bearkiller79: Det är nog som signaturen "Simon" skrev lite tidigare att det är Jontes sign-on-bonus man vill ha tillbaks / eller delar av den...
Som brukligt är när spelare skriver på för en klubb i NHL, eller förlänger sitt kontrakt med för den delen, så brukar spelaren få en rejäl sign-on bonus av klubben. Detta fick förmodligen Jonte också av Ankorna när han skrev på för ett år sedan - för att binda upp sej och spela för dessa de närmaste två säsongerna. Då Jonte nu har brutit detta avtal, verkar det väl rimligt att Ankorna vill ha tillbaks den bonus som Jonte fick för att skriva på ett tvåårskontrakt - eller årminstone hälften av den, då Jonte genomförde hälften av det skriva avtalet.
Under dessa förutsättningar, verkar väl Anaheims krav på att få tillbaks utlägg för en bonus som inte Jonte fullföljer - fullständigt adekvat.
det var ett jävla tjat om övergångssummor hit och dit, som jag ser på det så är det väl det viktigaste vad spelaren själv vill, individen i det här sammanhanget är ju viktigast...
När Zäta och Hedström drog till NHL skulle det ha kostat Detroit resp. Anaheim 3-400 miljoner då ? skärp er !!...vi får vara glada att vi har det avtal vi har ändå och att vi åtminstonde kan få symboliska summor och att spelaren får spela där han vill, d.v.s med dom bästa i NHL...det är ju den största drömmen för en hockeyspelare ju, det skall väl inte övergångssummor på flera hundra miljoner förstöra för att sedan spelaren går över gratis när kontraktstiden går ut....
spelare med NHL drömmar skulle ju aldrig skriva längre kontrakt än 1år då om läget skulle vara som tex i fotbollen... Vi får helt enkelt acceptera att NHL är bästa ligan och det är där alla våra stjärnspelare vill spela, inget vi kan göra nåt åt men förhoppningsvis så kommer dom ju hem en dag och spelar i elitserien nån/några säsonger innan dom lägger av helt...
Vad gäller Jonte -affären så vet jag inte riktigt varför dom skall ha cash nu helt plötsligt och vad det är för pengar dom ska ha, men jag hoppas dom tänker på individen Hedström och låter han spela i Sverige och jag tror det här kommer att lösa sej till slut...
ernie eagle: Felet från Sv Hockeyförbundet var att de inte tyckte sig kunna ställa det som vi ser som rimliga krav vid övergångar mellan våra ligor och NHL. Då hade det med säkerhet blivit ändå sämre än det avtal som finns just nu. Som någon uttryckte det längre ner. Englund brothers. Drömmen vid en ev. omförhandling vore att försöka uppnå den form av avtal som gäller inom fotbollen.
Rayman: Det rimliga i så fall är väl att Jonte betalar tillbaks pengarna till Anaheim. Vill han själv bryta kontraktet, och inte vill spela en minut för Anaheim skall han heller inte ha en krondjävel för besväret - så borde väl Jonte också resonera...
Fast kan det vara så enkelt? Det borde väl vara mer än vad man lagt ut för att lösa Jonte från kontraktet - annars skulle vi inte ha det här krånglet nu, då borde allt redan varit löst, eller hur?
SIMON: Tror du slog i spiken på rätt ställe där! Det låter vettigt att det är de pengarna som Anaheim är ute efter. Troligtvis fick Jonte ett antal dollar i signing-bonus, och nu vill Anaheim ha tillbaka de slantarna eftersom Jonte inte fullföljt sin del av avtalet.
Om så är fallet, tycker jag inte att Anaheim gör fel alls. Jag tror dessutom att det i så fall löser sig ganska snart.
Kevin O Shea: Alldeles korrekt. Proffscirkusen är ingenting för mig. Sedan växer sig ju inte min relation till NHL starkare precis utav deras omilda behandling av de europeiska klubbarna. Snarare växer sig hatet starkare.
ernie eagle: Fast jag ser inte en match på Canal+ för att varmkorven är charmig - utan för att Buffalo och Ottawa spelar roligare hockey än Brynäs och Södertälje.
ernie eagle: Rättelse: Tycker att charmen å tjusningen med hockeyn i Nordamerika helt försvunnit. Det fanns en tid då jag gick på det mediala PR-tricket och höll på Pittsburg Penguins och hade en prenumeration på tidningen PRO Hockey.
Kevin O Shea: Tycker har charmen å tjusningen med hockeyn borta i Nordamerika.
Allt är så himla pretentiöst numera till skillnad från hockeyn här hemma. Här handlar tack och lov inte allt om pengar. Här får även medelmåttan en chans att glänsa. Här får indianarna en självklar plats. I Sverige har en kokt med bröd stjärnstatus. Klackkulturen ett eget kapitel i historieböckerna. Allt är så fantastiskt mycket bättre och vackrare än i USA.
