1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581367 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12

2445307 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Olle: Lmao! Juniorerna som kommit in har gjort bättre matcher än dyra seniorer.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Tårtan: Rögle resonerade som så att eftersom dom bara behöver 12 man för att krossa Timrå i match efter match så kan dom släppa hälften av alla spelare i laget redan nu och spara pengar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Dubbeld: ja men nu har buttersmurf generalen (dvs jag) fått i sig både bärs å wirre så nu har jag faktiskt något positivt att komma med... vi har ju bortaplan imorgon!!!
Vill inte jinxa genom att betta men oddsen på 2an imorgon lär ju vara smaskiga
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: skippa Edfeldt som är 19 år junior föratt ta steget högre med Svensson? Lycka till.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: Unge herr Edfeldt är väl tidig att räkna bort från att bli kunna bli en god till bra SHL-spelare om några år. Lite lagom antal minuter så får vi se om han senare i vår eller i höst visar att det går åt rätt håll.

Däremot är det ju galet att tycka det vore bättre att nu matcha honom 20 min i stället för sheriffen när vi går kort på backar. Några stora loggtider är han då rakt inte klar för ännu.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Dubbeld: Inget datum , bara klockslag . Får gå nån dag och chansa
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Patrick Polly: Nej, inga mentala tränare utbildade på kalaspuffsakademin. Johan Forsberg vore avsevärt bättre och då har han inte ens gått klart psykologprogrammet.

Det bör ställas krav även på de runt om kring, legitimerad psykolog med inriktning idrottspsykologi. Det är vad som borde införskaffas. Den föreningen som heltidsanställer detta för att jobba med hela föreningen kommer ha en jäkla fördel mot övriga.

Lyssna bara på Jonathan Hedström och de två andra i podden de gjorde för Aftonbladet. Hockey har en enorm utvecklingspotential på den sidan av spelet.

Podden: www.aftonbladet.se/podcasts/ab/program/1374
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Tårtan: inte en aning. Antingen en överenskommelse eller något annat som påverkat.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Charliejfz: varför lämnar han?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Ingen Didde med imorgon heller så det var ju roligt... Vi åker till SAIK med samma backuppställning.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Sputnik: Lukas Klok ledig ... han lämnar om ni är sugna
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Någon undrade i boken varför Kimmo värvar nya även över kommande säsong. Kan inte en orsak vara höjningen av ersättningen från Cmore, upp mot 60 miljoner per shllag? Lär bli huggsexa till våren, senast.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Gällande backar kommande säsong "i min bok".

Didrik S. 25/26, Per S. 24/25
Joonas L. 23/24, Noel E. 23/24
Tim E. 22/23, Elmeri E. 22/23
Jacob S. 22/23, Axel R. 23/24
Emil Melander, junior även nästa säsong?

Efter manfallet senaste tiden så var ju naturligtvis backsidan tunn numerärt redan från säsongsstart.
Alla på kontrakt är givna enligt mig.
Alla har ju för och nackdelar, men Kimmo K. förlänger inte med spelare nu för att sen skeppa efter säsong. Det torde gälla generellt.

Snart kommer förlängningar med både Tim E. och Elmeri E.
Förvånar mig inte heller om det förlängs ytterliggare även med Joonas L. och Axel R.

Noel E. tycker jag blir bättre och bättre, och Emil M. blir nog nästa junior att göra en "Noel".

