1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608488 inlägg · 6213 ämnen
2981425 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Jonnyboy: Att Mange lirar så högt upp i kedjorna måste vara med att man inte har någon som funkar bättre där utan att rycka sönder våra checking lines. När vi får tillbaka gubbar så blir han aldrig kvar där. Dock så tyckte jag att han var grym i boxplay i fjol och var bra i fjärde kedjan stundtals. Sedan måste detta vara hans sämsta säsong nånsin. Tycker faktiskt synd om han.

Mange har gjort sitt i klubben vilket jag hoppas också westfäldt och lilja har gjort. Går att få så mkt mer för pengarna. Ja jag vet att lilja spelat upp sig och westfäldt gjort några bra insatser men det väger inte upp för hur det sett ut övertid. Heikinen tror jag har rätt hög lön och där är det också frågan om han ska vara kvar, enligt mitt tycke.

Montén Python: Sen får gärna AIK göra oss en björntjänst nu när de kickat sin tränare.

Snälla ta Karlin och släpp honom aldrig i närheten av Timrå tack! 🙏

JanneH: Heikkinen är väl förvisso den enda som jag eventuellt känner har lite mer poäng i sig än han får ut.
Ja eller som måste få ut betydligt mer produktion om man tolkat Nubben rätt på vad som skall in till nästa säsong.

Men Westy och Lilja kan jag skriva under på...

bar mofftak: vilket liv det skulle blivit om hela truppen var ickesvenskar.

Andersson: Nej jag hoppas bara det är felciterat från Nubbens sida.

För snöar vi in oss på bara Svenskt så följer vi ett ganska smalt spår.

Om inte Nubben har nått väldigt trevligt vad gäller Svenskt på gång bakom kulisserna från AHL.. Typ Fagemo hade ju inte varit tråkigt(osannolikt, men den hyllan vi måste gå på typ vad gäller Svenskt.)

Vi kan inte snåla och påstå att det inte går att ersätta Dahlén. För poängmässigt kan vi absolut hitta en spelare som är god för 40-50 poäng för pengarna som frigörs från Dahlén och utgående kontrakt på backar.

Klubbhjärta är en annan sak, men nu snackar vi ren produktion och klubbhjärta har vi så det räcker i hemvändarna.

Men kolla brett och skanna både AHL och Schweiz på utgående kontrakt. Svenskt som utländskt!

Montén Python: Ja Westy och Heikky kommer att bli SHLs svar på McDavid & Draisaitl

Det har vi ju ett sportråd och en sportchef som måste förstå vem vi skall värva. Andra klubbar har ju hittat spets spelare i Januari...kan ju inte vara helt omöjligt. Om man har MP i en första kedja...då kanske man som sportchef skall titta utåt och börja jobba.

Andersson: Hur den där svensktalande grejen funkar med teamsters kan man verkligen fråga sig. Det är inte särskilt inkluderande.

Jonnyboy: Du har en poäng, men vem skulle vi kunna förvärva

Dom har fallit som en sten i tabellen. Spelet hackar i 2 av 3 matcher. Dom har ju blivit av med lönekostnad för Erixon. Varför värvar man in in 1 spets spelare antingen back eller forward. Men riktigt spets. Nubben sitter som handfallen. Måste vara bättre att lägga ut 1 miljon nu än att tappa 50 om man åker ut SHL. Ofattbart...alla andra förstärker inför slutspurt. Men inte Timrå....

Andersson: Vänta du bara! Nästa säsong smäller det. Då har Westfält suttit hela sommaren och hårdtränat in McDavids rörelsemönster. Då tar han det berömda offensiva steget!

Montén Python: Oroar mig ''lite'' till nästa säsong eftersom det verkar sneglas mycket mot serien under i fråga om värvningar

Andersson: En fråga med risk att köra hack i skivan.

Sitter och spånar lite på vår poäng produktion.

Westfält, Lilja och Heikkinen ser alltså inte ut ett ens sammanlagt komma upp i Oliver Kapanens produktion. Som han hade på typ 35 matcher..
(Då räknar jag inte ens in tappet av Hållander)

Får man fortfarande kalla det lite halvdålig scouting och lite svagt värvat?...

Utan att för den delen vilja utstå som en "Nubbenhatare".

Mer bara ett konstaterande. 🤔

Brodda13: Vet inte heller varför det har blivit så viktigt med ''helsvensk'' trupp. Försvårar ju Dahlens ersättning med ca 50%
Vilka svenskar finns med 40+ poängkapacitet i SHL?