Sammanhållningen fantastisk. Därför fängslar en match mellan Mora-Luleå betydligt mer än en NHL-match.
ernie eagle: Fast jag kan upplysa dej om att det spelas ganska fartfylld och rolig hockey där - och jag fortsätter att tjata om det där med tacklingarna. I elitserien är det nästa som damhockey ibland - åtminstone om man skall tro på domarna, som inte vill att någon skall få ett litet blåmärke...
ernie eagle: Jag vet inte hur du resonerar, men jag ser 10 ggr av 10 hellre en match mellan två NHL-lag än en match mellan två ointressanta europeiska lag t.ex Metallurg-Jokerit eller Mora-Luleå. Det är bara att konstatera att de bästa spelarna (med få undantag, naturligtvis) spelar i nordamerika, och att följdaktligen den roligaste hockeyn spelas där. ...och vet du! - i NHL får spelarna tacklas också, det får dom inte göra i europa för då får dom matchstraff och blir avstängda.
Chippen: Du kan lägga till Zherdev till din ryska lista oxå , dock skrev han kontrakt med out klausul .. och det du nämner med högre löner drabbar fansen hårdast eftersom då kommer det bli svindyrt att se hockey live .. 40-45$ är ju inte ovanligt man får betala för kassa biljetter i nhl så
ernie eagle: "Om de bestämde sig för att stanna hemma så skulle det kanske i förlängningen öka standarden på europeisk klubblagshockey?"
Hej mitt namn är Alexander Sundström och jag är en centertalang från Björklöven. Jag gillar det du skrev Sjöstedt men när NHL ringer och erbjuder mig ett envägskontrakt så säger jag till dig: - 1:a inte börja!!
Chippen: Och vi har bröderna Jönsson och ett hop spelare som stannar längre än de behöver. De bästa spelar fortfarande i NHL och den ende stjärnan de hade är nu på rymmen. Heja Sovjet!
För att återgå till ämnet och dämpa min dryga framtoning så tror jag och hoppas att Anaheim-affären kommer till en lösning. Men det kan ta lite längre tid än väntat bara.
Kristoffersson ersätter inte Wennerberg men han kan nog ta en forwardsplats under tiden han läker. Ge juniorerna en ärlig chans på försäsongen. Sedan är det upp till dem att ta den!
ernie eagle: Vilket i förlängningen skulle vara som att gräva sin egen grav. Med högre spelkvalite så kommer högre löner, och det finns inte plats för det, förutom i Ryssland (möjligen skulle Tyskland och Schweiz kunna hota), men som Sverige..vi skulle inte klara av det. Finns inte underlag för det.
JimmyH: Oki, stora spelare kanske var att ta i...men iaf Evgeny Artyukhin Dmitri Bykov Stanislav Chistov (dock tillbaka i NHL igen) Artem Chubarov Pavel Datsyuk ( stannade kvar längre än han behövde) Fedor Fedorov Andrei Nikolishin Pavel Vorobiev Mikhail Yakubov Dmitri Yushkevich
JimmyH: De har lyckats behålla sin stjärnor, och även lyckats locka hem stora spelare från NHL. De har guldkantade kontrakt till sina toppspelare och sedan är det väl som en själv. Får man en möjlighet att spela i sitt hemland med nästintill samma lön, så tar man den.
JimmyH: Malkin är och förblir en idiot. Både som spelare och människa. Men låt honom sticka. En judas som inte är beredd att göra ett skit för Europa kan fara åt helvete.
Kevin O Shea: Skillnaden är väl det att de betalar ut mindre i löner och ist lägger det på övergångsummor. Den största delen i en spelares lön i fotboll består av sponsoravtal.
Så jag tror att ekvationen fotbollssummor+årslön blir ungefär detsamma som hockeyövergång plus årslön
Chippen: Det som är så svårt att begripa är att ett lag kan tänka sej betala 270 miljoner (och betydligt mer för den delen) för en spelare inom fotbollen. Men storlagen i ishockey vill bara betala "kaffepengar". Vad är egentligen skillnaden.
Om Real Madrid kan betala 400 miljoner för en "franschisespelare", så borde väl också "världens bästa lag" (se Stanley cup) Carolina betala något liknande för en världsstjärna.
ernie eagle: Då kan jag på en gång säga att en ES klubb skulle inte få ett enda öre. Då skulle NHL vänta till spelararen står utan kontrakt och då plocka över honom. De flesta övergångar inom fotbollen sker inte genom betalning, utan genom att en klubb skriver kontrakt med en kontraktslös spelare. De betalar endast om de verkligen måste...som i Zlatans fall nu då.
