Chippen: Det gör det väl inte alls det? Det betalar kaffepengar vid den första övergången men om sedan spelar vänder hem till sitt hemland eller någon annan europeisk klubb och sedan pånytt vill testa lyckan i NHL så betalar det inte ett korvöre till klubben.
Chippen: Skall Ankorna kompenseras så skall banne mig NHL-klubbarna börja betala pengar också för VARJE ENSKILD ÖVERGÅNG. Så fungerar det inom fotbollen så varför skall inte det gälla inom ishockeyn också?
Kevin O Shea: Har faktiskt inte vågat skriva det där om Jontes kontrakt tidigare, med risken att jag skulle bli halshuggen, men jag har oxå för mig att han var utan kontrakt, men tränade med TIK som om han hade det. Han hade väl fått förslag för Ankorna, men inte godtagit, och tiden, 15 Juli, gick ut, men Nubben var snäll och väntade in det sista förslaget från Ankorna. Antingen minns vi galet båda två, eller såhar vi tokrätt :-)
Jag håller med dig jag. Klart som fan att Ankorna ska kompenseras av den klubb som väljer att skriva kontrakt med honom. De säger jag inte bara för att det handlar om TIK just nu, hade sagt samma som om det varit SAIK :-)
-Robban-: Juniorer kan man lyfta upp ändå. Men i dagsläget finns det ingen junior som täcker upp Wennerbergs tyngd och pondus.
Vi måste få in lite mer tuffhet i laget. Marcus Kristoffersson är en bra korttidslösning i det här sammanhangen. Men kanske ingen att satsa på på längre sikt.
Man får ju hoppas att det satsas på nån junior istället för en ny spelare så länge wennerberg är skadad jag tror det skulle vara bra för klubben att juniorerna känner att det finns en chans att ta en plats i alaget.
Hur glad har man blivit när man sett spelare som Blake Sloan Peter Ström och Kristian Gahns sista år tror inte att en junior lyckas vara mycket anonymare.
Sen är det ju bara att hoppas att det löser sig med Jonte......
Chippen: Det begriper väl jag också att det är försent just nu i dagsläget att göra någonting åt saken. Men nu pratar jag om framtiden.
Synsättet verkar ju inte ha förändrats med tiden. Vi står ju fortfarande och stampar på samma fläck med skitavtal i våra händer. Vi rullar ju bara påi samma hjulspår.
Vi måste väcka debatten till liv och göra något konkret åt problematiken. Jag pratar givetvis för ALLA klubbar runt om i Europa, inte bara för Timrå IK.
Jag tycker inte det någon som helst anledning att krypa på alla fyra för NHL.
Det fanns en tid då det var berättigat. Då vi faktiskt var hopplöst på efterkälken och vi blev förneedrade av USA och Kanada. Nu tillåter vi att förnedringen fortsätter om än i en modifierad form vid förhandlingsborden. Fastän situationen förändrats radikalt spelmässigt.
Idag skulle inte NHL klara sig på egen hand utan de europeiska spelarna. Då är det heller inte mer än rätt att vi börjar ställa krav på de styrande over there.
Chippen och ni andra: Känner mej väldigt kluven i den här frågan. Var det inte så att när Jonte fick sin tidsfrist av Timrå förra säsongen så stod han inte under kontrakt, utan man skulle vänta med kontraktsskrivandet till det aktuella datumet - ett datum som sedemera sköts på av Timrå för att vara "bussig" mot Jonte och ge honom chansen till sitt efterlängtade NHL-kontrakt. Så minns jag det, med jag kan ha fel!
Sedan tycker jag (även om jag borde vara partisk i detta fall) att ett skrivet avtal bör gälla - Jonte skrev på för två år med Ankorna, och vill nu bryta detta utan att Ankorna kompenceras för detta. Det rimmar illa tycker jag, och skulle vi tycka likadant om det gällde en annan spelare och ett annat elitserielag? Nä, jag tänkte just det.
