1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581055 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10

2424754 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
JanneH: Dribbla mer med 1:a PP, mindre med backarna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Zäta75: ja uppenbarligen så har det skett en försämring efter Diddes skada och den lär ju knappast bero på Edfeldt som ersättare, utan snarare att de dribblat om i backparen för att balansera upp saknaden av Didde. Dribbla om, dribbla rätt!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Zäta75: Ante måste blivit skrämd när t.ex sådana som Stenqvist skjuter på täck och vi får spelvändning mot oss(övrigt tycker jag kritiken mot honom är lite överdimensionerad). Men våra puckskickligaste spelare borde ju bara kunna mata puckar mot mål när de ser att chansen är stor att den går fram. Sen kan vi ha spelare som hugger på returer som Lander, Alvarez, Hanzl, Lundin etc. Hellre det än att vi blir av med pucken vid sargen för att vi inte har det fysiska spelet. Detta lags anfall iaf i de första kedjorna lever ju mycket på snabbhet och högt tempo och då måste man ta snabba beslut på isen som t.ex att skjuta när man får en öppning.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DenRöda: Är med dig på dessa backpar!
Svensson-Eronen är båda för långsamma på skridskorna för att spela ihop egentligen och tror balansen skulle bli bättre totalt sett! 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Zäta75: finska och schweiziska lag som ej kvalar in på slutspel kommer släppa spelare i januari
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DenRöda: Håller med dig. Vi måste tillbaka till Erixon-Lyytinen igen som har fungerat mycket bra.

Jag tror förövrigt att vi inte får se en ny back förrän i januari. Dels för att det inte finns många att tillgå, dels för att man då kan få en riktigt bra back som man signar på 3-4 månader över ev slutspel. Hoppas på Juolevi eller liknande klass.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Senaste 2 matcherna har väl det sett ut såhär bland backarna.

Erixon - Edfeldt
Lyytinen - Stenqvist
Svensson - Eronen
(Melander)

Det känns på något sätt som att balansen inte riktigt finns där när dom ställer upp såhär.

Jag hade mer vilja sett

Erixon - Lyytinen Precis som vanligt.
Svensson - Stenqvist
Edfeldt - Eronen. <-- Just denna fick vi se tidigare under säsongen. Eronen tar ett större ansvar i defensiven och i mittzon. Edfeldt är snabbare på skridskorna. Bra balans


För övrigt undrar jag vad som hänt med Stenqvist? Han var ju enligt mig lätt våran bästa back första 10 omgångarna. Bra i alla delar. Minst insläppta mål när han var på planen dessutom i början av säsongen.
Numera är han långsam i huvudet. Alltså att det tar en sekund längre i tänket. Har tempot blivit högre? Har det hänt något hemmavid? Jag blir så frustrerad för att jag vet att han kan så mycket bättre.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Labban: Ja, vad hände med "Vi måste få fler skitmål"? Det var när Ante sa det och vi började skjuta på allt som vi fick till spelet och vann nästan alla matcher. Allt vände då. Nu har man helt plötsligt slutat med det. Vad hände frågar jag mig?! Börja med det igen genast mot Rögle! Skott skapar oredan och många tekningar i anfallszon som ofta kan leda till farligheter. SKJUT!!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Labban: Får den uppfattningen att när vi skjuter skott som inte går fram får motståndarna chansen att rensa undan pöcken. I PP så är så är det ju en klar nackdel och det tror jag är största anledningen till att det går så dåligt i den spelformen. Vi måste hitta ett sätt att få igenom skotten och alltid skjuta när det inträffar, annars finns det väl inget annat än att spela runt med tålamod och trötta ut försvararna.
❤️🤍❤️🤍❤️
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
JonteD: Det är märkligt hur olika man kan se på saken. Ante tycker det tas avslut i för dåliga lägen och att man skulle behöva passa sig fram till bättre. Själv vet jag inte vad jag ska tro, ibland känns det som det slösas enormt med tid i offensiv zon pga onödiga pass, samtidigt när vi skjuter mer leder det ändå inte till så mycket. Vete fan, som matchen mot Frölunda när Wedin bara drar iväg ett skott på instinkt som går in, är nog ändå sånt jag skulle vilja se mer av istället för det eviga duttpassandet(inte av honom men av förstalinan). Känns ibland som vissa av spelarna inte ser skogen(målet) för all träden (motståndarnas försvarare) och fokuserar för mycket på problemen att ta sig till lägen istället för att faktiskt öppna upp ytor.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
söder över: Har skrivit många ggr att varje skott på mål e två målchanser o de e nog även om inte pucken träffar på målisen!!! Du har helt rätt om Alvarez e där då sitter den!!! Jag e me dig på alla kanaler o de du som jag tycker att man ska skjuta myyyyyyycket mer!!!!!💪💪💪💪💪
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
JonteD: capslock…

Då är det allvar!

