1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581389 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

« · 1590824 Till forumet


Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

snabba mål ikväll, Löven har 2-0 efter 2:30 :-)

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
hubbenorlen: Nämnde dom inte att dom hade ljudproblem nyss eller såg jag så fel?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Börjar bra!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
1-0 Bergström efter 58 sekunder :)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

Vilket spel! :-)

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Wohoooo mål :P
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
hubbenorlen: Eller så drog dom ner priset för att dom kör den här sändningen utan ljud.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
OK, första ggn man testar HA play, men det hörs inget.....är det bara jag..?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Laken: Nej, det tar nog ett tag innan Asplöven framkallar några hetare känslor i de stora marginalåskådarmassorna.
Icke desto mindre är det - som typ alla matcher hittills denna ganska underbara säsong - en högintressant match. För första gången får Timrå gälla som favorit. Hur hanterar laget det?

Förhoppningsvis går man in och bara kör. Högt tempo från nedsläpp, rejäla tag i närkampspelet och många avslut. Då kommer jag att sitta nöjd. Blir det sedan några mål och kanske rentav två, tre poäng, så...blir aftonen helt jävla ultimat.

Kom igen Timrå!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Andersson: Jag hade faktiskt en lång mejlkonversation med Hockeyallsvenskan Plays ansvarige utgivare efter den förra matchen dom sände. Påpekade orimligheten i att ta 100 kronor för matcherna, när kvaliteten på sändningen är så pass låg.
Kanske är det därför det är billigare nu....
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

Idag är jag nöjd om vi når över 2000 betalande. Asplöven känns inte som någon publikdragare direkt.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Kongo: Sedär, skönt att nån har bättre koll på historien! :)

Jockes mål och hur det gick till glömmer jag då aldrig! Stämningen och trycket minns även jag.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Weine Sjöberg, för övrigt min tremänning, var en av Sundsvall Hockey stabilare backar under en rad säsonger. Under alla år som Weine var aktiv i Sundsvall var det inte sällsynt med en i regel något ansträngd stämning vid olka födelsedagar och vid jul m.m när vi träffades med släkten.

Nu inför hemmapremiären mot VIK Västerås kom jag i samspråk med pappa Åke utan för arenan så nu är det andra bud som gäller tydligen.

Jag hade liten koll på vilka som hörde hemma vart och på vilket sätt dom kom till Timrå märker jag. Skönt att du vet bättre.

Det finns väl fler exempel på spelare sin börjat sin bana i Timrå men som av olika anledningar (främst att de inte platsade i ett på 90-talet rätt mediokert Timrå IK) gjorde att de sökte sig till Sundsvall.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Dream Team: Den matchen tog ju Sundsvall ledningen med 1-0, genom styrning av Henrik Hammarström efter ett löst isskott av Mathias Svedberg. Vändningen skedde väl helt och hållet i tredje? Jocke gjorde 2-1(?) mellan benen på Dyrén i ett friläge. 2-2 i slutet var oerhört snopet och orättvist, skönt då att domaren bedömde det som red line offside. Minns framförallt trycket när växelramsan "kom igen Timrå" gick i hallen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Asplöven var det. Visst har jag redan skrutit med att jag träffade
Dahlrots brorsas flickvän förra veckan?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Kongo: Jepp, och Anders Wikberg kom till S/T från Örebro. Men jag lägger honom i Timråpotten ändå.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Dream Team: Två år höll samarbetet. Och Dyrén var en bobcat men honom värvade vi, han kom inte i samband med fusionen.Linkan och Jensen kom till S/T som sundsvallare (Linkan i och för sig närmast från Löven) men blev långvariga i S/T och Timrå långt efter fusionen. Det jag var det jag menade utmärkte dem. Weine Sjögren är ett exempel på det motsatta. Han var Timråkille som hamnade i farmarlaget vid fusionen och blev kvar i Sundsvall i många säsonger.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Linkan värvades av S/T från Björklövet, och kom alltså inte från Sundsvall då.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

Dream Team:

60 ?  har dom sänkt priset nu , var ju 100 förut

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
För 60 pix får ni som inte kan masa er till arenan se matchen live ikväll.
 
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco:  Bara ett år, det var så jävligt alltså? Dömt att misslyckas det det alla gånger. I efterhand så förlorade väl laget i stan mer på sammanslagningen iom att de fick jobba upp sitt lag i seriesystemet meddan vi kunde behålla spelare likt #3 Lindqvist och #9 Jensen.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Niklas Dyrén fick väl en skjuts av att få stå i rampljuset en stund vill jag minnas också. Han gavs ju även chansen i Frölunda där han efter en periods spel och ett formidabelt målkalas för bortalaget fick tacka för visat intresse.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Dream Team: Sundsvall bröt sommaren-92 och farmarlaget Tunadal som åkt ner i tvåan bytte namn till Sundsvall Hockey. Vi körde på som Sundsvall/Timrå ändå. Så starkt bedömdes varumärket Timrå IK vara efter tio år i skiten... Desto hetare när vi väl bytte tillbaka. Annars var väl just Christer Jensen - och Linkan - de bestående spåren i S/T efter bobbarna.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Bragd-Birger: 3-7 matchen på Hovet vill jag minnas att jag också var på. Om det var den matchen så har jag två minnen.

