Så här ligger det till i mina ögon ang hockey klimatet mellan Timrå o Löven: Wallson får faktiskt bära skämskudden i det här fallet. Där har Hartmann Sr helt rätt. Att Wallson tillsammans med Kentää får piska upp detta som om det vore Timråspelarnas fel är under all kritik. Skämmes...säger jag... Skämmes!
Jag hoppas att Timrå IK inte trillar in i denna våldshockeyspiral... påminner ju ta mig 17 om NHL på 60-70 tal då allt var tillåtet. Vi ska spela hockey o inte låta oss skrämmas av sånt här. Björklöven kan inte vinna på annat sätt och det är ett skamligt sätt! Hockeyligan bör dessutom se till att domarna är medvetna om vad som försiggår o stävja sån här skit... för det som hände i förra matchen var inte hockey det gick ut på att skrämma och skada. Hur hade det låtit på Wallson o Kentää om det varit vi som hade varit dom som gick in för att skada? Nä fokus på Hockey o må bästa Hockeylaget vinna dvs Timrå IK. Nu säger jag inget mer om den här saken... Man blir ju bara högröd i ansiktet så att topplockspackningen går. Att skriva i affekt har aldrig varit nån lysande idé... det är man smärtsamt medveten om genom åren härinne.
Knylan: Håller med om Olof-Blomman-WallE. Åtminstone i måndags framstog dom som en perfekt komponerad kedja. Blomman oglamoröst 2-vägs-centerspel, WallE och Olof tekniska grovjobbare. Olof gjorde sin klart bästa match för säsongen, och det är förjävla sexigt med spelare som kan plocka fram det när det betyder som mest. Hoppas verkligen dom får fortsätta ihop och kan cementera den här nivån.
Vem som ska ta Hartmanns plats känns lurigt. Vi har ju bara en "naturlig" ersättare, och det är ju WallE dårå. Men han vill man inte flytta, av ovan nämnda skäl. OJ bidrar med fart & frenesi, men har ju inte alls Hartmanns tyngd eller förmåga att checka och skapa ytor åt Lodin. Mitt förslag är nog att flytta upp Madsen, och låta Bojan/Lindholm/Rheinzky utgöra 4e. Madsen har haft det trögt, men såg lite piggare ut sist (inte enbart för målet, men jag erkänner att sånt alltid imponerar överdrivet mycket på mig). Han kan klara Hartmanns fysiska jobb, med ett par extra procent i defensiven som kompensation för bortfallet framåt. Och: Lodin är ju ändå en one-man-army. Låt honom få ännu friare tyglar att lattja runt (som om han skulle behöva tillstånd för det), och låt Liljan/Madz förvalta pucken från röd och bakåt.
OJ kan lämpligen slängas in i lite olika formationer när/om avlastning behövs. T ex, faktiskt, på Jontes plats när han sitter med pipande luftrör efter att ha dubblat några PP på kort tid. Han är ingen nergradering defensivt/checkmässigt, och han har ett skott som kan förvalta sköna passningar av Lundin/Lööke. Dessutom tvingas Lööke ta ett större ansvar i offensiven, vilket nog går hand-i-handske med den spelroll han måste ta nu i finalen (och som han tog i måndags).
Som sagt, förjävla synd att vi inte har match om ett par timmar. Hade gärna sett Timrå gnugga på mot ett slitet, decimerat Löven. För: även om Timrå spelade grym hockey sist (och hade spelmässigt övertag i söndags) ska nog en del av äran härledas till pingislungefaktorn på Lövarna. I takt med att puckar inte studsade via plexit och in i mål, JJ räddade det som skapades och Timrå spelade sig förbi pressen och bara matade på (samt fick utdelning) tog orken slut. Och när dom inte orkar jobba stenhårt mot Timrå och ha kraft i benen vid omställningarna, så...är dom i det närmaste chanslösa. I synnerhet när inte dumppuckar i rundeln blri hyperfarliga målchanser.
Men men. Nu ligger minst 5 st av dom och kurerar sig från Corona, så då får vi vackert vänta tålmodigt. Och hoppas att så få timråiter som möjligt blivit smittade. Testsvaren lär väl komma in vilken vecka som helst, då vet vi omfattningen. Tills dess sänder åtminstone jag mina varmaste tillfriskningsönskningar norröver.
{8399}: Om det är som du säger kommer dem garanterat att spela så. Men dem får inte ligga över gränsen fortsättningsvis, med kanske ännu fler skador som följd. Rent spel är förutsättningarna för båda lagen. Det lag som spelar bäst och vinner matchserien tar SHL platsen.
{8399}: Intressant med en analys från en neutral åskådare. Jag delar din analys förutom att Timrå haft lite sämre utdelning i PP i slutspelet (det har iofs kommit igång lite mer). När det gäller BP så är Timrå betydligt bättre än Löven i slutspelet.
Artic Joe: Ha ha du missförstod mitt inlägg, lyssna lite extra noga nästa gång Harald kommenterar (om du nu orkar det, lite plågsamt för det mesta). Men Harald använder termen ”X ställer en del svåra frågor till Y, dvs att spelare X utmanar Y i spelet.” T.ex. rappt skott efter sidledspass...
