1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604373 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Jag hörde idag att Uffe Dahlen är klar !
Pekka Lindmark skall visst göra comback i TIK dressen också.
Om han skall stå eller ersätta Tarvainen vete f..n

Alla ni snackar om har man ju knappt hört talas om.

Helg Ernest: Säger inget om Dahlén. Men Pekka, comeback i buren !!.
Det förblir nog med största sannolikhet en önskedröm. Jag tror nog på det sistnämnda i det sammanhanget.

Men man vet ju aldrig... Drömmar har slagit in förr ;-).

-Gurra-: Är det nått annat än drömmar som snackas i denna tråd da ?

-Gurra-: Hörde att Dahlen är lika fet som Hussen numera, är det på det viset så passar han nog bättre i Daltonstältet...

Helg Ernest: Har jag påstått annat ??

-Gurra-: Nä, men tänk dig Pekka i målet.
Ut och röka i periodpausarna.

ernie eagle: tar man hit Sundh, Svensson, och dessutom Klasén måste de sista forwardsplatserna vara riktiga kanonvärvningar. nån eller ett par talanger kan man värva men inte för många.

RocknRolf2: Det får man ju hoppas, och det lär nog säkert bli så också.

RocknRolf2: Helt rätt... Vi MÅSTE SPETSA MED CREMÉ DE LA CREMÉ och några riktiga kanonvärvningar.... Om inte RocknRolf2 ska få tjöta hål i huvudet på oss alla under nästa säsong oxå....

Stå på dig RocknRolf2...;-)

Men jag hoppas Du slipper tjöta hål i huvuden på många nästa säsong.....

FORZA TIK........alltid, alltid.........

RocknRolf2: För min del får det gärna värva dessa namn...som breddspelare. Näe nu vill vi ha in en kedja av rang!

Ambroo: jo alltså breddspelare behövs ju även dem. men det handlar om att få en bra mix. för mycket ungt in tror jag inte är rätta melodin heller. värva några rävar också. Sen har vi ju fortfarande två platser att fylla i första linen

RocknRolf2: Fast hittills är Silly Season rätt så vacker!
Truppen fylls på både uppifrån och underifrån...

Nubben går på vatten!

Ambroo: Nu får du väl ge dig? Menar du allvar med Ekke? Vad fan skall han bli materialförvaltare eller?

Laken: Je enligt va jag har hört så tänker Lauritzen skippa ett rätt bra bud från Finland och skriva på för Timrå...

Ambroo: När blev det klart att Ryno gick till Frölunda??
Länktips??

Fet-Ecke:Sorry! Skulle ha tittat längre ner på sidan!

Andreas Falk ifrån Saik! Tvåvägsspelande hårt arbetande center!

"Därmed har TIK gjort klart med sina åtta backar, då egna junioren Eric Moe kommer att ta den sista platsen."

dr-nix: Enligt artikeln så värvas det ca.5-6 forwards till varav 2 centrar.
Mmmmm.... smakar slutspel!

ernie eagle:

Andreas Falk som spelar i Skellefteå har ni glömt.
Han har fått ett kontraktsförslag ifrån nubben, svar kommer inom kort.

Och här kommer lite statistik på honom
Denna säsong hade han 26 poäng på 52 matcher och +21 i + - statistiken.

Hm detta var ett rykte man missat....

-Gurra-: Pekka som målvaktstränare i TIK skulle jag mycket väl kunna tänka mig.

En oerhört kompetent målvaktstränare som för tillfället är sysslolös och dessutom har känslor för klubben.

Det vore baske mig för jäkla bra om vi kunde knyta upp denna målvaktsguru på ett flerårskontrakt. Då har vi sannerligen en meriterad stab i Lill-Kenta, Micke Andersson, Anders Huss och så då Pekka då som grillkrydda på moset.

Nubben bör absolut uppvakta "lappdjäveln" med ett färdigt kontrakt i sin hand!

