ernie eagle: jo, alltså han är ju inte grym direkt, men han lär prestera bra i förhållande till priset. Har tillhört topp 5 backar i allsvenskan och övertygat i kvalserien.
RocknRolf2: Tror väl iofs att han kommer bli kvar i Mif nästa säsong då de spelar i Elitserien så dåfår vi väl se om han fortfarande håller måttet eller ej.
FM: Varför skulle man uttrycka sig "du har inte en aning om vad du pratar om"..varför ta en sån överlägsen arrogant ton ingen supporter har nån absolut sanning.. inte heller Du.. det är bara olika åsikter o infallsvinklar! från supportrar till samma lag.
Det är ingen tävling..vem som vet.. el. tycker bäst!
ernie eagle: Jag såg oxå matchen mot DIF och vad som märks mest är väl att de spelare vi får fram inte har storleken eller styrkan. tekniken finns där men inte styrkan. DIF:s J-20 lag såg betydligt större och starkare ut.
Så dom som ropar efter juniorer till A-laget bör nog bege sig till arenan och se dom matcha.
Det finns i mitt tycke endast 2 spelare som knackar på dörren till A-laget (Moe & Lindström)men från att knacka till att kliva in i ordinarie uppställningen är steget stort , jätte STORT samt ytterligare 10 -15 kg muskler.
Luleås J-20 lag för 2 år sedan var oxå ett storväxt och tekniskt skickligt lag och hur det gått för några av dem ser vi ju i dag.
kanske har Timrå enögt letat efter lirare, extrema tekniker och glömt bort det där med storleken, styrkan... vad vet jag men att bara lira i sarghörnen är väl inte meningen med sporten...
FM: Alla har vi olika åsikter men jag tycker som Nubben att många av Timrås juniorer är för små och därav min tanke på att "slussa" in dom i A-laget. Sen om man kallar dom 8:e eller 9:e back är väl skit samma? Självklart vill jag att juniorer skall få en ärlig chans att slå sig in i laget, men det antar jag att dom får också...
FM: Ajtuella för J-VM nästa år!! Låt Moe köra J18 VM först. vad gäller Nyberg så kan jag inte uttala mig om nån aktuell plats i J-VM men vem vet.
Det betyder inte att man går in i ett ES lag så där pang på. Många JVM spelare lirar i Allsvenskan och det är väl en lämplig plats att börja på tycker jag..
Laken: Det finns i Tik ett koppel bra lirare som kompletterar Pärsinen på ett suveränt sätt, trots allt vad Modo-freaken säger i ren avundsjuka. Självklart skall inte Laakonen tillbaka hit. Sitter man solo i ett hörn och inte vill delta i det allmänna resonemanget skall man inte tillhöra TIK.
Knylan: Håller med i allt om juniorerna.Regin och Stålman hade ju provat på senior hockey ett år inna kom till Timrå.Det är skillnad på dom och våra juniorer.Det ska var väldans lovande juniorer om dom ska gå direkt in i elitserien.Det bästa är väl om dom får en säsong i gärde innan dom går in i Timrås trupp.
Kan du redogöra, i detalj, hur aktiv Nubben var i detta fall? Och vad han i så fall gjorde fel. Om inte annat så kan du ge Nubben ditt telefonnummer så kan du sköta förhandlingarna med spelaragenterna åt honom.. Med "den rätta insikten"
Det är skillnad på folk och folk. Det är skillnad på Oscar Sundh, Strålman, Regin, Johan Ryno i förhållande till Jonas Lindström, Oscar Johansson, Erik Moe, Nyberg, Österholm. Det skiljer ganska mycket kring dem skulle jag vilja säga. Meriter, kunskap, rutin t.o.m. Våra juniorer håller inte måttet för elitseriespel än. Så enkelt är det.
Skriv kontrakt med vissa och låna ut dem till någon allsvensk klubb för att utvecklas där. När de är mogen och redo för en plats i A-laget så kan de komma tillbaka.
"De är för små"-artikeln i ST säger väl allt i princip.
Skarin: Fattar inte varför du ska stirra dig blind på en massa namn,de är mer principen som jag är ute efter att få fram. För att du som egen produkt ska ha chansen att slå dig i A-lags truppen måste du vara mycket bättre än om du kommer utifrån,de är fakta. Detta är ett syndrom som funnits i Timrå i många år. Det lyser igenom redan i hockeygym då de som kommer utifrån får fler chanser,går före vid uttagningar osv. Sen går de som en röd tråd ända upp till A-laget. De "stackare" som varit i hallen sen barnsben ska mer eller mindre lyfta på hatten och tacka för att de får vara med.
Sen är de ju rätt imponerande att du hinner med så mycket hockey !!! För eftersom du kan göra skillnad på de spelare du nämnde så antar jag att du sett alla spela ? Personligen har jag aldrig sett varken Sundh eller Ryno men de verkar ju blivit rätt upphaussade i tidningarna iaf. Strålman och Regin går inte att jämföra med dom andra såklart men ja tycker man ska ha i åtanke vilken nivå de låg på när de kom hit. Snacka om att de utvecklats,inte minst Anton !! Men så fick han ju chansen att göra de också...
