1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604411 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Frella: Hur skulle du fördela de idag kontrakterade spelare som TIK har? Det borde hjälpa att se vart behovet finns och även vad budgeten kan ge beroende på vart spelarna ska ingå.

Pärssinen antar jag kliver rakt in i första.

Frella: Ah, okej. Vi vill ha så många och har så få. Sex stycken till alltså. Ja, då förstår jag intresset för Eriksson.

pettsson: Ser man till det lag man nu har kontrakterat och räknar bort Nielsen så har vi väl endast en spelare kalr för förstafemman i Pärssinen. Vidare känns det som att endast Warg är given i en andraformation, Robban eller Hallin kan kanske ta en Wing-plats om de får någon mer kreativ bredvid sig. Tredje borde kunna bestå av Nilsson och tex Hallin med en Andreas Falk liknande center mellan sig. En riktig brunkarlina. Medan fjärde då kan bestå av tex Svensson-Regin-Sundh. Wennerberg får tugga skaftknopp.

Så en förstacenter samt en winge till första, och en winge till andra känns väl som vettigt att lägga pengar på utöver de unga i fjärdelinan. Nåt i den stilen iaf.

pettsson: Pärssinen är förmodligen tänk som komplement i fjärdelinan tror jag. Nubben slår på stort i år och tar in två NHL-kedjor. Zäta med company kommer!

Är det ingen som hört något om A-P Berg? han skulle väl vara ett UNDERBART nyförvärv att presentera...

Steffe: Vad jag förstått så är ju backsidan klar. Man har ju just nu åtta backar under kontrakt efter det att Moe skrivit på/flyttats upp. Berg lär med största sannolikhet spela hemma i finland och med TPS.

Steffe: Vet inte säkert men har inte han skrivit på för någon annan klubb, finsk? Sen så har Timrå 7 backar med kontrakt, och visst utrymme för Eric Moe i U-20 laget, så det skulle förvåna mig mycket om man värvar ännu en back, även om det är A-P Berg.

Hoppas på Hahl, Voultainen (felstavning), Nordgren & Hedström istället!

Frella: Är det klart att Moe ska få ett kontrakt?

andyo: Han ska åtminstone flyttas upp i A-truppen, vilket borde innebära att han får någon form av kontrakt.

andyo: Voutilainen är för närvarande min våta dröm. Vet egentligen inte varför. Men jag hoppas otroligt mycket att Nubben lyckas knyta honom till Timrå.
Förvisso är Frölunda och HV, enligt ryktet, med och drar i honom. HV kanske inte är lika intresserade då de gjorde klart med ytterligare en finne i dag.

Frella: Jaha, fan vad bra! Hoppas han får förtroende också. Hoppas starkt på att Timrå ska spela med 8 backar & 4 raka kedjor till höst och INTE 6 backar, 10 forwards och 3-4 extraspelare som kommer in å spelar i 4 minuter.

Kerstin_k: Uscha, det där lät väldigt konstigt. Vart är redigeringsknappen?!

Givetvis menade jag att jag för närvarande drömmer om att han skall skriva kontrakt med Timrå. Inte något annat.

Kerstin_k: Okey, jo som det hörs på alla här inne så måste Voutilainen vara rätt bra, den där Hahl också. Skulle vilja höra lite fler uttalanden från Nubben nu, och kanske nån klar värvning - HELST IDAG!!! =)

andyo: Voutilainen hit Voutilainen dit... vore det inte på tiden att det bev en svensk i Timrå??

diffe: Vadå? Vi har ju våra junisar. :)

diffe: Helt rätt. Det börjar bli lite väl många finnar i Timrå. Men en till skadar inte ;) Visserligen är det ju, enligt ryktet, på väg in några svenska juniorer som förhoppningsvis kan stanna i klubben några säsonger. Vidare får man ju hoppas att Nordgren, Hedström eller någon annan svensk spelare värvas till första linen så att det inte blir en helt utländsk kedja.

diffe: Jo kanske det. Men vilken skulle det vara då? Nordgren och Hedström i så fall, men ingen av dem är centrar. Hitta någon svensk center som platsar som center i Timrås förstafemma nästa säsong - och som dessutom inte har kontrakt över nästa säsong.