Tror han skulle bli väldigt smickrad om Timrå visade intresse!

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

TIKbiff: Visste inte att Nubben förde så långt gångna samtal med Falken. Men han har ju länge vara en intressant spelartyp som var ett hett villebråd för TIK för några år sedan. En suveränt bra värvning om han skriver på.

En värvning av Falk visar på att Nubben har ambitioner. Det smakar fågel helt enkelt och jag dreglar över papperstidningen när jag ser vilka namn som dyker upp och vad det jobbas på för någonting.

Timrå IK kommer bli jobbiga att möta till vintern!

ernie eagle: Jag hänger inte med lika bra numera , men unga 20-åriga talanger och Falk får inte mig att tro på några toppambitioner. Backsidan ser bra ut, men forwardssidan...Vår stora brist förra året var som bekant att vi aldrig fick pucken i nät. Plus en toppmålvakt och var finns en sådan som räcker upp handen ?

ernie eagle: Ok, tack för ett klargörande svar!

Fet-Ecke: Åååh, Andreas Falk! En personlig favorit!
Nubben fortsätter ha samma åsikter kring spelarvärvningar som hockeyoraklet Laken... ;-)

FH - avdammad: Wiikman i finska HPK vill till Sverige och ES.
HPK spelar väl fortfarande i slutspelet?

Fet-Ecke: Det stod i gårdagens AB...

Ambroo: Och läser du dagens text-tv så står det där också.

Laken: Vilket bevisar att Nubben har minst lika bra smak som hockeyoraklet! ;)

Troligtvis lite bättre till och med!
(Bara för att oraklet inte vet vem spelaren är!)

ernie eagle: näe, har hört att Bergman är aktuell som matcoach och hälsovägledare;-)

FH - avdammad: Om vi ska tro på dagens ST ska två nya centrar in, en till förstalinen och en till 4:e. Falk lär sannolikt vara påtänkt till den sistnämnda.
Utöver det ett par ytterforwards, varav minst en ska vara av klass. Personligen hoppas jag att den listan utökas till två - eftersom det krävs minst två målskyttar till de första formationerna.

Att man väljer att satsa ungt och oetablerat i övrigt är knappast förvånande. Det är Timrås enda möjlighet, så länge som man inte mäktar med att få fram talangerna själva.
Kollar vi på den fantastiska säsongen 02/03 framgår det att 4/5 i toppen av poängligan är egenförädlade spelare. Spelare som - om dom haft dessa meriter - aldrig hade kunnat värvats till säsongen efter.

Grejar man en ny förstemålvakt, en förste center + två målskyttar? Det blir i s f, om man lägger till redan värvade spelare, den ojämförligt största satsningen i föreningens historia.
Jag tror att många här inne kommer att bli besvikna. I a f om man enbart väljer att se till de senaste säsongernas resultat, och inte vad som legat bakom dessa. Men face it: Timrå är inte någon topp4-klubb i Sverige. Däremot har man, fantastiskt nog, visat att man kan vara det ändå. Inte genom att följa de övriga toppklubbarna i spåren (vilket är en omöjlighet), utan genom att maximera de delar av ett lagbygge som inte har ekonomiska förtecken.

Själv tycker jag att hela den här on-the-edge-känslan är det som gör Timrå till något mer än enbart ett lag att hålla på. En reflektion av hela jämrans livet i sig. Förväntningar, farhågor, förtvivlan...och sanslösa rus av lycka.
Det finns inga säkerhetsbälten.

Bragd-Birger: Jag tror INTE att många här inne kommer att bli besvikna.
Satsningen till nästa säsong känns oerhört spännande! Jag börjar redan nu känna mig säker på slutspel... En plats 5-8 känns rimlig även om några pusselbitar till måste falla på plats.

Bragd-Birger: Som alltid ett läsvärt och tänkvärt inlägg.