Fan ta den som inte skjuter nu asså!!!!!


Haha.

Jag håller med dig ändå. Faktum är att det händer saker när det skjuts!

Har man Alvarez inne så sitter pucken!

Sedan är det där med returer…

Motståndaren få anpassa sitt försvar med.
Dom måste ha spelare närmare våra backar om dom skjuter för att blockera eller få klubba ivägen för skottet.

Det ger mer ytor bakom för Dahlén Pettersson o Lander…

Skjut för böveln!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
söder över: Ok nu är de som de är Hartman gjorde en no no som gjorde som alla fjollboll spelare från Italien gör en solklar filmning!! Han har fått böter varför tugga fradga mer om de punkt slut!!!!! Nu så tycker jag att Timrå borde fokusera på att skjuta på mål oavsett vinkel elr annat dra pöcken på mål hela tiden sluta fitta runt hit o dit SKJUT FÖR HELVETE DE E DÅ DE BLIR MÅLCHANSER!!!!!!!! GÖR SOM I NHL DOM SKICKAR PUCKEN PÅ MÅL DIREKT INNAN FÖR BLÅ O ALLA E SOM FLUGOR PÅ EN SOCKERBIT EFTERÅT!!!!! ELLER HUR ALLA!!!!!!!!!🇺🇿🇺🇿🇺🇿
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Nisse på Mon or: mm det här systemet som Ante och spelarna pratar om blir lite tråkigt för backarna för dom involveras inte jättemycket längre fram än 1:a passet när spelet ska vändas.

Obs jag lastar inte Ante enkom för detta.

Vi har de backar vi har.

Dock:

P Svensson är ingen Lehtonen men nu är det jäkligt fattigt med skott.

Eronen gjorde en del offensivt inför serien men har totalt dött i offensiven sedan.

Erixon har ett bra skott men nyttjar det 1 gång per år.
Annars slår han rekord i sargrundel-dumpar…

Stenqvist och Lyytinen får inte igenom sitt…

Det klart att det är mycket som spelar in kvalitet och uppfattning, passningskvaliteten mm…

Direktskott från blå är saknade.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Det som torde vara av intresse framöver, när Hartmann nu fått sitt straff, är väl hur Timrå IK, 1. Ska få ihop försvaret. Mot Leksand såg Stenqvist och Svensson stabbiga och yrvakna ut. Erixon, Erhonen, Nyytinen och Edfeldt såg helt ok ut. Men det fattas backar pga att ansvariga inte tog backbristen på allvar i somras. 2. Sen måste ju Dahlén, Lander, Pettersson, Wedin och några till komma ur svackan. Några har väl heller inte visat sitt rätta jag ännu efter 25 omgångar. Nu har ju tydligen föreningen som mål att gå till slutspel. Tror nog de får sänka det målet till att slippa kval.
Vilket borde kunna förverkligas med tanke på de 41 poäng som redan finns.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DJ Hemp: Det blir lätt ett hatdrev mot spelaren som gjort diving. Det eskalerar och blir onödigt mycker. Håller med till 100% att det är helt jäkla fel att fuska. Men när det är gjort och spelaren fått sitt straff, böter och supportrarnas avsky. Då räcker det. Och jag hoppas spelaren aldrig gör om det
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Erik177776: Brace yourself!
Hade inte sett den här förut:

twitter.com/pontusburman/status/1601331850034937857?t=uK139RfKZ-mvBSEPrr3AOg&s=19

Om "förstärkningarna" lägger sig på den här nivån... Då blir det svårt att motivera sig till att besöka ishallen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
UbbeNils: Skulle behövas men finns inte tillåtelse för i regelboken.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Dagens system med situationsrummet som följer matcherna och avstängning ist för klapp på axeln…

Jag skulle tro att det funkar alldeles ypperligt…

Det handlar inte om samhällsstyrnings direkt. Det handlar om att beivra ett beteende som kanske 40 spelare i serien tar till när det ges tillfälle…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Pinaceae: Typ nått hjälpmedel för domaren eller att han ska få granska situationen. Ja jag vet inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Pinaceae: fyfan vad pinsamma dom är
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
UbbeNils: Sebastian Dyk, då spelandes för Asplöven, har blivit utvisad för diving i NHC.

