1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598895 inlägg · 6213 ämnen

Varumärken

103166 · » Till forumet

Sv: Varumärken
Smokey: Kan bara hålla med :Henrik Zetterberg är god reklam för Timrå IK. Klubben har också tagit vara på det, enligt mig.

Granntanten kanske var på en match och såg en pudel-hockeyfrilla!

Sv: Varumärken
Smokey: Minns du tråden "Symbolvärde"?....

"Mundu vult decipi, ergo decipiatur-Världen vill bedragas, må den alltså bedragas" är ett latinskt ordspråk som ofta passar in i skilda sammanhang... Marknadsgurun kanske kom från Rom.. men vilken skit som helst kan man inte gå på. -Tallarna tack!

F.ö tror jag mer på Gajlands erfarenhet och bedömning.
Sedan så är jag skeptisk...först till ämnet som sådant, vilket speglar den tragiska värld vi lever i, men främst till att man har uteslutit ett viktigt påverkansorgan: Media.
Medias roll idag är inte vad den var igår, ej heller den etiska strävan finns kvar som utmärkte varumärket "god publicistisk sed".

Med media menar jag TV, kvällspress och drakar som D.N.
Detta är inget uttryck för missnöje utan snarare för intelligenta krav!

Är sportmedia objektivt? Svar Nej. Speglar man bara det som sker?
Knappast. Ger de bara något som folk vill ha? Knappast. Vad är det? Konserverad gröt?
Har vi fått mer mångfald med fler kanaler? Knappast. Bara olika kvalitet.
"Vad folk "vill" ha"- är en otidsenligt oprecicis begreppsvärld byggd på eget navelpillande kombinerat med en rädsla att vara annorlunda än andra.
Trendkänsligt sa Bill. Banalt, sa Bull
Särskilt farligt blir det ju sådana bedömningar faktisk påverkar.
Myter vidmakthålls.

Jag saknar en sak och det är självkritik bland sportredaktionernas
anställda och redaktörer, inte alla dragna över en kam förståss.
Fenomenet är dock så påtagligt att det måste påpekas.
Helt nyligen läste jag i en krönika i D.N hur sambandet mellan publicitet och intresse. Hur det ena skapar det andra.
Det handlade om damfotboll.... och även om det lavinartade intresset för herrfotboll.
Det kan också handla om vilka lag man bevakar och på vilket sätt de bevakas, vilken fakta man lyfter fram.
Resultatet är fakta, nu vill jag inte ha en torr resultatrad bara.. utan lite mer självkritik.
Nu menar jag inte att just Timrå IK skulle vara missgynnat på något sätt. Vare sig i riksmedia eller lokalt.
Zäta fokuseringen är däremot en sådan där förenklad bild, den var inte helt osann men det är tråkigt att bara höra det som enda förklaring...
Intresset för TIK liksom för andra klubbar har ofta en historisk aspekt grundad på kultur, det man pratar om på arbetsplatser, skolor, far till son etc.

Sv: Varumärken
65 Selander: Tung artikel. Det borde ge många klubbar något att
fundera på. Inkusive Timrå IK givetvis.

Sv: Varumärken
Smokey: I Expressen så finns det en annan typ av lista ang varumärken som redovisar pengarna

www.expressen.se/article.asp?id=119620

Sv: Varumärken
IceMaster: Bor man i Timrå så är säkert Timrå mer än bara Timrå
IK (då tänker jag på hockey) Men kommer man utanför Medelpads
landskapsgräns så faller nog många andra Timråvarumärken en bit
ner på topplistan... Annars håller jag givetvis med dig i allt. Jag har
tex en grannfru (här nere i södern) som envist påstår att man hade
Sveriges bästa hundutställningar i Timrås ishall... Hon vet inte vart
Henrik Zetterberg spelar hockey;-)

Sv: Varumärken
Smokey: Timrå är inte bara hockey... KOlla på fotbollsfronten.. det kommer fram talanger som spelar i pojk landslag hela tiden både herrar o damer... Ungdomsverksamheten är ruskigt bra där!!! Det gör Timrå ett starkt varumärke även där!

