1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581411 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07

2578855 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: 41 NHL matcher i närtid. Det höjer lönen, oavsett vad ni tycker om det.

Ifjol kom Rindell in och var väldigt bra. Det gjorde att man fick höga förväntningar. Ung och utvecklingsbar kände väl dom flesta. Men nu han inte levt upp till mina förväntningar dock. Serien är fortfarande väldigt ung och förhoppningsvis kanske han kan växa in i det mer när laget blir fulltalig igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Att han kommer till oss på korttidkontrakt tyder på att han 1) Antingen vill hit så gärna att han är villig att ta det 2) Vi betalar galet med pengar så han kan inte tacka nej 3) Ingen annan är intresserad och har gett honom ett anbud.

Kan det bero på annat?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: frågade Madhawk på DM.
Även om jag inte fick nån specifik summa så var svaret så här.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
angeroath: nej det finns inte mkt i statistiken som backar upp en monsterlön
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
angeroath: Alltså, för 100k får du inte mycket spets i SHL för i allafall. Kommer vi undan med 100k så kommer Kapanen skratta hela vägen till banken.

Halloran tjänade 120-130k för att jämföra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Ja skulle vi få Juolevi för 200k i månaden så känns det ju ganska bra.

Men är rädd för att det kan hamna uppåt 250-300k i månaden men hoppas jag har fel där.

Men har svårt o tro billigare än 200k i månaden men kanske Kapanen kan trixa till nåt "billigt" kontrakt! 👍😁💰
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Jo, att folk säger det har jag också läst men jag kan för mitt liv inte förstå varför han skulle vara det. I hockey får du betalt efter vad du gjort inte vad du kommer att göra, det är en gammal sanning. Exakt vad har Juolevi gjort för att tjäna en krona över 100k?
Tycker det är jättemärkligt. Är det hans draftnummer som agenter, sportchefer och journalister hakar upp sig på?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
angeroath: oavsett vad spelare tycker och känner så har de ju agenter och jag garanterar dig att INGEN agent i världen skulle råda sin spelare att devalvera sitt värde bara för trivseln. Kommer HV med ett saftigt erbjudande så tar han det på inrådan av sin agent. Är jag synisk? Svar ja men man har fan inte råd att vara naiv längre
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
angeroath: Nu har väl dock också Madhawk gått ut med att Juolevi skulle "kosta en del" pengar när han gick ut med info om att han var på den Europeiska marknaden.
Jag tar det inte för otroligt att Juolevi kommer ligga kring 200-250K i månaden.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Vilka klubbar tänker du på då? I Nordamerika skulle jag tro han är rökt om han inte skulle få en sjujävla skjuts den här säsongen var han än hamnar, som jag skrev tidigare: platsar du inte i Ducks eller Coyotes organisationer så platsar du ingen annanstans heller.
KHL tror jag inte är ett alternativ för en finländare men vad vet man. Schweiz då? Har dålig koll på vilka lag som har importplatser över men det är förutom en bra lön ett nedköp sportsligt. Finland? Ja, ska vara om han är hemmakär men dom matchar varken löner eller sportslig kvalitet. Kvartstår SHL (Tjeckien, Alpligan, Tyskland ser jag som osannolikt) vilka lag i SHL söker tvåvägsbackar just nu? HV såklart och några av de andra förmodade bottenlagen men dit vill man nog inte gå för att finna lugn och ro för sin karriärsutveckling.

I Juolevis fall ser jag helt enkelt den spelartyp han är som enda USP för tillfället. En sjujävla talang, högt draftad men som inte bevisat nånting i sin seniorkarriär och bör värdera lugn, stabilitet och spelglädje över hög lön den närmsta säsongen. Tror helt enkelt vi sitter i ett rejält bra förhandlingsläge då vi kan erbjuda det Juolevi tycks behöva medans han skulle behöva spela mer för att visa sig värd ett riktigt fett kontrakt.