Vad gäller säsongskorten för ståplats så tycker jag att 2000/1000 kr för 28 matcher plus förhoppningsvis slutspel är tokbilligt. Köp!

Bragd-Birger: Förhoppningen är väl att den där målskytten är någon som kan bli klar relativt snart. Sen om vi får någon ytterliggare är väl isf bonusnamn i form av Hedström/Gunno. För jag tror inte Nubben är så iskall så att han räknar med Hedström/Gunno nån gång i juli. Och att börja jaga målskytt då kan ju vara aningen för sent.

Laken:

Så Lotvonen var skillnaden mellan från att du var riktigt orolig till en 5 plats? Enligt dina tidigare inlägg så snackade du om kris innan han skrev på. Måste vara en väldigt bra back i så fall... :-)

Oscar Sundh klar till 95 % enligt "Nubben" i dagens UNT.

Jukka Voutilainen är tydligen klar för Hv71.
Det är inte officiellt klart för HPK är fortfarande
kvar i FM-slutspelet.

Jani Hurme har nämnts en hel del som ett tänkbart alternativ som ny målvakt även om det på senare tid verkar högst otroligt att så ska kunna bli fallet. Två andra målvakter på andra sidan Atlanten med liknande meriter på NHL-nivå är Mika Noronen och Jussi Markkanen som hamnade lite i bakvattnet i Buffalo och Edmonton. Den förstnämnde blev sedan tradad till Vancouver som behöver förstärka målvaktsfronten vilket ökar hans chanser till att spela i NHL. Men han har ju nyligen kommit tillbaks från en knäskada vilket kan oroa. Men Markkanen har väl ändå gjort en klart godkänd insats tidigare i Edmonton och även i Rangers när han var där. Skulle kanske kunna vara något?

En tredje finne är Ari Ahonen som harvar omkring i Albany i AHL. Brodeur har nog några år kvar och Clemnmensen är ju rätt så ung och rankas uppenbarligen före Ahonen så för hans del ser det ju inte så oerhört ljust ut även om det kan gå fort i NHL med trader och liknande. Någon som vet något mer om Ahonen som målvakt? Är ett namn som varit gångbart i AHL några år men jag kan inte säga att jag vet så mycket om honom i övrigt.

RedEagleJkp: Stats på Ari Ahonen:

JYP Jyväskylä Jr. C SM-sarja 95/96 31 0 1 1 12
JYP Jyväskylä Jr. B SM-sarja 96/97 19 0 0 0 4
JYP Jyväskylä Jr. A SM-sarja 97/98 3 6 0 0 0 0 6.67 .739
JYP Jyväskylä Jr. B SM-sarja 97/98 32 0 1 1 2 5 5 0 0 1 0 1.59
JYP Jyväskylä SM-Liiga 98/99 0 5 0 0 0 0
JYP Jyväskylä Jr. A SM-sarja 98/99 24 32 0 1 1 2 2.90 .906
JYP Jyväskylä Jr. B SM-sarja 98/99 7 7 0 0 0 0 2.88 .919
Team Finland WJC18 99 5 7 0 0 0 0 1.32 .940
HIFK Helsinki EHL 99/00 6 6 0 0 0 27 3.16 .893
HIFK Helsinki SM-Liiga 99/00 24 38 0 1 1 0 3.11 .901 2 9 0 0 1 0 3.53 .885
HIFK Helsinki Jr. A SM-sarja 99/00 11 11 0 0 0 0 2.01 .929 2 3 0 0 0 0 5.06 .846
Team Finland WJC 00 4 7 0 0 0 0 2.78 .910
HIFK Helsinki SM-Liiga 00/01 37 49 0 2 2 27 2.77 .920 5 5 0 0 2 0 1.36 .961
HIFK Helsinki Jr. A SM-sarja 00/01 1 1 0 0 0 0 2.03 .936
Team Finland WJC 101 6 7 0 1 1 0 1.34 .933
Albany River Rats AHL 01/02 36 0 0 0 4 3.02 .914
New Jersey Devils NHL 02/03 0 1 0 0 0 0
Albany River Rats AHL 02/03 38 0 0 0 8 3.04 .896
Albany River Rats AHL 03/04 49 0 0 0 8 3.00 .902
Albany River Rats AHL 04/05 38 0 2 2 44 3.12 .910
Albany River Rats AHL 05/06

Njäee! Så där bara!

