1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607175 inlägg · 6214 ämnen
« · 3003517 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Montén Python: Hoppas han inte har nån sån där märklig out bonus om han lämnar Sverige bara. Men det gäller kanske bara icke-svenska spelare?

Patrick Polly: Om det stämmer med lönen så är det ju bingo för Timrå att tappa honom i detta skede. Med en säsong kvar på kontraktet och att det förmodat har stigit sen första säsongerna.

Då kan vi omförhandla ner till ett billigare kontrakt när han vänder hem. Och så har han ju tjänat in lite cash i Schweiz nått år på det.

Andersson: Ja Nubben och Zäta kommer att få jobba hårt nu under mars/april/maj framför allt för att få in rätt spelare. Spetsspelare som kan göra skillnad. En förstacenter och 2 målskyttar samt en spetsback måste in.

NY NY Genborg
Wedin Lander NY

NY spetsback - Freij
Hardegård - Strömberg
Forsmark - Sundin/Barkemo
Extra: Sundin/Barkemo, Svensson?

En underdrift att säga att detta blir den mest spännande sillyn på länge.
Så OTROLIGT viktigt att vi hittar rätt spelare nu. Annars blir det kvar helt säkert.

Ser fram emot nästa domustrappanavsnitt som säkert kommer att gå igenom hur man vill formera laget och vilka kontrakt som bör brytas och vilka man kan tänkas plocka in. Gillar spekulationer :)

Tommysåsson: Lodin bjöd på fest.

Zäta75: ja årets silly blir en nagelbitare
(edit: å hade jag orkat scrolla hade jag sett att ni redan sagt något liknande)

steveroper: Ja precis, det är förhoppningen, långt ifrån en omöjlighet. Men med tanke på tidigare uttalanden av vår käre Nubben, så ligger jag lågt med förväntningarna.

Genborg, Dalle, EP, Boyce ev. Svensson (?) Ny klassback, mer spets. Ja nog har nubben att göra iaf

Karlsson74: Lite väntat ändå ..ja då ska minst tre topp spelare från den övre hyllan in i truppen då. En helt ny första lina. Även en 1:a back ..känns som att det blir en hel del att stå i för Nubben.

Ja, jag hade hoppats att Pettersson skulle bli kvar trots allt efter hans personbästa säsong poängmässigt (även om mycket berodde på Dahlen).

Nu blir det verkligen hårt jobb att hitta 2-3 spelare från den övre hyllan. Pengar lär finnas nu när vi har både Dahlens och Pettersons lön att jobba med.

Montén Python: Fast det går ju inte såvida Nubben inte kan skaka fram en klon.
För egen del har jag inte förhoppningar om att EP ska ersättas "rakt av". Jag har vissa förhoppningar om att vi kan få något bättre

Smörgåsen : Nu gäll dä att finn rätt rabbuslingar...
Ett par bakkar som spel i 3 bakkpar å signa 3 år mä hög deg 💪💪💪
Ett par forrwards somm spel 3-4 linan å signal 3 år mä hög deg...
Gärn Svensk så vi förstå va dä sä....
Ett par duktiga spel i SupéAllsvenskan å Div 1 mä i
Clemenäs...Storuman..Pajala..Teg...Ormträsk..
Kör så dä ryk NUBBSEN 💪💪💪
Somm ni förstått rabbuslingar så bli dä båttwnträske i vinter..

Patrick Polly: Bara att hoppas man slipper höra "det går inte ersätta EP rakt av" från Nubben nu. För EP:s lön går det definitivt att hitta en ersättare.

Smörgåsen : känns spontant som att det definitivt inte går att skylla på att det saknas pengar I vare fall.
Det SKA rimligtvis utan problem kunna komma in två poängspelare från allra översta hyllan samt en rejäl förstaback.... även denna från övre hyllorna.
Blir det samma visa som när Hållander o Kapanen "ersattes" så är det definitivt något skumt med ekonomin hos föreningen.

Som sagt en spännande silly men ändå med en klump i magen med tanke på värvningarna inför denna säsong.

jk: Jag tycker trots allt det är positivt att EP åker till Schweiz något år. I vår rebuild så behöver vi pengarna att lägga på andra typer av spelare. även om EP gjort en fin säsong. Som jag tjatat om tidigare så ligger EP på en bra bit över 300k och i paritet med Dahlen, det har jag från källa jag uppskattar som väldigt säker.

Dahlen - 330k
EP - 280k
Juel 100k
Nässén 175k
Erixon 175k
Pilö 150k
Boyce 45k

En tränare färre att betala.
Ca miljonen för Genborg (?)

Eventuellt att vi bryter kontrakt i samförstånd med 2 spelare?

Man kan inte säga att det inte frigörs en jävla massa deg iaf. Nu gäller det att träffa rätt på det som ska in.

TVÅ centrar av klass måste in nu. Börja där!

Sv: Silly Season 2026-27
Zäta75: Förutom i början så håller jag med om att BP inte varit tillräckligt bra. Även om Karlunden var ansvarig behöver det inte betyda att han är en dålig tränare eller att han inte är bra för Timrå framöver.
Det är den distinktionen jag är ute efter, saker är i princip alltid olika nivåer av grått i arbetet kring laget, oavsett om man spelar i Frölunda eller Hv71. Det är extremt sällan svart och vitt som vi supportrar vill framstå det som.

