Per HApps: Att bara vara nöjd över att få vara med ska man väl aldrig skylta med dock. Inställningen ska vara att vi också kan bli en vinnande klubb. Som nubben själv sagt att ”varför ska inte vi kunna bli ett Skellefteå om 5 år”
Maktankan: skulle nog vilja hävda att Forsmark sög större delen av förra säsongen också. Och utvecklingen sedan dess klart negativ.
Däremot skulle han kunna se bättre ut, precis som hela backsidan, OM man någon gång skulle strukturera upp spelet med puck i egen zon. Det har varit uppfinna-hjulet i ett antal säsonger nu. Med Ante, med Ollonet, med TS. Även om vi har det svagaste materialet på pappret (och också pga detta) kan man ju faktiskt göra en del spelorganisatoriskt. Här tycker jag att vi ligger långt bakom övriga lag.
Per HApps: ”Han sa ungefär att det är så sjukt dyrt att ställa ett lag på isen som skall utmana om SM-guld att man nästan måste äventyra klubbens ekonomi. ”
Själv har jag hört Wallin säga att 60 eller 75 miljoner i princip är samma sak. Du är inte på något sätt garanterad finalplats med 75 milj pga Sveriges skattetryck och avgifter. Man slåss fortfarande om samma spelare som enbart får en högre lön utan att höja nivån på isen. Dessa spelare som är toppskikt går till andra ligor och annars ska du upp i en spelarbudget på 100-120 miljoner och då gör inte ens en klubb som FBK ett plusresultat. Wallin har sagt att dom lätt hade kunnat lägga 15 miljoner mer men det hade varken blivit hackat eller malet på tabellresultatet.
Så i sak har han ju rätt, ordförande, att man ”måste” äventyra hela klubben men han har fel att vi ens hade kunnat köpa oss till final även om vi valt att äventyra klubben. För så går det inte till. Och vi skulle inte ens vara värst då. För andra klubbar ligger ljusår före i den breda bilden, inte bara med budgeten.
Detta är småklubbsmentaliteten igen. Hittar problem och ger upp redan innan, allt handlar inte om pengar. En stark organisation däremot. Där hamnar man alltid.
Varken Skellefteå eller Växjö köper sina guld. Dom arbetar för det, sen så hatar ju båda dessa att bara delta. Det som vi tydligen tycker är det roligaste i världen.
FrOllik: Torbjörn Nilsson, den gamle fotbollslegendaren, fick en gång frågan varför han inte varvade ner och spelade i en lägre division i slutet av karriären. Det krävs så jäkla mycket träning för att hålla den här talangen vid liv så att "varva" ner går inte! Och det är väl lika här, ger man inte 100 procent då får man stryk.
Per HApps: Ligger mycket i det där, med regionen och allt. Men varför ska allting alltid behöva vara som det varit? Det finns klubbar som lyckas som är i likvärdiga kommuner som Sundsvall/Timrå. Finns flera exempel.
En ny ledning skulle kunna vara ett steg på vägen till något bättre, större och kaxigare. I stället för att stå med mössan i hand.
Men det gäller ju att få in rätt folk då även som kan göra jobbet och det är ju inte det lättaste. Men som känslan är nu saknas ju en röd tråd i föreningen. Vad vill vi? Var vill vi?
Vi var ju mer kaxigare förr till och med. Då hade vi visioner. Blir ju inte lättare att sälja in Timrå IK som varumärke om klubben hela tiden nedvärderar sig själva.
Nä, det finns mycket att göra. Sedan är det inte alltid lätt att hitta alla svaren. Men ska vi bara nöja oss att vara med då kan vi ju lika gärna lägga ned verksamheten.
Drömmen om SM-guld måste få leva för hela Medelpad.
Stridhsyxa: Den första kravställan är att de ska ha en högre nivå i sitt tävlande. De måste ha en högre intensitet och aggressivitet i spelet utan puck främst. Det spelar ingen roll om man har en defensiv spelidé eller en ala Jokinen. Vad var det Henke Lundqvist sa i studion i OS. Om man inte kommer upp och gör jobbet hela tiden så var inte ens storstjärnorna som McDavid osv dominanta. Det är nyckeln.