Kerstin_k: Det känns som att det blir fler svenskar nästa säsong i Timrå än det var den här säsongen! =)

Kerstin_k: Jag har inget emot finnar men jag önskar att det är mer svenskar nästa säsong, och juniorer ska man satsa på, dom växer med uppgiften, att spela med dom stora pojkarna är det bästa.
Jag är ingen expert men lite kan jag!
Vi ska vara mån om våra egna talanger!!

diffe: En svensk center för 3-4 kedjan går nog att hitta men en svensk 1:a center är svårt att komma på nån tillräckligt bra som inte redan är upptagen...,Blir nog en finländare!

diffe: Jag håller absolut med dig. Därför tycker jag också att det är bra att Nubben jagar Sundh och Svensson när våra egna juniorer inte är tillräckligt välbyggda för elitseriespel ännu. Förhoppningsvis får de spela och komma in i elitserien och förädlas i vår förening. Och kanske vara en viktig del i kommande säsongers lagbygge. Men så länge våra egna juniorer inte platsar är det, tycker jag, rätt att plocka in juniorer utifrån. Tids nog kommer säkerligen någon av våra juniorer att ta en plats. Moe är väl den som är närmast i dagsläget.

Kerstin_k: Det där har jag alltid undrat över, varför våra J-20spelare typ aldrig fått chansen i A-laget. Dom måste verkligen vara skitdåliga om dom inte ens får komma in å spela på slutet av en match som timrå ligger under med 4 mål. Ändå slog dom ut Modo i J20slutspelet iår. ÄNDÅ har man hört väldigt goda ord om spelare så som Eric moe då, men också Henrik Österholm, Oskar Johansson och Jonas Lindström.

Men i så fall måste dom vara fruktansvärt dåliga, när dom inte ens är värdiga att slåss om en plats i laget med Ström och Wennerberg. Det måste ju vara så, och då tycker jag vi måste agera snabbt som fan.

andyo: Tror inte att det handlar om deras kapacitet. För de är, om man får tro allmänheten, lovande allihopa. Den här säsongen var otroligt olycklig sett ur juniorögon. Förmodligen blev det lite panik i leden när vi inte vann så många matcher, vilket gjorde att det inte fanns utrymme att satsa på juniorer. Förmodligen resonerade man attt Ström & Co var något mer säkra kort än juniorer. Jag vet inte riktigt. Tror att det och att våra juniorer ansågs vara för liten rent fysiskt i fjol gjorde så att ingen av dem fick prova på elitseriespel.

Förhoppningsvis växer dom på sig och får chansen att prova lite ES-spel i år. Men det är upp till Nubben att bedöma dem.

Kerstin_k: ja det är nått sånt jag ville säga TACK! Moe tycker jag platsar i vårat Tmrå, sen kommer Daniel Back till 2007-2008! duktig def. back.. ligger alltid högt i + - ..

Kerstin_k: Men dom kunde i alla fall fått PROVA. Så att Ström & co känt lite press. Eric Moe och Jonas Lindström tror jag fick vara ombytt några matcher under säsongen, men knappt spela någonting alls.

Tror knappast att Frölundas "dragkedja" var så otroligt bra när dom fick komma in. MEN dom fick förtroende och en stor chans och dom tog den! Man ska självklart bevisa att man duger och är bra INNAN man får trä på sig A-lagströjan, annars kan vi ju bara plocka in en random spelare. Men i Timrå känns det som att juniorerna måste bevisa att dom duger & är bra - OCH att dom är BÄTTRE än Ström & Co. och för att göra det måste dom spela som gudar i J20laget. Vet inte om du förstår vad jag menar, men det känns som att våra juniorer måste bevis att dom hör hemma i elitserien, och kan spela på elitserienivå - innan dom ens i huvudtaget får spela i vår 4'e kedja.

