1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581432 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09

2613104 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
neutral: De går nog igenom lite detaljer under periodvilan som tränare och spelare snappat upp under matchen. Men just det där att kunna runda målvakt eller att försöka sätta upp medspelare med att passa tvärs över skottsektor är svårare än man tror, för det handlar mycket om tajming att få pucken att sitta perfekt på bladet.

Flyt behöver man som mest men även spelsinne.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
jå1: Ja men då har dom gjort ett lite sämre jobb kan jag tycka. Det var likadant mot MoDo. Deras målis var också långt ut och simmade utanför målgården. Det hjälper föga att titta på matchvideos efter matcherna. Min poäng är att ändra matchbilden i realtid. Det är just det här med att kunna anpassa spelet och agera under befintlig match som kan vara vinnarkonceptet. Nu är detta i och för sig en liten detalj men ack så viktig eftersom det kan vara detaljerna som avgör matcherna ;-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
sargad: Tänker att motståndet scoutas inför varje match och att målvakternas svagheter tas upp där. Målvaktstränaren lär väl kika på den saken bla så spelarna lär redan vara informerad på förhand tänker jag!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Blorgh: Skit i MoDo . Dags att skapa rivalitet mot Färjestad o Växjö om vi ska vinna nåt. Precis som Brynäs var rivalen på 70-talet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Nu var inte jag på Modomatchen men om man jämför vad jag såg från timrå känslomässigt i modomatchen jämfört med Oskars så var det ju enligt mig mer irriterat mot oskars senast vilket inte direkt ger derbyt så bra syn utifrån. Kan ju även vara för att klacken tappade lite tryck på grund av pyroteknik skiten men borde ju ändå vara mer ilsket mot modo.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
jå1: Nu var signaturen neutrals 3e ide att båsvakten skulle ha en uttalad uppgift att studera motståndarvakt och sedan förmedla det.
Men det är kanske det du kommenterade?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Bucker: I vilka matcher när vi möter Sundsvall Hockey blomstrar den här rivaliteten menar du?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mr_brasco: Haha skämtar du? För att Modo tillsammans med Sundsvall är vår klart största rival? Vet du vad rivalitet inom sport innebär? Man unnar väl knappast sin största fiende framgångar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
sargad: Det lär väl gås igenom inför varje match? 🤔
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
neutral: Gillar nr 3 skarpt. Borde vara en win-win både för laget och den målvakt som observerar och som förutom att förmedla svagheter till laget kan dra nytta själv av reflektionerna.
Kan ju tänkas att man i många lag redan jobbar lite åt det här hållet?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mr_brasco:
Jag tänker såhär, håller med om att Modo bör vara kvar i högsta serien utan att jag gillar dom överhuvudtaget. Men precis som du säger ger derbyn den extra kryddan som behövs i serielunken. Hoppas även att Brynäs studsar rätt snabbt tillbaka. Över tid hoppas jag också man fördelar fler matcher där lag geografiskt närmare varandra möts fler gånger under säsongen. Lag som Oskars, Malmö och Rögle skapar minimalt intresse och har sällan många supportrar med sig.

Vad gäller intresse kring Timrå IK håller jag inte alls med dig. Det var nog länge sedan intresset var så här stort kring laget och föreningen. Vi får nog backa till mitten av 2000 talet för att finna det. Med det sagt kan klubben helt klart förbättra många saker, men sponsorer och publik ökar hela tiden och förstnämnda sponsorer kommer så även garanterat fortsätta öka. Allt sker inte över en natt men föreningen gör många saker rätt också just nu även om det är lätt att alltid vara kritisk.

Arena frågan kommer för alltid vara en vattendelare och jag är inte så säker på att en arena flytt kommer gynna Timrå IK, däremot att en uppdatering/renovering skulle verkligen göra nytta. Om vi kan bredda alla sidoytor och skapa fler restauranger, bygga om hemma stå där vi inte har två stora in och utgångar mitt i läktaren, få in 10 tal loger till på motsatt sida med en liknande balkong som finns idag över så tror jag man har goda chanser att öka intäkterna tillräckligt mycket. Sedan återstår utvecklingen utav logistiken med parkering och hockeybussar samt skapa tillräckligt mycket intressanta paket som gör det värt för breddåskådare att komma på plats. Läktaren för bortasupportrar behöver också justeras så det inte är en burkänsla med en mindre pub/resturang så det blir mer intressant även för motståndarnas supportrar att anordna supporter resor till oss.