Maktankan: Gör en dubbel swoop, Tuurula + Diaco. Vore något. Tyvärr lär väl det inte bli av för vår sportchef hellre prioriterar gosiga familjekänslan och tittar på spelarnas pass snarare än vad de är kapabla till…

Puckat: Jag upplever honom inte som särskild "udda". Det är mer hans bakgrund som sticker ut: uppvuxen i Rinkeby, gillar punk, har gått en omväg kring det mer etablerade tränar-Sverige, etc.

Karlsson74: Hann få gärna komm Tuurullas 🥳💪💪🥳🥳🥳💪🥳
Uppladdat:

500x0-screenshot20260202142817google.jpg

Sedan1928: Lugn i bussen nu, AIK sparkar Fredrik Hallberg, blir väl snart i en klubb nära.

Gorkyman: båda lät som ett bra alternativ båda styr klubbar som har lyckats som assisterande tränare

JanneH: Han har förvisso inte behövt vända på många kronor i sin karriär.

Knylan: "i HA kommer man väldigt långt med en smart sportchef". Henrik Evertsson i Växjö är väl bevis på att det räcker långt även i SHL

Gorkyman: Bert Robertsson eller Andreas Falk?

John Cena: Absolut, men att det skulle vara en försvårande omständighet i sammanhanget känns lite långsökt om intresset var ömsesidigt. Jag vet inte hur avtalen ser ut för tränare men det lär väl förmodligen likna vanliga anställningsavtal mer än vad spelarkontrakt kanske gör med sina Schweiz-klausuler/bonusar/pensionsavsättningar/osv.

cloon: Pennerborn är väl oxå en som finns tillgänglig

EXPLORERSMÅLAND: komsi komsi....☝️
Uppladdat:

500x0-screenshot2026-02-02-12-44-37-927-editcomandroidchrome.jpg

Kulltorp: Enig på att vi inte vill se någon av dessa 4 du räknar upp. Att tillföra Andreas Johansson till den listan är väl en no-brainer.
Bubblare till "vill inte ha" listan är väl Ulf Taavola och Karlin.

Färsk uppgift komm tä mä nu i faxen...
Tuurullas bostad ä tä Salu i Kalma...
Låt dä rinna lätt ikväll rabbuslingar 🥳🥳🥳
HALLELUJA 🙏🙏🙏
Uppladdat:

500x0-screenshot20251017215040google.jpg

Knylan: Ett problem med Joakim Fagervall är att han redan har kontrakt fram till och med 26/27 hos växjö. Så han måste både kunna och vilja bryta sitt nuvarande kontrakt för att vara aktuell för oss.

bar mofftak: Vi skall ju vara en familjär förening. Där tränaren skall inställa sig i ledet och följa klubbens egna riktningar.

Så njae, det känns inte som visioner och målbild lär förändras inom nån närmare framtid.

Puckat: Kan inte tänka mig att Tuurala skulle fungera ihop med Nubben och Backlund. Jag tror Karlin faller på det kriteriet också, det måste bli någon som kan följa order bättre och köpa 'liten förening' tänket.

Vi har redan gjort försöket med nya influenser och kravställan med OJ, men de får gärna bevisa att jag har fel.

Sedan1928: Nej, konstigt nog. Vi ska tydligen inte ens vara intresserade. Vad jag förstått så verkar han vara lite av en speciell typ men den sportsliga framgången går ju inte att blunda för.

Montén Python: Kenttä kom in inför 19/20, dvs Fagervalls sista säsong, och blev geniförklarad direkt i och med att Löven lyfte något enormt. Cannata visade sig vara ett monster och Kenttä hade något "hemligt system" han smusslade med. Egentligen handlade väl det systemet om att han var tidig med att manuellt skapa avancerad statistik och att han räknade expected goals, tror jag. Något år senare hade alla tillgång till såna siffror när HA köpte in samma system som SHL, men han var först att få framgång med det och känslan är väl att Fagervall åkte lite snålskjuts. I HA kommer man väldigt långt med en smart sportchef.

Andersson: Kan vara ett bra läge med lite nya röster i båset, om än tillfälligt.

Är tuurala ett alternativ?

Ja det blir ju en doft av framtiden .....
Timrå IK

Lars Marklund och Morten Madsen missar torsdagens och lördagens matcher pga sjukskrivning (operationen) och OS uttagning. Tar plats i båset gör istället Andreas Molinder och Per Hallin.