Tolkar dock det som att du menar att det ska VAR-granskas först?
Låst ämne


Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Pinaceae: Kan man under matchens gång på nått vis få fram en bestraffning när det gäller förstärkning eller filmning?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
UbbeNils: "När acceptansen slår till då börjar det växa."

Haha, ehh ja nu hamnar vi i någon slags parallellt beteendevetenskaplig och juridikfilosofisk-diskussion.

Det finns ju onekligen redan en acceptans för att förstärka i vissa situationer, annars skulle inte divingregeln tillämpas så lite som den ändå gör idag. Det här gäller även 20 år bakåt i tiden. Förstärkningar har funnits men kanske inte på samma vis som i nuläget. Om SIF vill ha ner mängden från dagens nivå är nog den kortsiktigt snabbaste lösningen att börja dela ut fler utvisningar för diving.

Vill man få det rätt får nog domarna börja granska video, kanske via den där läktardomaren som onekligen skulle behövas.

Sen så har troligen divingarna ökat i takt med att framförallt hakningar försvunnit/straffats bort.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Vi kan alltid justera sin avsky mot fusk…

Det vi är överens om är att det är fusk att filma och ingen Timrå supporter tycks vilja se det.

Jag har också skrikigt att jag vill se Timrå spelarna filma när motståndare gör det men jag vill även se att man spelar hårdare fysiskt som svar på fusk.

Men vi har inte spelare till att spela tungt och hårt när 3-4 kedjan står för kreativitet och anfallsspelet.

Fusk får inte löna sig men det är ganska svalt intresse från förbundet.
Vad sänker viljan att fuska?
5000kr?

För spelare som tjänar vadå per månad?

Vart är incitamenten!?

Man kan kolla på annat fusk i sportens värld.

Doping.

Det ger direkta fördelar att kunna orka mer och bli starkare snabbt.

Ertappas man att fuska på det området så kostar det många gånger karriären.
Det ger tydliga incitament att inte fuska.

Att släcka en karriär står kanske inte så mycket i proportion till filmning men det gör fan inte 5000kr för spelare med lön i SHL om man inte är j-20 spelare som har fått en chans att göra SHL premiär.

Ligans hårdsatsning mot filmningar ger inte ett skit!

Lagen tjänar på att det filmas och när det är dags att summera serien i år kan filmningar rädda vissa lag ordentligt kring streckstriderna…

Avstängningar på två matcher hade sannolikt varit ett bättre sätt att bemöta filmningar och varit något för fotbollen att titta på…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Dubbeld: Ja jäklar, den där var inte snygg. Den där borde täppa till truten på alla Brynäsare som hävdade att Lander filmade, haha!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Pinaceae: När acceptansen slår till då börjar det växa.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Captain Crash: Förstärkning och filmning har ju mer en semantisk diskussionsgrund, kan en argumentera.

Men skillnaden är väll i folks anseende oftast vad som blir det objektiva rekvisitet för att prata "juridiska".

Inom straffrätten används begreppet objektivt rekvisit för att beskriva de delar av ett lagrum som beskriver vad som har hänt i en viss given situation.

Mer sällan nämns det som inom straffrätten speciellt och inom juridiken i allmänhet kallas "subjektivt rekvisit" . Med detta menar man vilket syfte en viss person hade då den gjorde något och termer som uppsåt och oaktsamhet används.

Det verkar onekligen redan nu finnas en acceptans för små förstärkningar och de som vill ha bort filmningar är nöjd vid den gränsen. Just nu ser det ut som att sportens utövare har ökat zonen för när något är okej att förstärka,vilket skapar diskussion.

Men indivens val utgår oftast väldigt mycket från kontextet, så det kommer bli väldigt svårt att säga : "spelarna tänker alltid såhär".