FM: Visst har det varit en fin utveckling på Anton, det får vi inte glömma.. han hade trots allt svårt att få plats på 3 backpar i början av säsongen ..
friskan: Nej,jag är inte någon förälder såvitt jag vet,ej mindre till någon som spelar hockey.
Tycker inte du att det är konstigt att en klubb som Timrå har fått upp 2 "egna" i A-laget de senaste 14 åren då ? Tänkvärt här är att en av dom var Henke Z och han kommer förmodligen bli världens bäste och den andra hade väl,utan att vara elak,vissa kontakter i klubben...
Tycker inte du,som borde vara lite insatt i ungdoms/juniorverksamheten,att detta är konstigt för att vara en så pass stor klubb som Timrå ändå är ? Vägrar att tro att våra unga år efter år ska vara för dåliga/lätta/trötta/långa/korta, ja kalla de vad du vill,för att få en chans med dom stora grabbarna. Näe,min åsikt är att de är andra saker som spelar in men eftersom jag inte är ute efter att dömma någon så tror jag att jag behåller de för mig själv.
FM: Nu är du fanimej ute och cyklar...på hal is. Menar du att Crippe (antar att det är han du syftar på) inte hade talang nog för att platsa när han togs in i A-truppen? Dessutom måste du börja förstå att många av de juniorer som tar en plats i ett elitserielag ofta tagit det steget genom att först spela i en allsvensk klubb, och inte kommit direkt ifrån juniorlagen.
friskan: Ja men är de vekligen tränarens sak att bedömma det ? Ser man de väldigt krasst så har väl en tränare idag inte så mycket egen vinning i att lyfta fran en egen junior. Deras jobb hänger ju ihop med prestationen och kortsiktigt är de säkert bättre att köra på äldre spelare som varit med ett tag.
Kolla på hur Modo har de tex. Där finns det klara bestämmelser i klubben att varje säsong ska X antal juniorer upp i A-laget. Detta är ingenting som nån tränare kan sätta sig över utan de är klubbens policy. Sen är de upp till tränaren som kommer att acceptera detta och ta jobbet eller tacka nej till de. Sen är de naturligtvis han som får bestämma vilka som ska vara med men inte om de ska vara med. O man får väl säga att oftast går de väldigt bra,eller hur. Om du tänker efter så har du säkert förundrats nån gång varför Modo år på år lyckas få fram en massa unga ? Har dålig koll på exakt hur många men visst var de ett halvt juniorlag som spelade kvartsfinal nyss va ?
Stenkarn: Att Crippe var duktig råder väl ingen som helst tvivel på, de var inte detta jag syftade på. Dock så tror jag kanske att han hade lite lättare att få chansen än de flesta andra men de är väl kanske inte så konstigt heller.
En rolig sak i sammanhanget är ju att nu står man och säger att dagens juniorer är för lätta osv. Är ju iosf ett tag sen men jag kan inte minnas att Crippe var så värst välbyggd när han kom upp som junior.
Många juniorer tar såklart vägen genom en allsvensk klubb men vad ska de göra då om de inte får plats i ett elitserielag ? Dålig koll igen men nog har väl de juniorer som Modo har kommit direkt från de egna leden va ?
Enligt en finsk papperstidning är Hurme i stort sett klar för TPS då de gått med på hans lönekrav. Aki Berg har däremot i nuläget krävt mer än vad TPS har råd att betala. Förmodligen landar väl Berg där ändå till slut. Men hoppet kanske inte är helt ute iaf.
friskan: Nej jag tycker att det ska finnas i klubbens stadgar o policy att X antal juniorer ska finnas i truppen varje år. Som i Modo.
Inte är du väl så naiv att du tror att Modo,som Timrås juniorer dänger,har superjuniorer som bara tar ett antal platser varje år ? Fundera lite på de så förstår du nog hur jag menar.
friskan: Jo de är väl ingen dum idé egentligen. Bör väl kanske påpekas i sammanhanget att jag av hela min själ och hjärta hatar Modo men kan inte låta bli att imponeras av deras organisation = Bengt Hedin.
FM: Nu är det ju faktiskt så att Timrås juniorer, bortsett från denna säsong och säsongen 02/03, hamnat klart efter Modo i J20 Superelit, räknat från och med säsongen 99/00. Du grundlägger dina argument på att dom i år, för en gångs (ok, två) skull hamnat före Modo i tabellen.
Modos hockeygymnasium har alltid haft en stark dragningskraft, och det kommer nog att ta ett litet tag till innan Timrå kan mäta sig med dom, även om det från och med i år börjar se riktigt bra ut.
Jag tycker precis som du att det skulle vara kul med lite fler juniorer i laget, i en fjärdekedja, men vi måste nog inse att dom fram tills nu kanske inte riktigt hållit måttet. Vad vet jag.
Stenkarn: De var länge sen de tog bort Modos stämpel som rikstäckande hockeygym. De har under an längre tid haft samma status som Timrås och ungefär samma upptagningsområde.