Lek med tanken på att vi skriver ett 5-års kontrakt med Anton Stålman - men efter ett år vill han bryta detta och spela med Linköping i stället. Skall vi då acceptera detta utan någon kompensation från LHC? Nä, tänkte just det! Då borde väl samma sak gälla nu också, hur lite vi än vill kompencera Ankjävlarna...
ernie eagle: Har väl aldrig sagt att jag tycker det är oki, men tyvärr så får man acceptera vad bröderna Englund har skrivit på.
Jag kan förstå om du känner dig blåst på konfekten, men det kostar att ligga på topp. Man får inget gratis. Brynäs är juh i samma sits, de tappar Honken, och får ingen pengar för honom. Precis som ni när Jonte stack till Ankorna.
ernie eagle: Från det ena till det andra. Har "Lill-Burra" gjort comeback i Mif Redhawks? Ser att han står bokförd för en balja i gårdagens träningsmatch mot danska Herlev.
För er oinvigda så kan jag meddela att "Lill-Burra" är Mikael Burakovsky, yngre broder till Robert Burakovsky. Micke spelade en säsong i Timrå IK med tröja nr 716. Detta för att profilera Club 716. För barn och ungdomar mellan 7 och 16år. Ett anti-drogprojekt i förebyggande syfte mellan Socialtjänsten, Polisen och skolorna runt om i kommunen. Där ungdomarna fick skriva på ett "kontrakt" för att avstå droger och kriminalitet mot att det blev belönade med fritt inträde på Timrås matcher samt en massa andra skojiga aktiviteter i slutet på 90-talet.
ernie eagle: Klart som fan att ni skulle släppa honom gratis. Ett lag har redan fått pengar för honom, nämligen Luleå. Man får bara betalt EN gång per spelare. Hur lite du än vill tro det.
El Aka Ali: Om de europeiska länderna enas om en riktlinje i framtiden och villkorslöst och obönhörligen håller sig till den överenskommelsen kommer de nordamerikanska och kanadensiska klubbarna tvingas förändra sin inställning.
Ett annat tillvägagångssätt kan vara att uppmana de svenska stjärnorna till en bojkott för att få till stånd en reaktion.
Vi kan förstå inte tvinga lycksökarna från att testa NHL men vi kan starta en kampanj och informera om utvecklingen och uppmana f.d. NHL-stjärnor att sätta sig ned i samtal med pamparna over there.
Uffe Samuelsson, Ulf Sterner, Peter Popovic, Niklas Sundström, Peter Forsberg (förvisso en ännu aktiv spelare i NHL), Tommy Salo, Tommy Söderström m fl.
Samt uppmana tjeckerna, finnarna, schweizarna, tyskarna, slovakerna att skicka sina främsta stjärnor (aktiva som f.d.) till samtal därborta.
ernie eagle: De styr och ställer efter sina egna behov. Alla andra skiter de fullständigt i. Ryssarna böjde sig inte och har inte godkänt NHL-bossarnas översitteri. Tyvärr så är de ensamma om att försöka stå upp mot översitteriet. Sedan så har ju faktiskt också ryssarna mer ekonomiska muskler än vad svenskar, tjecker o finnar verkar kunna åstadkomma.
ernie eagle: Men det är väl som så att vi bara skall gi-la-la-la-lääääget som Tomas Ledin så vackert sjunger om i sommar.
Ingen jävel tycks ju våga ryta i och säga ifrån, vi har mer eller mindre accepterat misshandeln som pågår inför öppen ridå. Vi har blivit helt avtrubbad och tycker det är helt okej att bli överkörda med ångvält gång på gång.
Jamen så har det ju varit i alla tider, inflikar de flesta. Jamen herregud det är väl skäl nog för att få till stånd en förändring. Skall vi sluta kämpa för rättvisare villkor bara för att NHL alltid har dikterat regelverket.
Slå dem på fingrarna vetja! Knäpp dem på näsan. USA skall lära sig en gång för alla lära sig att svälja stoltheten, vidga vyerna, öppna ögonen och inse att de för länge sedan blivit ifrånåkta på landslagsnivå. Kanadensarna att inte är odödliga och sträcka ut handen till Europa, öppna för nya lösningar och vara glada för vilken skatt de får "låna" utav oss och inte behandla oss som lägre stående varelser.
