Labban: Nybro-Hudiksvall i kvalet till hockeyallsvenskan ikväll. Vinner Hudik har de mycket goda chanser att gå upp då de redan leder serien med 1p just före Nybro. Håller tummarna! Blir dramatiskt ikväll.
Labban: Ja vi har väl uteslutande nästan bara kört honom som center men med ett skott som får Emil Berglund att se ut som värsta snipern så tvivlar jag att han skulle tillföra så där värst mkt som vinge heller. I a f inte i ett "topplag" i SHL. Tror ni han platsat i SAIK t ex?
OlliJanne: EA skulle funka bättre som vinge enligt mig, har för mig han spelat det i Rögle? Center verkar inte riktigt vara hans melodi, känns inte så bra i den rollen. Dålig tekare är han också tyvärr.
Labban: "Inte helt nöjd med att ha kvar EA, men efter inte helt enkelt få tag på bra centrar." Efter EAs senaste säsong kan jag tyvärr inte placera honom i facket "bra centrar". I a f inte på SHL nivå. Om Nubben hade nån vision där om att han skulle utvecklas i Timrå utöver hans nivå i Rögle så tycker jag väl vi kan vara så pass ärliga att säga att så har det väl inte riktig blivit. Däremot kan ju hans rutin ha varit viktig i t ex kvalserien mot Dif men ska vi ta det där berömda "nästa steget" så...
Zäta75: Värmhed känns mer mogen än OJ i sitt spel. Sen kanske OJ har högre högstanivå. Ett par matcher i Löven var riktigt bra, snudd på dominerande, sen var han osynlig i en radda också. Tycker man borde satsa på att låna ut honom, känns inte redo för SHL ännu. Men man kan väl möjligtvis ge honom några matcher först när han ändå står på kontrakt.
Jag är väldigt glad att man tog in Värmhed i A-laget. Han är en fysisk och smart spelare och kan nog bli ännu starkare. Man tror nog starkt på honom. Tror han går in på centerplats verkar luta åt att det blir EA på sista och att Lundin får se sig om efter annan klubb. Inte helt nöjd med att ha kvar EA, men efter inte helt enkelt få tag på bra centrar. Nu vill jag gärna se en fysisk och snabbtänkt back som kan driva med puck.
Forsmark är ju spännande och även Edfeldt, men hade gärna sett ett till lite mer etablerat namn på backsidan.
Sputnik: Ser bra ut med 4 bra kedjor som kan mala på. Däremot behövs minst en klassback in på det. Kanske t.om två¨. Men en riktigt bra och jag blir nöjd. Svensson och Forsmark extra backar.
Sputnik: samtidigt så är det något som förra säsongen påmint oss om så är det ju faran med att ha för tunn trupp. Kanske gäller främst på backsidan. Kanske vi kan få en bra deal på Lundin men hoppas man slutar med dom här evighetskontrakten bara.
Tycho: En skadedrabbad 35-åring som gjorde 6 matcher i år, nej tack. Tror inte något topplag i HA är intresserade heller. Tror att han kommer lägga av.
Lite nostalgisk tanke att ta in Simon Önnerud som har en hög högstanivå. Men kanske inte vad detta lagbygge behöver i detta läge. Kanske något för BIF, DIF, Löven eller Modo att satsa på?
Sputnik: Kapanen har nog 100 spelare på sin lista, så Pajuniemi lär vara där. Men vi får väl se. Vill han ha chansen att göra 50p med en bra finsk sportchef, eller vill han ha pengar?
Sputnik: Timrå IK kan idag meddela att Dennis Värmhed tar klivet upp från Timrå J20 till A-laget på ett kontrakt över den kommande säsongen.
- Jag är väldigt glad över att få den här chansen. Jag har trivts otroligt bra under mina fyra år i klubben, och det är med stolthet jag representerar Timrå IK. Alla i laget har tagit väl hand om mig redan denna säsongen, så jag går in med en bra känsla, kommenterar Dennis Värmhed
Tycho: Jag tänkte främst på hur vi bör agera framåt, dvs att om vi behåller EA och Alvarez nu inför kommande säsong skulle det vara på bekostnad av Värmhed, Sjöholm etc.
Sen kan man ju alltid diskutera ex. EA vs OJ denna säsong. Hade det varit bättre att försöka skola in OJ? Hade vi tappat något i kvalite offensivt och defensivt? Kanske, men om vi aldrig ger juniorerna chansen kommer vi sitta fast i att vi behöver värva in spelare till en 3e/4e lina.