Titta på frölundas 4'e kedja iår. Iofs så spelade dom där för att två spelare var skadad - MEN dom fick spela! Gjorde dom det bra? Näe, dom gjorde bort sig hela tiden, men dom fick spela ändå, och jag tror dom kommer blomma ut som fan nästa säsong, mkt för att dom fick spela nu. Jag ger mig fan på att om timrå hade vart i samma situation så hade dom inte låtit juniorerna spelat, utan kört med 3 femmor.

diffe:
Det är nog flear av våra junisar som skulle platsa i en fjärdelina i ES.. Bekymret förra året var, tror jag, att det övriga laget var för "darrigt". Då är det säkrare att satsa på Ström, Wennerberg, Sloan o co som kanske inte heller höll måttet men i alla fall hade rutin.
I rätt miljö, med stabilare gund i laget än förra året så tror jag att Lindström, Moe opch kanske Oskar J och Österholm sklulle klara av ett antal byten på ett klart godkänt sätt..
Laget kommer, av allt att döma, bli stabilare i år. Våra "ungtuppar" Regin/Strålman är ett år äldre, några kilo tyngre med några landskamper i bagaget. Förhoppningsvis ger Backlund en trygghet bakåt och Pärsinen + ett nyförvärv spetsen framåt tillsammans med Warg som har självförtroende från första nedsläpp.
Backlinan ser riktigt hyfsad ut. Kokko vet jag inte så mycket om men med Styf och Lotvonen skadefria och en Sanny med ökad adrenalindos så blir det nog fint. Sen är jag en av de få som uppskattar Kalle K.
Slitvargarna Robelibobban och Mr Duracell håller uåppe tempot. Mange kommer igång med sitt tunga fysiska spel igen..
Svebba lufter sig ett snäpp... Kanske två... Jag hoppas att Jonte gör som Backlund... Dissar Skellefteå och RULAR i TIK!

Jag tror definitivt att vi ser någon eller några junisar på isen i år.

andyo: Frölunda har ju kört med 3 femmor hela finalspelet, Dom var tvungen att spela med fyra kejdor för dom hade inte orkat köra med 3 femmor i en till match om det nu hade blivit en sån.

andyo: Den största anledningen är väl den Nubben talade om i tidningen, att juniorerna var för liten rent fysiskt för att klara av elitseriespel. Jag litar på att det är, och var, en korrekt bedömning av dem. Jag har då inte sett juniorerna tillräckligt mycket för att bedöma huruvida de är lämpade att spela i ES eller inte. Vet inte hur mycket du har sett av dem.

Sedan skall man också ha klart för sig att Frölundas hockeygymnasium har ett något större upptagningsområde än Timrås. Vilket också borgar för att fler talanger kommer fram därifrån, det i sin tur torde innebära att Frölunda lättare kan lyfta upp juniorer i A-laget.

Det är inte så att jag förespråkar att juniorerna inte skall få plats i laget, tvärtom. Men på något sätt måste man ändock lita på ledningens bedömning av dem. Uppenbarligen upplevdes inte juniorerna som elitseriemässiga av Nubben, därav ingen medverkan i A-laget.

andyo: Är du medveten om att Österholm väger 67 kg och är 176 cm lång, att Lindström väger 70 kg och är 176 cm lång och att Oskar Johansson är en riktig biff i sammanhanget med sina 78 kg fördelade på 182 cm???

Detta är uppgifter jag har hämtat på timraik.nu och borde vara hyfsat tillförlitliga.

Det är inte lätt som spelare att göra sig själv rättvisa i teknik och skridskoåkning när man totalt har de fysiska oddsen emot sig. Visst, Mats Näslund var tre äpplen hög och så har vi Theo Fleury bla bla bal, men generellt så är det inte lätt att hävda sig med de fysiska måtten som timrås juniorer har. Visst borde kanske någon junior fått känna på elitserien lite mer än vad som skett, men på det stora hela har man nog gjort rätt. Jag tror på Nubben när han säger att juniorerna i TIK inte håller.

