1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577974 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06

2253110 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Det fylls på, men de är oerhört svåra att behålla i Sverige. Inför den här säsongen tyckte jag mig se att vi har 20 svenska tränare bara i Schweiz. Kortare resor, högre löner och en rätt så trevlig tillvaro. Jag förstår att Freddan kände sig lockad, och trist för honom att han inte fick/tog chansen. Det hade kanske varit det bästa, utan att veta vad vi mönstrat för tränarsida istället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Visst är det lite konstigt att inte klubben drar igång en rejäl insamlings kampanj? Spelarna som verkligen kan göra skillnad kommer att kosta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
kulltorp: Frågan är hur vi ens ska ta oss ur egen zon utan Zajac och LaLeggia som backar, däremot är även jag nyfiken på att testa LaLeggia som forward nu när Didde kommer tillbaka.

Gällande diskussionen runt Galló så befinner jag mig i båda "lägren". Vi har fått ut alldeles för lite av våra tilltänkta poängspelare såhär långt, men spelartyperna i sig finns inom väggarna. Det som saknas är spelare som kan flytta upp spelet och Galló är en bättre offensiv spelare idag än han var 18/19 då han hade en mer defensiv roll här. Men oavsett roll så driver han mer offensivt spel nu, och han skulle på alla sätt vara ett uppköp gentemot Alvarez. Så: vi får ruska av oss Alvarez (kanske Frölunda är sugna, nu när Friberg är skadad?) och hoppas på att Luleå gör slag i saken. Det kommer inte hända något dramatiskt rent produktionsmässigt, men hittills har vi fått ut löjligt lite av spelare som Lööke t.ex. För specifikt Lööke verkar det ju vara främst nerverna som spelar ett spratt, det är inte brist på kunnande som gör att han inte ens går på skott med vidöppen kasse som i lördags. Ifjol hade han klyvt nätet från samma läge.

Det kommer, men känslan är väl lite att någon annan måste dra igång det och där skulle Galló kunna göra nytta. Han är trots allt en spelare som gjorde 14 poäng i grundserien 17/18, för att sedan göra nio poäng i kvalet. Clutch-egenskaper, som det heter i staterna. Utan honom och Johan Persson hade vi aldrig vänt mot KHK.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Knylan: Ja det känns lite som att den svenska tränarkåren haft lite dålig påfyllning. Ta bara hur illa det ser ut i Tre Kronor. BÅG framstår ju som rena demontränaren jämfört med Garpen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Sputnik: Det är en närmast osannolik kurva på hans karriär ändå, snacka om Buster-story. Hoppar runt lite som assisterande i HA, hamnar i Mora och lär känna Colliton under en säsong. Två år senare är Mitell assisterande i NHL, och det sista han har på sitt svenska CV är en floppsäsong som huvudtränare i Gnaget. Jävligt bra grundserie dock.

Jag är försiktigt nyfiken gällande Mitell, det här skulle kunna vara ett tillfälle där vi borde dra en rövare. Om han nu ens vill hem till Sverige, det vill säga. Med tanke på att det börjat bli en ganska så alarmerande tränarbrist i Sverige så tror jag väl kanske inte att Mitell lär sakna anbud från Europa direkt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Jag har för dålig koll på marknaden tyvärr. Men ngn sa Brock Little, och det är väl ngn sån typ vi skulle behöva. En laglojal sniper.
I mitt tycke iallafall.
Eller så flyttar vi upp Laleggia och Zajac som forwards och satsar på en ny bra back istället.

Det finns olika lösningar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Jag har ju själv slängt upp Colliton som förslag, även om det är minimal chans. Mitell är jag osäker på dock. 🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
kulltorp: Nämn en enskild spelare som skulle kunna ge detta laget det vi behöver och som är en realistisk värvning??? Dvs du kan inte säga Jonathan Dahlén.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Sputnik: Jo jag förstår också att Colliton är orealistiskt, det var därför jag undrade om nån hade koll på Tomas Mitell
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Otto1: Plus att han har familj att tänka på, fanns ju en anledning han sökte sig hemåt med. Tror nog inte SHL lockar jättemycket i dagsläget. Även om Colliton vore ett drömnamn givetvis. 🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
kulltorp: Min poäng med bytet är att det blir kontakt mot kontrakt, alltså ingen extra kostnad. Det hade såklart varit annorlunda om ett lag hade velat ta över hela Alvarez kontrakt utan att "ge" bort en spelare i retur. Då hade jag såklart inte tagit Gallo utan siktat på nått mer spetsigare nyförvärv om pengarna finns.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Hassan: Sant! Gallo kommer inte att ge oss det vi behöver.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Otto1: Grattis till poängen i lördags, välförtjänt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Hassan: Exakt, känns som att han antingen kommer att sitta på den lönen och ta det piano eller gå till KHL/Schweiz där det finns pengar att hämta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Colliton har en lön på typ 4 mille/år.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
TiKTenkrat: apropå inget så fick nyligen Colliton och Mitell sparken från Blackhawks... skulle ju vara spännande att se som nytt tränarpar i Timrå. Kommer nån av er ihåg hur Mitell var som tränare i AIK?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Hassan: Tror ni att vi "lyckas" få iväg några spelare från laget? Jag tror Olofsson kan vara aktuell för lag i allsvenskan men frågan om han vill det? Liljegren kan nog också vara aktuell i HA. Bohm kanske har kvar ett bra rykte i Finland?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Octagon: Om vi värvar Gallo och får upp samtliga dessa herrar på 25-35p så är det inget att tveka på. Då är det självklart bara att köra!

