1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606322 inlägg · 6214 ämnen

2955057 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Den där ''22an '' tycker jag kan spela imorgon också , om det inte krockar med nån juniormatch . Lander är väl knappast tillbaka ifall det var magsjuka igår

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Nisse på Mon or: Vad snackas om Freij?

Personligen så tycker jag att vi tackar av Kapanen. Många bäckar små när vi uttalat aldrig kommer ha några pengar..

Bättre att fynda en ny "Freij" istället. Till en billig peng i så fall.

Kapanen tycker jag tyvärr inte att han har så mycket verktyg i lådan för att bli en SHL mässig back i närtid.
Även att det tar emot att säga det. Då han verkar vara en riktig karaktär och inte bara rädd att ta för sig ute på isen.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Peppe:
Alla rykten som går?
"Ryktet" om Freij är väl från Hockey News svammel.

Ny?, (en spetsback !)
*Barkemo ?
Erixon, 25/26, (ej förlängning)
*Hardegård, 28/29
Nässén, 25/26, till HIFK
*Forsmark, 28/29
*Strömberg, 27/28
*Svensson, 26/27
*Freij, 27/28, lån från Winnipeg Jets
*Sundin, 26/27
*Kapanen, 25/26, (tveksamt om han själv vill förlänga).
Lukas Pilö, 25/26, (på läktaren, ej förlängt).

Nässen, till HIFK
Erixon, ej förlängning
Pilö, ej förlängning

Fattas en spetsback, så känns backsidan helt ok.
Problemet ligger på den otroligt trubbiga frwdssidan.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
jk: galet att stänga av. Ens böter..Fast det är ju iof ett bevis på att bestraffningar på div struntsaker håller på att spåra ut .
Å andra sidan är jag ju så gammal att jag mins när Wikegård som djurgårdstränare gav hela Timrå klacken fulfingret. Helt utan att straffas efteråt 😂

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Andersson: helt sjukt avstängning, bötfäll honom för osportsligt uppträdande men två matcher är ju galet

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Rico01: nä det kanske inte var det bästa...men något slags samförstånd bör det självklart ha varit då så vitt jag vet klubben inte blev stämd.. fast nån annan kanske vet mer? 🙄

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
JanneH: tryck på ”Sv:” strax före trådnamnet.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Karlsson74: LaLeggia kanske inte var det bästa exemplet, han verkade smått chockad och det verkade verkligen inte ha varit i samförstånd att han skeppades bort. Eisenmenger håller jag däremot med om.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Robin Kovacs blir avstängd 2 matcher för att ha pekat finger åt DIF- klacken . Ja så kan de gå när man är obalanserad

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Peppe: svajar? ..läser du trådar som fan läser bibeln?
Tydligen är det så som du går an...
Nu sa jag inte att man bara skulle bryta ..eller ens att det kommer bli så..Man får väl hitt lösningar i samförstånd . .Man gjorde det med Eisenmenger när man upptäckte att han inte höllm. Man gjorde det med Laleggia när man behövdefrigöra pengarna.
Men det kanske inte går att göra så i din värld? 🙄.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Karlsson74: Nu är du ute och "svajar" på tråden igen...
Det är väl inte "bara" att bryta med spelare kors o tvärs... det kostar klubben en hel del pengar och spelarna vet idag sina rättigheter. Jag hävdar fortfarande att det är TS som inte har ett fungerande spelsystem för denna trupp. Jag lovar att det inte hade hjälpt oss något om Hållander hade varit kvar då TS spelar en helt annan hockey än Jokinen. Ser man sedan alla rykten som går så känns backsidan oerhört tunn ut itil nästa år och spets är svårt att hitta oavsett vem du får som skall ersätta Dalle som är kung på hemmaplan och i Timrå. Nej - vi får nog inrikta oss på en mega tuff nästa säsong, med guds hjälp så kanske vi hänger kvar...
Jag sa redan innan säsongen och frågade vem som skall ersätta dessa 85 p som Hållander och Kapanen gjorde... och som jag förstod så har ingen levererat som Nubben tänkt...