Chippen: Vaddå tvärtom? Vi släppte Jonte under gällande kontrakt gratis, då är det väl inte mer än rätt att de också visar goodwill mot oss också?
Eller skall vi gång på gång släppa våra främsta stjärnor för kaffepengar alternativt inga ersättningar alls, men om vi vill ha tillbaks någon tvinas betala hutlösa ersättningar utan någon egentlig anledning till NHL-klubbarna.
ernie eagle: Det var väl en av de sämsta anledningar jag har hört. Att du sedan inte kan svara på varför NHL ska betala till Europa, men inte tvärtom "glömde" du visst svara på, eller kan du inte ljuga ihop något?
Chippen: För att jag tycker NHL skall vara in i helvete tacksamma över Europa. På 70/80-talet så dominerade förmodligen Nordamerika och Kanada. De har fortfarande flest antal utövare men de är inte längre världsledande. Utan Europa skulle NHL obarmhärmigt utarmas och inte alls fyllas ut med sådan glans som det görs idag.
Är det då inte på tiden att de där f******* börjar behandla oss med respekt och ger oss marknadsmässiga ersättningar. Varför tillåter Europa denna massvåldtäkt på hockeyn?
Varför enas inte Europa om att säga ifrån? Om vi kategoriskt vägrar att skriva på ett avtal kommer det bli ett annat ljus i skällan från den andra sidan.
Är så fruktansvärt less på USA numera över deras äckliga beteende. Nu får det vara nog.
ernie eagle: Men återigen, varför ska TIK ha pengar för en spelare som NHL redan betalt för? Förklara det för mig. Förklara sedan vad som är så himla oväntat med att Ankorna kräver betalning?
Ambroo: Anledningen till det är nog att Herr Johansson anser att de borde ha fått pengar för honom, trots att TIK inte var berättigade till det. Mest för att de tappade honom så sent som de gjorde. Visst är det orättvist, men samtidigt är det ett avtal som klubbarna gått med på, och det är lille Herr Johansson medveten oxå. Då spelar det ingen roll hur orättvist han tycker det är och gråter i tidningarna. Avtal är avtal och som Paddan säger..NHL betalar bara övergångssumma en gång per spelare.
Fast vad spelar det för roll? Nu är det TIK som måste betala om de vill ha Jonte och jag vidhåller fortfarande att alla som trodde att Jonte skulle bli fri och kunna gå GRATIS är fruktansvärt naiva, speciellt med rådande lönetak i NHL.
Ambroo: Det är ju alldeles riktigt som Johansson säger. -att vi inte har fått några pengar av Anaheim! Precis enligt avtalet alltså - inga pengar andra NHL-vändan. Därför också enl. Johansson logikt att Anaheim inga pengar heller ska ha. Det är inte det att Anaheim har låtit bli att betala en avtalad övergångssumma, utan det var över huvud taget ingen övergångssumma inblandad när Jonte gick från Timrå till NHL.
Paddan: Ok, men varför går då klubbdirektör Thomas Johansson ut i tidningen idag och uttalar sig på detta viset; – Vi har inte fått några pengar av Anaheim för ”Jonte” så vi planerar inte att betala dem om han skulle gå till oss, säger Thomas Johansson.
Eller, jag kanske skulle säga att de bara betalar ut ersättning för spelarens första övergång till NHL. Övergångarna därefter mellan hemlandets liga och NHL blir alltså klubben utan ersättning, så skyll på Luleå... eller IIHF.
ernie eagle: Man får, enligt transferbestämmelserna, bara ersättning en gång för en spelare när denne drar över till NHL. I och med att det var Jontes andra resa under tiden han spelade i TIK så har TIK heller ingen rätt till ersättning. Egendomligt men sant.
Chippen: Om nu inte Anaheim betalat sina 400.000kr borde inte avtalet hävas då? De har ju inte fullgjort sin plikt och skött avtalet. Alltså borde de vara fritt fram för Jonte att gå tillbaks. Betala och gör rätt för er, släpp honom eller far åt helvete Anaheim!
