...börjar dom tuffa gå stavgång. Och dom mesiga lägger sig ner och ynkar. Måste själv tillstå att jag, fram tills ungefär nu, tillhört den senare kategorin. Alltsedan Nordgrens avhopp deklarerades har min position varit: fosterställning/apati. Födointag via sugrör, kontakter med omvärlden endast i nödfall.
Men, någon gång får det fanimej räcka. Kände i morse när jag slog upp ögonen att, ahh...va faen. Skärpning Birger! Du har klenat till dig. Titta på dig själv! Vad hände med den stolta, vackra fura som växte sig stark på Utanförskapets hed under aderton långa, vindpinade år? Har den forna hungern och revanschlystnaden ersatts av den mättes självklara rätt till sinnesro?
Obehagliga frågor, obehagliga svar. Dock en behövlig örfil jag gav mig själv, kan jag tillstå i efterhand. Så. Med fjällen fallna från mina ögon, och med en nyttig dos dödsförakt i ryggen: låt oss kolla in vad som komma skall. Låten oss förberedas, stålsättas, och - inte minst - se ljusglimtarna.
För inte fan är det helt nattsvart. Om jag kollar in truppen i dess nuvarande form slås jag av ett antal faktum. Såsom:
* Här finns kvalitet. Backsidan är nästan löjligt stark, och dessutom i princip oförändrad från föregående år. Ett faktum lätt att förbise i den allmänna hysterin. Möjligen skulle man kunna önska sig något mer offensiv kraft i denna lagdel - något som förmodligen ligger till grund till den annars (i mina ögon) överflödiga övertalningskampanjen gentemot Lars Jonsson.
* Forwardssidan är snedfördelad, men intressant. Rent spontant kan jag peta in 7-8 stycken i kategorin 'hårdjobbande/laglojal', och endast Laakkonen, Nielsen och Regin i 'Uppdrag:offensiv'-kategorin. Ett besvärande faktum, som framförallt genererar en del frågor rörande spelsystem. Kommer vi verkligen kunna blåsa på lika frejdigt som vi gjort de senaste åren? Förmodligen inte, såvida inte Nubben trollar med knäna och ersätter spelartyperna Hedström/Nordgren.
* Å andra sidan: här finns stort utrymme för positiva överraskningar. - Magnus Nilsson spelade i baktakt större delen av förra säsongen. Först mot slutet började han visa det han värvades för. Med samma form - eller t o m ett steg framåt - är han närmast att betrakta som ett (bra) nyförvärv. - Modo-rejects:en Warg/Wennerberg är inte värvade från höften. Kent-Nubben tror sig veta någonting som vi andra förhoppningsvis ska bli varse. - Hallin kommer chocka i vinter. Jag säger visserligen samma sak varje år, men just i skrivande stund tror jag på det mer än någonsin. - Peter Ström är en joker. En småanonym Gahn-klon, eller en revanschlysten frenetiker? Det nyförvärv jag väntar mig minst av - och därmed också det största potentiella glädjeämnet. - Nubben har cash. Även om snabba impulsköp icke är hans signum har han vad som krävs för att fiska i de vatten där de riktigt stora firrarna huserar. Om han sedan gör det i stället för att på Nubbe-vis servera ett 'ehm...jaha?'-namn kvarstår väl att se. Resurser finns.
* Målvaktssidan ser...ja hur fan ser den ut egentligen? Här finns utrymme för allt mellan succé och fiasko. Ingen jävla aning. Vilket givetvis är spännande, minst sagt.
* Ingen kommer att ta några framgångar för givet i vinter. Inte laget, inte media, inte vi supportrar. Vilket naturligtvis går att dra positiva växlar på. Dagarna i färjestadsfilen är över. Detta blir krig i 50 omgångar. Vi har givits de uslaste, äckligaste av förutsättningar - och nu är det dags att sätta ner foten. Jag har personligen förhöjd puls redan nu. Jag ser med bävan/längtan fram emot vad som komma skall.
Bragd-Birger: Intressant artikel du skrivit. Känner mig också jävligt skeptisk inför säsongen, fast jag inte vill det. Målvaktssidan känns som du beskriver det, fågel eller fisk. Men jag tror att Oksa har en högre kapacitet än vi anar och som Asplund kan stötta, när han har en dålig dag. Forwardssidan känns ju efter Gunnos bortfall tillfälligt tunn, med tillfälligt menar jag att jag är övertygad om att Nubben grejar dom forwards vi behöver tillslut. Däremot är jag mer skeptisk till backsidan, jag tycker inte att t ex Carl-Johan Johansson håller måttet efter det jag sett. Sedan anser jag inte heller att Hansson är den spelare vi behöver, fast jag vet att man ska satsa på egna spelare. Så mitt förslag är, jobba på att behålla Lasse Jonsson på Johanssons bekostnad, så kan Hansson få fortsätta att utvecklas på t ex ett slagskott.
Oksa kommer bli andre målvakt så som han har spelat hittils... ett osäkert intryck har han gjort. Tror mer på Asplund som har utvecklats i Nyköping. men vi ligger miltals från kapanens kapacitet.
Skulle gärna se en nymålvakt.