Sv: Apropå nånting...
Våra ungdomar som är på väg till JVM får väldigt många roliga klipp ihop. Den här gången via Expressen:

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Rallarn: naturligtvis måste man värva rätt ändå.oavsert hylla man värvar ifrån ..egentligen är det rätt otroligt att man misslyckas ständigtnn. HV har en sportchef värdelös på att bygga lag skulle jag väl snarare säga.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Karlsson74: Med det resonemanget så borde hv vara mycket bättre än oss varje år då de har 50 miljoner mer i kapital och näst intill fullsatt varje match.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Rallarn: Har du missat att det ständigt klagas på.ekonimin...Nubben men även våra tidigare sortchefer framhäver iaf det Alltid. . vi har inte pengar osv.. och sen en lite patetiskt tiggeri swichkampanj på det . För att ens få in nån ersättning när spelare trillar ifrån .
Sen är ju dåliga rekryteringar en konsekvens av dålig ekonomi ..det har stor skillnad från vilken hylla man kan handla ifrån. Som sportchef måste man vara så mycket bättre om man ska lyckas med budgetvärvningar.
Sen att man lastar oskäligt mycket pengar på trötta återvändare på långtidskontrakt är helt galet.
De blir knappast bättre och bidrar mer med åren

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Karlsson74: Förmodligen är det mycket svårare att göra sig av med Pääjärvi än Lilja och Levinsson. Hur många år kvar har MP kvar liksom? Skulle Timrå säga åt honom att han inte har någon plats i laget nästa säsong så tror jag inte han har bråttom att hitta en ny klubb direkt. Och vilken klubb hade velat ta honom? Risken är ju att vi får sitta med hans kontrakt utan att vi använder honom. Lilja och Levinsson hade hittat nya klubbar direkt.

Lilja och Levinsson frigör väl inga några större summor, men vi får iaf chansen att möblera om laget och hitta andra spelare som kanske skulle kunna vara guldkorn, men då gäller ju det att man scoutar rätt till 100%.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Karlsson74: Hur kan ekonomin vara största problemet när vi har dyrare trupp än Malmö och Skellefteå? Låter som en dålig ursäkt till följd av dåliga rekryteringar.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Smörgåsen : de jag anser det är mest logiskt att bryta kontrakt med är Levinsson Lilja och Pääjärvi.de måste ju känna själv att de inte håller? . de bidrar i princip nada. Westfält går ju in i en fjärde tredje som bäst. Boyce ..är kluven där.. kvalitetsmässigt Ha nivå,knapp SHL. ...klubbhjärta långt över långt över SHL nivå iaf sånt går inte köpa för pengar. Och antagligen är han jättebilligt med tanke på att han ändå på något sätt är användbar i en fjärde. Och nöter han bänk så gnäller han inte. .
Skulle varken jubla eller gråta i vilket fall som. Nässen och Pilö är inga större förluster..så bra är ingen av dem. De bör gå att ersättas hyffsat om man är lite vaken.
Heikkinen är den jag isåfall tror mest på...fast då behöver han bättre omgivning, han drar ingen kedja själv. Eller är en sån som höjer andra. I Skellefteå hade han en bättre omgivning än vad han har haft i Timrå..
Det stora problemet är att inga forwardsspelare jag nämnt frigör några större pengar. Ja förutom Dahlen då..
Hävdar fortfarande dåres envishet att Timrås största problem är deras usla ekonomin..löses inte den inom några år Så åker vi med 99% säkerhet ut.
Jag är mycket skeptisk till att klubben kommer lyckas. eftersom man stampat på ganska exakt samma plats med ekonomin i många många år. .


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
JanneH: Om du vill se va folk svarat på ett inlägg kan du klicka på SV: uppe där bredvid profilbilden. Du ser du det ursprungliga inlägget och vad folk svarat på de:)

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
JanneH: Den här sidan hade behövts uppdatera sig på vissa punkter.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Smörgåsen : Alltså varför får man bara se svarskommentarer om man klickar på kommentarens nummer? Hade ju varit bra om man kunde se vilket inlägg folk har svarat på.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Nisse på Mon or: Svarade på rallarns inlägg om att ”ersätta Dahlén och Genborg”. Så ”om” handlade om Genborg.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Smörgåsen : Förstår inte stycket. Vem lämnar nästa säsong ? Vem gäller "om"?

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Rallarn: Nu lät det som att det var klart att han lämnar nästa säsong, men ja, en plan har dom säkert OM han skulle lämna.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Nisse på Mon or: Håller med. Övertygad om att det går att bryta något/några kontrakt. Vet att Nubben egentligen inte vill jobba så. Men nånstans måste man inse att man värvat fel osv. Om Timrå/Nubben klargör för både Lilja och Levinsson/Heikkinen att dom inte har något plats i laget kommande säsong, så tror jag bägge två hade velat sökt sig vidare. Lilja är 25 år och har två säsonger kvar på kontraktet, inte fan hade han vaskat två år under av sin karriär genom att sitta av kontraktet. Inte en chans. Han kommer vilja spela och försöka utvecklas nån annanstans. Likaså med Levinsson eller exempelvis Heikkinen.

