1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604421 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Swordster: Oj, det låter ju häftigt. Men jag antar att risken är att Hedström inte blir den förste gentlemannen att bryta ett löfte. Vad ska Nubben göra då? Är ett muntligt agreement så pass starkt att han inte har några andra möjligheter än att spela i Timrå?

Spännande att se huruvida det förhåller sig på detta sätt eller inte. Lät ju som en otroligt cool lösning från Nubbens och Timrås sida.

dr-nix: Man gav extra tid i tre omgångar och släpte honom utan att vara tvungen strax före det att säsongen startade. Därför sägs det, från mycket pålitliga källor, att hans kontrakt kommer att gälla från den dagen han spelar i sverige, allt genom en gentlemsagreement mellan han och Nubben...

Tycker att värvningen av Johan Andersson är helt rätt. Man ser ju tydligt den strategi som präglar Nubbens arbete. Och det känns mycket bättre än i fjol. Nu återstår det ju dock att se vad som trillar in till första kedjan.

Hej på er!
försöker sammanfatta läget utifrån rykten och egna funderingar. Varsågoda att göra egna försök...

Målvakter
1:a Johan Asplund
2:a Johan Backlund/Mika Oksa

1:a femman
Anton Strålman - Sanny Lindström
(Jonathan Hedström/Niklas Nordgren) - (Riku Hahl) - Timo Pärssinen

2:a femman
Pär Styf - Kimmo Lotvonen
Robert Carlsson - Fredrik Warg - (???)

3:e femman
Kalle Koskinen - Petri Kokko
Per Hallin - Peter Regin - Magnus Nilsson

4:e femman
Johan Svedberg - Eric Moe
(Björn Svensson) - Johan Andersson - Mattias Wennerberg

Antaganden:
Frans Nielsen - NHL

Jason: nja det drog ju ut på tiden osv. men jag minns inte exakt hur det låg till men jag tror att Talangscouten har delvis rätt. TIK gav Hedström (eller var det Nordgren??) extra tid osv...

Hedström hade ju ett tvåårskontrakt som väntade. Hade han spelat för oss hade han alltså haft ett år kvar, och då hade han ju inte kunnat lira för SAIK då de nu gick upp. Jag tror fortfarande möjligheten finns att vi ser honom i TIK-tröjan. Men jag tar inget för givet.

Talangscouten: *fast dom inte behövde*

Timrå hade väl inte kunnat stoppa Hedström på något vis, det var väl frågan om att hans vara eller inte vara i Timrå det handlade om. Timrå kunde krävt besked och sagt stopp för Hedströms medverkan i Tik men dom kunde knappast stoppat honom från NHL

klas klättermus: Det har ingen fast adress i Skellefteån bortsett stugan i Bjässviken då, och den nyttjar de inte året om.

För övrigt lär ju Jontes lägenhet finnas kvar i Sundsvall också. Och anledningen till att familjen temporärt bor i Skellefteå är närheten till mor och farföräldrarna så att det också får en skymt av barnbarnen.

I övrigt vill hon inte bo kvar i Skellefteå och sist hon fick bestämma blev det Timrå. Fårhon välja igen så blir det Timrå. Därmed basta.

Swordster: Rätta mig om jag har fel.. fru och barn bor i Skellefteå.. Var det nåt som var oklart där.. Jag skiter väl i hos vem de bor!

RocknRolf2: Backlund har visat i Leksand att han är en bra målvakt. Vi har blivit "bortskämda" med riktigt riktigt BRA målvakter som Kapanen, Kiprosof.... Miljöombyte är bra för dom flesta...Men att Skellefteås Åkerman lämnar laget när dom äntligen har gått upp förbryllar mig.....NU stundar snart en ny spännade säsong. Vi kan inte hålla på rota/älta det förflutna hur länge som helst ...det som hände det hände. in Nubben we trust !

klas klättermus: Som bor has sina föräldrar ja...

wxp: I två tidningsintervjuer berättar Hedström att om(!) han spelar i Elitserien så kommer det att vara för Skellefteå..

Lägg till att fru och barn verkar ha flyttat dit (enl. artiklar i dagspress) samt att han förfogar över en stuga i trakten så blir inte matematiken så svår..

wxp: Själv så tror jag att Jonte kommer att spela med SAIK denna säsong eftersom han inte vill missa chansen att få spela med dem när dem nu är i Elitserien. Men som sagt jag tror INTE att han kommer spela med SAIK några fler säsonger utan väljer TIK nästnästa säsong, då har han i varje fall fått spelat med SAIK i Elitserien. Då har vi en spelare att se framemot.