I somras var Eronen ett frågetecken då han enligt Kapanen ”var dyr”, detta utan vad det verkar någon som helst konkurrens från högre ort om hans påskrift. Tror helt enkelt det är lite av ett spel för galleriet som Kapanen kör med här. Juolevi har ingen anledning att kräva en hög lön som jag ser det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
kattan: ja vad har den där jävla Rindell gjort sedan han kom hit egentligen? Har han öst in poäng? NEJ! Har han varit den stabilaste av våra defensiva backar? NEJ! Har han överglänst våra andra backar med sina uppspel? NEJ!

Är jag en grinig jävla gubbstrutt? FUCK YES!!!

Men tyvärr har jag haft rätt hittills i mina farhågor att ni överskattat Rindell å det grövsta.

Att två av våra största klubb ikoner genom tiderna just nu agerar blysänken över lagets sammanlagda prestation såg jag verkligen inte komma däremot.

Sista frågan... är det kris? FUCK NO! (inte än i a f)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rico01: "Han kanske t o m blir vår högst betalda back"

Allt annat skulle förvåna, det lär han bli isåf. Finns garanterat klubbar med mer pengar som skulle rycka han annars.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rico01: sen så är det väl nån jävla agent som ska ha sista ordet också!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
angeroath: Därför att duktiga 2-vägsbackar är en bristvara och det trissar upp lönerna. De sakerna du tar upp sänker möjligtvis priset en aning men jag tror inte att vi kommer få honom till någon form av rabatt. Han kanske t o m blir vår högst betalda back.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Jag förstår ärligt talat inte varför Juolevi skulle vara så dyr för. Han har blivit rejectad av Ducks och Coyotes alltså inte ens tagit plats i deras AHL-lag (Roadrunners och Gulls) det är för att översätta till Västernorrländska termer som att få dissen av KB65 och Töva Tigers.
Utöver det så är han oerhört skadebenägen och har inte gjort en hel säsong på väldigt länge.
Missförstå mig rätt nu, jag tror säkert han skulle kunna bli en viktig pjäs för oss och att inte ta plats i NHL-organisationer gör en såklart inte oduglig för SHL. Men för hans egen del borde möjligheten att få spela i ett stabilt(nåja) SHL-lag med många landsmän i en halvstor stad väga rätt tungt.
Nu är inte jag sportchef men iom den betting som det ändå innebär att satsa på en spelare så skulle jag i det här fallet förorda ett kontrakt med relativt låg grundlön med bonusar om vi tar oss till kvart-semi-final kanske ev poäng eller +statistikbonus där han har chans att casha in rejält om allt går bra. För jag ser det som en stor möjlighet att han kan trenda åt rätt håll hos oss men han är långt ifrån en garant sett till hans CV och skadehistorik.

Grundfråga: Varför skulle han vara dyr?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Tror också om det faller väl ut denna månad att han då har för avsikt att fortsätta här.

Det som kan sätta käppar i hjulet då är nog den ekonomiska biten. Men tror det jobbas för högtryck nu o fixa finansiärer. Och även om det naturligtvis kommer handla om mycket pengar så tror jag det finns bra chans att ro i land det.

Och Juolevi såg ju med tanke på den lilla tid o träning riktigt homogen ut o kommer ju bara bli bättre o bättre så hoppas verkligen det löser sig för då har vi förhoppningsvis en sista pusselbit mot högre höjder...😁🏒👍.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: Jag håller med, samtidigt är han själv inne på att det underlättar så här i början:

– Han kan hjälpa mig mycket i och med att han kan prata finska och ge mig tips på hur vi ska spela. Det är lätt att fråga honom. Jag tycker det var en skaplig match för oss i dag, säger Juolevi. (ST)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Tom Topp: Ja känns konstigt om han kommer till oss på ett korttidskontrakt om han inte har intentioner att stanna, kryllar ju inte av spelare på marknaden direkt, han borde ju fått gott om bud kan man tycka när han släpptes av Anaheim.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Synct: Utan att imponera så gjorde han ett jäkla solitt intryck. Och han borde bara bli bättre! Jag tror att det skulle vara bra för både honom och oss om han blev kvar hela säsongen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Tom Topp: Drar han vid månadsskiftet så vettefan om han ens hinner bli varm i kläderna, speciellt med matcher Tors-Lör.