Finns det någon bra och öppensinnig kontakt hos TIK:s ledning?
Jag vet nämligen varför Foppa kom igen så snabbt när han slog sönder sin hand i ES undet NHL konflikten och jag misstänker att samma teknik har hjälpt honom även denna sommar med foten.
Kan nämna att min sambos revbensbrott som skulle läka på 8-10 veckor med denna teknik läkte på 3,5 veckor.
Det är ingen humbug jag talar om utan ren och skär teknik att få kroppen att själv påskynda länkningar.
Om detta låter intressan kan Du väl hjälpa en sann Timråfan (som följt gänget sedan man gick upp i Allsvenskan efter matchen mot Tranås) med att vidarebefordra ett försök att hjälpa WENNERBERG tillbaka. Visserligen bor jag numera på västkusten men ränderna går ju aldrig ur.
Stenkarn: Jovisst, men skönt ändå att se att ett par gamla bekantingar övertygar. Mats Hansson fick pris som matchens lirare och det är inte varje dag!
JimmyH: Låret såg ut som ett jävla paket alltså. Det var en vidrig syn och det gjorde ont invärtes och se vilken djävulsk smärta karln hade.
Jag pratade med Kicki Höglund oxå, de allra flesta hade tuppat av i det där skedet men Matte bet ihop. Han höll på tugga sönder läppen och tårarna pressades fram.
Jag sa till Wennerberg innn han bars ut på bår från massagerummet att krya på sig och att mina tankar finns hos honom.
Han fick fram ett tack mellan värkarna.
SK kommer överräcka blommor till honom vid ett lä,mpligt tillfälle och ifall Mattias har orken i vinter så åker han givetvis gratis med klacken till bortamatcherna för att få en stunds avkoppling och en chans att känna pulsen å atmosfären i klacken.
Dream Team: Ja du, när fan tänker NHL klubbar på familj och dylikt? Trader hit och dit, bara för att det egna laget ska bli så bra som möjligt..vet inte om jag kallar det att vara omtänksam mot familj. En del spelare kan ju bli tradade flera ggr på en vecka...inte så vanligt...men det sker. Då är det bara att bryta upp och dra vidare...så att tro att Ankorna ska tänka på familjen nu, nja..inte om de har satt den sidan till, skulle jag tro.
Världens bästa 21:a, Mats Hansson sänkte Brynäs idag. Han gjorde det avgörande 2-0 målet för Kalpa som vann med 2-1 till slut. Lägg till att Kimmo Kapanen var mycket bra och i det närmaste spikade igen kassen för fjolårets finska bottengäng, trevlisch!
Dream Team: Det enda dom tänker på där borta är låter dom en spelare bryta ett gällande kontrakt kommer dom bli tvungen att bryta alla som vill flytta och det skickar fel signaler att det är helt ok och skriva ett kontrakt sen bara för spelaren vill bryta det och dra nånannastans .. hade det varit före lönetaks införande hade dom gladligen bett hedström ta sitt pick och pack och flytta hem .. men nu med lönetaket och reglerns som finns gällande det går det inte bryta kontrakt som det gick tidigare PGA alla regler
Dream Team: Lyckas agenten med att få ett amerikanskt företag att strunta i pengar borde han tilldelas någon form av utnämning - årets Timråit eller årets Svensk eller något. Jag hoppas för er skull att det går vägen. Annars finns väl risken att han spelar nere i Europa i år eller kanske något annat elitserielag som är villig att pumpa in pengar för det.
WarhawK: Nej, och just det befäster ju bara att Timrå på inga sätt ska behöva betala för att Jonte ska spela där. Ducks vill såklart markera revir, allt för att man vill ha kvar en liten kontroll över spelare som inte fullföljer kontrakt. Nu skulle väl Jontes agent försöka prata vidare med Anaheim under veckan som kommer. Man kan ju alltid hoppas att dom mjuknar lite och även tänker lite på människan Jonte med familj i sammanhanget, istället för att bara se pengar.