Portello:

Det ryktas att Hedström har någon sorts klausul med timrå eftersom timrå släppte honom fast dom inte behövde. Av den anledningen så skulle han kunna spela för TIK nästa år. men det är ett långskott.

wxp: Tyker det är rätt många tiråiter som säger att han spelar för er nästa säsong.

wxp: han är väl inte 100%igt körd men själv räknar jag kallt med att han går till SAIK..

Varför säger alla att Hedström är Körd?

Laken: Näe men nu, allt annat än en etablerad landslagscenter till tredje eller fjärde kedjan är ju skandal !

Laken: möjligen 4:e

Jag har hela tiden trott på Johan................Johan är ett namn i tiden.
Vi ska ha en hel kedja med bara Johanpojkar.

Vi får nog ihop ett lag till slut bara vi håller ut.

RTS: En helt okej 3-4:e center.

Laken: Var Johan en av de spelare du verkligen hoppas på när det gäller centrar?.

Kevin O Shea: Hoppas du har rätt.

RTS: Dina pinsamma inlägg nedan visar bara på stor okunnighet!
Låt Johan Andersson få chansen innan du dömer ut honom så. Ung, lovande och utvecklingsbar!

Bra jobbat, Nubben!

Johan Andersson signad för två år och vårt förste forwardsförvärv efter Pärssinen. Ja, han kan ju funka även om han säkert är sämre än Nielsen. En hel 4:e kedja bestående av Sundh-Andersson-Svensson känns hursomhelst rätt tänkt. Om inte annat en betydligt smartare lösning än pajasvärvningarna ifjol. Åt andra sidan innebär en sådan lösning att medelmåttor som Wennerberg och Nilsson kommer få tveksamt mycket speltid. Skulle inte förvåna om dessa unga tillskott kommer tillföra betydligt mer än ovan nämnda...

Hahl kan funka som förstecenter om det inte finns något hetare alternativ. Hahl är ingen poängspruta, men har ändå gjort skapligt med poäng i bra klubbar som HPK och Davos. Hans poängsnitt är högre i slutspelet vilket tyder på att han inte viker ner sig när det gäller.

Det som känns rätt oroande är dock att laget är väldigt beroende på att få ihop en förstakedja som producerar med tanke på att laget i övrigt knappt har en endaste stabil poängplockare. Något som Nubben dock verkar fullt medveten om... För vad är det som säger att övriga spelare ska börja tokproducera helt plötsligt?

Hedström är körd och Nordgren förmodligen också. Vi får hoppas att vi kan hugga minst nån annan vinge av klass.

Backlund är en logisk värvning, ung och svensk vilket känns bra. Inte helt säkert kort dock, men på förhand är det en betydligt bättre värvning än Oksa.

Talangscouten: Sen bör väl chansen att vi kan få se två centrar värvas vara rätt stor också. Warg gör sig ju väldigt bra som wing också. 4 forwards till ska ju in iaf.

Ambroo:

Det är klart att vi skulle behöva en center som kan göra mål också, men Hahl tillsammans med Pärssinen skulle funka riktigt bra.

Glöm inte bort att det är jag som är talangscouten...

Lillasystrar: Vad är källan till Riku Hahl-ryktet? Det är en rätt vass värvning om ni lyckas landa det.

Talang(lös)scouten: Det räcker nog för det flesta med att kolla statistiken genom åren. För din skull så drar jag det ett steg längre genom att tippa på att alla som förstår spelet ishockey och som dessutom har sett honom spela ganska snart kan dra slutsatsen om att det är en väldigt duktig, men defensiv center vi diskuterar...

Ambroo:

När blev du expert på Riku Hahl?

Frella: Känns ändå som en chansning om han skulle skriva på i dagsläget. Visst, han skulle förmodligen kunna producera en aning med toppspelare kring sig, men då vill jag se att den omgivningen är klar först... Sen vet jag inte om det räcker med 25-30 ass och bara ett par mål som max, jag vill ha hit nån som har exempelvis Voutilainens offensiva kraft, nån som har 40-50 poäng i sig och som dessutom kan styra i ett PP vilket inte Hahl har kvalitet till att göra.