1: Vi ledde inledningsvis och klacken levde om hyfsat. När bajen vände blev det knäpptyst och bajenklaclrn hånade med "Ni bara sjunger när ni leder"

2: När matchen skulle till att börja drog allas ögon mot en av öppningarna mot läktarna. Där stod en vinglandes och snorpackad Bulla iförd en 70-tals TIK-matchtröja och skrålade "TIMRÅ...TIMRÅ...TIMRÅÅÅÅ"
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Bragd-Birger:

Den där historien kan nog inte ens jag toppa. ; )

Du fick sitta i baksätet med andra ord...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

El Maco: Den där jävla säsongen, alltså. Var på Hovet och såg Hammarby krossa med 7-3 (trots pigg öppning och ledning av S/T). I Södertälje blev det urinbad med 10-3. Sen lyckades jag lura med en hammarbypolare upp till Timrå för Ödesmatchen. En mardrömsfärd i hans nyinköpta seriemördarfolka (en bubbla med främre passagerarsätet bortmonterat Ted Byndy-style). Golvet var så sönderrostat att skor + byxor var alldeles bruna av instänkande E4:slask. 0-6 i stjärten och en jäääävligt seg hemresa.

Det var fan inte bättre förr.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Sen tog ju Timrå IK tillbaka namnet säsongen efter och det blev till att berika klädförrådet på allvar igen :)

Jag minns fortfarande idag känslan när jag står i klacken i en mycket väl besatt Timrå Isstadion (5387 åskådare!) i mötet med just Sundsvall Hockeyoch Jocke Nilsson på en genialisk lobbpassning (från Christer Jensen) över mittlinjen i friläge förvaltar chansen och sätter 2-0! Vi vinner sedemera matchen med 2-1 och snacket efter rörde sig om nån tveksam offside i slutet där laget i stan enligt gärdefalangen förfördelades å det grövsta.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

Dream Team: Här dominerar historien idag!  :-)

Allt var INTE bättre förr.

Ikväll vinner ni, 4-1.

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Jag tror det blir jämt idag igen men vi drar det längsta strået, 3-1 i öppen kasse
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Rögle gick upp den säsongen, så var det. Man gick via 2-3, 4-3, 5-2, 2-4, 4-3 på Leksands bekostnad upp i elitserien för första gången. Även Leksand gick upp, detta via spel i kvalserien där ekonomiskt dopade lag som Team Boro och Vita Hästen också deltog.
Under den här tiden hade Timrå IK e n o r m t långt till att ens ha skuggan av en chans på avancemang till elitserien. Det var enormt naivt att tro att en sammanslagning av två halvmediokra lag egentligen skulle kunna utmana i nån större utsträckning.

Hur det blev sen minns jag faktiskt inte. Ja, jag kommer ju ihåg att Gärdefalangen inte var helt nöjda med den Timrådominans som per automatik blev verklighet iom valet av spelplats. Det var väl inte mycket man lyckades komma överens om alls, egentligen. Det var inte möjligt att förena två klubbar som på förhand var så pass bittra konkurrenter och är fortfarande, trots att vi inte mötts i seriesammanhang på snart 15 år.

När lämnade Sundsvall Hockey officiellt? Säsongen efter kvarstod ju namnet och laget avancerade faktiskt längre än under den första säsongen (till playoff 2 där man gick bet på Mora i tre matcher).
Namnet fanns ju kvar under säsongen 1993/94 också men från säsongen efter fanns både S/T Hockey och Sundsvall Hockey med åtskilda.
Den säsongen är för de som inte minns den sämsta som något lag från Timrå presterat då man missar både allsvenskan och spel i playoff. Nu räknar jag bort uteisarnas dagar, jag hoppas ni kan ha överseende med detta.
 
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Haha, underbar information från ett levande lexikon! Intressant läsning! Du är härmed min Guru! + på den...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

Dream Team: Torsken borta mot Uppsala AIS -92 minns jag fortfarande med bitterhet. Fy fan. S/T hade gjort en helt okej allsvenska, den första hyggligt bra säsong som ett Timrålag fått ihop sedan kvalserien -83, typ. Om jag minns rätt (utan bokstöd) så behövde vi en poäng till med tre omgångar kvar för att säkra en plats i play off 2. Först blev vi överkörda av halvbleka Hammarby med våra tidigare spelare Jerry Friman och Jens Sigurdsson i laget hemma i en pinsam insats. Sen förlorade vi sensationellt borta mot redan avsågade Uppsala där laget drog på sin massor av onödiga utvisningar. Slutligen blev vi krossade av Rögle borta (som väl gick upp i elitserien samma år?). Och vi passerades i botten, slutade sjua och missade play off.  Det var massor av snack runt laget om att spelarna inte fått lön och demoraliserats. Efter säsongen lämnade massor av spelare, det blev rensning i styrelsen och Sundsvall Hockey-falangen lämnade samarbetet och startade om i ettan som just Sundsvall Hockey igen.