Karlsson74: Nu blir det medlemskap för både hunden och katten!

Montén Python: Verkligen inte. Den känns mer intressant än på år och dag skulle jag säga.

Rico01: Haha. Man kan ju inte klaga på en händelsefattig silly i alla fall. 😅

Nisse1: Känns bra att han lämnar och frigör löneutrymme. Helt klart en fin spelare med mycket hjärta men inte oersättlig för den lönen. Vi har dessutom provat det här hemmavändarspåret några säsonger nu.

jk: Lägg till ca 900 000 från Genborgs NHL-kontrakt också så finns det absolut hopp.

Puckat: Håller med, tiden talar emot EP. Nu blir det intressant att se hur Nubbens kontaktnät ser ut. Pengarna kommer att finnas. Jag tycker att det känns som en riktigt spännande silly för första gången på evigheter.

Puckat: yeah det är faktiskt inte nattsvart iom att man får större möjlighet för en re-tool.

Sen kan man ju missa på ersättarna helt och hållet men det tar vi då. Sportrådet är ju redan fullt medvetna om att man måste leta på högsta hyllan för ersättare av Dahlén.

Tror knappast detta komma som en nyhet för Nubben och sportrådet. Att det kommer ut så kort efter vårt uttåg talar för att det varit klart en tid, men inte publikt bara.

Niikeliito: Tungt å tungt, han har absolut varit bra i år men han hade inte levererat på samma nivå nästa säsong utan Dahlén och är ingen förstecenter som bär ett lag på sina axlar. Just nu, innan jag har sett vilka dom ersätts av, så ser jag det ändå som positivt att EP lämnar. Ju fler kontrakt vi blir av med i detta felkonstruerade lag, desto bätte. Våra två största löneposter försvinner, nu finns det lite utrymme för att göra något och eventuellt lösa ut något kontrakt på ett eller annat sätt. Upp till bevis, Nubben

Niikeliito: lite väntat ändå ..ja då ska minst tre toppspelare från den övre hyllan in i truppen då. En helt ny första lina.
Även en 1:a back ..känns som att det blir en hel del att stå i för Nubben.

Niikeliito: Vi kommer inte ha ett lag o ställa på isen till hösten =P

Niikeliito: Ja, EP har ju varit riktigt vass på sistone så jag tycker det är trist.

Enda ljuspunkten är väl att man får möjlighet att retoola truppen litegrann med Dalle och EPs lön frigjorda...

Det här var tungt. Dahlén har man ju vetat i några månader. Men denna va mer 50/50.

RunarUp: nu var det ju dock i från Sanny. Som aldrig håller på med ryktesspridning. Och han sa det på ett sätt som gör att bara dom som fattar fattar, för resten flög kommentaren under radarn.

Räcker som sagt att kolla matchavsnitten. Öl var det återkommande temat. Vi startar säsongerna starkt och blir sämre ju längre säsongerna går. Hata slumpen.

Det var även så pass att Sanny ens nämnde det. En fd hockeyspelare som spelat hockey med Timrås finnar. Inte direkt så det var nyktert jämt. Men tar man 0 av 21 poäng och kör krogrundor, då reagerade till och med Sanny på Timrås vanor. Säger en del.

Enligt ST säger Genborgs agent att intentionen är att Eddie ska spela även nästa säsong med oss

Patrick Polly: Det krävs inte mycket för att det snacket ska komma igång, speciellt när laget underpresterar så finns många tungor som gärna sprider rykten som är mer eller mindre sanna. Dessa tenderar också att förstärkas från mun till mun.

Men det skulle vara jobbigt för laget och föreningen om det nu verkligen ligger nån sanning i det.

Tommysåsson: Skulle vara väldigt intressant att veta vilka det var.

Maktankan: LHC får en del och Timrå får en del.

Maktankan: Ja det stämmer. Vi får 25 procent av kakan. Alltså typ 750k ish. Man hade ju hoppats att Detroit kunnat hålla sig en säsong till så att vi fått halva kakan i alla fall.

Bara att hålla tummarna för att man väntar med Eriksson nu istället.

Skulle de inte signa med Eriksson så blir det väldigt intressant att se om vi får behålla honom efter nästa säsong när kontraktet går ut. Eller om det lockar med att kolla hem till DIF. Förhoppningsvis så har Wikegård bränt broarna där dock...

Knylan: Friskt vågat!! ...och allt det där.. :-)

Med den fysiken i egen zon så har jag oerhört svårt att tro att Freij hamnar på andra sidan.
Den jag egentligen är mest orolig för är Linus. Han har sett oerhört stabil ut efter JVM.
Genborg är alldels för ojämn anser jag. Men min scouting-erfarenhet är ju noll iofs.

Får väl se om jag kommer tillbaka i forumet med gäll pipa efter sommaren..