Sv: Varumärken
The Real Eagle: Nu tar du väl i så du nästan spricker..."inte ens i fyrfärg", det där om Samhall är ju ett personangrepp under bältet - skärpning. konstruktiv kritik OK, men inte sånt här skitsnack TACK !!
Nu över till nåt roligare - kyl av dig idag och gå på en intern Hockeymatch idag i ladan kl.14.00 - kolla in www.timraik.nu

Annars så är Iggy Pop het på hockeysnack HA HA
se blänkarn om det i dagens DB - Kultur&Nöje.
All reklam är bra reklam -Johnny Thunders

Sv: Varumärken
Marcus: Klubben måste höja sig några snäpp vad det gäller allting. Man kan inte ens stava i sina utskick och på hemsidan. Man kan ju tro att man ringer till Samhall när man pratar med kansliet.
Ett exempel var det medlemsutskick som gjordes för en tid sedan. Texten var inte ens i fyrfärg och det var felstavat både här och där. Ljustorps IF har säkert gjort samma utskick snyggare till sina medlemmar. Jag skulle kunna skriva minst 8-10 A4 sidor om vad som är riktigt akut dåligt i föreningen.
Föreningens varumärke är ju inte värt ett piss snart om detta fortsätter. Det måste till någon som tar tag i rodret och styr.

Sv: Varumärken
Smokey: Klubbarna bedömdes efter 5 punkter. En viktig punkt av dessa var denna:

"2. Kommunikativt: PR-mässighet, om man har en kommunikationspolicy, hemsida osv."

En hemsida av klass är som vi alla vet ett mkt. bra sätt att stärka klubbens varumärke. Här finns mycket att göra.

Varumärken
Jag läste igår i Aftonbladet om klubbar med starka varumärken.
Hammarby toppade listan. Jag är övertygad om att varumärket
Timrå IK skulle vara rätt starkt i vissa åldersgrupper om en
riksomfattande undersökning genomfördes.

Med vissa åldersgrupper så räknar jag personer nu i åldrarna ca
30-50 år. Och då snackar vi alltså bara varumärket Timrå IK. Skulle
man mäta på varumärket Red Eagles så är jag rädd för att det blir
mycket lägre resultat.

Timrå IK är bara hockey. Ingen fotboll, handboll eller annat som
tunnar ur den rena styrkan i varumärket. Storspelaren och
legenden"Lillstrimma" har givetvis förstärkt myten och varumärket i
åldersgrupperingarna 30-50 år. Timrå IK skulle ligga mycket högt
upp på en varumärkesvärdeslista i den åldersgrupperingen.
Kanske topp 3.

80-talet var dock förödande för varumärket Timrå IK. Här kan vi
nog snacka förlorad generation. Detta medför då att Timrå IK inte
längre finns med i toppen på varumärkesligan.

Men Timrå IK har benådadts med en ny legend och spelare som
tveklöst tilltalar en ny generation. Henrik Zetterberg är en guldklimp
för en förening som åter vill stärka sitt varumärke. Skulle man
ställa "Zäta" mot Timrå IK eller Red Eagles, så är jag tveksam till
om inte Zetterberg skulle vara ett betydligt starkare varumärke än
både TIK Tallar och TIK Red Eagles i yngre åldersgrupperingar.

Vad är det som är så bra med starka varumärken då? Jo, det ger
många nya supportrar. Det ger i sin tur handel och vandel som i sin
tur ger fler stora sponsorer som själva vill förstärka sitt varumärke
och värde. Karusellen snurrar på, omsättning ökar. Ibland blir även
de sportliga framgångarna delikata;-)

Att bygga varumärken är svårt. I botten så måste det finnas en
längtan. Längtan att vara med, längtan att äga, längtan att se,
längtan att uppleva...

Vem fan vill gå i ett par omärkta gymnastikskor av skaplig kvalité
som kostar 195 kr på Ö&B, när man kan glida fram i ett par Nike
för 1995 kr?

Jag avslutar med några ord av någon framgångsrik
marknadsguru...

"People want fiction. But they need reality. What do you give?

103166 · »