Summa summarum;
5 på kontrakt+ 1 junior. Kommande förlängningar på Tim och Elmeri = 8 backar. På 6 backar + 2 (7e-8e backar Noel+ Emil) blir Jacob S. över. Om 9 backar...Jacob S. eller 1 ny högre upp i hierkin, 1a backpar?
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: tycket Edfeldt av, det jag sett, har gjort en hel del bra saker snsbb och följsam. Kan bli bra nästa säsong. Han och Melander 7e och 8e back. Enligt Kimmo K. ska det ju satsas på juniorer. Dags att börja då.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Patrick Polly: Ja Stenqvist är sen gammalt håller inte på långa vägar i SHL han och Edfeldt måste vi skeppa om vi ska ta steget högre nästa säsong vilket klubben måste ha som mål. Får inte bli samma jävla fiasko på kort om backar då utan en ordentlig uppgradering på kvalitet där
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: jag håller inte heller med. Edfledts skridsoåkning och offensiva initiativförmåga kommer bli mycket intressant att följa. Och gällande det fysiska skämmer han inte ut sig, trots den unga åldern. Vänta 2 år och addera 4-5kg muskler, då spår jag att han kommer vara riktigt bra
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: Som jag skrev igår, förstår faktiskt inte vad Timrå ser hos Edfelt. Helt klart en back som inte ska spela i SHL, ett tempo han inte behärskar. Knappt så han skulle göra något större avtryck i allsvenskan. Det är väll i åldern som han är i nu som han ska visa någonting iaf, men tycker ingenting tyder på att han är en framtidsman. Lär väll sluta som Gustav Nielsen, Pontus Englund osv. Vi får hoppas vi får fram större talanger i framtiden på backsidan.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: Håller inte alls med dig här, tycker edfeldt är en skridskostark spelare som behöver få speltid. har hellre han på isen än Svensson, stenqvist
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: Jag håller inte med. Tycker Edfelt klarat sig bra när han fått chansen. Han har ju inte direkt fått fina förutsättningar heller. Skulle vilja se hur exempelvis Stenqvist skulle klara sig om han fick 5 minuters speltid var 4e match.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Modano: Melander absolut! Men när Harde lyckades så borde Edfeldt också klara av det.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Tom Topp: Edfeldt kommer aldrig bli någon SHL spelare är en liten fluga som bara surrar bort sig. Melander har klart bättre förutsättningar både fysiskt och spelsmartare
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
JanneH: I ren allmänhet är 5 dagar mellan matcherna helt värdelöst . Ska va 3 matcher i veckan
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Zäta75: "Ska det bli 4:E raka förlusten imorgon. Allt talar för det. Sedan blir det en måstematch s.k 6-poängsmatch mot Örebro hemma på torsdag"

Tror inte vi har mkt att hämta mot SAIK och två faktorer jag inte gillar med den där Örebro matchen är:
1 vi suger hemma
2 det är för många dagar mellan Lördag och Torsdag - och alla vet att vi suger när det blir för många dagar mellan matcherna.

Dvs samma förutsättningar som gjorde att vi svarade för en usel insats mot Rögle igår

Nä nu måste jag stämpla ut, åka hem och hälla upp en Arran single malt och skölja ner med några Staro så jag rycker upp mig lite
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Sputnik: spar pengarna och satsa på nästa säsong istället. Jag tycker med all önskvärd tydlighet att vi visar att vi INTE kommer gå långt i ett slutspel. Vi kommer inte spöa Löökers, SAIK, Fuskestad eller Rögle i en bäst av 7 serie.

Enda som talar för oss imorgon mot SAIK är väl att INGET talar för oss
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Sputnik: sen måste vi komma ihåg att föreningen håller på att sätta ett spelsystem som ska genomsyra alla åldrar! Då blir det lättare att fylla på underifrån! Kan tänka mig att dom har Skellefteå lite som förebild där. Och både Edfeldt och Melander kommer att vara stabilare nästa säsong. Edfeldt kommer säkert att bli en stabil shl back, om en eller två säsonger.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Sputnik: Tycker det är svårt att värdera varje enskild spelares betydelse för tabellplaceringen men fick jag höfta så skulle jag säga:
1, JJ
2, Lander
3, Dahlén

Går ju att argumentera för att Lyytinen är extremt viktig men det håller jag bara med utifrån att backsidan redan på förhand är för dålig. Tycker vi fått bra utväxling på två av hemvändarna, helt ok utväxling på EP och dålig utväxling på Wedin. Inte hans fel att han blir skadad men utifrån kontrakt och lön så är han lite av en besvikelse för mig.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Olle: Ja och en intressant tanke, vart hade vi varit i tabellen om inte Jonte skrivit på? Dom pengarna frigjordes ju via sponsorer och swishinsamlingen och marknaden var tunn på övrig spets, plus att jag inte tror att sponsorer varit lika givmilda till nån annan random spetsspelare.