Skarin: Felet ligger i ledarskapet där man roterar runt på samma gubbar vart 3-4år Peter Smedberg, Magnus Billman, Henrik Stridh och Peter Crone och Lars-Eje Lindström. Det är för i h-e inavel i föreningen.
Skall juniorverksamheten någonsin ytterligare kunna utvecklas så måste dessa människor väck. Det är ohållbart i längden. Där talar väl resultaten sitt tydliga språk.
Jag köper inte längre argumenten om att spelarna är för små. För det snacket har jag hört till leda. Visstkan jag ha förståelse för om någon enstaka årskull går förlorad p.g.a. sämre kvalité. Men när det år ut och år in inte händer ett smack då måste man sätta ned foten och ifrågasätta vad som försiggår i föreningen man håller allra närmast hjärtat.
ETT TYDLIGARE LEDARSKAP UTIFRÅN! Anställ en fystränare och en heltidsavlönad tränare. Vad kostar inte det då tänker ni? Inte nödvändigtvis mer än vad det gör idag!
Kan man spendera närmare en miljon på årets med all materialkostnad¨, resor, mat, logi som ändå inte ger någon avkastning i morgondag så kan man banne lägga om strategin och ta ett helhetsgrepp om verksamheten och bygga en ny struktur som förhoppningsvis är betydligt lyckosammare denna gång.
Ta in en hetlevrad stockholmare, skåning eller norrlänning med hårda nypor som kan handskas med bångstyriga och hormonstinna tonåringar som är tydlig på alla plan och vågar ställa krav, men som på samma gång kan vara kompis med grabbarna.
Nu måste man en gång för alla stycka upp verksamheten och gå in i en ny fas.
Smedberg, Stridh, Crone och Lars-Eje kan bli pappersblandare och pärmbärare på kansliet!
FM: "De var länge sen de tog bort Modos stämpel som rikstäckande hockeygym". Det må ligga lite sanning i vad du skriver, men vilka är "dom", och hur definierar du "en längre tid"?
ernie eagle: En kolockren analys över hur det ser ut. Eller som det har sett ut under en lång tid, ska tilläggas. Det var väl det som höll klubben tillbaka i sin utveckling på A-lagsnivå under många år också. Under framgångsperioden under -70-talet vimlade det av egenfostrade spelare som återkom i rollen som tränare/ledare. Under -80 och -90-talen gick det inte fullt lika bra då väl kompetensen hos Lage Edin, Håkan Pettersson, Lars-Eje Lindström m.fl inte var av guds bästa märke. Här var givetvis ekonomin en stor orsak till motgångarna med. Först när klubben såg sig tvingade att anlita någon utifrån, och när man fick upp ögonen för Peo Larsson började det ju hända grejor.
ernie eagle: Det var ord och inga visor från din sida! Anar en viss bitterhet bakom det inlägget, och om du inte motiverar ytterligare varför alla dessa herrar måste bort från tränarsysslorna, så kommer jag ha ännu svårare att ta dig på allvar i fortsättningen.
ernie eagle: Intressant analys. Håller med dig om att det inte vore fel med en tränare utifrån, även i juniorleden. Sedan gör det inget om han är en ganska hård tränare heller.
Stenkarn: Motiverar ytterligare? Ja vad fan skall säga. Trodde mitt inlägg var tydligt nog.
Jag vet inte vad du har för erfarenheter av herrarna ovan (du kanske t.o.m. är kompis med dem) eller vart du vill komma.
Jag är inte ute efter sänka människor, utan att höja föreningens status. Men alla med lite inblick kan ju inte fullaste allvar påstå att återväxten var stabil och tryggad de senaste 10-15åren när de dessutom har suttt eller sitter ledande personer inom föreningar med söner i klubben och naturligtvis ser allt för egen vinning och inte strikt på det lagmässiga så förstår väl vem som helst att det är under all kritik. Det finns för mycket tomtar i föreningen som inte är rakryggade och kör med dubbla budskap och vänder kappan efter vinden så länge de gynnar dem själva.
Som jag sagt tidigare, allting numera handlar om prestige och inte om föreningens bästa.
Huvudsaken sönerna får spela och hade det inte varit för Lill-Kenta hade Jonas Lindström spelat i A-laget idag.
Tidigare talade den Lindströmska klanen sig varma för stora, tunga spelare nu när plötsligt inte Jonas tillhör den stora, tunga spelartypen då ändrade sig väldigt snabbt och vips var det snabba, tekniska spelare som skulle fram.
ernie eagle: Nu blev det tydligt, vad du egentligen ville få sagt. För det första vill jag bara skriva att du kan hålla släppa ditt resonemang om att jag skulle vara kompis med Lars-Eje och kompani.
Om du vill bli tagen på allvar så måste du tona ner dina attacker. Jag tror verkligen att du kan ha en bra poäng i det du skriver, men du skulle tjäna på att sansa dig lite här och där i dina inlägg. Jag gillar inte att få saker kastade i ansiktet, och det är det inte många andra som gör heller.