1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596796 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
JimmyH: iofs sant.
lite spekulationer... Hamburg har just nu både Boris Rousson och Roman Cechmanek och man lär göra sig av med nån av dem. Båda vore bra förstemålisar i TIK

mer Tyskland:
Gamla Sverigebekantingen Tore Vikingstad vann poängligan (DEG metro stars). Nåt för Timrå?
Eller Pierre Hedin? (Mannheim)

RocknRolf2: Oj spelar Roman Cechmanek där? Hur pass gammal är han nu då? Annars låter det ju som ett intressant namn.

Jag längtar otroligt mycket efter första pressmeddelandet på timraik.nu. Spännande nästan varje dag ;)

RocknRolf2: Satsa på en 35 eller 36 årig förstamålvakt tycker inte jag känns som en så bra idé...
Då kör jag hellre med Asplund för framtiden...

Eller varför inte Kazakstanmålvakten Vitaly Kolesnik som spelar i farmarlaget till Colorado (5 NHL-matcher).
92 % i räddningsprocent och säkert inte helt omöjlig att få hit...

Länk på Kolesnik... Han hade i fjolårets VM imponerande 95.2 % räddningar på 5 matcher... För Kazakstan... =)

JimmyH: Men väljer man Svoboda så kommer han ju gå lös på en mille i extrakostnader då han var här på artistkontrakt. Har rätt svårt att se att man satsar på en förstamålvakt som kommer i oktober om man nu vill undvika den där extrakostnaden.

Frella: Nu påstod jag ju bara att Adam Svoboda var bättre än Rastislav Stana. Jag ser hellre någon annan än Adam som förstemålvakt nästa säsong.

Det är svårt att veta vad som är en realistisk värvning för Timrå idag. I vintras så skulle jag inte ha känt att vi skulle kunna ha löst vare sig Svoboda eller Rosa men det gjorde vi. Ett namn som Timo Pärssinen trodde jag inte heller att Timrå skulle kunna locka hit, men det känns ju ganska hett.

Så jag undrar vad Nubben har i tankarna just vad gäller förstaspaden. I AHL så finns det en drös med förstklassiga målvakter.

JimmyH: När det gäller AHL-målvakterna så måste man juh söka bland de som inte har för stor chans till att få spela i NHL samt att undvika transatlantiska målvakter...
Jag tror det är säkrare och lättare att satsa på en europé...

JimmyH: Niklas Bäckström vore ju en drömvärvning, för även om man inte har en aning vart Timrå letar och vad man letar så är väl inte oddsen skyhöga på att man återigen vänder blickarna mot öst.

Tycho: tja, jag väljer hellre en spelare i världsklass som är 35 än en talangfull 23-åring. Iofs kanske inte Cechmanek håller världsklass längre.

RocknRolf2: Kortsiktigt och dyrt skulle jag kalla det... ;)

Man kan säga att Timrå i dagsläget har det klart med andremålisen, de defensiva backarna, samt 3:e och 4:e femman........
Finns en hel del att handla för Nubben.

Tycho: Man kan inte bara ha unga och lovande spelare i ett lag. Det måste finnas några äldre snubbar, fullproppade med rutin.

Stenkarn: Ja! alla lag behöver en Peter Ström som kan bidra med lite rutin

Någon som kommer ihåg historien kring Kapus då han ratades av LHC efter att de skrivit kontrakt med honom. Vad handlade det om? Skador? Ekonomi? Bristande kvalitét som spelare? ???

actionleif: Oj! Ironi. Jag hoppas att du förstår att jag inte åsyftar Peter Ström, Kristian Gahn eller någon annan liknande spelare.

Daniel Kungsör: Var inte dne officiella orsaken "språkförbistringar" =)

Frella:

Jo, det stämmer.

Gunno verkar inte få mer istid i bottenlaget Pittsburgh heller. Inatt fick han enorma fem minuters istid. Det där envägskontraktet känns ganska långt borta.

Stenkarn: Jo visst är det så... Men satsa på en 35:årig målvakt för dyra pengar känns ändå onödigt... Då finns det garanterat bättre alternativ.