Det verkar dock som om att spelarna ofta är mer benägna att tumma på moralen i fall de anser att någon annan redan gjort det. Vilket blir lite komiskt när domarna samtidigt säger att spelarna sätter nivån för matchen.

Om de två sakerna tolkas extremt kan det resultera i rena fridykningsfestivaler. Lite som Luleå - Frölunda 1996, fast tvärtom.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Dubbeld: Hemskt när man ser det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
{UbbeNils o Andersson}: Tack för era åsikter, skönt att flera skriver nån rad här ibland så att det inte bara är vissa åsikter går på repeat...
Man kan också ibland tänka vid läsning här att "med såna vänner behöver man inga fiender" ;-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Hartmann filma, hela hockey twitter sprängs i luften.

Björninen I Brynäs drar av sig hjälmen och man hör inte ett knyst.


..Haaaa
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Andersson: Tänk om vi som supportrar tar kontakt med TIK eller alla supportrar för sina lag och lägger fram att vi accepterar inte dessa förstärkningar och fusk! En fråga på dagordningen. Kul om vi kunde dra igång nått.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Andersson: Gällande Shinimin gick ju Luleå ut och fördömde beteendet och hans speltid minskade väl ganska kraftigt direkt efteråt också om jag förstått saken rätt?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
UbbeNils: Tror inte Hartmann gör om det iaf
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Andersson:Det är det som är problemet, det får inte gå vidare! Men tyvärr så går det vidare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Nu har Hartmann fått sitt straff , vilket är böter i detta fall . Om nu Timrå vill bänka honom för '' bristande moral" eller liknande är det väl upp till dom . Shinimin tex har ju filmat 118 ggr och alltid spelat matchen efteråt. Kanske bättre att bara gå vidare ....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Olle: Vi måste stävja allt som har med fusk och förstärkningar att göra, se hur fotbollen ser ut nu. Har slutat helt att se på fotboll. Orkar inte att se hur en sån fantastisk sport har blivit så förstörd. :(
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DJ Hemp: jag torskar också hellre en match än att vinna på fusk. Det är en fråga om moral.

Det är inget världskrig vi utkämpar, hockeyn består av en jävla massa, sinnessjukt högt betalda, spelare. Dessa spelare är förebilder för en massa ungdomar som kan välja en bättre bana i livet med hjälp av att se upp till ledare som tex. Lander och genom att hänge sig till sporten. Spelarna vet att dom bör föregå med gott exempel.

Väljer man ”vinna till varje pris” så tror jag delvis man redan förlorat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DJ Hemp: "Skäms över att en supporter som du hellre ser att vi förlorar än att vi vinner till varje pris, vilket sport ändå går ut på…"

Jag står inte bakom Hartmanns filmning, det betyder inte att jag vill att Timrå ska förlora. Är det så JÄVUSLKT svårt att förstå? Är allt totalt svart eller vitt för dig? Herrejävlar.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Synct: Ska jag idka lite självkritik så har jag själv sagt, under tex. match mot Frölunda, att om Friberg kan förstärka så kan vi det med.

Men här tycker jag det finns en ganska tydlig skiljelinje mellan att förstärka och att fuska. En förstärkning i mina ögon är när spelare tex. blir hakad och man låser fast motståndarens klubba under armen. Det är inte ok men klubban skulle inte varit där från första början så det är en hakning med förstärkning. Ej att sammanblanda med spelare som sluter handen över, och håller fast, motståndarens klubba. Erixon har åkt på några såna och det är helt enkelt en tvåa för Holding the stick. Sen finns det tripping med förstärkning. Skulle säga att 20-30% av alla trippingar inte hade blivit något om inte spelaren känt att klubban var där och kanske valde att lägga sig lite enkelt. Det är också en tripping men man hjälper domarna lite på traven.

Men jag skulle vilja påstå att det är domarnas ”hellre fälla än fria”-attityd som lockar fram förstärkningarna och rena filmningar. Hoppet lever att sporten inte ska bli som teater-fotbollen där man gått från att se det som ett problem till att idag säga att det är en del av sporten. Men det vi fick se igår och det vi sett hos andra lag tidigare denna säsong är en skam för sporten. Det måste straffas stenhårt. Sist vi hade en sån här incident var väl Lodin mot Modo där en tackling tog mot axeln men han tog sig för huvudet, där fick han ändå undersökas av läkare och stå över byten så den är betydligt mer tveksam i min värld.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DJ Hemp: "vilket sport ändå går ut på…"

Du vet att det finns anledningar varför folk blir avstängd och får böter va? För att det inte är enligt lagen i ishockey att använda sig av det. Nu sitter du ju bara och provocerar och smör på extra på mackan och ställer dig emot strömmen bara för att.

