1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582094 inlägg · 6215 ämnen

Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18

« · 2598408 Till forumet


Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Skellefteå kommer till spel med 4 raka förluster.
Bryter vi deras trend idag så är risken för kval helt plötsligt verklig.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Bump!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Att tilläggas har vi brutit varenda lags förlusttrend i år!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
SebastianH: Plot twist : Då bryter VI -DEN- trenden ikväll
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Huvudnyckeln ikväll är att hålla oss borta ifrån utvisningsbåset.
Skellefteå gjorde som Luleå, tre mål i pp mot Växjö. Annars är dom rätt uddlösa i år, jag har inte sett en så svag upplaga på många år.

Det finns alla möjligheter att förlänga deras förlustsvit.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Ja förlust ikväll å vi kann ligg på 11 plats....
Lagen under oss möt varann...
Ja åk tä Göteborg näst lörda...
Vi möt HV på torsda...
Dä kann gå åt helvete....
Mann kann int bomba 35-45 skott varje natch å våra motståndare skjut hälften å VINN...
Vem står ikväll???
Sanningen ögonblick ä kommen!!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
SMÅLAND: Kammar vi hem 0 poäng dessa två matcher är det ett stort jävla fiasko. Vi SKA vinna på hemmaplan. Vi måste locka tillbaka folket nu. Livsviktigt. Vi alla vet ju hur usel denna region är när det kommer till att stötta laget i medgång. Ett starkt hemmaspel är ett måste helt enkelt. Annars har vi en fiaskosäsong att vänta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
kattan: i motgång*
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Dax att laget plockar fram sina rödvita cohonas, ger dem ett par smällar innan nedsläpp i suspen, och visar oss vad de går för nu!!
Forza TIK!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
kulltorp: game day whoohooo, vilka möter vi? Öhh jaså dem - never mind then
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Apropå statistik hit och dit förstår jag på alla kommentarer att man inte ska fästa så stor vikt på det, och då kanske i synnerhet +/-, så då får jag rätta mig efter det. Mina ringa mattekunskaper säger mig dock att det rimligen i längden är svårt att vara topplag samtidigt som många ledande spelare har mycket -.
Det är klart att man kan vinna 4 matcher med uddamål och sedan förlora en 5e match med 10 mål :-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Ska bli intressant att se hur laget reagerat på lule-debaclet. Man bör komma ut som blodtörstiga hundar, men fan trot. Blir inte riktigt klok på den här säsongen.

Klart är att det finns uppenbara problem i vårt spelsystem. Ifjol var det "defensiven först!" som gällde, och det lyckades man med. Vi släppte in få mål, men det blev på uppenbar bekostnad av offensiven.
I år skulle vi "bygga vidare", dvs behålla vårt fina defensiva spel + skruva till offensiven. Vilket man gjorde jävligt bra under en handfull matcher (paradoxalt nog samtidigt som vi hade stora skadeproblem på baksidan), även om vi var dåliga på att "ta betalt".

Men det var fanimej bara under den handfullen som det såg riktigt bra ut. Därefter började man plötsligt komma ut med hängslen, livrem och flytvästar på när man gled in på bortais. Passivt och ängsligt. Jävligt märkligt. I synnerhet eftersom det inte blev ett piss bättre när skadade backar började återvända.

Nu vill jag inte hänga Ante på något sätt, men man blir ju nyfiken på vad en annan taktiskt driven tränare skulle ha kunnat få ut av det här laget. Den här svajigheten i spelet förstår jag inte. Inte heller varför Jontes miserabla defensiv (som han alltid haft och alltid kommer att ha) plötsligt blir ett sänke för laget. Han ser ju helt vilsen ut i spelet utan puck, och verkar inte ens tycka att det är roligt därute. Snubben som alltid lett i båset och skakat av iver att få hoppa in på isen ser mest sammanbiten och stressad ut.
Klart oroväckande.

Nu lär Landers obegripligt klena säsongsstart vara en delfaktor i lagets undermåliga jämnhet. I hans fall beror det knappast på något spelsystemsmässigt skav (han är givetvis skicklig nog att kunna spela i dom flesta spelsystem), så där är det väl bara frågan om vad problemet är och om det kommer att avhjälpas.
Nu tyckte jag faktiskt att han såg liiite rejälare ut mot Lule, så låt oss hoppas att han är på väg upp ur prestationshålet. Annars blir den här säsongen brun på riktigt.

Jag hoppas verkligen, verkligen att man visar attityd nu. Jobbar stenhårt. Slutar vara bekväma framåt (vilket för det här laget innebär att man använder sina grymma offensiva skillz till att spela med flair) och bli mer resoluta.
Och bakåt måste man fanimej kunna freda kassen bättre. Om inte t ex Didde kan hålla området framför JJ/Juel rent, vad gör han då på isen? Hans fysiska spel är det enda det är spets på. Spelskicklighet, -uppfattning och offensiv är knappt över medel i div 1.