Fan vad surt om han skulle dra, det hör måste man lösa!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: kanske det, men det finns ju en annan aspekt på det också, och det är att lyytinen nog är för närvarande våran bästa back, så det måste vara tryggt att göra första matchen med honom. Alternativet är väl Svensson eller Rindell. Men jag tror säkert att det kommer bli Edfeldt eller Forsmark när han har blivit lite varmare i kläderna!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: Har hört att han ska få bo hemma hos Kapanen med familj så han lugnt och stilla kan smälta in i den svenska kulturen i lugn och ro. En släkting som jobbar på SFI ska ha möte med han imorgon, det ska nog gå bra.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
kattan: Håller med. Som jag skrev förra veckan vore detta nog de bästa backparen:

Lyytinen - Forsmark/Edfeldt
Juolevi - Rindell
Svensson - Edfeldt/Forsmark
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Zäta75: Forsmark och Rindell bör man sära på. Är besviken på Rindell än så länge. Gör många märkliga avvägningar och beslut med pucken. Både han och Forsmark behöver en trygg gubbe bredvid sig och då är väl Juolevi och Lyytinen perfekta spelare att ha på sin sida.

Lyytinen - Forsmark/Rindell
Juolevi - Rindell/Forsmark
Svensson - Edfeldt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Tom Topp: Fast det känns lite långsökt att man tänker så om en kille som lirat i NHL och AHL, att det ens skulle vara en anledning till val av backpartner. Det är ju inte pojklagsspelare vi pratar om utan fullblodsproffs 😊
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Zäta75: det är nog bara tillfälligt. Är nog tryggt att ha en backpartner som pratar modersmålet så här i början!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Man fick inte se mycket av Juolevi i hans första match så lite tidigt att utvärdera honom. Han hade nyss kommit och hade bara haft en träning med laget dessutom. Men nog kunde man se att han lyste av säkerhet och pondus. Han hade ett skott framåt tror jag och en del bra brytningar bakåt samt ett felpass.

Tror att han kommer att bli betydelsefull framöver. Sedan är frågan om det är rätt att spela honom med Lyytinen. Våra två bästa backar tillsammans antagligen. Kanske borde sprida ut dessa på två olika backpar inom kort vi får se.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Utan att värdera det vidare handlar ju allt ångestsnack som Timråit till stor del om avsaknad av vinnarkultur
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Sekvensen i filmen Fever Pitch när Arsenal spelar matchen som kan ge dem ligaguldet kapslar in allt som supporterskap till Timrå IK handlar om. Arsenal måste vinna med 2 mål för att ta guldet. När de gör 1-0 blir huvudrollsinnehavaren först glad men direkt efter frustrerad. Kompisen undrar vad det är och han svarar nåt i stil med "Typiskt Arsenal att göra 1-0 så man får hopp men sen inte göra mer!"
Kompisen skrattar och svarar att de ju måste göra 1-0 först innan de kan göra 2-0
😁
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: Självklart. Kanske vore den ultimata ångesten för en Timråit. Man skulle på förhand förbanna det faktum att vi till slut fick chansen att spela en final som vi naturligtvis skulle förlora för att sedan aldrig någonsin få chansen igen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Rico01: ja skulle vi mot all förmodan spela SM final så skulle man ha ångest över det också
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Oink, HV och Könköping HC är mina favoriter till kval. Rätt säker på att Modo slipper
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Inte alls omöjligt att det blir Plast HC - OINK i kval ner.