Se lag som Skellefteå och Växjö har inte märkbart mer publik på plats än oss men ändå lyckats rätt bra sportsligt får man väl ändå säga. Så nog har vi allt möjligheten till det också!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Olle: Precis vad jag menar. Dahlén har ett så pass bra spelsinne och har ju visat tidigare att han kan passa pucken. Mer av den varan känns vettigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
neutral: mkt bra observation att våran avbytarmålis borde ha i uppdrag att scouta motståndars målvakt under själva matchens gång. Gissar att man scoutat detta innan match men finns säkert detaljer man kan snappa upp under match, som borde gå att utnyttja
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Rip Kirby: Tänkte också på den där höga pucken som Dahlén försöker få träff på. Alltså han vet ju själv att ingen i världshistorien har gjort mål på en fladderpuck på volley från den vinkel och det avståndet han står på. Måste ha varit i ren frustration som han svingade på den.

Kanske dags att dra ner på antalet avslut från Dahlén och försöka hitta skott från andra spelare? Dahlén hittar ju drömmackor hela tiden, kanske är bättre om fler avslut kommer från andra spelare.

Säsongen då han spelade med Lööke och Lundin så gjorde dom ju hur många mål som helst på framspelningar från Dahlén.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Tom Topp: Tror även att det beror mycket på hur målvakterna agerar. I SHL tycker jag målvakterna jobbar väldigt långt ut i målgården jämfört med i NHL eftersom dom skjuter snabbare och bättre i NHL. Se bara på Kruse igår. Han var ju nästan ute i halva zonen flera gånger för att minska skottvinklarna. Här gäller det nog för TIK att: 1. Skjuta snabbare (en handledare istället för dessa dragskott som verkar ha blivit så populärt på senare tid) 2. Ha lite mer kyla och spela mer på styrning. 3. Den målis som inte står för dagen och målvaktstränaren bör få i uppgift att studera motståndarmålvakten och se eventuella svagheter och förmedla till tränare och utespelare under match. Resursslöseri att inte använda och utnyttja den kunskapen. Tänk lite nytt och utveckla hockeyn tycker jag :-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
AVGÅ ALLA!!!1!1!1
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Tom Topp: Bra precis just där slutar väl alla eventuella likheter mellan Dahlén vs. EP40 😁
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Rip Kirby: Iofs, men hans kompis Elias brukar hinna sikta!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Tom Topp: Precis min tanke. Men det är väl inte hans spelsätt som sniper helt enkelt. Det handlar väl mycket om att ta tillvara de målchanser han är med och skapar och där finns ju inte hur mycket tid som helst.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Rip Kirby: känslan är att han går på kraft i stället för att titta vart nätet är ledigt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Rip Kirby: Äh. Är man målkåt så är man 🤷
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
BlackBay: Långa puckar på Boyce!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Tom Topp: Lite mer av varan tålamod skulle nog inte skada för den mest skottvillige spelaren i hela SHL. Som igår, när Dahlén svingar klubban och försöker träffa pucken, på volley..? Absolut, skjuter man inte görs inga mål alls, men lite besinning skulle nog inte skada.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Sputnik: Vi har ju tydligen redan en sniper i laget. Boyyans kliniska avslut senast skojar man inte bort
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
kulltorp: ibland tror jag att Dahlen blundar när han skjuter!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mikenomad: Med normal utdelning hade vi vunnit med 7-3 mot Modo. Våra avslut var fruktansvärt dåliga. Pinsamt!
Färjestad hade inte ens samma mängd med öppna lägen men vilken lätt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mikenomad: Det är väl bara att kolla när dom spelar mot FBK sen, mot ett lag som är lite mer effektiva i anfallsspelet. Modo läckte ju som ett såll. Det var solklart så att vi gjorde honom bra med dåliga avslut.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
solbacken: det kan fan inte vara så långt kvar tills AI kan sköta linjedomarens sysslor…

Det är väl handpass som kan bli lite kinkigt.

Huvuddomarna får sköta fler nedsläpp…

Det är ju kul. Då får SHL lite valuta för pengarna på huvudzebrorna.

AI borde klara uppgiften utan att vara färgad och utan behovet att vinna pengar på resultat i matcher med.


Sedan kan man ge sig på att plocka av ansvar från huvuddomare med allt eftersom tekniken utvecklas…

Så kan man ha ordningsvakter som glider in när det det blir gurgel…

Haha! Mindre gnäll från mig i framtiden haha!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mikenomad: Finns det någon öppning i hockeysystemet så att det går att putta ner både Oskar o Öret? Sedan mirakulös nedflyttning av Vöxjö Lakejers nästa säsong.
Övriga lag har jag inte så stora problem med. Finns en nerv och viss historik i möten mot t ex Slakabönderna.
Duellen mellan kung Manderville(pick up some garabage) och den skränige finska vakten är nästan klassisk numer.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
UbbeNils: De ligger ju fyra i innebandyn. Viktigare där nere
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Wennerholm tycker synd om Växjö för att det aldrig är fullsatt i arenan, dom ska vara glad att det är nån där överhuvudtaget med tanke på hockeyn dom spelar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
söder över:
Ska inte klaga på domarna, de är ju heliga.
Men varför är de på isen de dömer ju inte överhuvudtaget, är debaradär för att släppa pucken vid tekning behövs det bara en domare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Patrick Polly: Jag tycker inte alls det är svårt att konstatera att ett lag var bättre i en match, även om de inte gick vinnande ur den.