Tyvärr tror jag inte det. Alvarez snittar 0.42 och Blomman 0.32 i SHL. Då har dessa bitvis under karriären spelat i betydligt starkare lag än vad vi är just nu. Övriga har ju kanske ingen rättvis SHL-statistik att falla tillbaka på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Det jag är orolig för är att motståndarna så ofta får komma med fart genom mittzon. Igår hade vi tur att Brynäs var så ineffektiva, och att JJ var på topp. Men "bättre" lag utnyttjar sånt där skoningslöst.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
25-35 poäng
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Lundin
Lodin
Lööke
Alvarez
Hanzl
Rattie
Blomqvist
Hartmann
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Octagon: Håller inte med men det är väl poängen med ett diskussionsforum. Sedan vill jag inte ha in någon Pavel Rosa typ direkt. Däremot gärna någon som är som Broc Little i sitt sätt att spela.

Vilka 8-9 forwards har vi som kan sätta upp en hel del poäng? Vad är i så fall en hel del poäng?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
När man får in en sådan energi kan man få igång ett flow i en grupp. Jag är övertygad om att vi har 8-9 forwards som kan sätta upp en hel del poäng.

Vinsten med att få igång alla dessa jämfört med att få in en till som inte lyfter andra men är god för egna poäng är mycket stor.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Hassan: Jag tror att vi har tillräckligt med poängspelare. Det vi behöver är ngn som äter puck och som oavsett läge gör vad som helst för att ta poäng. Och ngn som är tillräckligt tokig för att inte påverkas av ett sluttande plan. Där passar Gallo som hand i handske.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
mikenomad: Ense där. Nu får vi i alla fall suga på gårdagens "gobit" över uppehållet.. och glädjas med Giffers maximala utdelning i helgen kontra konkurrenterna :-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
kulltorp: Jag kan faktiskt inte förstå varför så många tror att Gallo ska vara lösningen på våra problem. Visst, han kämpade och slet sist han var här. Rolig utanför isen var han också. Däremot är han väl samma spelartyp som vi redan har en hel drös av?

Visst han hade två rätt hyfsade säsonger i Finland och ett poängsnitt på 0.74. Rattie snittade 0.65 i KHL och 0.31 i NHL vilket är högre än Gallos 0.26 i SHL och 0.27 i HA.

Gallo är ingen poängspelare i den här ligan.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
snushane: Såg matchen i efterhand. Jag konstaterar att matchen fördes i lågt tempo mellan två tempofattiga lag.
Jag tycker inte att vi var bättre än vanligt, men vi fick in ngr mål och Brynäs var totalt ofarliga.

Men oj vad viktigt med en seger!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Propagandus: Jag har sagt länge att Timrå borde flytta på både Laleggia och Zajac till forwards
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Charliejfz: hur upplevde du Laleggia som forward i Rögle?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
kattan: jag önskade någon journalist kunde trycka på frågan om Laleggia kan flyttas upp som forward till tränarna, hans puckhantering och offensiv instinkt är ju stundtals fantastisk. Tror verkligen han skulle kunna skapa ytorna och ingångarna vi har så himla svårt med utan pressen av att vara sista man. Det känns som elefanten i rummet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Laken: Det får gärna komma in nytt blod under uppehållet. Helst ser jag en ytterforward bredvid Rattie och Hanzl, som har lite mer näsa för mål än Gallo, och en ny tvåvägcenter bakom Hanzl, som kan kan gå med Hartmann och Lodin.

En ny back får vi ju in så småningom i Strömberg.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Laken: Jag håller med dig till fullo. Jag tror Galló skulle kunna skapa ytor för Rattie och Hanzl, och dessutom ta plats i de "jobbiga" områdena. Som du säger så har han producerat i Finland och med sådana medspelare så borde han kunna göra en del så kallades skitmål.