Jonte var ju aldrig med i Nubbens beräkningar heller egentligen.
Kapanen har ju fått trolla bort LaLeggia på det för att frigöra pengar för att bredda vårat tunna lagbygge.

Så summa summarum så håller jag med dig om att det är lite av ett naivt lagbygge av Nubben.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
söder över: Kan inte ha ngn förståelse för en psykopat elr med ett roligare ord pyskopat som han på isen!!!!! Elr Rahimi båda två kan ju ända många karriärer som dom spelar som oftast o de står jag för!!!!!🇺🇿🇺🇿🇺🇿🇺🇿😈
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Bragd-Birger: Ja det var ett naivt lagbygge som Timrå ställde på is i höstas. Framtungt. Många backar tuggade många minuter och skadorna kom som ett brev på posten. En tunn baksida blev ännu tunnare. Men då ska man lägga till att vi ändå just nu ligger långt högre i tabellen än vad någon trodde och kapanen hade förmodligen inte kunnat göra på något annat sätt heller. Det var inte han som brände hela budgeten på hemvändarna, det var nubben.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Zäta75: jag har förståelse för Komarov ändå.

I matchen mot oss tillät man honom fullständigt kissa på Claesson och CO utan någon åtgärd av något slag så nu när han bara fortsätter på inslagen linje blir han straffad med 2 matcher…

Väldigt konsekvent…
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Patrick Polly: Exakt! Lägga större pengar på en mer etablerad backstjärna avsedd som förstaback.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Bragd-Birger: En alldeles utmärkt analys av hur den förhoppningsvis framtida spel kommer att utkristalliseras mkt bra skrivet!!! Jag kanske ska be frugan att ringa Möller frugans tremänning o be han att han bommar målet hela tiden men han blir svår att övertala (tror jag)!!!! RÖD O VIT HOCKEYDYNAMIT I MORGON!!!!!!!!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
DenRöda: Ja vissa spelare var vi snabba med att förlänga med nu under säsong. Alvarez har vi, trots att han denna säsong fått större förtroende, inte förlängt med. Där tror jag vi kunde få in någon annan för mindre pengar och låta exempelvis Walli kliva fram.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Bragd-Birger: 5+ inlägg. Ger oss perspektiv och fotfäste i denna ombytliga tid, tack.
Älskar hur du detaljinstruerar användandet av t ex en sån som Halloran. Vissa spelare har extrema spetsfärdigheter och, tillspetsat, "värdelösa" på annat.
Arjen Robben skulle aldrig skjuta med höger fot :-)
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
DenRöda: Helt enig där! Förhoppningen är ju Hållander! Plus kanske nån till för att öka offensiva styrkan ännu mer på 3 första kedjorna!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Sputnik: Lika bra att hålla i Pengarna och låta spelarna med utgående kontrakt söka nya arbetsgivare. Bättre kvalitet och karaktärer behövs inför nästa säsong. Bygg yngre med högre utväxling under säsong.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
josha840: Nej jag tror ju inte heller det. Sen så är det klart vad gäller Panu, Ante har ju garanterat varit med och sagt vad han upplevs saknas i truppen med. Förmodligen så ville han ha in lite fysisk tuffhet och defensiv skicklighet till nuvarande trupp. Bra om vi kan avlasta Hanzl och Lander i viktiga skeenden i matcherna med i BP etc!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Att man gör sitt bästa o krigar,
och man förlorar,de får man acceptera.
men gårdagens match va bedrövlig
de är fa* inte okej
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Dags att laget, och inte minst vi supportrar kanske, inser att november is long gone och det är andra tider nu.