Rutinen ska finnas i hela truppen och kan finnas i en 30-32 åring som garanterat har några år kvar i cirkusen...

Huvudsaken är en bra mix i laget, med en bra sista utpost. Utposten ska dock vara en satsning på minst 2-3 år om det ska vara värt pengarna... :)

Tycho: Niklas Bäckström är kring 28 år.. bra ålder..fantastiskt jämn målvakt
Nåt i den vägen vore perfekt..

htikare: Mycket bra... ;) Det gäller bara att han är intresserad också... =)

Tycho: Jag har kollat runt bland de bästa målvakterna i finska ligan nu och det är lite ironiskt nog målvakter som mer eller mindre har misslyckats i Sverige som är de allra vassaste därborta nu.

De fyra bästa är:

1. Sinuhe Wallinheimo 94.04
2. Niklas Bäckström 93.95
3. Jan Lundell 93.67
4. Juuso Riksman 93.49

Av de fyra så är det bara Jan Lundell i HIFK som har ett kontrakt som går ut nu och Riksman har ett optionsår för ett år till i Ässät.

Men Jan Lundell som tillsammans med Niklas Dyrén floppade i Frölunda för snart 7 år sedan stod 31 matcher av 56 i vinter och har i sin 33-åriga karriär spelat i väldigt många klubbar. Han känns som ett tveksamt kort sin starka säsong till trots.

I HPK har två unga målvakter delat på sysslan. Karri Rämö som var aktuell inför förra säsongen och är född 1986 och Miika Wiikman som är född 1984. Båda står under kontrakt men frågan är om de vill fortsätta att konkurera med varandra.

Wiikman 34 matcher - 92.86
Rämö 24 matcher - 92.91

Den största finska målvaktstalangen just nu är född 1987 och dominerade så starkt att Finland kunde ta ett JVM-brons tidigare i vinter. Tuukka Rask vars kontrakt går ut nu i vår. Han har stått 30 matcher i Ilves och gjort det bra med att ha räddat 92.56% av skotten.

Andra målvakter i SM-Liiga vars kontrakt går ut:
Scott Langkow, Lukko 55 matcher - 92.33
Tom Askey, Jokerit 37 matcher - 92.17
Joni Puurula, TPS 31 matcher - 92.03

JimmyH:
Rask kommer du med största sannorlikhet se i Toronto nästa säsong

Backar: Anton Strålman, Johan Svedberg, Sanny Lindström, Kalle Koskinen, Pär Styf, Petri Kokko ?, N.N. , Erik Moe.
Det vill till att N.N är en riktig "klassback" och att de övriga lyfter sig rejält...

Baker: Jo, frågan är om Kokko är tillräckligt bra för att vara värd att värva? onödigt att uppgradera i sidled liksom. Aalto hade trots allt sina kvalitéer också

Baker: Förstår din tanke om nio backar, för som det ser ut just nu är det det som krävs. Kalle har sedan länge passerat bäst före datum och att se att de verkar satsas vidare på Svebba är illa, riktigt illa. Bryts inte hans kontrakt förstår inte jag hur det ska kunna se bra ut bakåt och det oavsett vilken nivå övriga spelar på och vilken sista utposten blir... En klassback räcker inte, vi MÅSTE ha två (en defensiv och en offensiv).

Ambroo: Jag tror vi är många!! som instämmer helt här o har tänkt precis likandant
att om de två du nämner blir kvar blir det för "små" förändringar i backlinjen gentemot säsongen som gått o som verkligen påvisat ett större behov av förändring än att byta AAllto mot kokko o Hansson mot Moe..+ en ersättare för C-J ..isådanafall måste den ersättaren hålla otroligt hög klass!

Ambroo: Tyvärr har jag en känsla av att man scoutar spelare till backsidan väldigt dåligt, liksom målvaktsidan...Varför är det så?
Jag hade hoppats att vi skulle få in lite mera kilon till backsidan eftersom jag anser att det är för dåligt av det varan i TIK. En spelare som Aki-Petteri Berg skulle inte sitta fel, men det kan man nog bara drömma om...

Baker: Rykten placerar Nubben i Finland för tillfället. En inte alltför vågad gissnin är väl att det studeras spelare i finska SM-liigaspelet. Hoppas på ett par bud efter helgen m.a.o!