Rindell får ris och ros. Välförtjänt, enligt mig. Hans rörlighet och individuella skicklighet är top notch, men han är ju oerhört dålig vad gäller splitvision samt saknar värderingsförmåga. Är konstant livrädd när han har pucken och inte samtidigt betryggande avstånd till närmaste motståndare. Han måste få en stabil, defensiv backpartner med värderingsförmåga. Dvs Svensson.

Vill inte hänga Ante #2: det är ett underbetyg så här långt att vi ser så vilsna ut trots en i princip intakt fjolårstrupp. Jag ställer mig även synnerligen frågande till coachningen (= avsaknad av) och förmåga att förändra en matchbild i vår favör. Tycker att vi snarare blir utmanövrerade, match efter match.
Lite symptomatiskt att vi spelar som bäst när vi är desperata eller inte har någon ledning att försvara. Är det så att vi, i synnerhet på bortaplan, har en matchplan där fokus ligger på att "ligga rätt" och "ha tålamod", vilket rent konkret oftast resulterar i passivitet och bortskänkande av initiativ?
Det är min känsla. Och här måste man shejpa upp. Antingen återgår vi till Timrå-goes-Luleå-light från ifjol, eller så pushar vi laget framåt. Då m å s t e vi få till snabbare uppspel. Det här laget ska trampa utav helvete och ständigt hota offensivt. Forwards ska vara i rörelse framåt i samma ögonblick som motståndarna tappar puck, och backar + centrar måste tillsammans hitta snabbaste sättet att ge dom pucken.

Nu har vi inte riktigt dem optimala backuppsättningen för detta, men då får man hitta en bättre spelmodell för att lösa det så långt som möjligt. Kolla på lag som Luleå, Plastsjö, Plastebro osv. Dom vet exakt hur dom ska agera i spelvändningarna. Där Timrå försöker uppfinna hjulet 30 ggr/match agerar dom på ryggmärgsrutin.

Upp till karaktärsbevis ikväll, Timrå. Ska vi ge oss fan på att slåss för varje millimeter is, eller ska vi fokusera på att "ligga rätt" och hoppas att våra lagkamrater gör samma sak?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Bragd-Birger: Skellefteå borde vara lite stressade ikväll av sin dåliga trend och tunga skador.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Bragd-Birger: Håller helt med om slutet i din text där du skriver "att ligga rätt" Det ser rätt patetiskt ut ibland när spelare i egen zon som är närmast pucken skiter i att försöka återerövra den för att istället försöka hitta "sin position" i egen zon och STÄLLA upp sig rätt. Funkar inte hur TIK idag spelar defensivt eftersom det är presspel som gäller. Ställa upp i egen zon är 2010-tal spel som inte fungerar längre.
Dessutom krävs att alla fem spelare på isen är beredd att jobba över hela banan.
Såg matchen Ottawa-Detroit på plats häromdagen och den/dom som jobbade hårdast över hela banan (även hemjobbet) var dom så kallade poäng görarna (spets spelarna) och det säger en hel del tycker jag.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Costanza: Det är lugnt, vi är experter på att lösa motståndares dåliga trender. Saik har haft problem med målskyttet. Det är inte ens spelbart på 8 gjorda Saik mål då. 🤷
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Apropå målskytte . Vi har gjort 42 mål , endast 3 lag är sämre .....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Lördagsmatch hemma, det blir väl rejält tryck på den branta livsfarliga läktaren !?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Costanza: Beror väl vad man tryckt i sig innan match ?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Bragd-Birger: Tilläggas ska, att när vi spelar på toppen av vår förmåga, så slår vi alla lag. Tyvärr varvas det med att spela på toppen av vår oförmåga alltför ofta.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Har inte sett laguppställningen hoppas på Juel . JJ ser ut som efter jul i fjol.fyra centrar kanske dags vila Lander
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Juel idag hade kanske varit bra ja . Att Lander petas är nog lika troligt som att Boyce spelar i första
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: bra eller dåligt Boyce är bättre tekare
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Jasså , Lundin hann bli frisk . Positivt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: OJ borta dock?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Labban: jo . synd de
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Ner med Oskars
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Oskarshamn - Rögle 0-3. Går tåget nu..??
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Till Lill-Kentas kloka ord kör vi ikväll hoppas jag.
Våga + Ödmjuk = Vinst!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Är inte OJ sjuk/skadad så har jag tappat allt förtroende för Ante.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Frånvaro:

#2 Per Svensson - Skadad
#27 Oliver Johansson - Underkroppsskada
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
kulltorp: ja det är en klen tröst om Timrå spelar på toppen av sin förmåga 1/5 matcher eller om man bara gör det i 20/60 minuter hockey. Bottenstriden blir nog tyvärr mer intressant än toppstriden för oss i år.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
LAGUPPSTÄLLNING: TIMRÅ IK - SKELLEFTEÅ AIK
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Rip Kirby: kanske så går det när vi går in i vinter lunket
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Dubbeld: Lundin spelar inte med Hartmann som heab alltid brukar göra utan i 4e. Beror det på den nyliga sjukdomen måntro?

