1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600629 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Friman SR: Har du inte läst min krönika "Guldet blev till sand"???

Vad skrev jag för någonting om Jonte? Lyssna på mig nu.

Jonte behöver tid för familjen. Det blir ingen påskrift har jag sagt förrän tidigast efter midsommar.

ernie eagle: Just det, Elitserien kommer bli oerhört jämn nästa säsong särskilt som de varades topplagen nu tappar spelare huller om buller...

Desto mer intressant blir då en liten sång: Var e Jonte?, vare Jonte? sover du? sover du?..... Anaheim är ute, Anaheim är ute... Skriv nu på, skriv nu på....

Som det är nu känns det som en oerhörd potential i nästa säsongs TIK om då Jonte skriver på........ Jag tyar inte längre, Jonte snälla, skriv på NU snälla när Anaheim är ut och så snälla???

FORZA TIK..........alltid, alltid............

mikenomad: De kan ju skratta hela vägen till banken i vartfall. Och nog för att kavajer i sig är tjusiga och något jag mer än gärna plockar fram vid festligare tillställningar men syftet med jag skrev var ju att Frölunda glänser i de finare salongerna och vart de än drar fram så rullas den röda mattan ut och folket gör honnörshälsningen precis som när kungen och drottningen är i farten. De äter gott, dricker flott, nobbar landslaget och laddar upp batterierna med att förlusta sig på Gran Canaria :)

Bortskämda med de senaste årens framgångar har Frölunda gått från koja till slott och pekar numera på det de vill ha och i 8 fall av 10 så får de också sin vilja igenom.

I Söndschvall är de fortfarande bara flanellskjorta och blåstället på som gäller.

Vi har inga marginaler. Bara ungdomlig entusiasm och en hunger efter revansch. Men vi fan så långt vi kan nå ändå.

Undviker vi skadorna toppar desserten med en riktig sniper efter jul så gäller i min själ ska det bli åka av ;)

Lita på de!

RocknRolf2:
Så med ditt resonemang hade du hellre sett Salo i Timrås kasse i vinter istället?

ernie eagle: Traditionens makt är stark inom hockeyn. Att Tjeckoslovakien delades i början av -90-talet har förmodligen gjort lite eller inget för att förändra strukturerna så mycket på den målvaktsträning man lägger ned i de båda nationerna idag. Självklart har man anpassat sig till de nya stilar som kommit fram, men vad jag vill mena är alltså att man nog liknar varandra väldigt mycket vad gäller detta. Jag vill självklart inte jämföra dåtidens hockey med det vi har idag, där har det skett så enormt mycket utveckling att dåtidens målvakter inte skulle ha mycket att hämta idag. Men jag kanske hade gjort bäst i att låta detta bero..

RocknRolf2: Jaja, vi kommer inte längre... Det återstår att se, men jag är inte ett dugg imponerad.

Ambroo: Men åt andra sidan spelade Roman merparten av sin karriär "hemma" (med liknande statistik som nu senast) så tycker jag knappast en halv säsong i Tyskland skiljer en bra spelare från en dålig.

en spelare som varit mer eller mindre i världsklass i massor med år är inte rättvist att vifta bort med "gamla meriter". Problemet är väl snarare motivationen än nuvarande kapaciteten

Per HApps: Absolut, en gammeldags och trög målvaktstyp som knappast passar i dagens hockey och med de nerverna han är känd för så lär Clubben få vänta på sitt SM-guld...

Laken: Okej, eftersom att Jan Simons inte är sportchef, får man väl köpa ditt resonemang ;)

Ambroo:
Luktar lite panikvärvning om han.

RocknRolf2: Han har hursomehelst varit LHC:s viktigaste kugge sen han kom och även om han inte är unik så är det snudd på.

Dessa rader säger allt, och då kommer det från Hemlin;

"- En målvakt med litet okonventionell spelstil. Han är lång och stor i målet, 191 cm och 90 kg, och spelar mer likt den gamla skolan. Roman är mycket välmeriterad och har stor erfarenhet från NHL och stora internationella turneringar, säger Johan Hemlin i LHC."

Gamla meriter är en sak, men med tanke på ett år "hemma" och ett i tyskaligan med en icke så imponerande statistik så tycker jag det lutar mer åt flipp än flopp. Johan Fransson duger gått och väl, men vi behöver inte grina över Roman direkt...