Kulltorp: Djärv satsning! Inte minst med tanke på att Freij varit utlånad i en säsong redan, i normala fall brukar det vara dags nu. Men allt tyder på att du kan vara lugn, han är väl den av våra tre prospects som tydligast behöver ett år till i Sverige då han började hitta sin nivå så pass sent in på säsongen.

Montén Python: Här tror jag det är Expressen som gissar. Dessa, Expressen, tar det för givet att han ska spela NHL nästa säsong. Den spekulationen tror jag är helt fel. Däremot intressant att Expressen påminner om att Linköping ska ha pengar från Detroit, merparten rentav?

Montén Python: Jag är skapligt säker på att Genborg spelar i Timrå kommande säsong.

Tom Topp: Nej. men förhoppningsvis så har vi ett trumfkort i Zäta här.
Garanterat en spelare som Detroit har respekt för och lär lyssna på.

Sen är väl Detroit lite kända för att inte stressa med sina talanger? 🙏

Kulltorp: Tror att alla 3 blir kvar ett år till i Timrå. Genborg, Freij och Eriksson. Vi behöver alla 3 kvar annars får vi svårt att ersätta dom. Alla 3 mycket duktiga.

Montén Python: det borde vara det bästa scenariot för pojken, och det mest troliga. Men man vet aldrig med killar i den åldern. Nordamerika kan kännas så spännande så han blir kvar. Vi får väl bara hålla tummarna för en säsong till i våran tröja! Det skulle vara kul att se hans utveckling nästa år!

Knylan: Sätter höger och vänster pungkula på att alla våra JVM stjärnor spelar hos nästa säsong.

Ps. har ingen användning för dem längre iofs...kulorna alltså..

steveroper: Expressen tolkade det så, men läser man Detroits PM så finns ingen som helst sådan information. Man vill plocka över honom och se honom i AHL nu under våren, vad som händer till hösten är nog en betydligt senare fråga. Sannolikheten att även Freij åker över nu i vår är nog stor också, det brukar ofta se ut så för kontrakterade spelare som spelat klart tidigt i sina ordinarie klubbar.

Maktankan: Ok, ja Aftonblaskan brukar ju gissa hejvilt med.

Men då hoppas jag att man kan tyda det som att det blir ett lån.

Nu får de känna på Genborg litegrann i AHL. Sen får han en stor roll i SHL nästa säsong. Så gör vi honom mer redo för NHL. 👍

Men skulle vi tappa honom så är det ju bara att kasta in handduken.

Aldrig att vi lyckas lösa tappet av Dahlén och Genborg på samma säsong.

När vi sitter uppbundna med flerårskontrakt på breddspelare.

Montén Python: Jag läser i AB: "Genborg kommer inte heller att spela i NHL i vår utan han kommer att rapportera till farmarlaget Grand Rapids Griffins i AHL. När det kommer till sejouren i Grand Rapids rör det sig om ett tryout-kontrakt för resten av säsongen."

steveroper: Frågan är bara hur det gäller med Genborgs lön om det blir lån. Får vi betala mer än nuvarande?

Sen kommer vi ju att tappa honom ett gäng matcher då det är camp och så där med antar jag?

Montén Python: Jag läste lite slarvigt. Han avslutar säsongen i AHL ja och hur nästa säsong ser ut för honom är det väl i dagsläget inte någon som egentligen vet

steveroper: Verkar lite oklart, Aftonbladet verkar ha ändrat sitt och det står inte nått om att han är klar för spel i AHL nästa säsong i alla fall.

Det lär ju ske en dialog.
Blir det AHL så har ju Timrå första tjing, det skall vara om Genborg själv inte vill åka tillbaks till Timrå. Annars sitter vi i förarsätet som sagt.

Men skulle det då visa sig att Genborg vill åka över redan nu, ja då blir det intressant då Nubben inte ens ansåg att det gick att ersätta Anton Lundmark med hans lön + ersättningen på 750k som vi fick...

Sv: Silly Season 2026-27
Zäta75: Karlunden har givetvis inte suttit och pysslat med boxplay i sin ensamhet hela vintern, helt utan input från övrig ledarstab och berörda spelare. Det har inte heller varit uselt hela säsongen, i höstas var vi ett mittenlag i spelformen. Sen vet jag inte vad som hände riktigt, en bidragande faktor var nog att Wedin gick sönder.

Jag antar att det är flera olika delar som gemensamt fått självförtroendet att dyka i spelformen. Skägget har haft en jobbig säsong, Lander har tappat ytterligare någon procent och inte minst så har målvaktsspelet inte vunnit många poäng åt oss på egen hand.

Vi får väl se, Nubben kan läsa boxplay-statistiken även han. Det är knappast mot bakgrund av dom siffrorna han gillar Karlunden utan det är väl ledaregenskaperna vilka är svårbedömda för en utomstående, men pondus har han ju tveklöst. Jag vet inte exakt vad Madsen haft för huvudsysslor men utifrån matchavsnitten har det framstått lite som att det varit en lite mer flytande roll som kanske mer liknat en klassisk lagledare än ass-coach. Ska vi krympa staben med en gubbe förstår jag att hans roll isåfall fimpas.

« · 3003517 · »