1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582023 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07

« · 2577273 Till forumet


Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Ger rockaden önskad effekt? Hur bra är Juolevi?

Spännande detta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
T T: Spelar vi som senast med bättre effektivitet och med lite mindre slarv borde det bli runt 8-2. Så pass bra tyckte jag vi var mot FBK.

Jag gissar på 3-2 i sudden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Vi kommer 100% vara det spelförande laget. Ny back och energin det ger, vi har så otroligt många som spelar bra hockey nu. Sedan är ju den rätt vitala frågan om vi får in pucken? Högberg kan ju göra parodiskt bra matcher.

Bara hålla tummarna för någon form av ketchupeffekt. Att vi får in en tidig puck, så inte Högberg får någon jävla monsterstämpel och breakdancar bort puckar resten av matchen.

Hoppas även Juel står! Han behöver en vinst grabben.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Ja blir vi som håller i taktpinnen. Och vi kan väl bara inte vara lika ineffektiva igen såvida nu inte Högberg står på huvudet...

Kul o se om kedjeändringen får nån effekt då.
Unnar Hållander verkligen ett mål nu för han jobbade i alla fall väldigt hårt sist men fattas tyvärr det sista.

LHC, nu med Fantenberg tillbaka, blir dock ingen lätt match. Rattie lurar som alltid i vassen o Little gjorde hattrick senast så får se till att framförallt undvika att dra på oss utvisningar.

Blir nog JJ i mål men hoppas Juel snart får en match till så vi får igång han nu på allvar. Fått lite svåra matcher att hantera. Men viktigt att få igång han för kapacitet finns ju!👍

Säger 5-3 o sista i öppen kasse...🏒
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Det blir att ha telefonen på stör-ej och kolla matchen i repris sent ikväll när man väl är hemma. Formationsändringen och vår enhörning Joulevi's premiär låter för spännande för att missa.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Natthaj: Spännade detta ändå. Juolevi är ju den första värvningen som Kapanen gjort som man bör kunna ha lite förväntningar på i förhand. Med Juolevis bakgrund och om han håller sig hel så bör han ju färga i SHL, speciellt bör vi kunna ställa lite "krav" då han, om man tolkar Kapanens uttalanden i att Juolevi kostar en del.
Hoppas innerligt det slår väl ut. Känns som det var längesedan det snackades klassback och Timrå i samma mening, i en drömvärld så ser man framför sig hur "experterna" börjar tala om Juolevi som den sista kryddan som gett Timrå gulddrömmar då backsidan var ett litet frågetecken på förhand.

Worst case scenario så binder vi upp Juolevi på hela säsongen men att han går skadad av och till.

Meen Förhoppningsvis snackar vi i positiva ord när Juolevis säsong summeras!

(Hållander är ju en hemvändare, så där känner jag väl inte att det var Kapanens förtjänst att vi fick hem en klasspelare på det sättet.)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sätter Dahlén 10% av sina skott då är det vinst med stora mått!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Ja, prisbilden var ju för stor för samtliga SHL-lag som var intresserade innan säsongen så bör ju leverera om det ska vara värt :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Ja nog har man ganska stora förhoppningar på den nu nästan mytomspunna Juolevi...😁.

Får väl ha lite överseende så här i första matchen men hoppas ju på lite avtryck i alla fall.

Bara att hoppas på det faller väl ut o att det kan bli en förlängning efter en månad då. Och då gäller det att få ihop det ekonomiska bara. För billigt kommer det ju inte bli då.

Men ser det riktigt bra ut med han så tror jag att det finns stort hopp att få in externa finansiärer.