Håller med om Boyce också. Nu tror jag han blir kvar dock. Men vi kommer behöva göra om så mycket vi kan inför nästa säsong och då ser iaf inte jag någon plats för honom.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Smörgåsen : Ja, iallafall om jag vore sportchef så skulle jag bedöma det som ett tänkbart scenario och ha en plan för detta.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Labban: Precis den typen av resonemang som man hör från nubben där som gör att man blir så trött. Vad är ens poängen med att hålla på om man på förhand har bestämt sig att vi alltid kommer vara en liten klubb utan pengar som tackar för varje dag vi får hälsa på i finrummet SHL.

Jag är en av de som tycker nubben borde få sin väst hissad men när han säger sånt där får han gärna hitta sin ersättare som han pratat så mycket om helst igår.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Smörgåsen : Håller med, men just därför borde Nubben/Z m.fl. skaka om truppen med några kontraktsbrytningar till nästa säsong om inte förr.
Ingen förlängning på Boyce, bryt med någon eller några av Pääjärvi, Lilja och Walli. I princip alla med under 5-10 poäng totalt bland frwds, borde ligga risigt till.

Sen av 5 coacher borde åtminstone en kunna avvaras. Dvs någon av Karlunden, Marklund och Madsen. Alla coachkontrakt går ut efter säsongen. Läge att skära ned.


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Timrå Isstadion: Speciellt scouting, prickar man fel på i princip vartenda nyförvärv undantaget Genborg så blir det mycket kännbart.
Gör man samma misstag när man nu ska ersätta Genborg och Dahlen så är SHL äventyret slut för den här gången.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Zäta75: Hemmamatcherna mot Brynäs, och framförallt Leksand och Djurgården kommer bli säsongens hittills viktigaste matcher.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Nisse på Mon or: Gud vad vi saknar Freij och Genborg nu samt även Eriksson. Det märks direkt att vi blir ihåligare. Landers sjukdom kom inte direkt lägligt heller. Räknar inte med några poäng i Växjö imorgon heller det vore en skräll även om de förlorade igår mot Luleå med 3-1. Tung period nu. Lagen bakom närmar sig och det är 5p upp till topp 6. Vinsterna måste börja komma snart annars får vi snegla nedåt.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Nisse på Mon or: Ja men då blir dom ju utan det där SHL kontraktet, inte får dom något bättre kontrakt i någon annan klubb iaf. Så man kan ju tycka att dom allra flesta bör slåss med näbbar och klor för att fortsatt behålla sitt SHL kontrakt.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
KulltorpsOlli: Samma lika här, när man pratat på sponsormöten osv så är deras enda lösning för en ökning av intäkter, att man höjer biljettpriserna. Det känns oerhört snävt att tänka så. Då är det lite som du säger, kanske är fel personer på fel positioner inom klubben osv.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Nisse på Mon or: Jo det vet jag, men tanken måste ha varit att köra SHL med Timrå, annars skulle man inte skrivit de kontrakten. Sedan verkar ju som några vill etablera sig i området och inte flytta runt.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Villervalla: De "slipper" ju följa med ned till HA. Alla kontrakt bryts ju.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Rallarn: Det är en bra jämförelse och bygger ju på att bli bättre i talangutveckling (och delvis scouting). Underlaget är rätt jämförbart eftersom Timrå har konkurrens från en granne elitklubb (GIF).

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Något som jag är konstigt är att flera har långa kontrakt men de spelar som de inte bryr sig, vad skulle de tycka om att följa med ner i HA? De har väl skrivit långa kontrakt för att spela i SHL eller?

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
The great one: Håller helt och fullt med!!

Jag har känningar inom sponsorerna. Marknadssidan har i många år varit en katastrof, med fel folk på samma positioner alldeles för länge. Ingen kravställan.
Sen har nya marknadschefen lyft det lite men det finns massor att göra.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Labban: Vi är även nära Skellefteå i kostnad för truppen och ungefär lika publiksnitt, så det går att prestera trots att man är en "liten" klubb.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Labban: Rögle har inte "kanske" ett större upptagningsområde för publik och sponsorer. Det är i princip det dubbla (om man jämför med Timrå/Sundsvall/halva Härnösand). Men jag ger dig rätt i att de jobbat strålande med att utveckla hela organisationen, sälj, etc. Där är det definitivt i topp. När jag ser att Helene Ersson inte tycker att man fått med sig Sundsvall ser jag ett uppenbart utvecklingsfält.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Labban:

Håller med snacket om det ekonomiska, nu gnäller man på att publiken köper matchbiljett sent in på matchdag och att likviditeten blir drabbad pga detta (!) Man kanske ska skicka in klubben till lyxfällan så att som som sköter ekonomin kan lära sig stava till ordet budget och vikten av buffert. Vi har ett tillräckligt bra publiksnitt i år, vi ligger på över 5200 varje match. Publiken gör sitt. Det är på sponsorsidan det måste upp. När vi nu är en sådan liten klubb som det hela tiden präntas ut i media, då kanske man inte ska ha 5 coacher i båset anställda under match. Samt varje position i klubben måste vara välscoutad och effektiv. Att vi aldrig gjort ett plusresultat sista 25 åren (?) är ett kraftigt underbetyg.