Ambroo: Norrena är en jävligt bra målvakt, men knappast unik. Årets flopp? hm... nja. Cechmanek har spelat två säsonger i Europa, vilket inte behöver betyda att han gått ner sig helt, och han har varit långt bättre under sin karriär än vad Bosse Ahl någonsin var.

men visst, han är ingen målvakt som har framtiden för sig. Men vad spelar det för roll, såna spelare hamnar ändå bara i NHL...

Laken: Tja, det låter ju som lugna gatan och t.o.m Nubben förefaller lugn. Men det svänger fort, minns Gunno i fjol. Kunde det blixtra från en klar himmel då är det väl inget som säger att detta inte skulle kunna ske i år igen?

ernie eagle: "Kavajförsedda SM-finalisterna"?? Vad har klädvalet med saken att göra? Är det så att just kavajer är något typiskt signum för VF och därför värt att notera?

mikenomad: Nej, efter att ha läst dagens Dagbladet så är i alla fall jag inte så värst orolig längre... ;-)

Laken: Ja, han är duktig vår Nubben! Men än är det väl lite tidigt att blåsa faran över. Kan ju hända mycket fortfarande...

ernie eagle: Enade bakom Nubben vi står! ; - )

Kent Norberg - Sveriges bästa sportchef!

Ambroo: Då hade Nubben rätt i allafall. Jag ville Fabricius till Timrå. Nepp det blir ingenting med det Sjöstedt, förkunnade han.

Jag vet vart Fabbe kommer spela sin hockey nästa säsong så det är inte aktuellt.

Han är vaken den där mannen, vilket tydligen inte Mats Ahdrian och det andra legoknektarna i stallet Frölunda tycks vara.

Vilken nitlott alltså! Snopet värre för de kavajförsedda SM-finalisterna från västkusten.

Laken: Man myser lite sådär mycket nu:-)

Timrå IK framstår allt mer som en av de allra största vinnarna på värvningsfronten.
Medan flera lag tappar sina största stjärnor till NHL har vi endast tappat en Frans Nielsen med usel plusminus-statistik.

Bra jobbat, Nubben!

Dream Team: Ska vi verkligen backa bandet så förbannat långt bakåt i tiden.

Är det inte den moderna hockey som är intressant? Vad som försiggick innan -90 tillhör väl ändå det förgångna med tanke på vilka oerhörda skillnader det var då jämfört med i dag vad beträffar själva spelet i sig och målvaktsstilarna?

Ambroo: Länken i mitt förra inlägg hamnade fel, det är här den hör hemma...

Hur många skulle gråta om dessa två lämnade? Se länk;

Mappe och RR2: Nu skojar ni? INGEN kan ersätta Norrena i LHC, man ska komma att deras spel bakifrån bygger mycket på just honom. Ser Roman som ett klart nerköp då det var ett par säsonger sedan han var i ropet. Det känns lite Bosse Ahl på äldre dar i den värvningen, stor, stel och långsam... Han kommer att bli årets flopp!

ernie eagle: Vi kan väl ta och göra våra tilltänkta "klipp-och-klistra-nissar" en björntjänst och inkludera slovakiska målvakter i den sammanställningen. ;-) Oavsett från vilken sida av gränsen man är uppväxt så tenderar väl den fostran man fått vara i mångt och mycket rätt så likartad. Tjeckien och Slovakien är ju två rätt så unga nationer, sinsemellan, men vad Tjeckoslovakien stod för genom alla hockeyår säger väl en hel del.

RocknRolf2: Ta inte ut nåt i förskott. Kan ingen "klipp-och-klistra-nisse" som har duktigt med tid till övers göra en sammanställning av tjeckiska burväktare i Elitserien?

Vore onekligen intressant att se hur det står till på den punkten. Då får vi iaf en statistiskt klar bild över hur det kommer att gå för vår tjeckiske vän Chechmanek i LHC.

Mappe: minst sagt en klassmålvakt!

Ambroo: Lite småimpad blir man ju av klöbbens handlingsförmåga. Han kan inte ha varit jättebillig. Ett uppköp tycker jag om man jämför med Norrena. Kul med ett nytt ansikte för Mandy att reta gallfeber på.

rödovithockeydy: Ja.

kungsbacka: Jag som bor i Falkenberg, kollar in de goa´ rödvita gänget via dator och Canal+ sändningar för 99:-/match. Känns som det är en härlig vinter på gång!!!!!!!

Ambroo:
Lika säker på att Jonte är klar fortfarande?