Ja detta kan bli ruskigt bra o så en Wedin tillbaka på det som håller sig skadefri!💪
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: oavsett om JJ eller Juel står ikväll så hoppas jag de får bra hjälp. Vi lär garanterat inte göra fler än 4 mål ikväll, så jag hoppas vi släpper max 2 bakåt. Troligt resultat är nog faktiskt 4-2 men då behöver nog publiken hjälpa till rätt bra dessutom.
Normalt sett brukar man inte vara orolig för LHC hemma men jag tycker vi har många frågetecken inför matchen.
Står JJ eller Juel?
Vilken form är Juolevi i?
Kommer Mieho verkligen få fart på D & L?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Läktarproffset: Ja och det känns ju så ruskigt svårt att ens veta vilka förväntningar man just har. Har han det vi saknar på backsidan, trygghet med puck i press, bra förstapass, stabil utan puck och tillräckligt bra i defensiven?
Nubben betalade ju drygt 250-270k för en defensivt svag LaLeggia. I vårat läge behöver vi få ut rtt betydligt bättre tvåvägsspel för de pengarna, för det är väl säkert där nånstans Juolevi ligger lönemässigt.

Förhoppningsvis slutar det inte med att han blir vålnaden från Finland. 😅
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Lycka till idag , presterar ni som i torsdags vinner ni
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Kommer Juolevi till spel ens? Inte läst nått uttalande i allafall.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Det ser ut som om byråkratin gick i lås i alla fall.
Han dök upp i laguppställningen nu på förmiddagen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Lomond: Lite tankar om splittringen av DHL:

1) Man väljer Mieho som jag tycker varit mest anonym i den kedjan.

2) Man väljer Hållander som jag tycker varit bäst i DHL.

3) Nya Lundin kedjan blir ännu vassare och producerar mer. Jag tror de i praktiken nu blir en tredje scoring line. Kul!

4) Jag har svårare att se att detta kommer lyfta Dahlén och Lander, men under har skett förut! 🙂
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Patrick Polly: Håller med här. Mieho in med Lander och Dahlén var väl den sista lösningen jag valt om jag som en soffexpert fått bestämma.

Å andra sidan så kanske Hållander kan få Hartmann och Lundin till en ännu mer producernande kedja.
Då kan vi leva med att Mieho kanske mer stabiliserar upp Lander och Dahlén.
Kan de spela 0-0 genom hela matchen så är mycket vunnet. 🥸👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Finns inga lätta matcher i denna liga.
Men ska man ge sig på att våga vara lite positiv så är nog den här matchen inte lika svår som den i torsdags, och där var vi stora delar jättejättebra.

Tar vi med oss de delarna, disciplinerat försvaret något mer, och vårt nyförvärv motsvarar bara lite av förväntningarna, så finns goda chanser till poäng!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Går vi ut med samma inställning som i torsdags så skall LHC få jobba för vinst i allafall. Jag tror det finns en oerhörd revanschlust i laget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Mötte precis LHC:s buss på Sundsvallsbron i södergående fil. Ger de upp redan?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Patrick Polly: Det man får in av Mieho blir ju i första hand tyngd. Svårt att se den linan ska bli bättre.

Personligen hade jag gärna sett Hartman med Lander o Dahlén. Och så Hållander på Hartmans plats. Tycker det totalt sett kunnat generera mer.

Men oavsett vad o vilken som byter plats så får man hoppas på en liten nytändning om inte annat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Lomond: Det är nästan synd att andra kedjan har varit så sjukt bra annars hade man ju bara kunnat bytt plats på Dahlen och EP sen hade det inte varit några problem. Dock hade jag nästan velat se de prova Dahlen, Hanzl, EP med Pänkan, Lander och Hållander i andra. Men vettefan vad som är längre, mer än att jag vill se Dahlen med Hanzl
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
bar mofftak: x.com/timra_ik/status/1710600542785859658?s=20

Klar, med namn på ryggen och allt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Ahpl: Ja Dahlén och Hanzl var ju det som klaffade bäst till sist förra säsongen. Varför denna bestämdhet i att Lander och Dahlén prompt måste spela med varandra?

