mikenomad: Tänka sig att även en sån som jag har kloka tankar och funderingar emellanåt.
Zlatan & Jag! Vi är okonventionella. Vi är älskade, Vi är hatade, Vi ser båda rött. Vi är galningar som fullständigt tappar konceptet och spärrarna ibland och så är vi alldeles alldeles fullständigt genialiska, Zlatan & Jag!
VM skulle kunna bli ännu roligare utan proffsen, om man ser det rent sportsligt. Då skulle alla få samma förutsättningar. Då slipper VM avgöras pga vilka spelare som åker ur Stanley Cup. Sedan kommer som du säger NHL att köra World-Cup oftare eftersom dom vill ha sitt skyltfönster i alla fall.
Tänk år 2012, kan vi hoppas på det? När nubben får förhandla direkt med exempelvis New york Rangers...
ernie eagle: Håller faktiskt (tro det eller ej) helt med dig i det här fallet. Känner ingen nämvärd oro beträffande Hahl. Iaf inte efter att de kritiska datumen löpt ut, möjligtvis en liten gnutta innan dess.
ernie eagle: Nej inte för Hahl kanske. Men spelare som Warg, Wennerberg, Nilsson, Regin och Hallin måste ju ligga bra till om man ser till den senaste tidens övergångar. Man får väl som Talangscouten säger skrota OS med NHL-proffs då. NHL kommer ju förmodligen arrangera World Cup på sina villkor ändå. VM är IIHFs mjölkkossa, men drar ju tamefan in lika mycket pengar oavsett om lagen ställer upp med ES-spelare eller NHL-dito.
Talangscouten: Men Riku Hahl har knappast den statusen i Nordamerika i dagsläget att han erbjuds något envägskontrakt.
När det gäller Jonas Almtorp, Daniel Widing, Frans Nielsen, Jonathan Ericsson etc. så har de ju accepterat ett tvåvägskontrakt eftersom de ännu inte är etablerade.
Riku Hahl har redan varit över en sväng och lär nog inte bli alltför upphetsad av 550.000 dollar och en överhängande risk att hamna i farmarlaget.
Skall han över igen skall det vara ett seriöst intresse, inget "vi-plockar-över honom-för-plockandets-skull-mentalitet".
Det skall vara en ordentlig sign-on bonus samt ett riktigt attraktivt kontrakt. Annars blir det Timrå IK i vinter.
Man hoppas ju att det är klubben, men det tvivlar man starkt på. Någon borde kolla upp denna soppa. Se hur mycket pengar som rullar under bordet egentligen. Hela avtalet är ju absurt , fast det har blivit lite bättre.
Okej NHL är störst , bäst , vackrast. Men vilka är det som förser dom med spelare varje år, jo Europa. Måste vara riktigt skönt för NHL. Bara vänta på färdiga spelare, o sedan plocka över. Förbundet säger att det beror på OS, annars skulle vi inte få se dom bästa där. Skit i OS då, bättre med pengar till klubbarna. NHL lär ju kör World -Cup i alla fall. Tycker inte att OS är värt priset!
Bo Bly: Ja dra på gröna trissor ända in i Hälsingland. Jag tror karln blivit nyfrälst. Annat var det förr om man säger så....
Då gick det betydligt vildare till minst sagt. Vad fan var det som gick fel? Slog du en stekpanna hårt i bakhuvudet på honom eller ramlade han och slog sig.
Talangscouten: En fråga. VEM får de 100 000 USD, är det laget som spelaren lämnar eller är det hockeyförbundet som norpar detta, det sistnämnda skulle INTE förvåna mig. Hittils har tolv svenska spelare signat för NHL klubbar, i bestämmelserna stod oxå att max 60 stycken europer fick gå till NHL, lär vara samma sak där då att för en spottstyver i bötter så kan dom skita i dessa regler...
Japp, håller med om att det är skit med de där reglerna...
"Tänk om det var som i fotbollen, vi skulle ha kunnat fått 80 miljoner för Z, minst."
Trots att jag vet att ni i denna boken inte ens vill tänka tanken, men ni kan ju fundera över hur mycket MoDo skulle fått för Foppa, Macke, Sedinarna mfl!!
Plus ett antal proffs till, men dessa gick ju högt i draften, och skulle ju då inbringat mer pengar...