Hade klubben varit lite ekonomisk dessa år och som exempel endast sparat 50 k per månad och satt av 1 miljon i engångsavsättning under dessa 25 år o placerat dessa till en snittränta om 6% så hade klubben haft ett eget kapital idag på nästan 40 miljoner. Och om 10 säsonger från nu hade vi dubblat dessa pengar även. Osv osv.

Det håller inte att maxa budget hela tiden. Och det håller inte att strö pengar över organisationen om det inte är välscoutat. Det är pinsamt att se vårt bås med all dessa coacher jämfört med övriga lag. Madsen o Marklund, bara där har vi 100 k per månad exempelvis.

Nä det behövs nytt blod i TIK på dom flesta positioner.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Timrå har en liten budget. Men jag köper inte Nubbens snack om att det alltid kommer vara så, varför är han så pessimistisk? Rögle är ett exempel på klubb som spelat stora delar i Hockeyallsvenskan och knappt haft bättre budget eller publiksnitt än Timrå men sedan tagit stora kliv ekonomiskt och ligger nu i toppen. Visst de har kanske större upptagningsområde för publik m.m men det är ju inte hela förklaringen. Tycker de jobbat fantastiskt bra i den föreningen med utveckling av hela organisationen. Se skillnaden mellan Rögle och Malmö, där har Rögle sprungit om med hästlängder trots att de länge sågs som en bonnklubb i jämförelse. Tror man behöver sudda bort det där att "vi är lilla Timrå stackars oss" och istället slå sig lite för bröstet och visa att vi vill något.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Cobbel:den där situationer är ett praktexempel på dåligt förvarspel...närmsta back 2 meter ifrån ...Skellefteå spelaren får står helt ostört..
vi är inte bra just nu sjuktb trubbiga och udlösa frammåt .knappt försvarsspelet sitter längre. Det kommer antagligen inte bli många poäng framöver när ingen av vår stomme och dyra återvändare förutom Dahlen är kapabel att bidra frammåt.Botten 2 kommer allt närmare .

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Cobbel:

Ja Hugg ska ju inte få stå där orörd framför JJ. JJ såg inte ens när skottet avlossades. En av dom enklare målet för Lindberg denna säsong.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
DenRöda: Håller med till 100 detta är fiasko värvningar utan dess like nu med Lander Wedda Genborg borta är Forwards sidan som ett mitten lag på allsvensk nivå totalt IMPOTENTA. Ett måste är att få in en spets innan det blir 13-14 plats krig. Kostar mycket mera att åka ur SHL än att snåla sig ur finns sponsorer supportrar som säkert stöttar om (lilla tycka synd klubben IK agera ber om hjälp) Åker man ut kommer man ALDRIG tillbaka lär bli kk då inom några år

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
DenRöda: Ja, de facto är, oavsett hur mycket somliga klagar på hemvändarnas löner, att det är vår kärna som driver och leder oss idag.
När nu Wedin och senast Lander är borta så bleknar vi rejält.

Jag skulle absolut se en juniorfemma, men det gäller att matcha dem otroligt smart för risken är att de blir rejält tillbakatryckta i perioder och att det kostar oss mål i baken, plus att J-20 tar stryk av det.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
Villervalla: Absolut och det är väl också det som gör att han släpper in målet. Han går till vänster om spelaren och släpper stolpen och då kommer skottet. Oerhört ledigt där. Så visst, dåligt agerat av JJ, skulle väl försökt kolla över/under spelaren istället och fortsatt hålla stolpen istället för att släppa den helt som han gör.

Samtidigt så behöver ju också backarna hjälpa honom bättre och inte låta en spelare stå parkerad framför honom på det sättet.

Nä, matchen igår förlorade vi på grund av att hela laget inte jobbade som en enhet och att vi uppenbarlige har individer som inte köper in sig på sina roller.

Här är situationen jag menar :)
Ni kan se den i detta klipp 0.49 ish
Uppladdat:

500x0-ledigt.png


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2025-12-18
DenRöda: Jag håller med på alla punkter.

2955057 · »