Fet-Ecke: Likvärdiga stats med Kapanen och Oksa från finska ligan, känns som att det inte säger ett smack. Utan det är väl mer stilen som målvakten har som man får gå efter. I Finland är det ju likt NHL gångbart med puckmotare. Medan vi i Sverige helst ser täta målvakter.

Talangscouten: Läs länken! Satsningen är igång!
Dessutom är en personlig favorit på ingång enligt Dagbladet, Andreas Falk.
(Det nyuppdaterade) laget under min profil har alla möjligheter till en säker slutspelsplats. ;-)

Laban: HV ska ge f-n i "våra" spelare... ;-)

Fet-Ecke: Jo Ahonens statistik skrämmer väl inte direkt och av de tre målvakter som jag nämnde så är det nog Markkanen som känns som den jag helst skulle vilja ha i dagsläget i så fall. Sedan om det är möjligt eler inte är ju en helt annan sak, tänkte bara lägga till ytterligare ett namn i Silly Season-snacket =). Men han börjar närma sig de 30 och kanske börjar fundera på att flytta hem snart om han inte får en chans att åtminstone vara backup och få en NHL-mässig lön. Men nog känns det för mig som att både Roloson och Conklin står i vägen för honom i dagsläget.

Frella: Jag håller med dig angående stilen men som det känns om man jämför finska målvakter med svenska så verkar de passa bättre både i Sverige och i NHL. Jämför alla finska målvakter som på senare år passerat NHL med vad vi i Sverige presterat så har de ett imponerande resultat.

Att skaffa en ny målvakt som man aldrig sett kan ju gå hur som helst. Ahonens statistik i SM-Liiga är inte alltför skrämmande. Men killen är född 1981 så tiden i JYP och HIFK var när han var 19-20 år. Att han inte slagit igenom i NHL skulle ju teoretiskt kunna betyda att han skulle passa lite för dåligt i Nordamerikanske hockey och bättre i europeisk/svensk hockey. Men det är ju bara spekulationer.

Almtuna kan glömma Oscar Sundh. Det verkar som om den förre Almtunaspelaren, som varit i Nordamerika den gångna säsongen, kommer att flytta till Timrå.
— Vi är överens om allt. Det är 95/5 att han väljer oss, säger Kent Norberg, sportchef i Timrå.

Laken: Du skriver att Andreas Falk är en personlig favorit för dig. Kan du berätta lite mer detaljerat om honom spelare? Enligt dagspressen har han extra bra kvalitéer i defensiven, men jag vill veta mer än så!

Bragd-Birger: anledningen till att man är i stort behov av att värva producerande namn nu är i huvudsak att man helt misslyckades med det förra säsongen. Jämförelsen med 02/03 är inte riktigt rättvis eftersom Timrå har haft betydligt bättre ekonomiskt kapital de senaste säsongerna. Därför har det inte varit helt orimligt att förvänta sig att klubben ska hitta rättvisa ersättare när flera tongivande spelare försvinner.
ok om Timrå inte är en topp4-klubb. Men Timrå ska kunna vara mer eller mindre etablerade i slutspel, det är inte ett orimligt krav. En klubb som slutar 3-6-3 och värvar spelare som Peter Ström och CJ måste ha mindervärdeskomplex.

Stenkarn: Andreas Falk är väl en Jämtin delight. En ettrig jävel med ett mycket labilt Psyke. Ett par matchstraff och några avstägnigar brukar han väl mäkta med på en säsong.

« · 706208 · »