Eskas:
Du har så rätt, så rätt.
Men låt några junisar komma in och träna med A-laget. Fysprogram och isträning. Då lägger dom på sig lite vikt och muskler. Matcha dem några byten då och då... Bygg för framtiden.
5 kg till på Lindsröm och Österholm i år fem kilo nästa år...
Men dom måste få motivationen nånstans ifrån.. Moroten att kunna ta en ordinarie plats

Kerstin_k:

Jukka Voutilainen är enligt H Gustafsson på
Hvfantasten.com klar för Hv71.Det är inte
officiellt pga av att Voutilainen:s HPK spelar
final i FM-slutspelet.

Laban: Jag vet, jag såg det i ett annat forum tidigare i dag. Men jag vägrar, med en dåres envishet, att inse det förrän det är officiellt ;)

Laban: Hmm, med tanke på HV:s framfart vad gäller värvningar så måste det ju bli en och annan lirare med potential som får gå?

Janken: Precis, det är det jag också vill! Inte vill jag att dom ska ta en ordinarie plats bara för att dom är juniorer. MEN dom borde få en chans och prova, det är dom värda. Misslyckas dom, okey då ska dom inte spela i A-laget än.

Ambroo:

Nja,,,Att Hv71 inte förlänger med Jens Karlsson,Mattias Beck,
Peter Hammarström ser jag bara sóm positivt.

Men om Hv tappar Björn Melin och Andreas Karlsson till
NHL svider riktigt ordentligt..

Laban: Så Melin är förlåten för att ha spolierat era finalchanser nu? ;-)

Dream Team:

Hmmm,det är idrott vi snackar inget dödsfall...

Laban: Det har jag aldrig påstått. Jag läste HVs officiella forum omedelbart efter förlusten mot FBK, och det var inga vänliga salvor som spreds över Björn Melin. Sånt kan ju sitta i ett tag, menar jag. Allra helst när era banemän Färjestad gick hela vägen. Men det var ju bra att det gick att lägga bakom sig då. Det var ju trots allt bara ett helt vanligt hockeymål i mängden sådär...

Janken: Ett problem med Jonas Lindström förutom storleken: Han är inte junior längre.

Desutom var det väl så att han inte gjorde någon glad (understatement) i Sundsvalls hockey när han var utlånad dit

Saxat från Piteå Tidningen (intervju m. J.Hedström)

"- Men AIK är klubben i mitt hjärta. Om jag flyttar hem finns det inget annat alternativ än Skellefteå, säger Jonathan, som tillbringar somrarna i sin stuga i Bjässviken utanför Skellefteå."

Vi kan nog sluta drömma om Hedström, jag tippar att han blir kvar minst ett år till over there..

klas klättermus: Bra att få något konkret om detta. Även om det ändå varit ganska klart att han skulle välja SAIK framför andra ES-klubbar.

Laban: Usch vad trist att Han är klar för HV!!

De lediga "klasspelarna" som nubben jagat börjar ju försvinna helt och hållet en efter en...

Sovjet:

han är väl inte "klar" än!

Titta upp!!!!

Pavel Patera är klar för att lämna FBK som inte fått spela mycket, denna kille om den nu är den rätte Pavel Patera så är han ju grym han borde nubben kontakta omgående!!!!!!!! Har ju ägt i NHL gjort bra med poäng men hans storhetstid kankse är slut? Eller?

Kom igen nu Pavel Pater till Timrå!

Varför vill man inte förlänga med marko jantunen?

lungan: Patera är inte den förstecenter vi behöver, han visade knappt nåt i FBK... Liknade mest Ghan i sitt spel den gångna säsongen.

lungan: Det är väl inte hundra än?

Två tänkbara nyförvärv...

Har tjatat om honom tidigare;

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,811871,00.html

Alla skriker efter en ny;

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,811888,00.html

lungan: "Ägt i NHL"? Har du smakat, eller ?
1 mål för Dallas och 1 mål för Minnesota, är vad han mäktat med - finns nog tusentalet spelare med bättre stats.../och Ja! - hans storhets tid är nog förbi.

Ambroo: Verkar som Malmö tänker sno Eriksson. Med ett bud som nog TIK inte tänker matcha ifall det stämmer.

« · 708821 · »