Kevin O Shea: Det finns väl inget som säger att Hahl inte skulle kunna göra 25-30 ass på en säsong om han fick lira bredvid två riktigt bra producerande forwards. Hagos är väl allt annat än offensiv och lyckade väl iaf producera hyfsat. Och han är väl rätt långt ifrån Hahl trots allt kvalitetsmässigt.

mikenomad: Det förstår jag också, och det är väldigt TROLIGT att det blir så, men man kan inte veta det i nuläget.

Kevin O Shea: jo jag vet detta tyvärr.

dr-nix: Visst vore det det, men det mesta tyder ju tyvärr på att Gunno väljer pengarna i mellaneuropa istället för attvisa sin tacksamhet mot Timrå som släppte honom i ett känsligt läge av säsongsupptakten.
Tror att det är avsevärt mycket större chans att vi får se Jonte i TIK i vinter, än att vi får ta del av Gunnos målskyttekunskaper.

Det vore intressant att få se Pärssinen och Nordgren på varsin kant utanför någon duktig förstacenter i en förstafemma.

Endel verkar ha problem med verklighetsuppfattningen. Gahn är den sämsta fjärdecenter vi haft sen...Simons. Johan Andersson är värvad för att han är utvecklingsbar, har erfarenhet av elitspel och för att gå center i fjärdekedjan med ett par yngre förmågor med mindre erfarenhet... Näe vänta! Han ska in i första bredvid Nordgren/Hedström/annan/ och Pärssinen.

Inte vet jag hur ni tänker här inne men själv måste jag säga att säsongen 07/08 ser grymt intressant ut !! Ett lag med Timrås ekonomi kan ju inte värva ihop ett lag som ska ta sm-guld över en sommar men när man knyter till sig unga talanger kan ju vad som hända år 2. Har lite dålig koll men man har väl skrivit 2 år med de flesta nyförvärven va ?
Skulle tippa på att man blir ett mitten lag nästa sesse men om 2 år är vi med och krigar i toppen,eller vad tror ni ?

Stenkarn: Tror inte han "vet" mer än oss andra men att han däremot är så klarsynt att han kan lägga ihop två o två och inse det oundvikliga...dvs om Jonte spelar i Sverige till hösten blir det i SAIK och ingen annanstans!

rödovithockeydy: Hur vet du det?

Talangscouten:
det blir ingen Hedström Timrå..

Jag känner att jag faktiskt måste gratulera till Johan "Bagarn" Andersson. En riktig slitvarg som gör sitt jobb varje match utan att gnälla, men behöver ombyte för att utvecklas ännu mer.

Dessutom finns det mycket mer än bara slitvarg i honom, han är bra kring sargerna och har en förmåga att komma ut med puck. Med en kompetent omgivning kan han göra succé.

Talangscouten: Personligen skulle jag vilja se en passningspelare god för 25-30 passningspoäng i förstakedjan!

Kevin O Shea:

Perfekt att ha en defensiv center i första femman. Bredvid två heta wingers i Pärssinen o Hedström. Elitseriens bästa kedja till hösten!

Talangscouten: ...se mitt inlägg från kl.00.42 inatt.
Läs statistiken och fundera på om Riku Hahl är den center du vill se i en producerande 1:a femma?
Visst! finsk landslagsman - men en utpräglad defensiv spelare och ingen poängmaskin

Talangscouten: Och som någon redan påpekat så var Gahn alldeles för dyr, med tanke på vad han presterade. Nu finns det inte så många platser kvar att fylla i laguppställningen. Minst två riktigt bra spelare till en förstafemma lär vi väl kunna hoppas på.

RTS:Johan är ju inte lika rutinerad som Gahn, men är nog 30-50 tusen billigare i lön - och dessutom utvecklingsbar till skillnad mot Gahna.
För oss som tyckte det var tråkigt att Andreas Falk gick till HV och inte till oss, så tror jag vi fått en likvärdig spelare.
Dessutom till skillnad mot Falk så har han elitserierutin.

Backlund o Andersson känns som helt rätt spelare att värva. Tror att båda kan utvecklas mycket bra i TIK. Nu saknas det bara spetskompetensen så ser detta lag mycket intressant ut inför nästa säsong.

Tror inte det finns någon risk att Andersson blir en ny Simons. Inte en chans!

Några tyckte vi skulle behålla Gahn istället, ursäkte men det var den sämsta lösningen jag hört, någonsin. Gahn är helt slut som spelare.

Nu vill jag se Hahl i laguppställningen också!

htikare: ...och några tusenlappar billigare i lön säkert också =)

« · 709995 · »