Jag tycker just det är så talande, Timrå tappar ofta tävlandet kampen och aggressiviteten när vi är i svackor. Det måste upp i varje match, och de som inte gör det jobbet får sitta eller riva kontrakt.
Arbetartröjan måste på varje jävla match. Titta på Skellefteå, just det är deras styrka. Deras spetskompetens får plats pga av det.
Per HApps: Nu måste jag be om ursäkt till du jag råkade blanda ihop dig med oktagon som kritiserat mig varje gång jag har blåst topplockspackningen över hur de hela har skötts om hoppas att jag är förlåten my bad sorry!!😭🇱🇸🇱🇸😎 Lika med gammal o senil med ett jävla humör!😭
JonteD: Pratade för länge sedan med sittande ordförande. Högst densamme som lade strömming i saltlake. Han sa ungefär att det är så sjukt dyrt att ställa ett lag på isen som skall utmana om SM-guld att man nästan måste äventyra klubbens ekonomi. Något som nästan gjordes under TJ & CEs ledning.
TIK har inte den förmågan, varken Arena, Organisation eller Sponsorkaka.
Sundsvall/Timrå brottas med att supporterskaran är av kategori medgångare.
Så vi får kanske vara nöjda med att Giffarna är och nosar på Allsvenskan och vissa år går man upp. För att sedan ta hissen ner. Detsamma gäller TIK, kan vi ta en play in nått år och utmana om att sno en plats i kvartarna så får man vara mer än nöjd.
24/25 omsatte Frölunda hockey ca. 220 miljoner, vinst på 17 och ett eget kapital på 100. Hur fan ska dom mindre klubbarna kunna slåss med det?
TIK omsatte 127 miljoner, backade 1,2. Åker buss till nästan alla matcher. Frölunda har nästan lika mycket eget kapital som TIK omsätter.
Att vi ens är i SHL är ju fan en paradox i sig.
Vi och Giffarna är "kusinen från landet" som ibland får vara med och dansa med dom stora "grabbarna".
Men om du tror att en "ny ledning" skulle kunna ändra på den ordningen får du väl boka ett möte med Helene Ersson och berätta hur. Ingen skulle vara gladare än undertecknad.
JanneH: Smaken är som baken. Jag tycker till exempel att den där jackan är skitsnygg, det enda jag eventuellt hade ändrat på är väl tallarna och kört klubbmärket där istället. Men samtidigt blir det 400 färger på en jacka då med.
Men annars så tycker jag den är jävligt fräsch till skillnad från mkt annat som vi trycker ur oss :D
JonteD: Apropå köpa saker så var jag ju rätt sugen på en sån där teddyjacka ända tills jag såg att nån idiot fått för sig att designa den svarta modellen med nå beige/bruna jävla inslag. Förutom att det är SKITFULT, så har det ingenting med Timrå att göra (så vida de inte syftar på det beiga uppträdandet på isen förra veckan). Hur snyggt hade inte ett rött inslag med vita tallar varit?
Bragd-Birger: Håller med om allt förutom tiraden mot Forsmark. Visst, han är svag denna säsong och jag vill inte ens veta om han fick löneförhöjning vid nya kontraktet. Men det sagt var han en av våra toppbackar så sent som bara lite drygt ett år sedan. Jag är nog inte ensam om att ha teorier om att Carolina-ryktet skakade om honom och att det fortsatt är sviter som syns nu. Men att han kommer i shape igen, så småningom. Pilö är ett exempel nära till hands på att det går att skrämma bort det mentala spöket.