Tror inte på poäng ikväll. Men kan ju alltid hoppas. Vore guld värt
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Tänker inte kolla ikväll. Det kan gå bättre då. Chansar på det. Vinner dom ska jag se matchen i efterhand.
Vad gör man inte för seger liksom…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: är de två minst effektiva lagen som möts ikväll sett till skottprocent, vore väl kul om det fick lossna lite för Timrå samtidigt som Skellefteås problem kvarstår, men risken är väl större att deras förlustrad bryts tyvärr, men man kan alltid hoppas!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Costanza: Publiken kommer vara furiös som vanligt.
Det är dags att Kaptenernas kapten Lander och mammas Bullar Jonte kommer ut med samma inställning på isen!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
nila: Var ute och gick i skogen idag. I början av promenaden var det ljust ute men solen hade så sakteliga börjat gå ner. Mot slutet var det mer mörkt än ljust och stjärnorna började titta fram. När jag frustande och pustande pulsade upp för en backe nådde min blick stjärnorna. Och tro på fan; i dom stod det skrivet att Timrå vänder Saiks negativa trend idag. Allt annat är ju helt otänkbart.

Men när jag kom hem tog jag av mig kängor, viktväst, mössa och vantar att satte på mig dumstruten. Helt plötsligt började jag hoppas att Johansson gör en Högberg och rånar Saik på poäng. Att backarna är resoluta framför egen kasse, att forwards är lite otimråitiska; dvs tar rakaste vägen in på mål och brunkar in ett par returer. Lander äter upp Jonsson - eller vad fan han nu heter - och spottar ut honom i sargen för att sedan stoppa ett slagskott med tänderna, vända spelet och sätta en stenhård handledare i kryllan.

Hoppet; en dåres envishet. Ikväll KAN det - kanske, möjligtvis och eventuellt - gå. Kom igen nu Timrå!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Såg precis lite repriser på Luleås mål mot Frölunda nu. Hardegårds mål är ett exempel på hur tafatta vi är i samma lägen. Erixon kom i identiskt läge mot Luleå, om inte ännu närmre mål och lyckades med konststycket att inte ens träffa mål istället. Även om vår produktion inte hänger på Erixon givetvis, så är det lite talande för hela lagets killer instinkt.

Vi måste bli me resoluta både framför egen kasse och i avslutningslägena. Skjut för att göra mål, inte för att få ännu ett skott i statistiken!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Såg samma mål och reagerade på den andra aspekten av det målet. Det vill säga Fribergs defensiva markeringsspel i slottet. Eller rättare sagt; bristen på det.

Slående likt Timrås försvarsspel många gånger.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Kerstin_k: Ja det är också en detalj! Frölunda är tacksamt nog ett lag som det osar ännu mer osäkerhet kring, även om de ligger före oss i tabellen just nu. De har ju trots allt 2 matcher mer spelade än oss och tar vi tag i det så är vi ju om dom rätt snart.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Äh flest skott när säsongen är över vinner!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Ärr-be-kåå gör 4-1 och spikar matchen.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Kollar på när Rögle cementerar OINK i botten.

OINK jagar reducering efter att Palola gjorde mål direkt i inledningen av 3e perioden till 1-3.

Men så med typ 4 min kvar så är OINK något så fullständigt otroligt plastiga i egen zon när dom egentligen har pucken under kontroll och smack! 1-4…

OINK…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Som Kalmarbo kan jag räkna bort OINK som hemmamatch. Så här bleka var inte ens vi 2018/2019. Karma.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Vill ha Hållander Hanz Dahlen 1a Wedin Lander Petterson 2a Päj Andersson Hartman 3e Stenhårt spel i båda zoner och 3 poäng in. Men fortsätter man peta dutta blir det torsk igen
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Modano: Nu släpper vi handväskorna boys!

Wooooooohaaaaaaaa
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Lite roligt att Onhockey sänder från ryska streaming kanaler på just denna match
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
söder över: Nu har Lilla farbrorn laddat med nymalt kaffe o punch och e laddad te tusen 🥳🥳🇺🇿🇺🇿
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
JonteD: de e nästan så man hoppas att Schellet gör 1-0, tycker vi gör bättre matcher när vi hamnar i underläge tidigt....
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
erathoo: ajajaj,
Låst ämne

« · 2598408