Det brukar vi ju vara jättebra på när vi vunnit en match vi inte varit spelmässigt bättre i! Typ ”skönt med 3p, men det här spelet håller inte över tid”.
Timrå-Rögle upplevde jag så.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mikenomad: Med tanke på alla "Berglundsavslut" så skulle ju målisarna ordagrant kunna ställa sig på huvudet. Skotten går ju ändå rakt på så att säga. 🤷
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Patrick Polly: Finnen i deras mål var bra men jag tycker att vi gjorde honom jävligt bra också. Precis som vi gjort med ett antal andra målvakter den här säsongen. Att prata om att han "stod på huvudet" är att ta till överord. Timrås avslut var väldigt menlösa överlag. Emil Berglund-avslut
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
empa11: Det är ju ändock svårt att hävda att vi var bättre när vi förlorar matchen.

MoDo var bättre på att sätta sina chanser, vi var definit
Inte bättre än dem på att skjuta i den här matchen. Och deras målvakt var snäppet bättre än vår.

Visst, vi hade hade fler chanser och förde spelet men avgörande är ju om man sätter puckarna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Olle: Även Örebro ser beiga ut
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
BlackBay: Själv hoppas jag Malmö gör ett ryck på slutet och petar ner ett annat lag till kval istället. Tycker Malmö har ett mer komplett lag i år jämfört med ifjol också. Ser det inte som omöjligt att Rögle hamnar i kval heller, dom verkar ha oerhörda problem.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
JanneH: Haha, nu menade jag jämförelsen med psyket på Svedberg, han kunde brinna av rätt rejält och man fick ju skämmas när han höll på att filma och annat skit, inte hans svaga plock. Det vore direkt elakt att jämföra. 😉
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
UbbeNils: själv har jag normalt sett inga problem att vara lite vass mot atleter som inte motsvarar förväntningarna MEN att vara så elak att jag jämförde dem med Svedberg skulle jag aldrig vara ☺️
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
mikenomad: Det är väl mer hur man är som person kanske, har svårt oavsett att vara alltför negativ mot olika utövare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
UbbeNils: Att bedöma en elitidrottsman som lever ett gott ekonomiskt liv mycket tack vare oss åskådare efter deras prestationer är inte att tala illa om någon. Det ingår i deras arbetsbeskrivning, att de kommer dömas efter vad de levererar. Tänker du likadant om musiker, politiker, läkare etc....att det är att prata illa om dem om man har åsikter kring deras prestationer?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Olle: samtidigt verkar Malmö gör en "klassisk Malmö" just nu o förlora allt på löpande band under mitten av serielunken o sjunker som en sten.
Blir Malmö-Oskarshamn i kvalet och förhoppningsvis gör Malmö som dom brukar och börjar spela bra igen på slutet av serien så dom skickar ner IKO till den serie dom egentligen hör hemma i.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Brukar inte tala illa om olika spelare, men Svedberg var inte bra hos oss. Tror inte jag sett en målis som varit så liten i ett mål. Fanns så mycket nät att skjuta på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Såg OINK i efterhand.

Vilka trötta jävlar!

Kollektiv menscykel och Kruse måste fan få en snuttefilt för behandling av sitt ömma sinne…

Tänker han försöka bli en Myllis innan han går i pension?

Jag gillar domare som låter tufft men hårt spel vara på isen.

Jag avskyr domare som inte gör sitt jobb.

Det var verkligen ingen brist på situationer varken för eller emot Timrå där dom latmaskarna bara undvek att jobba.

Det gav bara tjuriga spelare. Hanzl sprudlade av lycka över att får vara på isen… haha!
Uppgiven…

Fasthållningar och försök att få till fighter varenda jävla sekvens de sista två perioderna…

Oduglig domarkår…

Men det ska man inte se inte vidröra…

Jaja Hazzes pass till Dalle, Miehos balans och framspelning till Boyce som står för Timrå hösten 23’s mest kliniska avslut och Juels fortsatta framgångar som ger laget chans att vinna tar man med sig med en mumsig känsla!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Sputnik: Är du så elak att du jämför honom med Svedberg?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Otto1: Kruse däremot. Där är det nog mer än bara vinnarskalle. Lite Svedbergvibbar på honom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Otto1: Tänkte detsamma. Jag hade reagerat mer på om Juel varit helt likgiltig där.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
Olle: "Men det brinner ju till lite i huvet på honom efter tabben bakom mål."

Klassisk vinnarskalle!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - IK Oskarshamn 2023-12-09
nectis: Säger inte det här för att provocera någon, men dom sålde ju namnet till ett företag så helt omöjligt att dom flyttar till Umeå är det nog inte. Eller varför inte Stockholm medans dom står utan lag i SHL just nu.
Låst ämne

2613104 · »