Montén Python: Många av avsluten i år har ju tydligen varit för att hylla just Berglund

Hank: Tror du är nått på spåren här!
Molinder var ju en offensiv virtuos när han spelade, så han kan ju komma in och styra upp PP.

Emil Berglund får en kombinerad tjänst med att scouta och vara med och visa spelarna lite avslut...

Inför säsongen 27/28 borde en mer långsiktig lösning , både på tränar- och sportchefsposten vara på plats. Truppen är i princip klar inför nästa säsong, och då klarar man en tillfällig lösning. 27/28 blir det stor omsättning på spelare. Då finns chansen att förnya och föryngra.

Montén Python: Tycker vi kör Anton Lander som spelande tränare. Då sparar vi pengar till en bra back

Montén Python: Det finns ju 4 namn jag aldrig skulle acceptera som tränare.
Monten
Stråhle
Fagervall
Garpenlöv

Alla är min mening misslyckade tränare

Nisse på Mon or: Håller med dig. Hellre kapa ner budgeten på tränarna och kör en sådan lösning. Sen lägger vi allt krut på spelartruppen!

För nog borde vi ha en tillräcklig inte drivkraft från gruppen med Lander i spetsen. Som gör att det inte kortsiktigt bör vara nått problem med en sådan intern lösning.

Sen kanske man kan jobba stenhårt under säsongen på att leta extern tränare till säsongen efter. Om man känner att det inte riktigt håller med den interna lösningen?

Montén Python: H c Karlunden, ass c Madsen och Molinder. Marklund ingen förlängning. Skär bort en materialare.
Hellre satsning på truppen än på ledarsidan.
Madsen inget dumt namn. Kanske han tycker det blir lite mycket med det danska engagemanget också.

Nisse på Mon or: Jo förstod det! 😅
Men det finns ju en risk att han kan vara på tapeten, då Nubben verkar hålla honom rätt högt...

Men för att vara lite allvarlig.

Jag vet att Madsen också spelat med en del spelare i truppen. Men får en känsla av att han har lite annan slagkraft än Molinder.

Han har varit med både under Jokinen och TS.
Han har också varit med på den internationella scenen och drivit Danmark framåt och slagit ut Kanada i VM etc.

Skulle han kunna vara ett alternativ då han kanske sett och lärt sig mycket på vägen?

För nog att det snackas inavel och sådär, men Skellefteå är ju experter på detta område, att ta interna lösningar, med bra resultat dessutom.

Montén Python: Sista meningen var ironiskt menad.

Nisse på Mon or: Aldrig Molinder! Har väldigt svårt att se honom kunna stå och ryta till inför våran trupp om det behövs. Särskillt då det finns spelare i truppen som spelat med honom också. Låt honom vara en mysgubbe i J20 istället!

Ser hellre Karlunden i så fall.

Hellre en intern lösning om man kapar bort en ass coach, än Jönsson, Karlsson, Stråle och Karlin. Tror inte Jönsson och Karlsson är ett dugg intresserade heller.

Knylan: Får inte känslan av att Fagervall är nån vidare taktiker. Mer en gubbe som drivs av att driva "grupper" framåt.

Minns jag lyssnade på nån podd om hans filosofi och sådär.

Framgången i Björklöven tror jag snarare mer talar om Kentää, som kom in och tillsammans med Fagervall satte upp ett nytt spelsystem.
Likt det som spelats i Oskarshamn och han spann vidare på litegrann.

För Fagervall var väl i Björklöven året innan Kenttä kom med, men där de inte alls hade samma slagkraft?

Så nej, jag tror vi passar på Fagervall, då "bygga en stark grupp" är det minsta bekymret vi har med Lander i spetsen

Jag ser gärna en mer "taktiskt" tränare med en tydlig spelidé.

Lyssnade på nedsläpp MoDo hockeypodd. Pelle Hägglund tjatade också om Karlin till Timrå. Hägglund hade dock stött på Nubben i något sammanhang, där han "tokdementerat" att Karlin var aktuell. Vad nu det är värt? Varför man nu skall hålla en sån sak hemlig? Knappast nån rusning i SHL eller Ha efter Karlins underskrift. Hägglund nämnde också interna lösningar. "Timrå har ju Andreas Molinder i J 20".Ja, men klockrent...

Jadu: Oftast så har de bara lön så länge de inte tar ett nytt jobb

John Cena: Jörgen Jönsson har väl fortfarande lön av färjestad? Skulle det kunna bli en bra budgetlösning….?

2981425 · »