1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581119 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07

2235033 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Bragd-Birger: Bulls-eye på det inlägget.
Magkänslan säger att Rajja-JJ är runt topp 5 som målvaktspar i säsongsinledningen. Är dom det inte så är det p g a en synnerligen star upplaga av målvakter i SHL. När hade vi en så bra duo senast? Hauken-Korven?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
bar mofftak: jag som inte förstår mig på fallskärmen så bra, när och varför skulle timrå förlora dom pengarna?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Frågan är om vi förlorar mer än 6 miljoner på fallskärmen.

Det ser ut som om det lag som åker ur får 25% eller max 6 miljoner. Men det lag som flyttas upp får 75% av fördelningen men där nämner man inget tak.

Om det fortfarande gäller så tappar vi betydligt mer än 6 miljoner...
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: va fint och solidariskt uttryckt "från SHL"
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
RasmusVS: Man kan tycka det, men den är kvar. Med det mest idiotiska upplägg som skådats. (Den som går upp ska betala själv)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
lördag LIF
då jädrans..
taggade
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
RasmusVS: Tror inte det. Detta är en artikel från SR där man skrev så här.

"HV71 tappar runt 35 miljoner kronor i tv- och reklampengar. Det är skillnaden på de centrala avtalen i SHL och hockeyallsvenskan. Nästa säsong kompenseras HV71 med en fallskärm från SHL på sex miljoner kronor"
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Fallskärmen är väl skrotad?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Äta knäckebrö å sill å komma igen på lördag.
Vi hänger med saik men alldeles för slarvig för att stå som vinnare. 1m passningar på markerad spelare går ju så där i uppspelningsfasen. Ingen skärpa i avsluten.

Tycker dock stort + Westerlund & Svensson där bak tesammans med Raja
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Greven: och se hur det gick sen för Timrå. Förra säsongen inledde Leksand med 4 poäng efter 7 matcher.

Vi behöver nog inte börja kicka spelare riktigt än. Men, vi kanske får fundera på hur vi använder dom vi har.
Förstår inte riktigt vissa delar i Freddanz laghantering. Att det tog flera matcher innan man satte ihop Svensson-Westerlund t ex.
Eller varför man lirar Zajje/Lalle tillsammans. Inte ens dom själva trodde ju på det inför säsongen ("blir nog lite väl offensivt, hehe"). Helt felkomponerat backpar, liksom Bohm-Erixon. Splitta på båda dessa.
(Och: trist att Carlsson inte riktigt ser ut att greja nivån. Än så länge iaf.)

Tycker man kan fundera på att lyfta upp Lalle som fw när (om?) Didde är tebaks. Räcker med att han spelar back i PP?

Tebaks med Lodin-Liljewall-Hartmann. Rent kemimässigt tycker jag att det varit Timrås mest klockrena kedja så här långt. Byt plats på Rattie och Lööke. Det börjar bli uppenbart att Lööke inte kommer att ta dom kliv som krävs för att bli en producerande spelare på egen hand. Han behöver spelare som kan ge honom tid och puckar. Hanzl/Alvarez är inte Lundin-Dahlén-i-HA, men det är nog det närmaste vi har. Och en ren sniper-roll med tekniska nummer då och då är kanske den enda roll Lööke kan bidra i. Iaf i nuläget.

Rattie är en målskytt, inte jättemycket mer än så. Men det räcker långt. Han lär stänka in puckar även med Lundin/Blomman som lekkamrater. Olofsson är ett alternativ på Blommans plats, men inte så som han spelar nu. Det finns offensiva skillz som blinkar till då och då, men han är lite för klen. Tappar puck, återvinner den sällan, är inte tillräckligt het i avsluten. Han bör på sin höjd ha en 13e-fw-roll i dagsläget.

Sen har vi 4e-kedjan, och där är det fullt nu. EA ser tyvärr ut att hamna där också, trots Nubbens förhoppningar. Liljegren framstår som en lätt obegriplig värvning, givet hans spelartyp. Är han bättre än Wall-E, EA eller Bojan på något?

Gött iaf att det, så här långt, känns rätt lugnt på målvaktsfronten. JJ grym sist, Rajjan riktigt bra idag.

Men, som sagt: blir inte riktigt klok på Freddanz. Finns det något annat tränarpar som hade kommit på tanken att trycka ihop två tokoffensiva backkreatörer i samma backpar? I ett lagbygge som i övrigt mest består av brunkande grovjobbare?
Man måste ge dom lite cred för free spirits osv, men...det är väldigt ologiskt sett till deras tränarfilosofi i övrigt.

Hursom: sitter rätt lugn i båten annars. Spelet håller, hyfsat. Lite mer skruvning på femmorna, så...kan det nog bjudas upp till kamp för att undvika bottenfinalen. Men ska det bli slutspel måste det nog plockas bort en eller två gubbar ur 4e-kedjan och fyllas på med en eller två producenter. Nubben lär hålla ögonen öppna och faxen i standby-läge.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
När Didrik kommer tillbaka vill jag se att vi använder Laleggia som ytterforward, vilket han även var i Rögle förra säsongen en del. Då kan man sära på backparet Laleggia-Zajac utan att behöva sära dem på isen.