Tarvainen verkar har gjort ett misstag.
Men det är lite för tidigt att helt döma ut honom.
Talangscouten: Oksa är definitivt inte ett misstag! Du må väl för i h-e förstå att han är nedtränad i kroppen. Herregud. Det är ju ungefär som att lasta Sundfors för samtliga baklängesmål igår för Giffarna. Kamma dig vetja!
Talangscouten: Det finns siffror på sånt, tyvärr uppnådde inte heller"Kipper" målet i slutspelet knappt 88% det underpresterat. Men det har nog "Nubben" och Mika koll på
Talangscouten: Att döma spelare efter vad dom presterar i början av träningssäsongen känns onödigt hårt. Det finns ju anledningar till varför man tränar/matchar två månader före själva serien startar.
Bragd-Birger: Välkommen till Brynäs-land! För oss vände det efter kvartsfinalförlusten mot MIF våren 2001. Efter det har ingenting varit sig likt. Det tar tid att återhämta sig när det väl har börjat strula. Jag tror att ni har några tunga säsonger att se fram emot efter några väldigt lyckade. Det är bara att önska lycka till...
Bragd-Birger: Tror att det kommer att vara roligare matcher i år när vi, som du så prickäkert säger det, inte kommer att åka i färjestadsfilen.
Min definition på Roligare matcher = Stor nervositet före/under match där man oxå oroligt sneglar mot resulttavlan för kontroll av matchutgång för andra strecklag.
Föregående säsong kändes de flesta matcherna under serien som lite av exhibition games.
Men, någon gång får det fanimej räcka. Kände i morse när jag slog upp ögonen att, ahh...va faen. Skärpning Birger! Du har klenat till dig. Titta på dig själv! Vad hände med den stolta, vackra fura som växte sig stark på Utanförskapets hed under aderton långa, vindpinade år? Har den forna hungern och revanschlystnaden ersatts av den mättes självklara rätt till sinnesro?
Obehagliga frågor, obehagliga svar. Dock en behövlig örfil jag gav mig själv, kan jag tillstå i efterhand.
Så. Med fjällen fallna från mina ögon, och med en nyttig dos dödsförakt i ryggen: låt oss kolla in vad som komma skall. Låten oss förberedas, stålsättas, och - inte minst - se ljusglimtarna.
För inte fan är det helt nattsvart. Om jag kollar in truppen i dess nuvarande form slås jag av ett antal faktum. Såsom:
* Här finns kvalitet. Backsidan är nästan löjligt stark, och dessutom i princip oförändrad från föregående år. Ett faktum lätt att förbise i den allmänna hysterin. Möjligen skulle man kunna önska sig något mer offensiv kraft i denna lagdel - något som förmodligen ligger till grund till den annars (i mina ögon) överflödiga övertalningskampanjen gentemot Lars Jonsson.
* Forwardssidan är snedfördelad, men intressant. Rent spontant kan jag peta in 7-8 stycken i kategorin 'hårdjobbande/laglojal', och endast Laakkonen, Nielsen och Regin i 'Uppdrag:offensiv'-kategorin. Ett besvärande faktum, som framförallt genererar en del frågor rörande spelsystem. Kommer vi verkligen kunna blåsa på lika frejdigt som vi gjort de senaste åren? Förmodligen inte, såvida inte Nubben trollar med knäna och ersätter spelartyperna Hedström/Nordgren.
* Å andra sidan: här finns stort utrymme för positiva överraskningar.
- Magnus Nilsson spelade i baktakt större delen av förra säsongen. Först mot slutet började han visa det han värvades för. Med samma form - eller t o m ett steg framåt - är han närmast att betrakta som ett (bra) nyförvärv.
- Modo-rejects:en Warg/Wennerberg är inte värvade från höften. Kent-Nubben tror sig veta någonting som vi andra förhoppningsvis ska bli varse.
- Hallin kommer chocka i vinter. Jag säger visserligen samma sak varje år, men just i skrivande stund tror jag på det mer än någonsin.
- Peter Ström är en joker. En småanonym Gahn-klon, eller en revanschlysten frenetiker? Det nyförvärv jag väntar mig minst av - och därmed också det största potentiella glädjeämnet.
- Nubben har cash. Även om snabba impulsköp icke är hans signum har han vad som krävs för att fiska i de vatten där de riktigt stora firrarna huserar. Om han sedan gör det i stället för att på Nubbe-vis servera ett 'ehm...jaha?'-namn kvarstår väl att se. Resurser finns.
* Målvaktssidan ser...ja hur fan ser den ut egentligen? Här finns utrymme för allt mellan succé och fiasko. Ingen jävla aning. Vilket givetvis är spännande, minst sagt.
* Ingen kommer att ta några framgångar för givet i vinter. Inte laget, inte media, inte vi supportrar. Vilket naturligtvis går att dra positiva växlar på. Dagarna i färjestadsfilen är över. Detta blir krig i 50 omgångar. Vi har givits de uslaste, äckligaste av förutsättningar - och nu är det dags att sätta ner foten. Jag har personligen förhöjd puls redan nu. Jag ser med bävan/längtan fram emot vad som komma skall.