Det förstör ishockeyn, men du förstår ju inte helheten i det, du tänker ju bara en situation i taget om "Mitt lag tjänar på det" Så jävla trångsynt så det finns inte.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Synct:

Skäms över att en supporter som du hellre ser att vi förlorar än att vi vinner till varje pris, vilket sport ändå går ut på…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Synct:

Klart att det ska närma sig personangrepp bara för att man har olika åsikter. Oftast blir det ju så när argumenten börjar tryta. Att hela tiden dra in fotbollen i det hela och vilja smutsa ner den dessutom. Nej, då blir det för lågt. Har sett fyra brutalt spännande VM-kvartsfinaler i helgen. Ser fram emot semifinalerna tisdag-onsdag och sedan väntar Rögle på torsdag. Känns helt okej med det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Olle: Du hade skämts ögonen ur dig om det hade resulterat i mål, vilken såklart är en rimlig reaktion. Sen har vi Hemp, ordagrant citerat:

"Den här gången gick det inte hem, men för min del får våra spelare gärna fortsätta med lite ”fula” tricks framöver."

Skäms mer över att supportrar slänger ur sig sånt på vårat forum än själva filmningen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Synct: Det finns en del ”combaya”-lallare (menar inte hempen) av timråsupportrarna. Jämför med luleåsupportrarna där hälften vill skicka Shinimin åt helvete för hans filmningar och detta i ett läge där dom lider stor brist på offensiva spelare i laget. Reaktionerna från timråsupportrarna gällande Hartmann har ju varit extremt nyanserade i jämförelse. Tycker du har helt rätt. Uppenbara filmningar ger följande:
1, skam dras över klubben.
2, skam dras över spelaren och dessutom kommer bedömningen av honom att vara annorlunda (med rätta) från domarna i framtiden.
3, det är rätt och slätt fusk. Det förstör sporten.

Hade skämts ögonen ur mig om vi hade gjort mål på det där powerplayet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
DJ Hemp: "Men om du föredrar fair play till priset av att vi faller ifrån tidigt är det bara att konstatera att vi aldrig kommer att mötas i den här diskussionen."

Så det är antingen eller tror du? Haha.

Jag vet inte hur jag ska svara på det, bland det dummaste jag läst, så jag säger bara hejdå, och att filmningar ska straffas hårt i hockeyn, annars blir det fotboll av det hela.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Synct:

Det får stå för dig. Tror generellt inte att den moralen finns härinne. Om våra spelare agerar på ett sätt som eventuellt kan ge oss segern är det helt okej för mig. Litar inte heller på dig när du skriver att du inte blev besviken när LEKSAND kvitterade per omgående. Verkar bara inte klokt nog för att vara sant. Njae, det går inte ihop.

Den här gången gick det inte hem, men för min del får våra spelare gärna fortsätta med lite ”fula” tricks framöver. För att nå slutspelet och sedan gå så långt som möjligt i detta. Må vara filmningar eller brutala tacklingar. Sådant sysslar alla lag med. Kommer alltid att ta det egna laget i försvar.

Men om du föredrar fair play till priset av att vi faller ifrån tidigt är det bara att konstatera att vi aldrig kommer att mötas i den här diskussionen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Om vi skall snacka böter och avstängningar för filmningar och andra grova förseelser

Här ser man hur professionella NHL är i sina bedömningar, första clippingen är riktigt jävla ful och Shanahan förklarar på ett bra sätt, i Sverige har vi DP som tydligen väljer och vrakar som det gör, nu tog jag Marchand som exempel för jag avskyr snubben haha

Spearingen mellan benen mot Tampa är vidrig och den ger 2 matcher, möjligtvis det enda man kan klaga på men eftersom BM är en sk repeat Offender så får han större straff för varje gång det upprepas och dessutom tillkommer böter
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Leksands IF 2022-12-10
Har ens klubben gått ut och tagit avstånd från filmningen?
Låst ämne

2424754 · »