Strömberg-Zajac
Rattie-Hanzl-Laleggia
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Mcmac: Wedin är inte heller någon vidare center.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Timråhej: Madhawk som fått lite indikationer från olika källor att Wedda kan ligga lite pyrt till. Lagen i KHL har ju ganska dåligt tålamod med importer så fortsätter det gå troll så är det bara en tidsfråga..
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Inte riktig hängt med här känner jag. Finns det något konkret om Wedin eller är det bara önsketänkande för att det verkar gå lite knackigt i KHL?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sära på Zajac och Laleggia, alldeles för offensivt lagt backpar. Sen fattar jag inte varför Liljewall får spela när han varit sjuk och det såg ut som han hade sirap i benen. Didde får gärna bli frisk pronto, han behövs. Utöver är det dags för nubben att fiska hem Wedda då Hanzl inte verkar vara någon vidare förstacenter.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Puckat: Nu skyndar vi väl långsamt med honom antar jag, vilket man får köpa. Men hade varit häftigt å slänga in honom med Rattie och Hanzl, han lär knappast få dåligt självförtroende om det inte skulle gå ”bra” på första försöket. Sedan köra Lodin - Lundin - Hartmann som ”2a”
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Olle: Tror jag läst att Oskars har en budget kring 28 miljoner och Timrå 33-34 miljoner. Läste att en del topplag har det dubbla än Oskars, så vi har ju en bit upp för att vara med och slåss med de stora drakarna. Sen är det klart att 6 miljoner mindre för fallskärmen är extra sur.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Dags att slänga in jokern Oliver Johansson..
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Huvudet på spiken där. Och även om vi bortser från dom allra rikaste/lyckosammaste klubbarnas värvningar så räcker det ju med att kolla på Oskarshamn. Vad är deras spelarbudget idag jämfört med då dom slog ut oss?

Frågan är om det räcker med att fylla på med 2-3 spetsspelare, 3-4 breddspelare på SHL-nivå och resten bra allsvenska spelare? Det lär vi bli varse om snart när vi ska möta dom andra förmodade bottenlagen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Kerstin_k: Nej, det är nog rätt naivt att förvänta sig leverans direkt. Det ser dock ut som att vissa behöver väldigt lång tid på sig då vi har flertalet spelare vars namn knappt nämns av kommentatorn under en hel match.

Det är ju inte världens kris ännu så det är ju bara gneta på och hoppas på att det lossnar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Greven: Jo sen kan jag tycka att man stirrat sig blind på förhand att vi har så mycket bättre lag denna gång, kanske till och med Nubben. (Jag också)Kvaliten på SHL är betydligt högre nu också med alla hemvändare och satsningar som göra av flertal lag denna säsong.
Jag trodde ärligt talat på förhand nubben skulle värvat en center och vinge av god SHL klass, speciellt när han tidigt var ute och snackade play in.