Dream Team: Han är hemkommen därifrånnu. Han var på väg till hemmet på Alnö när jag nådde honom i torsdags. Han var hemlighetsfull och jag kunde av hans röstläge att döma tro att det snart kommer dyka upp intressanta tillskott i A-truppen.

Dream Team: Ginnos mardrömsäsong(?) fortsätter. Inatt fick han ihop finfina 2.36 i istid. Förhoppningsvis har han ändå blivit bättre på någonting därborta utöver att nöta bänk. För nu går det knappast att skylla på att man spelar i ett topplag som ogärna gör ändringar i laget längre.

EV Zug blev igår utslaget i kvartsfinalen av Rapperswill. Läge för pressmeddelande under den närmaste tiden?

Färjestads Fredrik Eriksson ska tydligen vara på gång till Timrå luskade jag ut under helgen.

Ett annat rykte som dock inte gäller A-truppen (än?) är att den så lovande Tommy Lindholm som var kanon under TV-pucken i höstas ska vara klar för Frölunda och dess junior-verksamhet.

Knylan: Skall vi värva ännu en Fredrik från Färjestads organisation som skall floppa och knappt slå sig in på fyra kedjor?

Jag är skeptisk må ja säga. Enligt ett annat rykte jag hört så skulle ju även Christopher Heino-Lindberg vara på gång till Timrå.

Låter skumt tycker jag - satsar vi inte högre än så är det det förbanne mej riktigt illa!

ernie eagle: Håller med, nu får dom fan skärpa till sig...
Kanske dags att ta ett snack med Christer Ericson angående nästa säsongs målsättning eller är det Thomas Johansson som styr skutan ?

Timråiter! Lyssna gärna på radioprogrammet Min Passion i P2 kl 14.15 idag. Det handlar om Sanny Lindström och hans passion för sporten ishockey. Ett och annat ljudklipp från en hängiven e.ON-publik utlovas också...

DJ Hell: Tack för tipset! Men vilken frekvens ligger P2 på! Har bara P3, P4, Rix fm, Radio Guld och Mix Megapol inställt!

I vanliga fall lyssnar man ju aldrig på P2!

Knylan: Det ryktet hörde jag redan för några månader sedan av släkt i Karlstad.

FM: Ja, denna tid kräver mer arbete än ett heltidsjobb!

Det vore ytterst märkligt om man värvade Heino-Lindberg eller Fredrik Eriksson. Vi har ju redan en andremålis i Asplund. Satsa krutet på en vettig förstemålis istället

Knylan: Forwarden Fredrik Eriksson alltså!?

RocknRolf2: Nu tror jag ju inte Knylan menade keepern Fredrik Eriksson, utan den unga killen som får sparsamt med istid i 4e femman hos FBK.

RocknRolf2: Håller med. Satsa på en etablerad förstemålvakt av klass!
Forwarden Fredrik Eriksson kan jag lika gärna vara utan...

Kvalitét i de två första femmorna, följt av en fysisk "brunkarfemma". Fjärde femman bör innehålla lovande spelare och juniorer.

Swordster: 14 pinnar på 51 matcher har han skrapat ihop inl slutspelet. Men är åtminstone ung.

Frella: kanske det, men forwarden Fredrik Eriksson är en lika meningslös värvning

RocknRolf2: Brynäs sägs ju vara intresserade av Heino-Lindberg o Fredrik Eriksson..Förhoppningsvis har det blandats ihop!

RocknRolf2: Kanske Oscar S. kan vara en Sundh värvning..sundare än Eriksson. Men vi behöver naturligtvis också mer etablerade toppforwards!!
..se h-magasinet.

Frella: Om nu Zug är utslaget, varför inget PRESSMEDDELANDE?

Laken: Ang. målvakter o bäst när det gäller nåt så är Rögles finske keeper
Jere mylliniemi...vass i kvalserien. Höll nollan mot Leksand häromdan o nollan ikväll mot Bofors. 91,5 % i grundserien
Okej Bofors är inte Frölunda el. HV..men han är ju finländare!!

« · 691458 · »