Rätta mina fel :-)

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
hubbenorlen: Tack så mycket för svaret.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

El Maco: Det borde jag självklart ha förstått, sorry :)

Vi mötte aldrig Uppsala IS i dåvarande hösta serien den enda säsong (1962/63) de var uppe. Timrå spelade i den norra serien medan Uppsala spelade i den södra. Och då vi för andra säsongen i rad kvalificerade oss för slutspel (det hela avgjordes i serieform (om 8 lag) där ettan (Djurgårdens IF) blev svenska mästare. Vi kom jumbo med endast en inspelad poäng) så tvingades då Uppsala kvala och sedemera alltså åka ur.
Samma säsong började för övrigt ishallen i Timrå att byggas.

Säsongen 1988/89 kvalificerade sig Uppsala AIS som man hette då för Allsvenskan tack vare en andraplats i dåvarande division 1 östra bakom Hammarby. Vi kom på en mindre hedrande tredjeplats i norrettan bakom Sundsvall Hockey och Team Kiruna.

Första gången lagen möttes var i Allsvenskan säsongen 1991/92 - under namnet Sundsvall/Timrå Hockey förstås. Vi vann hemma med 6-2 (publik: 3001) medan vi torkade borta med 4-7 (524).

Almtuna var ur landets andra serie mellan 1999 och 2001 och man var bara upp och vände säs. 2001/02. Den senaste tioårsperioden har man varit rätt mycket upp och ner i Allsvenskan/Hockeyallsvenskan:

2003/04: 9:a
2004/05: 9:a
2005/06: 7:a
2006/07: 8:a
2007/08: 12:a
2008/09: 6:a (vidare till playoff 2 där det tog stopp mot Växjö Lakers)
2009/10: 4:a (vidare ända till spel i kvalserien där man slutade 5:a)
2010/11: 6:a (sista plats i förkvalet till kvalserien)
2011/12: 11:a
2012/13: 12:a

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
DJ Hemp: Finns både Almtuna och Uppsala...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco:

Aha, man tackar för svaret. Jag kan själv kolla upp fakta i boken "Timrå IK - en klassiker". Har den dock inte med mig här ute i skärgårdsmiljön. Kanske att man återkommer i ämnet...
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Kerstin_k: Hockeyallsvenskan.se
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03

Ber om ursäkt i förhand för en, förmodar jag, knäpp fråga. Men går det att se matchen ikväll utan att vara på plats?


Finns det några andra som sänder än viasat och S24?

Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Dream Team: trots ämnet pratar Hemp och jag Almtuna och möten med dem
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco: Under vilket namn då menar du? Asplöven bildades 1972 och därifrån har ju Timrå IK aldrig spelat i en lägre serie än Division 1/Norra Allsvenskan/Hockeyallsvenskan utan att ha mött laget
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
DJ Hemp: Vi har träningsspelat mot dem. Sen är jag rätt säker på att vi mötts på 60-talet i dåvarande högsta serien. Kanske hann vi mötas i dåvarande serien precis innan vi gick upp också?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
El Maco:

Har vi mött Almtuna, med det namnet, innan denna säsong? Jag minns bara möten med denna klubb, när den hette Uppsala, i allsvenskan 1992. Då hette även vi något annat...

Har noterat att Asplöven faktiskt ligger före oss i tabellen. Det var som självaste. Men då slår vi väl de facto ur underläge i kväll, med andra ord. Hoppas på en rejäl skräll! 3-2 efter straffar?

Sedan väntar bonnadrängarna från Ängelholm på bortais. Ingen given seger det heller, trots Rögles tillkortakommanden så här långt.

Rätt kul med Asplöven förresten. Även med Björklöven faktiskt. Minns att Micke Renberg häromåret bekymrade sig över frånvaron av lag från de nordligare regionerna i HA. Han syftade då främst på traditionella hockeyfästen som Piteå och Kiruna i ett läge då Sundsvall var det nordligaste laget, men nu finns i alla fall såväl Norrbotten som Västerbotten representerat.
Kommentera

Timrå IK - Asplöven HC 2013-10-03
Gameday! Inte varje dag som Timrå möter ett nytt lag för första gången. När hände det senast? Växjö när de gått upp? Eller Örebro och Västerås om man räknar in konkurser.

Asplöven känns luriga. Ett av de lag jag förväntar mig ligger längre ner i tabellen. Men bevisligen har de fällt rejäla byten redan. Jag tror vi tar tre poäng. Torskar vi är vi i bottenstrid. 2000 på läktaren?
Kommentera

« · 1590824