Risken finns ju att vill dom ha en bättre spelare typ Hahl, så lär dom ju inte tveka att slänga upp så lite pengar för en etablerad spelar. För dom är detta som en piss i havet!
Talangscouten: Iofs...fast tror nog att det skall mkt till om det sker. Risken finns naturligtvis och 1 milj sek är väl inga stora pengar för dem kanske. Men inte slänger de iväg dem på några chansningar som det vi sett mot slutet, typ Almtorp el. dyl. Dom ska nog vara duktigt intresserade isf.
"NHL kan värva kontrakterade elitseriespelare fram till 15 juni. Blir det en övergång efter det tvingas NHL-klubben betala en straffavgift på 100 000 dollar"
Talangscouten: Javisst är det! Och precis som jag skrivit tidigare och misstänkt hela tiden; det är som Nubben sa i ST häromsisten. Inte förrän efter 15/7 kan man andas ut...
Angående över gångar till NHL. 15 Juni är bara ett piss-datum. enligt Aftonbladet så räcker det med att en NHL klubb betalar straffavgift på endast 100000 dollar!
F-n man trodde ju i så fall att varje enskild klubb skulle få förhandla NHL. Men icke då. Dom som godkänner dessa avtal måste ju få enorma summor pengar under bordet av NHL. Något annat kan det ju inte handla om.
Tänk om det var som i fotbollen, vi skulle ha kunnat fått 80 miljoner för Z, minst.
Tyvärr ser verkligheten ut så här, en eloge till ryssarna som vägrade gå med på detta.
hellge: Heja Modo. Vad himla skönt det måste kännas för dig att ert ena representationslag fortfarande innehar ett försprång gentemot Timrå. Där är ni än så länge storasyster.
Bo Bly: Jo han verkar mycket sympatisk. Han säger ju så mycket bra saker:
"Och givetvis har de redan nu sneglat på Modos framgångsrika damlag. – Jag har pratat med en ansvarig i Modo och om jag inte minns fel så ligger deras budget på runt 400 000 och vår målsättning är att jobba oss upp i de siffrorna i sinom tid, berättar Backlund. – Vi spänner bågen högt, avslutar Johansson"
rödovithockeydy: Finns inget som talar för det... Dessutom har han gjort landskamper och var nära en VM-plats, vilket de övriga "stjärnorna" som plockats över de senaste dagarna inte har/var...
Där står definitiv övergång, till HIKF med frågetecken. Alltså han försvinner från Bern men de vet ej vart. Han kom ju från HIFK så det är ju en trolig adress.
Angående Jonte debatten, så klipper jag in ett inlägg från North Power idag. Det är skrivit av TIDRIZ och Postat: 2006-05-31 18:31:48
"Pratade med en som VET, var Jxxxx spelar nästa säsong, denna person ville inte säga vart det är (förståeligt) MEN... han sade att 99,4% av de som står imedia, TIK´s hemsida och här angående var han spelar är BULL. Sedan kanske han hamnar på det ställe ngn supporter siat, men de här källor hit o dit, Nubben under sängen, och Ikea-sagor.... Han sa bara att det var riktigt mycke bull... runt detta ärende"
-Gurra-: Om det gäller ryktet om Kimmo Kuhta verkar det mest vara ett rykte mun till mun. Jag har läst om det på flera ställen på nätet, men inte i några officiella kanaler, utan bara i forum och gästböcker.
hellge: Ja, det var väl nånstans där jag trodde att jag hade dig. Ja, i din bedömning av arenan, och av dig själv. Med det i bakhuvet så blir väl omdömet som du säger gärna både personlig och partisk. Man ser väl heller inte så gärna "skogen för alla träd", om du tillåter en liten ordvits. Man tenderar väl inte så gärna att hitta några större fel när man sätter det man har eller får själv i jämförelse med vad som redan finns. Det ni får i Ö-vik blir säkert riktigt bra. E.ON Arena bör inte jämföras på några sätt med någon annan arena. Detta med de saker jag precis nämnt i tankarna. Således kan man nog säga att vi sitter minst lika nöjda med vad vi har.
Dream Team: Man ska väl inte ta min verklighet för allas verklighet. Mitt omdöme är trots allt bara en enfaldigt partisk, evigt trogen, ständig medlems åsikt.
Men, jag tycker det blir jävligt bra, den där nya arenan.