Smörgåsen : Man undrar varför man inte tål konstruktiv kritik från alla plan o då menar jag alla oss som köper saker, går på matcherna, köper lotter o hela den biten va!!! Man ledsnar till sist när vi inte kan hävda oss bättre än att vara i mitten av tabellen hela tiden för hur de än är ett slutspel genererar jävligt mycket stålar elr hur?? Men man har ju inte kraften att ändra ngt!!🇱🇸🇱🇸😎
Smörgåsen : Jaha då kan man ju kalla sig nättroll framöver bara för att man råkar använda sig av capslock o utropstecken enl han perHapps! Jag ventilerade mitt missnöje med ledningen över hur allt sköts om jag sponsrar skapligt varje år 🇱🇸 men ska jag få skit för kritiska inlägg som trampar på vissa tår! Han skriver bara när jag kritiserar styrelsen o ordföranden då upphör min sponsring till ungdomarna obönhörligen! Jag kommenterade vad Roger tyckte o då får jag på pälsen direkt av någon som har anknytning till styrelsen!! Jag vill bara att vi ska vara kvar i finrummet o bygga upp ett bra lag men som de ser ut nu så görs de ingenting!🤬🇱🇸🇱🇸
BlackBay: ja driv i kombination med kompetens vore kul att testa. Måste säga att jag är rätt impad över hur disciplinerat Mike Sullivan (plus Tortorella & Co) fick USA att spela i OS. All den jättetalangen köpte in sig på att man måste lösa det defensiva först.
BlackBay: jag vill ha en klubb som är tillräckligt stark för att sätta egna ramar. Jokinen pratade om högre ambitioner och Tommy pratar om att han gärna sett en högre kravställan.
Allt detta ska sitta i väggarna oavsett tränare. Annars sitter vi med mössan i hand snart igen. Spelare går inte till Skellefteå pga tränaren, dom går dit pga organisationen.
BlackBay: Agree. Och någon form av plan för vilken utveckling vi vill ha vore ju trevligt. Med fokus på tränarfrågan, dårå.
Först hade vi Ollonet som skulle revolutionera hockeyn och ta oss framåt. Alla på tåget, nu skulle det värvas för att ha fyra femmor på träning och tänket implementeras ända ner i juniorleden. Sen drar han, och då tvingas vi ta in TS - som står för en hockey och en träningsfilosofi som är diametralt motsatt. Fine i sig, vi hade ju inget val och det var - precis som Nubbens 118:e återkomst - den bästa möjliga vägen ur det bajsträsk vi puttats ner i. Men, sen då? Plötsligt var man supernöjd med TS, och hade han inte själv hoppat av är känslan att han hade fått ett treårskontrakt redan i oktober om han bara velat det. Och den motvillige och högst temporäre Nubben blir flankerad av ett sportråd och är, tydligen, tillsvidareanställd sportchef igen. Så länge han vill, gissningsvis.
Har väldigt svårt att förstå tänket här. Är all form av nytänk som Ollonet förde med sig borta nu? Är vi ett defensivt gnetgäng, eller hur ska den trupp som värvades enligt Ollonets kravspec (obegripligt nog, visserligen) användas på det mest optimala sättet?
Jag känner mig inte trygg med Nubben ö h t. Värvningarna i sig är en sak (och förhoppningsvis ger en utökad input från sportrådet en uppdaterad och mer modern-hockey-kompatibel värvningsstrategi framöver*), men det som oroar är det här med dom obekväma besluten. Ensidigt avsluta kontrakt med spelare som inte klarar av att prestera enligt kravspec. Korrigera felaktiga värvningar. Egentligen samtliga seniorvärvningar (Hardegård, Westy, Lilja, Levinsson och Heikky) har underpresterat. I varierande grad - harde var ok fram till skadan, underkänd efter. Levinsson har potential. Heikky någon form av rivighet, men...kantboll. Övriga tre borde uppmanas söka ny klubb, och är samtliga i den åldern att dom rimligen inte skulle sitta av två år.
Sen Pääjärvi, så klart. Där lär det inte bli någon ny klubb, men han känns ändå som en resonabel typ. Ett samtal med innebörden "det kommer tyvärr inte att finnas plats för dig i truppen nästa säsong" bör fanimej tas.