Så, skulle NHL bli tvugna att betala övergångsummor, så skulle bara t.ex Svensk hockey förlora på det.
ernie eagle: Om jag inte minns helt galet så är utbildningsbidraget borttaget. Iaf mellan ES klubbar. Är inte säker på det, men det kan finnas kvar om en ES-klubb plockar från en lägre division. Vet iaf att det var ett jekla liv om det dära. Bland annat därför som vi aldrig fått se Fredrik Sjöström spela i ES, för att han blev för dyr att plocka från allsvenska till ES och valde då att gå över till USA på en gång.
Chippen: Jag har aldrig trott och kommer heller aldrig tro, ens i mina vildaste fantasier att NHL kommer betala ut flera hundra miljoner för en enskild spelarövergång såsom fotbollen gör. Men att närma sig några steg på vägen i framtiden vore att föredra.
Skulle Timrå t ex kunna få i runda slängar 20-25 miljoner för exceptionell talang alá Zäta vore jag helnöjd.
Vi kanske aldrig når upp till de nivåerna heller. Men en 10 miljoner borde vi alla gånger kunna få. Vilket lyft och vilket framsteg det skulle vara för sporten.
Kevin O Shea: Alltså, det går inte att jämnföra fotboll och hockey. Inte i mina ögon iaf.
Men näe, jag tycker inte att en spelare är värd 80 miljoner i övergångpengar, och näe..Zlatan var ingen stjärna då, han blev det i Ajax. Kan säga att han definitivt inte är värd nägra 270 miljoner heller. Det finns det ingen spelare, i någon sport, som är värd.
ernie eagle: Näe, det var han väl inte. Men återigen, att jämnföra fotbolls övergångar med hockeyövergångar är i det stora hela totalt omöjligt. Fotbollen har mycket högre övergångsummor samtidigt som de har mindre löner. Dessutom så ligger de stora fotbollsnationerna i Europa, vilket oxå bidrar till det hela.
Så ja, att NHL/USA är giriga det säger jag inget emot.
Chippen: Absolut. Du har faktiskt någonting som heter utbildningsbidrag inom svensk hockey. 270.000kr för Zäta skulle vi lätthet kunnat få av en annan klubb än Detroit också.
Chippen: Zäta hade väl nästan samma status när han gick till NHL, som Zlatan hade när han gick till Ajax, om jag skall försöka mej på en jämförelse / MFF fick 80 miljoner.
Zlatan var bättre kommer du att säga - och jag kontrar med att vid den tidpunkten fanns det ett par 100 spelare som var betyligt bättre än Zlatan vid tillfället, kanske ännu fler...
Chippen: Zäta var Sveriges bästa spelare på hemmaplan... Att jämföra är när Zlatan som var sveriges bästa fotbollsspelare på hemmaplan gick till Ajax för 80 milj...
ernie eagle: Men kaffepengar hit och dit. Tror du att du skulle få ens i närheten av den summan klubben får från NHL om samma spelare gick till en annan klubb inom ES eller till Tysklnad?
Kevin O Shea: Nu är det väl lite fel att jämnföra fotboll med hockey när det gäller övergångar. Dessutom så var Zäta långt i från den stjärna när han gick över till NHL som Zlatan är nu då han går till Inter.
Kevin O Shea: Visst kan jag sträcka mig till att Ankorna skall kompenseras men då måste det ju förstå vilka problem vi får brottas med i Europa också när de knycker våra bästa spelare. Så länge inte NHL tar sitt solidariska ansvar och upphör med girigheten finner jag inen anledning till att vi skall vara givmilda heller i motsatt riktning.
Om deras hållning mjuknar och det öppnar för en dialog och behandlar oss med större värdighet är jag beredd att ändra min uppfattning i denna fråga.
ernie eagle: Här måste jag faktiskt hålla med Mr. Eagle. Kaffepengar! Fan, Inter betalade väl 270 miljoner för Zlatan - vad fick vi för Zäta? 270 tusen?
Fast jag förstår fortfarande inte att du tycker att ett lag som har en spelare under kontrakt inte skall få någon som helst kompensation då kontraktet bryts. Detta menar jag generellt och inte bara i Jonte-Ducks-Tik affären...
ernie eagle: Inom fotbollen är det alltid pengar inblandat FÖR VARJE ÖVERGÅNG oavsett om spelaren ifråga väljer att gå emellan två klubbar eller flera 75ggr.
Som brukligt är när spelare skriver på för en klubb i NHL, eller förlänger sitt kontrakt med för den delen, så brukar spelaren få en rejäl sign-on bonus av klubben.
Detta fick förmodligen Jonte också av Ankorna när han skrev på för ett år sedan - för att binda upp sej och spela för dessa de närmaste två säsongerna.
Då Jonte nu har brutit detta avtal, verkar det väl rimligt att Ankorna vill ha tillbaks den bonus som Jonte fick för att skriva på ett tvåårskontrakt - eller årminstone hälften av den, då Jonte genomförde hälften av det skriva avtalet.
Under dessa förutsättningar, verkar väl Anaheims krav på att få tillbaks utlägg för en bonus som inte Jonte fullföljer - fullständigt adekvat.