Första 21 omgångarna (t o m november): 21 matcher, 37 poäng (oerhörda 1,76 p/match). 5:e plats i tabellen.
Senaste 12 matcherna (dec-idag): 14 poäng (mindre imponerande 1,17 p/match). 9:e plats i tabellen.

Vi bör tacka vår lyckliga stjärna för streaken där i oktober-november. Där lyfte vi oss (peppar peppar) från kvalspelsträsket och gav oss ett gott utgångsläge för lagets uttalade målsättning: topp 10.
Kanske ska vi nöja oss med det, och inte bli förbannade på laget för att dom inte fortsätter att vara topp6? Det är ju trots allt så att en säsong spelas under ett halvår, och består av 52 omgångar. Att ett lag lyfter eller sjunker under olika delar av säsongen är inte direkt något unikt. Det är först när alla omgångar spelats som det visar sig var i tabellen man hör hemma.

Chansningen med den numerärt klena backsidan blev, föga förvånande, en faktor. Det har helt klart gått trögare sedan Didde försvann, och med Lytets frånvaro blev bristerna påtagliga. Att vi höll spelet uppe så pass bra som vi gjorde mot t ex Luleå (var det väl) med Noel och Melander på 6 backar är nog mer på kontot "enskilda matcher funkar det". Vi behöver alla backar friska för att kunna komponera optimala backpar, och vi behöver fördela istiden betydligt bättre än vi gjort tidigare.

Nu har vi Wedin borta, och därmed faller i princip andrakedjans produktion så som det varit. Nu måste vi hitta nya vägar. Och: någon annan spelare måste fylla rollen som en producerande, offensiv spelare.
Här har jag svårt att se någon annan än Hartmann med tillräcklig kapacitet. Han har haft en jävla skitsäsong, men tydligen har han ju givits ett par månaders skaderehabspelsfrikort. Weird, men ok. Nu bör han växla upp. Spela honom med Hanzl och Halloran, och låt kedjan utkristallisera glasklara roller. Hartmann kör fysiskt spel och håller sig runt kassen. Hanzl fördelar puckar. Halloran är först ur egen zon vid erövrad puck, och minimerar antalet puckkontakter vid statiskt spel i offensiv zon. Han ska ständigt söka fria ytor och skjuta så fort han får pucken.
Spela gärna denna kedja med Rindell, och få honom att synka med Hallorans tjuvningar.

Vad gäller coachning är det nog bara att inse att Ante inte är - och förmodligen aldrig kommer bli - demonskruvaren under brinnande perioder. Han sätter ett grundspel, med tydlig defensiv prägel, och det gör han bra. Resten är rätt mycket upp till laget. Kan tycka att ass-coacherna skulle få lite mer utrymme här, och köra lite mer fingertoppskänsla när det gäller heta/svala spelare. Inte bara kasta om i kedjorna inför 3e när man ligger under med 2-3 mål.

Skellet borta blir ett karaktärstest. Räknar med att laget går in med 100% karaktär och säljer sig så dyrt som möjligt. Står upp och spelar på sitt max. Följer riktlinjerna, alldeles oavsett hur många puckar Möller trär in över (förmodar jag) Rautios högeraxel.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Sputnik: jag tror inte det finns pengar kvar. I alla fall inte till en sån spelare. Försäkringen på Wedin kickar väl först in ungefär när säsongen är slut. I och för sig kan vi kanske räkna hem den besparingen som blir under sommaren och blåsa det nu. Men jag förväntar mig inga offensiva värvningar.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
DenRöda: Kan vi hoppas att Mieho var en så pass "billig" lösning att det finns lite pengar kvar till lite mer offenaiv värvning kring deadline?