*Varningssignal modell stor angående sportrådet dock: förlängningen av Forsmark. Den är så obegriplig att jag har jävligt svårt att känna någon form av trygghet när det kommer till nästa säsongs - svinsvåra - truppbygge. Han är i mina ögon Timrås totalt sett sämsta back. Han har inte rörligheten, inte spelsinnet, inte kylan, inte split-vision. Obegripligt varför man vill se honom på isen i tre år till.
Cobbel: Jokinen var långt ifrån perfekt. Det jag egentligen syftade på var det han visade första halvan, där det kändes som han ville ändra på klubbens ambitioner i grunden, att ändra tänket, skapa vinnarkultur..... sedan brast den bubblan tyvärr helt då han inte kunde coacha under match samt såg ut att tappa intresse. Skulle dock vilja ha en tränare som har ett liknande driv som han utstrålade i början plus innehar rätt kompetens för att genomföra det. Otroligt synd att Kalmars tränare inte är aktuell för han verkar ha det rätta drivet och andas framtiden.
JanneH: Ja det var mycket finnar, och av varierande kvalitet. Missförstå mig rätt nu, jag gillade Kapanen, men någon Jesus var han inte. Jag gillar det här som vi har nu. Nubben får vara ansiktet utåt och sedan så sköter dom andra scoutingen!
Tom Topp: "Kapanen kunde den finska marknaden", ja men hur kommer det sig då att den enda bra finne han lyckades få hit var hans egen son? Lyytinen under säsong var en ok värvning men i övrigt värvade han väl 4-5 finska backar som på papper i princip var landslagsmän men som spelade som en påse nötter. Få se vad har vi mer Panu Mähä... sorry Mieho och Olli Palola, wow vilken fingerspitzengefuhl
Cobbel: Kapanen kunde den finska marknaden, men utöver det så tyckte jag inte att han hade sån värst bra koll. Jag tror stenhårt på dagens konstellation med sportråd. Sedan så hoppas jag verkligen på en långsiktig lösning på tränarsidan. Så som det har varit dom senaste säsongerna kan det inte fortsätta!
BlackBay: Håller med om Torines och Kapanen. Håller inte med om Ollonet. Dels för att han visade vilken karaktär han var när han lämnade klubben vid för våg och väldigt mkt i skiten. Sen bara utav allt man har hört hur han var i omklädningsrummet.
Nä, vi ska ha en fräsch och modern coach i laget, som leder och tar svåra beslut när de behövs. Namnet på tröjan ska inte motivera din speltid, din prestation på isen ska göra det. Och även om klubben har som målsättning att segla runt som ett mittenlag i SHL så måste man våga ha krav i truppen. Och framför allt, inte jobbar med mobbing som Jokinen gjorde.
Tom Topp: Ja TS har spillt sitt krut bäst vore om nån tog över vi har 11 poäng nu ner till 13 om man räknar målskillnad många mindre experter än mig frågar sig kan det bli sämre svaret är nej Passningspel = har ingen idé hur man skjuter i slottet Effektivitet sämst i Sverige hur ska man då vinna matcher? Svaret försvarsspelet säkra pass om nu kan bli en förbättring för ca 1 mån sen såg att vi kommer missa slutspel det gäller att hålla sig kvar vilket kan bli kämpigt klart vi vann mot Dif men spelet var korpnivå 5 skott på 30 min tur att man spelade av med försvarsspelet samma mot Mif mot Hv spelar man hafsigt och slänger i väg skott som är knappt styrfart En kompis i Gävle är riktigt orolig för TIK Brynäs på torsdag blir en pina om ni frågar mig..
Montén Python: Det bästa för klubben i syfte att få ambitioner att driva klubben framåt hade varit... *Torines som klubbchef *Kapanen som sportchef *Jokinen som tränare (pga hans push för att få in vinnarkultur i föreningen.....under match behövs dock en assisterande coach som sköter matchcoachningen)
Cobbel: Jo nått sånt var det ju. Har rätt svårt att tolka detta som att han lämnade pga "hat och kritik"
"– Jag lämnar ett fantastiskt jobb av familjeskäl och det känns rätt att meddela detta beslut så snabbt jag kan för att ge styrelsen tid att rekrytera en ny kraft som kan ta föreningen vidare."