Lub: Till er fördel är målvaktspelet, där är det klasskillnad och förstås special teams och er förstakedja Till Lövens fördel? Tja, kanske att de kan dra fördel av det fysiska spelet genom att ligga på gränsen (och ibland över), där ligger nog deras chans och jag tror att de kommer gå all in på våldshockey.
Jag tycker Olofssons kedja spelade bra i senaste matchen. Tror att de kan ställa en del ”svåra frågor” (Haralds favoritfras), till Löven i kommande matcher. Jag kan inte låta bli att nämna Lodin. Han är sevärd i varje match. Även när han inte gör mål så är han sevärd, en spelartyp som alla lag vill ha eftersom det höjer upplevelsen när man tittar. Hoppas han blir kvar i Timrå nästa säsong.
Olli Nomadinen : Hahaha, så kan det vara och jag tar åt mig här. Det är jäkligt lätt att vara fett enögd när det kommer till ens favoritlag också och det gäller allt från det som händer på isen till det som händer utanför. Sen är det jäkligt lustigt om jag ser till Brynäs forum att där sågas spelare och ledare ständigt och det är helt accepterat men jäklar när det kommer kritik från ett annat lags supportrar, då blir det ramaskri direkt. Sjukt egentligen men det är lättare att ge negativ kritik än att ta emot den...
Sputnik: Helt sjukt att de lät Berglund spela, han är väl närmast en våldtäktsman, minst!!! De förtjänar inte sin plats i SHL, utan honom hade de aldrig klarat kvalet!!
Eller inte då. Såklart jag inte tycker ovanstående. Men det är det här med sten i glashus...
{3405}: Släcka, då tänker jag mer på att nita, slå ner men det kanske kan uppfattas som ett dödshot. Sjukt vad skruvat detta har blivit och nästa match blir jäkligt intressant.
Simmalugnt: Håller med och har själv riktat fokus mot viktigare saker! Men kunde inte hålla mig att skriva till Bifbiffen bara, den som är utan sten kastar första stenen som sagt. Nu hoppas jag vi alla kan släppa det här. Låta utredningen få sin gång så visar vi att Timrå är en förening som har respekt som värdegrund!
Rallarn: Blir så trött på allt tjafs egentligen. Men är en Brynäsare verkligen rätt person att komma snacka moral? Fick inte Berglund spela sista matchen med Brynäs? Mitt under brinnande utredning och lika dömd som Hartmannr i dagsläget...
Zäta75: Gissar på att om det blir back to back i umeå i helgen så blir inte starttiden 19:30 utan tidigare. Full fart på Tores då med andra ord. Jag är inte bitter. Vi får väl våran söndags match flyttad till vardag istället och startid 19:30. Kan väl iofs spela in hur Cmores sändningar för SHL-slutspelet ser ut också. Nä jag är inte bitter.
Hassan: Nästa 2 matcher spelas i Umeå. Allt annat skulle vara orättvist. Så det blir enligt schemat för Timrå: B-B-H-B-H. Tidigast lördag spelas 3:e finalmatchen i Umeå som jag tolkar det. Senast måndag/tisdag.
Simmalugnt: Det vore väl kanske säkrast? Det är så synd att dessa tråkigheter behövde hända överhuvudtaget. Det förstör så mycket då "super finalen " kunde blivit en riktig klassiker.
KulltorpsOlli: Svaren lär komma senast imorgon angående corona. Är det mindre än fem smittade lär man spela 3:e finalmatchen på lördag. Om det är mer än 5 smittade blir nästa match på måndag eller tisdag till veckan. Så tolkar jag det som kom ut idag. Oavsett när matcherna spelas så ska vi ta dom. Vinner man med 7-0 sätter man sig i respekt och Timrås lagmaskin är nu igång rejält. Vi blir svårstoppade, men inget är givet, det är tjusningen i hockey.
Sune: Ja, speciellt då matchen i princip var avgjord. Tränaren IFB borde förstå sambandet mellan orsak och verkan. Nu måste domarna hålla extra uppsikt på spelare i båda lagen. Hockeyallsvenskan mår bäst när lagen spelar hockey, inte spelar sönder varandra. Situationen som uppstått är helt förkastlig. Hoppas verkligen att det rättar till sig i resterande matcher, där laget som vunnit dessa fair and square tar en plats i SHL.
Bifbiffen: Men skärp dig, Brynäs klarade sig kvar. Sätt dig ner och ta en bira och njut! Låt oss Timrå supportrar (som är så galna enligt dig) vara. Tack på förhand!
Bifbiffen: Var du lika ledsen när foppa hade lust att ge på börje en smäll? Jag försvarar ingenting men det jag säger är att det är skillnad på när man vill, har lust och ska göra någonting.
Simmalugnt: dom kommer väl och påstå att det är 1 eller 2 möjligtvis långt ner i leden som visade symptom på Corona men det var inte det. Och vips så har Löven fått några dagars extra vila. Joo då..jag tror va fan som helst om detta Löven med Wallsson och Käntee i spetsen. Det är ju bara titta på vad som hände sista matchen. Ett ledband och knäckt näsa sista perioden och matchen var avgjord. Order direkt från Wallsson. Gå ut och skada och skräm Timrå. !!!
Tonymontana: Ja det hoppas jag att samtliga som tryckte gilla också gör. Att trycka gilla på ett inlägg med dödshot är väl ändå att påheja? En pappa som står upp för sin son, finns inget att säga om det. Men även där finns det en gräns som han klev över med råge.