Ambroo: Fast Simons har idag sagt att man inte ska ha flera spelare i truppen, enligt Mora Tidning. Men Simons är ju lite lurig, så den som lever får se...
Swordster: Fan, karln måste ha tattarblod i sig som han flänger runt...Fast nu har han kanske hittat hem äntligen, Stockholmare som han är från grunden?
Inte att nerverna börjar röra sig i kroppen nu när NHL-rensar Elitserien, Det är ju tråkigt detta. Förutsättningarna för en bra elitserie försämras ju nu då lagen splittras i början på försäsongen och kommer in fel. Hoppas verkligen att inga spelare från Timrå åker över. Denna sillyseason för bli till fördel för Timrå istället, får räcka med ett pungsparks år.
NHL - varför alla dessa rättigheter, man blir lite putt och vreden i en börjar tvinna.
Enligt finsk rapportör på Hv-forumet: Kimmo Kuhta är ett av de ytterst få intressanta finländska spelarna som söker en ny klubb just nu. Han har i och för sig ett år kvar av sitt kontrakt med Bern, men klubben vill inte ha kvar honom så de försöker sälja/hyra ut honom. Enligt rykten har de frågat Kuhtas gamla klubb HIFK om de är intresserade, men vem vet, någon klubb i Sverige kanske betalar bättre och får Kuhta. Det som Bern främst är intresserade av är väl att de får så mycket pengar för honom som möjligt.
Kuhta är en mycket offensiv spelare som man kan vänta sig många mål av. Trots att han är mycket bra har han aldrig varit med i VM, antagligen för att han är för ensidig. I Finland har han bara representerat IFK och det skulle kännas mycket märkligt om han valde något annat lag i FM-ligan. För ett par år sedan spelade Kuhta enormt bra ihop med Timo Pärssinen och Brett Harkins och kedjan var då den klart bästa i hela ligan.
hellge: Oj, det var en diger samling intryck det där. Vad som slår mig är ändå att det trots allt ändå bara är hockey som ska spelas där. Behövs verkligen all denna prakt och förträfflighet som du beskriver? För mig som numer tyvärr bor lite långt bort för att besöka bortamatcherna i Ö-vik får väl ställa in mig på att se TV-matcherna från arenan. Men men, man får ju nöja sig med det lilla, som Ö-viksdamerna säger. Det ska i vilket fall bli riktigt intressant att se skapelsen, och vilket betyg arenan får av gemene man däruppe. Frågan är om alla icke lika fanatiska MoDoiter får samma euforiska känsla som dig.
El Aka Ali: Leksand snittade ju trots allt 5500-6000 ungefär de sista omgångarna i ES samt fram till att tre hemmamatcher återstod i KS. Där man då övergav laget när det var kört. Men man hade ändå aldrig under 3000 då heller. Ett ganska ok resultat tycker jag. Man låg trots allt sist i stort sett hela säsongen.
hellge: Det vore kul om hockyen också kunde dra folk till er nya fina hall. Själv skall jag vid lämpligt tillfälle göra det nu i höst. Men det kan ju också bli som i Leksand. D.v.s. man la allt krut på den nya fina arenan och gladde sig åt den men man glömde bort att laget inte på långa vägar motsvarade förväntningarna. På försäsongen såg allt kalasbra ut och laget gick som tåget. När de andra lagen prövade olika konstellationer hade Leksingarna redan laget klart. Men när sedan förlusterna i serien började att hopa sig. Då blev det kris. Inte bara i laget utan även publiken svek å det grövsta. Man kan ju tänka sig situationen att ni tappar Krizan + några andra tongivande namn kan bli skadade o inte spela. Då påminner situationen inte så lite det som hände med masarna. Laget sviker o publiken uteblir. Visst är det läge att njuta när hallen är klar, men ropa inte hej, förrän du kommit över bäcken.
"Näe, det är hur man ser hockeyn som har den största betydelsen och där tvekar jag inte en sekund när jag utnämner E.ON och Kinnarps till de bästa hockeyarenorna."
Zlatan & Jag! Vi är okonventionella. Vi är älskade, Vi är hatade, Vi ser båda rött. Vi är galningar som fullständigt tappar konceptet och spärrarna ibland och så är vi alldeles alldeles fullständigt genialiska, Zlatan & Jag!