Tom Topp: Intressant iakttagelse, 3 raka säsonger där spelarna, under säsong, får reda på att coachen inte kommer att fortsätta. Skulle detta kunna påverka prestationen? Hockeyspelare är ju trots allt tävlingsmänniskor och kliver man ut på isen vill man väl vinna varje match. Jag gissar att vi kanske letar enkla förklaringar till ett mer komplext problem.
Montén Python: Torines lämnade väl för att familjen flyttade med sonen som började spela hockey i ett annat lag?
Sen följde familjen med sonen nu igen när han kom in på Timrås hockeygym igen. Det är iaf upplevelsen jag har fått utifrån ha läst artiklar och surrat med lite folk kring juniorverksamheten.
Smörgåsen : Jo här hängde man inte riktigt med. Torines, slutat för att han tyckte vi klagade på honom?
Det var väl snarare så att i princip alla uppskattade Torines, allt från sponsorer, "huliganwannabes", HS-stollar och Facebook-grupper. Och det blev ett unisont sobrilknaprande när man fick veta att han skulle lämna.
När vi väl såg ut att ha börjat få nått som liknar en stabilitet i klubben.
Torines har väl snarare varit en "mall" på hur alla vill att vår klubbchef skall vara.
JanneH: men laget har gått ner sig i slutet av säsongen för tredje året i rad nu! Först med Ante, sedan med Jokinen och nu med Tommy! Beror det på att dom ska sluta eller är det något annat psykologiskt?
Smörgåsen : Han sa senast i podden att han tycker Timrås supportrar är dom som gnäller minst av dom klubbar han varit i. Ställs mindre krav i vår klubb. Han vet dessutom vilken bransch han jobbar i. Det gör alla. Jag tror han klarar sig faktiskt.
Karlsson74: Känns som vi är lite upp å ner i prestation inte bara från match till match utan även säsong till säsong. Förra säsongen rätt lyckad med plats 6 å kvartsfinal, säsongen innan tappar man i slutet och åker i 2 raka mot Rögle i 8-delen, innan dess 5:a och kvartsfinal medan denna känns som ännu en i mönstret
Djingiskahn: Men herregud vilket svammel. Nubben och Torines tappade sugen för att det var negativa kommentare här inne? Är du full? Torines var dessutom högt uppskattad. Du hittar ju bara på en massa.
Att klaga är lika med nättroll? Även om det är konstruktiv kritik?
Djingiskahn: Men man måste erkänna att ca 20 säsonger som sportchef/general manager i Elitserien/SHL och som bäst semi är lite klent tracking record, men jag gillar Nubben ändå.
Barkborren: Till skillnad från dig så litar jag på Nubben. Den här föreningen har mycket att tacka Nubben för. Jag har sett hur han tagit hand om vilsna grabbar och fått dom att trivas i de allra flesta fall. I vart fall har han alltid gjort vad han kunnat och mer därtill. Ni anonyma nättroll som sitter här o klagar önskar jag inte ha i ledningen kan jag säga. Labila människor passar inte in i den här branschen. Det var mycket tråkigt när ni gjorde så både Torines o Nubben tappade sugen för några år sedan. Jag är mycket glad att Nubben är tillbaka. Han är ryggraden i föreningen. Men visst kan du tipsa honom om vad han borde göra. Men ring honom istället för att sitta här o klaga.
roger_sundsvall: är det verkligen så? Jag var då orolig för kval på förhand med detta lag, men de överpresterade ju länge, mkt tack vare Dahlens målform. Nu kan han dock få köra rehab istället för spela tycker jag! Som det ser ut undviker vi ju förhoppningsvis kval och kan till och med få spela vidare, gäller dock att hitta spets till nästa säsong, stor utmaning!
Barkborren: Till skillnad från dig så litar jag på Nubben. Den här föreningen har mycket att tacka Nubben för. Jag har sett hur han tagit hand om vilsna grabbar och fått dom att trivas i de allra flesta fall. I vart fall har han ... | Läs mer