Sen ska vi såklart inte vara för sentimentala "bara" för att de är Timrå juniorer. Skulle det visa sig att ex OJ inte håller för SHL spel så ska vi ju inte hålla fast vid honom bara för att.
Hoppas och tror att Kapanen är bättre än Nubben på att "guida" in våra juniorer i a-laget.
Patrick Polly: Nu börjar vi komma in på riktigt intressanta diskussioner. 😊 Jag skulle säga att det beror på, vad är behovet just här och nu. Visst har både Alvarez och EA kostat en hel del mot vad vi ser borde kommit ut på planen. Men ersatt dem med två juniorer just dessa två säsonger kan ha varit hockeymässigt katastrofalt. Då kanske vi spelat i Hockeyallsvenskan nu. Vi kan tycka att deras lägstanivå varit låg men till en otroligt hög sannolikhet har vi fått ut mycket mer ur ett helhetsperspektiv än av två juniorer. För varje år vi är kvar i SHL och får behålla stommen, desto mindre behov har vi av typen Alvarez/EA och vi kan slussa in yngre.
Man visst har det smakat mycket för det man känner de levererat, det är jag helt överens med dig.
Tycho: En träffsäker analys i sin enkelhet. Vi måste bli betydligt bättre på att få in våra juniorer i hierarkin för att de ska ha chansen att etablera sig.
Då kan man inte samtidigt satsa på spelare som EA och Alvarez som enligt mig "snor" två juniorplatser.
Perreman: Upp med Sjöholm, Värmhed, Johansson och sprid ut dem, nån av dem får gå som 14:onde, men ge de en chans. Som du säger bygg med rutin kring dem så de får växa. Hartmann- Johansson- Pääjärvi, sen Sjöholm eller Värmhed på en kant i fjärde, vet inte vilka spelare som blir kvar i de rollerna. Kolla på Örebro, genom att ha 3-4 juniorer så sparar vi sjukt mycket pengar och kan lägga dem på topp spelare, gärna en toppback i detta fall
Zäta75: Ja skadorna måste man ju ta hänsyn till innan man drar igång sågen mot en så ung spelare men det kändes ju inte som han slog sig fram till någon större roll i HA laget Löven heller. Jag hoppas verkligen Hudik går upp så vi kan matcha in våra talanger lite via dem.
OlliJanne: Nja, en ren juniskedja känns skakigt. Stor risk att de blir bortgjorda då när de inte vants sig vid nivån. Bättre då att lyfta in 1-2 juniorer bredvid 1-2 stabila lirare i typ 3e.
Rip Kirby: Jag tror mycket mer på Värmhed än Oliver Johansson. Man bör satsa på Värmhed i Timrå. OJ tror jag får svårt att lyckas, men blir gärna överbevisad. Nu har han ju varit skadad och därför inte spelat mycket på slutet i löven utan i J20 istället.
Sputnik: Oliver Johansson ges ju inte istid ens i Björklöven. Visst, man prioriterar såklart sina egna poängspelare, eller dom som nu förväntas vara det, före en sån som Oliver. Men han platsar ju inte på fyra kedjor där, alls. Faktum är att han spelade högst en random roll i det J20-lag som vann brons tidigare i veckan. Det är ganska talande för var nånstans man ska placera Oliver Johansson sett till den kravbild och de förväntningar man ska ha på honom.
Sputnik: Vad tror ni om en ren junior kedja som 4e kedja då? Tuta och kör och gör er grej men med lite mindre istid så som hör till en 4e kedja. Sedan kan 3e kedjan var lite mer tyngre rutinerade rävar/grisar som stänger ner motståndarna.
Synct: Absolut, tänker lite på de som ligger en nivå under och inte klassas som "stortalanger". Tänker på en sådan som Oliver Johansson. Han borde köpa en plats i 3:e eller 4:e med hull och hår.
Sputnik: Tror vi kommer få se mer och mer stortalanger (som spås/blivit draftad runda 1) Få större roller i HA framöver, likt Lekkerimäki, Öhgren, Östlund i DIF t.e.x
Tycho: Jo samtidigt som Jimmy samtidigt också trycker lite på att det handlar lite om junioren själv ifråga, att se värdet i att få spela längre ner i hiarkin. Det är lite väl mycket hets från agenter och dylikt idag med att deras spelare måste ha viss mycket speltid.