautio tjänar något annat än runt 100 000, oavsett eventuella regler och sånt.
Största problemet med målvakterna är ju att dom sällan blir avstängda av DN, så deras löner blir aldrig offentliga (om man inte kollar skatteverket och sånt då)

Tror och hoppas Rautio blir bra . Rutinerad , stabil . Brukar vara backup och brukar göra det bra

Andersson: fyller 37 i sommar så han vet nog varför Timrå vill ha honom!

Tom Topp: Känner mig tudelad kring Rautio. Visst han har rätt hyffsade stats senaste säsongerna. Men nu går vi in med två stycken "2:a målisar" inför säsongstart.
Det positiva är att skiter det sig så är nog inte Rautio så dyr och borde vara hyffsat lättåtgärdat att hitta målis under säsong i så fall.

Visst att JJ gjorde ett fint kval men nu kommer vi dock intemöta ett impotent DIF i 52 omgångar heller.

Vad gäller Strålman skulle man ju inte gråta över ett potentiellt första backpar bestående av LaLeggia-Strålis,
Möjligtvis glädjetårar då. 😁

Sputnik: Förhoppningen är väl att JJ:s spel under kvalet är en bättre reflektion av hur han kan prestera när han har ett försvar framför sig som inte irrar runt som yra höns.

Jag tror på att satsa på JJ som förstemålis i några år framöver. Skulle det gå åt helvete får vi väl panikvärva från KHL ;)

Sputnik: jag tror att med ett bättre försvarsspel och Zajkowskis träning kommer JJ att utvecklas. Reaktionsförmågan den har han, det gäller att förbättra spelet runt kassen! Och sen så kan det slinka in ett och annat långskott också där han har fri sikt!

Tom Topp: Absolut, men då förutsätter jag att vi får in nån mer "klassback" defensiven. Att Rautio är en "billig" lösning för att möjliggöra flera värvningar då hemvändarna och Lalle och Rattie lär kosta.

För ansluter endast Eronen och resterande backar förlänger från föregående säsong så är ju inte backsidan nått nämnvärt bättre. En uppgradering på Zajacs plats i princip

Givetvis kommer Landers intåg förbättra defensiven i stort då vi har 2 riktigt bra 2vägscentrar i Hanzl och Lander som ger bättre djup i försvarsspelet. Men jag ser gärna nått mer nyförvärv på backsidan som sagt.

Sputnik: Kanske till och med en försvagning på backsidan då jag tycker att Paigin var riktigt bra överlag med sin storlek och räckvidd. Det beror på hur bra Eronen kommer att vara. Om han nu kommer.

Bragd-Birger: Jag vill också ha kvar Westerlund, det jag skrev handlade mer om varför han kanske kollar efter andra alternativ.

Zäta75: Eronen är nog 100% klar då Madhawk bekräftat.
Eftersom han är mitt i brinnande finalserie i Liiga så dröjer ju presentationen som sagt.

Zäta75: Didrik spelade ju typ inte förra säsongen, så han räknas ju nästen som ett defensivt nyförvärv.

Sputnik: Alla här satt och drömde om en storväxt målvakt på över 190 i sin prime från KHL, sen kommer det in en liten målvakt i Rautio som huserat som andremålis och närmar sig 40, jag är negativt inställd till värvningen, hade ju hoppats på något bättre som JJ kan konkurrera hårt med, nu ser jag JJ som solklar etta, vilket jag iof känner mig trygg med.

Synct: vem har värvat honom? Nubben? Eller nån annan i organisationen som håller i trådarna på värvningsfronten? Jag är nöjd med JJ, tror Rautio blir en bra backup. Ante får sätta försvarsspelet i lugn och ro och pränta in i laget hur defensiven ska utföras. Så kommer JJ räddningsprocent öka per automatik.

{9386}: om Ante lyckas sätta försvarsspelet kommer vi ju faan inte ens behöva en målvakt

Så Rautio till Timrå, jag tror ni kan bli lite besviken, ska förklara varför.

Rautio kan faktiskt göra riktigt bra matcher, göra superräddningar, hålla nollan, ja se ut som Sveriges bästa målvakt emellanåt, däremot kan det svänga helt till nästa match där han släpper inte tre mål på sju skott, tappar in enkla skott och framför allt så sprider Rautio ofta returer rakt ut till motståndare som har öppet mål direkt.

Han är som två personer och man glömmer lätt bort att han gjorde tre bra matcher innan, man kommer bara ihåg den senaste där han kan sila oerhört enkla puckar.

Kan inte återigen påpeka just returer, ni får se returer utan dess like, det är som att han aldrig kan limma ett enda skott och motståndare får alltid en extrachans att göra mål, som supporter blir man helt tokig över hur han agerar på isen.

Wilhelmsson: Kändes som en trött värvning på förhand, blir inte tryggare när du beskriver hans spelstil heller.
Hoppas jag får fel. Men nog känns det lite varva ner i HA över Rautio.

Wilhelmsson: just nu är många i förnekelsefasen och menar att Rautio är rena rama genidraget som billig backup i 15 matcher men med tanke på att inte en enda jävel här inne såg den värvningen komma och fantasierna har varit allt i från Lasse Johansson, Magnus Hellberg, Johan Mattsson, Anders Lindbäck så är nog detta en stor besvikelse redan nu. Kan han vinna 5 av de där 15 matcherna han förväntas stå är jag nöjd... under förutsättning att Jacob Johansson pallar trycket och spelar så bra som vi sett honom göra bitvis.