En stor delvinst för alla oss som vill städa upp högstaligan!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad:
Jo det är precis som ifjol, då hade vi om jag mins rätt 6 el 7 hemmamatcher på dom 19 första matcherna. T.ex Frölunda hade precis tvärt om och det verkar vara så i år igen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
solbacken: Känns rimligt. Öret, Mif, Rögle LHC och Leksand borta, HV och Leksand hemma

Men känns det inte som att vi börjat säsongen med orimligt många bortamatcher? Det jämnar såklart ut sig men ändå, störigt att det ska vara så ojämnt. Även om jag fattar vinsten i att klumpa ihop Rögle och Mif
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
solbacken: Det är många Timråiter som har ångest, spelar ingen roll hur det ser ut, det är lite som ett normalläge för många av oss. =)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH:
Jag förstår inte varför ni är oroliga, när oktober är slut har Timrå 26 poäng. Det tycker jag är OK
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: speciellt med minst sagt darrig start på serien.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Nisse på Mon or: J20s seger värmde en sån här helg när både Timrå och Giffarna torskade. Kul att Wärmhed och Melander har framträdande roller.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
JanneH: roger rönnberg sa igår efter modo-frölunda att "gör man 3 mål så ska man vinna". vet inte vad han har för underlag på det men han har varit med ett tag
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
TIK J20-Leksand 4-1. Wärmhed 0+2 och Melander 1+2.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
DenRöda: 10 mål per match låter överdrivet men om man kan komma upp på ett snitt med 5 mål/match framåt då ger man sig själva mkt bra förutsättningar att vinna. Kanske rent av räcker med 4 mål/match? Nån som har koll?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Det är just det där sista lilla som saknas. I finare termer kallas det "Edge". Enligt Ante heter det "Attackskalle".

Vi har ett sjukt bra system just nu, och spelet fungerar överallt förutom just effektiviteten. Höjs effektiviteten upp med några % framöver så kommer det bli 5-6 mål per match, om inte 10 t om, fan vet jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Mars alltså, under upplösningen av säsongen. Mkt bra!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: jaha, var det så enkelt som att vi måste deportera Empa. Här trodde jag att vi måste sitta och bygga kedjeformationer och blanda lite backpar men det fanns alltså en enklare lösning. 😏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: Jag tar åt mig av feedbacken. Har alltid föreställt mig att det är Sveriges samhällsutveckling som ska få mig att fly, inte Timrås välmående.
Ska till Spanien med jobbet i mars. Jag gör det för er 😏
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Nä. Det var Herr ÅKTILLBAKATILLKROATIENIGENEMPA som var på besök. Vi vann 3 av 3 när du var där

😉
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
empa11: Ja helt otroligt egentligen.
Vi hade 16-4 i skott i slottet mot LHC igår.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
mikenomad: ja det tar emot att erkänna men när Lander och Dahlén inte presterar så blir det mörka ringar på vattnet. Sära på dessa två känns givet om inte leveransen kommer inom de 3 närmaste matcherna. Dahlén - Hanzl - EP känns spännande och Pääjärvi snubblar ju in målen oavsett så kanske han Lander och varför inte OJ vore kul att testa. Nu är ju inte jag ansvarig head coach så då kan jag ju leka lite mer med formationer och funkar de inte direkt så är tålamodet så kort att jag genast sätter mig och leker ihop nya formationer
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Linköping HC 2023-10-07
Sputnik: Jag är med på vad du säger, avskyr också bortkastade självklara poäng.

Men just igår vette fan om man kan göra så mycket. Det är bara en sån där match där man överväger att högre makt återigen bara vill håna oss som håller på Timrå, GIF och Sverige generellt. Har LHC ens 3 A-lägen i matchen? Då räknar jag inte ens med Ratties, utan straffen. Vi måste haft dussintals.
Vi kan absolut ta med oss att vi ska vara mer skärpta, men i slutändan är det en jävla oflyt med. En sån match ska inte gå att förlora som matchen såg ut.

Väger även in att vi var sämre i tredje än tidigare 2, likt förbannat släpper vi till 3-4 skott? Ingen logik, inget förmildrande.

FBK är en annan match för mig, även om de är lite besläktade. Där går vi bort oss lite mer, även om vi är spelförande. Där finns absolut saker vi kan ta med oss. För med fullt lag och lite mer skärpa vinner vi även den.

LHC vinner vi i vilket jävla universum som helst om inte Herr SUGKUKEMPADUSKAINTEFÅVARAGLAD kommer på besök.
Låst ämne

2578855 · »