På sättet Lundin skapar lägen för sig själv och andra nu aå kan jag inte sluta med tanken att föra ihop det gamla radarparet Dahlén och Lundin ihop, nu med Hartmann istället för Lööke.
Just med tanke på att jag inte vill splitta Pääjärvi-Hanzl-EP.

Lander och Dahlén har väl inte riktigt visat att det är en given duo, inte ens förra säsongen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Ahpl: Dom kedjorna hade ju faktiskt varit fruktansvärt trevliga att se, en lina med skills och en annan med tyngd och speed. frågan är ju om det blir för mycket av samma ingrediens med dom kedjorna? Och egentligen vill man inte röra andra kedjan som varit otroligt bra. Därimot tycker jag man kan skicka ner DHL till andra linan och ta bort lite press från dom, även efter rockaden på Hållander och Mieho.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
"Kapanens lösning för att ha råd med Juolevi
Timrå fick stora backproblem när tre etablerade backar hamnade på skadelistan. Lösningen blev att ta in den tidigare supertalangen Olli Juolevi på ett korttidskontrakt fram till början av november.

Timrå sportchef Kimmo Kapanen har inget stort utrymme över i budgeten och berättar att han tillsammans med kansliet hittat lite egna lösningar för att finansiera den ekonomiska biten.

Han behövde alltså inte be styrelsen om mer pengar.

– Nej, de (styrelsen) frågade hur jag trollade. Det var ett beslut vi tog på kansli-sidan. Vi kommer att resa lite annorlunda och sparar några hotellnätter som inte är något måste. Då får vi pengar tillbaka ganska enkelt.

Ni får snåla in på hotellrum för att ha råd med Juolevi?

– Inte snåla in, men åker man hem mellan två matcher sparar man in två övernattningar och med mat och allt är det enkelt 120 000 kronor som du drar in. Snabbt har vi sparat de pengar vi behöver, säger Kapanen."

Som sagt, vi behöver lösa finansieringen om Juolevi ska in mer långsiktigt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Jag är lite, när det gäller att röra om i grytan, försiktig. Denna lilla förändring med Mieho tycker jag är alldeles lämplig. :)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rico01: Haha, fan fint ändå.
Precis så här ska det vara att hålla på Timrå. Hårt, tight och vända på stenar.

Går inte att strössla pengar hur som helst och allt löser sig inte av pengasäcken. Som för många andra lag.

(Memen blurrad för att inte röja någons identitet)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Ja bra att du censurerade... Annars hade supportrar från behörigt lag kommit in helt utan självbild och påtalat hur vi utnyttjar vår kommun och hur mycket vi har fått.
Skillnaden är att de inte är bättre. De förskönar det bara med en anna förpackning.


By the way.
Icing Ove incoming in, 3,2,1..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Skillnaden på det "censurerade" laget är att man inte vet vart pengarna går nånstans, förutom att 1/3 del av spelarbudgeten är låst på underhåll av prisskåpet och deras mäktiga museum med allt det innebär. Det syns på laget man ställer på isen om inte annat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Mieho in med Lander och Jonte är väl ett sätt att försöka stoppa den defensiva blödningen. En tilltänkt offensiv spetskedja blir lite mer trubbigt allround. Förhoppningsvis coachas den så också.

Helt rätt att inte röra andrakedjan i a f. Helt grym så här långt. Samtliga 3 ligger topp 8 i +/-, och Pääjärvi/EP har bara varit inne på ett mål bakåt i spel 5-5. Oerhört välkomponerad lina.

Hade jag fått välja hade jag dock snarare bytt plats på Jonte och Mieho. Lundin har en helt annan offensiv uppsida i år, och har verkligen tagit vid från HA-spelet. Tror att han bäst fattar Jontes spel och kan anpassa sig efter det.