Berglund: Jajamen då ser det jävligt bra ut.Men det är inte säkert att det lyckas.Men förutsättningrna finns ju sen är det upp till spelarna.Och dom är nog väldigt revanch sugna.Även jonte efter den snöpliga förlusten mot djurgården lockout säsongen.detta blir en kul säsong jag vet ej om dom visar pay per match nästa säsong eftersom jag bor i kungsb.så får jag följa dom flesta matcher via tv radio och dator.

Fet-Ecke: Vi slipper nu även Calle Söderberg som St Louis knyckte från MIF, även Fredrik Johansson som skulle tillbaka till Frölunda åkte över pölen

Tycho: Tror inte du behöver oroa dig för Backlund.
Att Duba fick stå i mellanåt ser jag som en sund inställning av coachen.
Det är psykiskt knäckande att spela bra men ändå förlora.
Målvakterna är mer utsatta än utespelarna p.g.a. deras position.

Ja för varje spelare som försvinner från de andra lagen destå bättre ser juh TIK ut...

Enda frågetecknet jag har för Backlund är att han ganska ofta trots sin räddningsprocent var petad av medelmåttan Duba... Men jag har säkert fel i mina farhågor... Har haft det tidigare... =)

Jonte på det här så ser jag med tillförsikt på kommande säsong :-)

Kevin O Shea: Att värvningen av backlund var bra har jag sagt sen den blev av trots många personer som undrat om jag var dum i huvvet att jag tyckte det var bra att värva en målvakt från leksand som var jumbo i serien och inte äns höll sej kvar. Jag säger bara kolla hans räddnings % förra säsongen i elitseriens jumbolag.....

sargad: Det ser ju helkul ut detta, det kommer att bli huggsexa efter målvakter hos våra konkurrenter.
Värvningen av Backlund ser bättre och bättre ut för var dag som går...

Liv, Honken, Norrena... Nu fattas bara att någon nyper Karola Krizai av Domsjö så kan man le i mjugg med bästa J.R Ewing leendet.

ernie eagle: "Är inte dugg orolig om jag skall vara ärlig." Det skall man väl alltid vara, inte orolig men ärlig, dårrå...

eloff: Och i elitserien snackas det om målvaktsbrist...

ernie eagle: de tog också karri rämö som tik, enligt tidningarna, var intresserade av förra året. Niklas Bäckström Kärpet gick till Minnesota.

Swordster: Åh fan! Det tar alltså både Norrena å Honken. De var som fan!

Deas: Tror inte heller attt han vill riskera sin landslagsplats hos de finska lejonen för att eventuellt harva i farmarligorna borta i Nordamerika. Skall han ta den risken skall det vara ett synnerligen attraktivt kontrakt med antingen en väldigt hög sign-on bonus eller ett envägskontrakt. Jag vet inte dagsläget om det är någon klubb som är villig att betala det Hahl förmodligen lär komma att begära.

I Fredrik Norrenas fall är de annorlunda. Han är målvakt och finska målvakter är högvilt prioriterade i NHL.

Så jag känner mig avslappnad i dagsläget.

Deas: Har han inte gjort en sväng där redan? Hur mycket speltid fick han i Avalanche under de år han var där? Jag har fått uppfattningen att han nog värderar speltid rätt så högt i relation till hur mycket pengar detta ger. Han är förhoppningsvis nöjd med rollen som förstecenter och bra med speltid i Timrå IK, jämfört med inte lika bra förutsättningar i den klubb som nu är villiga att erbjuda kontrakt.

ernie eagle: Riku Hahl kan säkert dra bara han får kontrakt. De flesta tar ju den chans som väl dyker upp, och även om han får spela i farmarligan blir det väl lite mer pengar än i Timrå?

WarhawK:

Absolut det ska vara likadant åt båda hållen. Men troligtvis lär ju spelarna flytta tillbaka när kontraktet löper ut där borta.

Talangscouten:
Den länken med att dom får plocka spelare efter 15:e juni tror jag inte dugg på med tanke hur mycket som stog fel i hela artikeln

sen det du säger med transfersummor är du lika villiga betala 150 mille för få tillbaka z efter ni fått 80 när han åkte då ? eller ska det bara fungera åt ena hållet hade du tänkt ?

ernie eagle: Du glömde att ni båda också är väldigt ödmjuka. ;-)

ernie eagle: You´re the man! :-)

« · 722340 · »