Spelskicklighet behövs i en andrafemma. Jag tror att en passningsskicklig spelare skulle kunna höja Lundin och Lööke flera snäpp. Jag tror fortfarande på den kombinationen, men samtidigt har jag accepterat att de troligen behöver ha en klasspelare som komplement för att bli farliga framåt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
SMÅLAND: jo.iof det har du rätt i, om man har en vild fantasi. Men i min värld är Timrå inga vinnare pga en flytseger över dagen ett uselt Brynäs. Jag vill se kontinuitet i spelet och segrar innan jag kan kalla laget vinnare. Det kan lika gärna bli 12 raka igen efter uppehållet. Men det är klart att vi Timrå fans gläds över varje halmstrå vi får just nu. Men vi måste vara realistiska samtidigt och inse att det behövs oerhört mycket mer för att vi ens ska ha en uns chans att överleva en SHL plats, sen får det vara hur jävla mycket VI är Timrå och vi ger aldrig upp..Det som jag blev glad över igår var faktiskt att se Hanzls glädje över sitt mål. Man kan ju hoppas att laget börjar svetsas samman och att alla börjar jobba som ett lag. Det nog inte så lätt som vi tror. Många nya viljor och personligheter som kommit in i laget. Få alla att känna nu jävlar ska vi kriga ihop och för varandra. Och säga vad man vill om Freddan, men han kan bli som fågeln Fenix och ge oss belackare en käftsmäll, och jag tar mer än gärna den smällen bara laget börjar vinna. Sen det här menlösa tjatet att byta Alvarez mot Gallo. För det första, Luleå vill inte. behöver inte Alvarez, och vi behöver INTE Ungraren i laget. Ska nån in i laget ska vi ha en målgörare. En Daniel Corso typ.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Jag tror helt klart att Gallo - Hanzl - Rattie skulle kunna bli en riktig succékedja! Hanzl speluppläggare, Rattie målskytt och Gallo energispelare. Gallo är inte helt oäven på att göra poäng heller i rätt omgivning, producerade bra i Finland.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Fast Alvarez har väl ändå varit lite mer än en brunkare? Men tyvärr är det ju såna chansningar man måste göra när man är sist in på marknaden och har minst plånbok, sen så måste man ha lite flyt att dom slår väl ut för att man inte ska behöva kvala.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
TiKTenkrat: ja Gallo är en brunkare så om han ska in bör det vara ett rakt byte mot annan brunkare. Det vi är i störst behov av är en PP general!!! Kolla på Dahléns mål för Sharks inatt. Precis så stod han och målade för oss i HA. Jag har inga förhoppningar att vi ska hitta nån i hans klass men nåt åt det hållet vore trevligt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
JanneH: Jo men Gallo har ju en liknande roll? Jag skulle hellre plockat spetsspelare från lägre ligor. Svårt att plocka spelare från allsvenskan men kanske någon nere från Europa eller AHL.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Olle: ja det är jävligt frustrerande att inga värvningar gjorts trots 12 raka men samtidigt förstår man ju att Nubben är försiktig i detta läget. Vi har inte råd att gå bort oss på den spelare vi värvar härnäst. Ska Gallo in så hoppas jag det är någon annan som ska ut i s f. Förslagsvis EA eller Alvarez. Två brunkare som helt plötsligt ska komma till ett bottenlag och bli offensiva stjärnor... njaaaaaaaeee det gick väl sådär va? #ingamerbrunkaretack
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Otto1: Tror dock inte han får 130 efter LLÅ. 90-100 kanske
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Otto1: så pass? Kanske vi kan köpa lotter till Postkodmiljonären istället för att blåsa 130k på ännu en joker i denna kortlek full av jokrar? 😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Olle: Gallo har enligt mina källor bra pröjs i Luleå, runt 130k i månaden! Skulle tro att Alvarez ligger runt den summan med, därav ingen större skillnad om dom byter spelare! Men som du säger, Lule ska vilja ha honom med! Men, det kan ju inte vli sämre än att han är 13e likt Gallo idag..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Olle: Håller med dig Olle. Jag hoppas att vi söker något annat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Andersson: Ja då blir dä ju serieseger 🥳
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
sargad: Min poäng är att det här tränarupplägget, de här tränarna, ff bör ifrågasättas å det grövsta
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Otto1: ja visst, då återstår bara detaljen att övertyga Luleå om att dom behöver Alvarez 😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Andersson: bytas och bytas, vi lär väl då ha en lönepost på en spelare som floppat hos oss och en lönepost på en ny spelare som floppat hos konkurrent? Gäller ju att hitta någon som är villig att ta över hela eller delar av kontraktet av spelarna vi dumpar också.

Om jag förstått det rätt så är tex Alvarez en av våra bättre betalda spelare, vem är villig att ta över hela hans lön tex?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Olle: Byt Gallo mot Alvarez, vin/vin..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
SMÅLAND: Kan vi ansöka om att få spela enbart mot Brynäs framöver ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Att gå in i ett uppehåll som vinnare är fan så mycket bättre än att vara i förlorarspåret å 13 raka!
Nu stannade det på 12 tack å lov 🙏
Nu har vi tid att bygga vidare….
Vi är Timrå IK å vi ger aldrig ALDRIG UPP!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Brynäs IF 2021-11-06
Olle: Gallo är energi ... kan lätt bytas mot nån som inte har energi ...
Låst ämne

2253110 · »