Men men. Julle blir väl det mest intressanta för dagen. Vore ju för jävla mysigt om han klev in och chefade från start.
Har dock en gnagande känsla av att det blir platt fall idag. En skellet-revisited i prestation. Hoppas jag har fel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: de kanske skulle kolhydratsladda på Max eller McDonalds? Eller så hittade de inte vägen till Biteline
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
LAGUPPSTÄLLNING: TIMRÅ IK - LINKÖPING HC
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Någon som tror att vi snart kommer få leta efter en ny andremålvakt? Tycker nästan synd om Juel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rico01: Snart blir han flintis och huvudet kommer växa rejält.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Dubbeld: jag tror att det här kommer bli jättebra för Hållander. Sen får vi se hur det funkar för Dahlen, Lander. Förhoppningsvis blir defensiven bättre!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Nä tycker inte Lander eller Dahlen passar ihop alls, känns allt för ofta som att de inte riktigt vet vart den andra är. Tycker Dahlen nästan var som bäst ifjol när han lirade med Hanzl och Pänkan, men samtidigt svårt att ändra om ena är seriens kanske bästa kedja. Dock tror jag att på sikt om vi ska nå någonstans så måste vi få igång Dahlen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rico01: tycker det såg lite konstigt ut förra året, spelade ingen roll hur bra match rautio gjorde eller om han nollan matchen innan så är det alltid jj som står nästa match och matcherna efter även om jj gjorde en medioker insats matchen innan..

Vet inte hur det kommer se ut i år men det man har sett på denna korta tid kanske det blir likt igen?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Veriberri: Torde nog vara rätt uppenbart att man inte litade på David Rautio alls. Men den här säsongen har ju Timrå IK en klart bättre uppställning av målvakter, vilket borde kunna ge förutsättningar till ett betydligt jämnare spelschema sinsemellan. Dock så är nog JJ helt ohotad etta sett till den interna rankingen. Därför får han också stå majoriteten av matcherna.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synd att inte Juel får stå. Hade unnat honom ett par / tre matcher i rad för att komma in i det. Poängmässigt ligger vi bra till så förstår inte varför man inte testar. Annat hade det varit i slutet av serien när den ska sätta sig eller i slutspel
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: Fortfarande väldigt tight poängmässigt i tabellen. 4 poäng ner till kval. Om man vill se det så
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: "Poängmässigt ligger vi bra till så förstår inte varför man inte testar. Annat hade det varit i slutet av serien när den ska sätta sig"

Förstår inte resonemanget alls, poängen i omgång ett är exakt lika viktig som poängen i omgång 52.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Rent psykologiskt tänker jag. Även om vi förlorar ikväll pga att Juel står, så sätter det inte laget i skiten.

Det är i slutet av serien poäng och plats blir mer uppenbart,så även för spelarna. Det är då agnarna sållas från vetet s.a.s.

Sen att varje match är viktig det är självklart, men även viktigt att ha två fungerande målvakter. Vi såg ju förra säsongen hur JJ var sliten vissa matcher och släppte in som ett såll.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: Vore absolut bra om JJ får lite mer avlastning än ifjol, det lär han få också, inte så orolig för det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Jo avlastning får han säkert. Men hur många matcher? Jag tror det är viktigare för Juel att få en bra start än att JJ får stå många matcher nu i början. Känner jag JJ rätt kommer han komma in lika alert efter att ha varit dörröppnare någon vecka. Därför jag vill se Juel står några på raken.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Labban: 37 - 15 till JJ
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Dubbeld: En smula osmidigt att ställa Johansson i mål idag kan jag tycka. Hur behandlar vi våra andremålvakter?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Och varför pratar man om Juel som att det är en jävla junior vi slänger in i hetluften? Det var vårens bästa målvakt och vi klarar inte ens av att ge han en ärlig chans, jävligt frustrerande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
4-1 idag!

Kul med vinst!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Blir det Gallo som gör målet för LHC tro…


JJ vill stå mot LHC.

Inget konstigt med det!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
söder över: Att Gallo eller Rattie gör mål är givet!
LHC kommer ut piggt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
bar mofftak: Högberg med dagens första rån.

Edit: Pucken måste upp!
Låst ämne

« · 2577273