Wilhelmsson: Ja det är väl ungefär den uppfattningen man som utomstående supporter även haft om honom. Vill minnas att även Brynässupportrarna uttryckte samma frustration

OlliJanne: Genidrag? Tror du övertolkar vad de flesta skriver här. Jag tycker mer det verkar som om vi försöker förhålla oss till värvningen någorlunda neutralt och inte såga i onödan. Försöka se det från den ljusa sidan och konstruktivt hitta förklaringsmodeller till varför man valde den här målvaktslösningen

Olli Nomadinen : ja jag testade den positiva vinkeln för en stund men tyvärr gled jag tillbaka till den mörka sidan. Handen på hjärtat, när sa nån här inne senast "ååå nej motståndarna har Rautio i kassen ikväll"?

Olli Nomadinen : Stavas det annat än pengafråga pga spara pengar till annat spännande som är på väg in så blir jag lite fundersam..
Eller snarare väldigt fundersam..

Sputnik: DIF kommer få sjukare lag än HV kommande säsong. John norman klar. 😅

Hur gör man ikväll ? Ska man se Luleå slå Frölunda eller titta när Rahimi går på semester ?

Andersson: Det sistnämnda, No doubt

Olli Nomadinen : Iofs , Luleå har ju fler chanser

För övrigt känns det helt ok med Rautio . Han har oftast varit backup , och ofta gjort det bra , 7 av 8 SHL- säsonger med 90%
Dessutom kanske vi inte kan värva så dyrt heller
, Rattie ska ju med ( ? )

Rautio. Den hörde man inte komma. Instinktivt blev jag positivt glad av nyheten, sen kom tanke nr.2; vad fan vet jag om han som burväktare egentligen? Inte ett dyft skulle det visa sig, så då lugnade det positiva sig en aning. Sen går man in och läser här och vips är domedagen nära på målvaktssidan redan i april, så nu är man totalt normaliserad igen.

Slutsatsen blir väl ändå att kan han stå på hövvet i 15 matcher och plocka nån puck mer än #89, och inte stå matchen efter och vara ett såll så.. ja, why not.

Andersson: jag vill nog gärna se löven förlora en final till. Dom får gärna bli lika förödmjukade i år som dom blev i fjol.

Tror Rautio på 1 år är ett genidrag. Skulle det visa sig att målvaktssidan är det svaga finns det möjlighet att lyfta in en till målvakt utan att ha långt kontrakt på 2 stycken som inte fungerar. Han har bra siffror och lär vara hyfsat billig och okej med att inte vara första keeper.

Captain Crash: har precis samma uppfattning som Wilhelmsson om rautio, och hade nog hellre sett en yngre förmåga. Men han kan göra kanon matcher och är förhoppningsvis relativt billig!

Andersson: Bara det att 90% inte är så bra längre, bör ligga på 92-93 för att vara ”bra”.

RasmusVS: Tror inte ens hälften av SHL målisar har 92 , utan att ha kollat

Andersson: Skulle säga att 91 är bra och 92 enormt bra

Andersson: Tre hade 92 plus, sju 91 plus. JJ med ett bättre försvar lär hamna högre än .901.

Undra hur tankarna hos en obehandlad galning går när en utvärdering av målvaktssidan är på sin plats...

För att vi skulle ha klarat "säker mark", (teoretiskt) förra säsongen på rent målvaktsspel så behövde vi landa på cirkus 90,54% från det faktiska 88,57%.

Om inte för att illustrera hur sanslöst mycket "ett par procent" gör över en grundserie, (2% extra fördelat mellan Jake und Sammy hade alltså resulterat i lite drygt 11 poäng sett över säsongen) så tycker jag om att i första hand tänka på detta när jag värderar målvaktspar.

Hade Rautio + Johansson haft 90,54% mellan sig 21/22? I Think not.

PERSONLIGEN hade jag kanske sett en målvaktstyp som inte måste spela "kanoners" för att väga upp siffrorna, en tråkig stor grundspelstark burväktare, typ Korvis hade känts bättre i hockey-hjärtat.

På något sätt så kan jag inte undkomma tanken på att vi kör lite roulette med wildcardfaktor på målvaktssidan och gjort ett par år nu.
Obs, fullt medveten om att Rautio är en mycket "grundsspelstarkare" buris än exempelvis Rajtantajtan dock.

Avslutningsvis (för att undvika vägg af text) killgissar jag att 90-talsmittbenan har bättre förutsättningar till mer än defensiva tendenser nästkommande säsong och målvaktsfrågan är således inte fullt lika viktig.

TLDR: Rautio + Johansson = nä, men förmodligen lite skitsamma om vi bara ska vara bättre än förra säsongen!

Allt gott, kanske på återseende

mvh

EULC

Jensen_12: man hejar ju på Modo över löven men H E R R E gud vad dom filmar och drar nytta av svaga domare. Så mycket som det filmats i den här matchserien tror jag inte jag sett på en hel säsong tidigare.

Tycker ändå Hutchins i löven är intressant. Ogillade honom starkt när vi mötte löven men nu när man ser honom i en neutral match börjar jag tycka att han känns som den optimala retstickan. Han är där och petar med klubbor, knuffar målvakter efter avblåsning men hamnar sällan i rena gruff utan håller sig kylig. Rätt kvick på skridskorna och stabil poängproduktionen. Han kanske redan fått ett SHL-kontrakt?

Vilket antiklimax med Rautio. Han har gjort usla insatser i bla Tre Kronor. En keeper jag retat mig mycket på. Tråkigt!

timråsuppi08: Lär vara bättre än Raja

timråsuppi08: landslagskeepern😉

Synd man inte plocka Endre lär bli SHL för han oavsett om Björklöven går upp eller ej kan bli hur bra som helst

« · 2334733 · »