Det hade gett spelare som Lööke, Lodin, Lundin och Olofsson chansen att rättvist få matchas in i SHL. Nu ärvi ytterst beroende av att de tar stora kliv direkt.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Nisse1: Ja, det går inte vänta mer än max 4-5 matcher till på att fler ska få utväxling... Annars lär vi obönhörligen bli kvar på perrongen. Förra sejouren hade vi 12 p efter 6 matcher, nu har vi 6 p med ett på förhand bättre ansett lag.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Modano: Jag hoppas verkligen att Nubben lärde sig den senast sejouren i SHL och agerar i tid. Vi behöver spetsa laget. Finns ett antal spelare som inte håller måttet.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Modano: Ä Pavel Brendl ledi? Hann har ju en enorm bössa å målsinne den rabben!!!
Jaromir Jagr had vatt en munsbit!😅
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Charliejfz: Så är Frölunda, Färjestad, Växjö, Örebro, Rögle, Luleå, Malmö.. Sen är det inte bara att städa av sina bottenkonkurrenter heller. Nej nog hoppas jag Nubben skannar marknaden redan nu när det rör på sig och spelare skeppas från NHL ner till AHL och sådär.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
zajac..hjärtklappning när han har pucken
Laleggia...kan man va lugn
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Raphael Lavoie som vräkte in poäng i bottenlaget Väsby tillhör Edmonton fortfarande ledig agera nu NUBBS. Tung Stark Bra Skott går rakt på mål jobbig att möta lite Gallos fast BÄTTRE
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Ni kommer igen på lördag. Saik är bra i år.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
sargad: Ja Oskars har verkligen prickat rätt i bröderna Zohorna, speciellt Tomas den äldre. Nivåskillnad mot Hanzl än så länge..
Det är offensiven som är Oakars styrka sen verkar Filander och CO väldigt bra på att utveckla spelare och backar framförallt. Deras på förhand tunna backsida verkar just nu hålla tack vare deras offensiv.
Men säsongen är lång och mycket kan hända på vägen och nog lär Oskars mattas ut på vägen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
vonDöbeln: apropå spade såg Rajjan bra ut i mål
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
JanneH: Fast om Hanzl försvinner måste vi ju ha in annan förstecenter då Wedda är vinge. Lundin är inte redo att axla 1: center roll än kanske..
Även om jag önskar betydligt mer av Hanzl, rätt uddlös som målskytt..
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Känns som tabellen "redan" börjar sätta sig som förväntat. Lping, Djyrgårn, Timrå i botten med Brynäs på väg ner att ansluta. Det är väl ok om vi kan ha flera lag med oss där nere? Oskars ser ut att vara snäppet bättre än nämnd fyrklöver men det kan ändra sig.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Jockz: jag tycker Svensson var dominant ikväll och Westerlund kompletterar honom mkt bra. Sedan finns det andra backar som man hoppades på men som såg bleka ut ikväll. Vi bjuder ändå upp bra och visar att vi är ett SHL lag men ett aningens uddlöst sådant. Byta ut Hanzl mot Wedda?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Jockz: Jo och sen att typ LaLeggia är mer kreativ i off zon än de flesat av våra forwards med. Snart dags att sätta upp han som forward trots allt? 😅
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
in nubben we trust 😇
..nåt kommer nog att hända
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Ja obegripliga värvningar är Andersson Liligren när det redan finns div1 spelare som Bojan Olofsson. Bara låna ut och värva nytt eller ska Timrå snålas sig ur för ALLTID ??????
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Nisse1: är du inte lite väl hård med Lander nu? Han gav ju Rattie till nubben? Ungefär som när en godsherre skickar sin dräng till kriget när han själv blir inkallad men ändå 😅. I slutänden kanske vi får lägga Landers tilltänkta lön på att försöka behålla Rattie istället, som han levererar?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Med Strumpan å Ledin vad vi vinn ikväll!!
Lite gravdricka å vi knäck Leksannbröt på lörda!!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Enligt rykten är Didde borta till November, att Svensson och Westerlund är stabilast par ikväll säger en del, Carlson har lite svårt att hänga på. Vi är rätt tunna på backsidan samt behöver lite mer tyngd i offensiven. Vi är där men räcker inte riktigt till.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Jag hoppas att om Nubben agerar gör han det ganska snart medans vi har modet uppe hyfsat. Finns väl ingen enorm marknad dock just nu.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Olle: Jo orecis och exakt. Folk verkar glömma att hade Timrå 1 het chans så hade Skellet redan bränt 3 högoktaninga innan dess. Vi kommer inte kunna leva på att ha superhög effektivitet en hel säsong i SHL, vi måste ha tillräckligt bra trupp för att kunna bedriva ett eget spel som håller bättre, så är den krassa sanningen.

Lite besviken är jag ändå på att Nubben inte gjorde som han sa. Att han skulle vänta ut marknaden längre innan han satte truppen denna gång. Lik väl så var truppen spikad en bit in på Juli typ och alldeles för många breddspelare fick hänga med.

Folk snackade om att man skulle va lugn för defensiven kommer va så bra så det är bara att göra ett mel mål än motståndarna, lite vanskligt att gå in med den filosofin.
Nog såg Nubben lite ansträngd ut när han zoomades in i sändningnen ikväll. Förhoppningsvis har han krokar ute.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
bryt ihop
kom igen
taggade till lördag
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Ja eller Olofsson ut och vem som helst in!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Kerstin_k: Andersson tycker jag är helt okej. Problemet är att vi har för många sådana spelare. I stort sätt alla allsvenska spelare. Även Lodin so
man hoppats mycket på har det kämpigt. Är väl bara förstalinan som sticker ut och håller lite högre nivå.(då räknar jag in Alvarez där)
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
vonDöbeln: matchen mot Luleå var bra. Den här matchen mot SAIK var typiskt en sån där match vi hade massor av det året vi åkte ur. Inte riktigt där, nära men ändå inte och sedan pissad på i sista minuten. Skellefteå höll oss ganska bra på utsidan hela matchen. Vi hade Blomqvists friläge och Hanzls halvchans men annars var det ganska blekt.

Lätt att säga ”hade bara blomman gjort mål på sin chans så hade vi tagit poäng” men man behöver skapa mer än så. Skellefteå hade flera 3-2 och 2-1 och ett friläge som dom brände samt ett par ramträffar och dom har ändå ”bara” 2-1 mot nykomlingen Timrå. Det tycker jag är talande för hur hårt vi måste jobba för att vinna hockeymatcher denna säsong.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Hoppas att spelarna orkar hålla garden efter det här, annars kommer det bli riktigt tufft.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Sputnik: Måste ju vara bättre att skeppa Andersson eller valfri brunkare istället för Hanzl.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
Olle: Jag tycker att Lander kan betala Wedins övergång.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
roger_sundsvall: Vem skall förstacentra då?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2021-10-07
SebastianH: tycker att man ska kalla en spade för en spade.

Just nu är spelet bra, då ska man inte skämmas över att säga det heller. Samma sak gäller om spelet är anus, då måste man våga erkänna och säga det också.
Låst ämne

2235033 · »