Själv känner jag iofs dock att är vi säkra för play in då kring deadline så är det kanske bättre vi håller i pengarna till nästa års trupp. Det är inte inår vi kommer ha chans att vinna nått guld ändå i min bok.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Zäta75: det känns som att det krävs sex poäng på dom här två matcherna, då har vi fått tillbaka hedern!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
DenRöda: Ska det bli 4:E raka förlusten imorgon. Allt talar för det. Sedan blir det en "måstematch" s.k 6-poängsmatch mot Örebro hemma på torsdag. Ja jag är orolig. Det kan mycket väl bli 5 raka förluster eller fler nu om vi inte för ordning på spelet. Då känns det inte så troligt att vi tar en direktplats till slutspel som vi ju alla vill.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Dr.Krykov: Nu när det värsta lagt sig från igår sitter jag fortfarande och är irriterad. Nej, laget är inte skyldig mig ett dyft. Jag är inget offer. Men alltså insatsen var på den nivån att man fan måste annonsera sånt här innan, typ ”Idag känner vi inte riktigt att vi är med. Åk ut på egen risk”. Jag är verkligen inte den som kräver vinst varje match, till er som följer mina inlägg hoppas jag att jag framstår snarare som ganska förlåtande och överseende med Timrås plattmatcher.

Hade med mig 2 som inte går på hockey speciellt ofta. Vi kan ju fetglömma att de kommer köpa några biljetter inom någon närtid. Förlora får man, men sånt opåkopplat jävla dravel som utspelade sig är fan inte ok inför hemmapublik.

Ska vi vända blad så instämmer jag med er, det enda positiva som kan utrönas ur detta är att det blir en riktig smocka till uppvaknande. Jag försöker intala mig att det är de som sker nu, och att vi hittar tillbaka till framgång när även backarna kommer tillbaka från skada.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Tom Topp: Jag håller helt med. Det är svårt att dra några slutsatser om formationer efter en sån match, det var inte det som var problemet.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Zäta75: Jag har inget minne av att Mieho är en sådan ful spelare. Bara att han är en bra 4e-3e kedjespelare som stänger matcher och är fysisk. Jag har lite svårt att se han i ett lag för övre halvan i SHL. Men vem vet? Kanske är en hjärtespelare bättre än en tekniker?

Har bara sett han i några matcher när Kärpät mött Ilves och tänkte analysera hans styrka och svagheter på det lilla jag sett.

+Fullföljer sina tacklingar.
+Aggressiv/stressande.
+Hjärta.
+Stark.

-Tempot?
-Passningsspelet.
-Domarnas huvudbry.

En kedja med Mieho - Hanzl - Halloran skulle kunna vara ruggig. Ack så jobbig kedja med potential till mycket skapande framåt också.
Alternativt och bästa tänkbara: Mieho - EA - Walli.

Kan också vara tänkt att Mieho kan skapa ytor till Dahlén och Hanzl med tufft spel.

Oavsett kan det vara bäst att försöka få ut mesta av hans defensiva egenskaper.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
bar mofftak: det spelar ingen roll hur laget formeras om det såg ut som igår! Det var en kollektiv kollaps! Ingen kom upp i godkänd nivå!
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Andersson: 3 kedjor som i bästa fall inte släpper in mål alltså? Det kommer inte hålla i längden. Det blir dessutom väldigt lätt för motståndarna att särbehandla vår 1:a lina.
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Dr.Krykov: Får ersätta Andersson /Boyce till å börja med
Kommentera

Sv: Timrå IK - Rögle BK 2023-01-12
Dr.Krykov: jag ser hellre att de här "nyttiga käftsmällarna" du pratar om kommer på bortaplan.

F ö så hade min flickvän tvättat min "vi e tillbaka" t-shirt och den hängde på tork i köket (fråga inte varför)... allt jag kunde tänka när jag såg skiten är att jag hoppas vi slipper trycka upp en likadan där SHL är utbytt mot Hockeyallsvenkan. Dit vill vi inte tillbaka tack.
Kommentera

2445307 · »