Vetgirig.nu

3612 inlägg · 31 ämnen

HS-Raketen

« · 1092572 · » Till forumet


Sv: HS-Raketen
Huge:
Märkligt. Det måste man ha infört när man insåg att man höll på att dra ned mig till noll.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Trusse: Måste ha missat att poängavdraget i Duellen är skippat numera.
Där ser du hur pass aktiv man är för tillfället...

Man saknar ett spel där det inte finns några svarsalternativ öht utan där du själv måste svara med egna ord.
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Trusse: :0)

Psyka på du, jag kommer installera om hela Internet inatt, och imorgon kommer jag köra cupmatchen sittandes inne i Vetgirigservern, mellan processorn och hårddiskarna. Tanketentakler kommer vara direktkopplade från min hjärna med kopparledningar tjocka som avloppsrör rätt ner i databasen.

Hej vad det kommer att gå! :0P

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Men Gurun......VG kan ju faktiskt inte hjälpa att du har problem med din PC eller din internetanslutning. :)

Jag tycker förresten att du ska se om det är struligt fortfarande eller om det bara var tillfälligt. Kör vår cup-match nu o kolla. :P
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Huge: Med det nya (nåja) poängsystemet är det ju inga som helst problem att få hur mycket poäng som helst, under förutsättning att du har tid och ett j-a tålamod. "Bra" spelare går aldrig minus och riktigt vassa lirare förlorar kanske högst fem av hundra matcher (och nu pratar vi mina uppskattningar, inte statistiskt säkerställda siffror). Man fick iaf jobba lite mer tidigare när man fick en massa avdrag varje natt.
Sen krävs det självklart en viss "begåvning" för att hävda sig i duellen men jag påstår att de bästa spelarna är de som kommer ihåg sina missar. Kan man alla frågor man missat tidigare så är man ganska svårslagen. Tyvärr visar väl detta att det är alltför mycket ett minnesspel snarare än ett kunskapsspel. Om/när Snabben försvinner, den dagen kommer jag tycka att VG blir mer intressant och rättvist.

Sen kan man alltid diskutera huruvida poängen är ett tecken på om du är en bra spelare eller om det bara är en siffra som visar hur mycket du spelar. Kanske vinstprocenten är mer rättvisande, även om den också kan vara missvisande av olika anledningar.

/T
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Lyckans ost.
Själv kommer jag inte ens in på sidan.....
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Trusse:
Första duellen-matchen på länge slutade efter en härlig laggning så här:

MGuru

- Tyr  4 - 4 Avbr.

Duellen avbröts. Detta beror troligen på problem med din PC eller problem med din internetanslutning

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Trusse: Nä, att spela mkt i Duellen måste ju som du säger likställas med att spela mkt i andra ligor, om man nu talar om inlärning.
Duellen känns ändå som den mest varierande och breda spelformen där det krävs hyggligt bra allmänbildning för att hävda sig.

Sen kan man förstås undra hur spelare lyckas komma upp i de skyhöga rankingpoäng som förekommer?
Rainman-syndrom?
Mkt spelande och ett bra minne?
Frågekonstruktör i många ligor?
Nyfiken läggning och extremt bra allmänbildning?

Det finns nog alla sorter därinne...
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Frisco: Vet inte om jag kan påstå att man pluggar in frågor o svar när man kör duellen. I så fall är det ett ganska ineffektivt sätt och egentilgen inte mer inlärning än att spela i olika ligor. Men det är klart.....det hela beror ju på omfattningen av spelandet.

Sen är jag ganska säker på att alla annonser försvinner under liga- och cupmatcher. Iaf är det så hos mig och jag har inga ad-filter eller liknande. F ö verkar det som att de trimmat servrarna idag, hos mig går hela VG snabbare än tidigare kvällar.

/T
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Trusse: Jag spelar inte nån duell. Tråkigt att lära in frågorna och svaren i förväg. Däremot har jag svarat på frågor både vid 6.30 imorse och alldeles nyss. Inga problem alls i FF. Men som alltid för få rätta svar.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Å fan, Wayne Gresky:
Jag hade hoppats på det lite mer ungdomliga 'ADHD'... ;0)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Nä, gubbe. ;)
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Huge:
Jag kommer ihåg frågan.

Det är en sån där som ger mig ångest - dvs mycket text. Då ser jag plötsligt inget sammanhang alls i orden, och i vanliga tävlingar tvingar jag mig att först studera rubriken, och sedan sakta läsa igenom frågan ord för ord, för att få ett sammanhang i vad man vill.

I Lyckoträffen har du dock bara 13 sek på dig, så där funkar inte den taktiken. Här letade jag planlöst efter ord har haka upp mitt eventuella svar på, och fann till slut "Stillhetens Hav", vilket jag ascocierade med 'måne', vilket jag också lyckades skriva ned innan de tretton sekunderna var till ända.

Är min diagnos ADHD?

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Pinsamt för Bonnier, som är miljardärer och inte har råd att hålla sig med utrustning som klarar en sån här sajt.

Fast jag skyller inte min torsk mot dig i Lyckoträffen på Vetgirig utan på Gävle Stadsbiblioteks dator.
Spelade där i lördags och datorskrället hängde sig på direkten.
Frågan gällde månlandningen och eftersom jag kom i tidsnöd modell värre och blev hyperstressad så plitade jag blixtsnabbt ner svaret på vem som man såg på bilden, eftersom det normalt brukar vara det dom frågar efter.
Och efter att ha plitat ner "Armstrong" (utelämnade förnamnet av tidsskäl) så visade det sig att dom ville ha reda på VAR nånstans han landade.

Ridå.... :-)
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Nej, det har inte varit roligt att spela idag heller.
Och nu har jag spelat dagtid, isf strax innan 24.00...

Kommentera

Sv: HS-Raketen

Trusse:
Om jag mot förmodan skulle förlora dagens HS-Cupmatch, så beror det enbart på att min ruggiga form fått ett abrupt slut över natten... ;0)

Ingenting annat. Absolut ingenting annat...

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Jag har faktiskt besökt duellen de senaste kvällarna (inte vanligt nuförtiden) och märkt att VG varit otroligt segt, vilket inte minst märks på folks gnäll över tröga och avbrutna matcher. Har själv fått intrycket att det går långsammare än tidigare på dagtid men att det är mycket värre på kvällstid. Men det är bra......nån j-a belöning kan man väl få för att man är ordentlig och inte ligger o slaggar hur länge som helst. ;)

Sen är det ju trist att Gurun genomskådat att mina vinster beror på tur.....fasen också, hade hoppats att ingen skulle komma på det.

F ö är det ju skönt att du är i en "ruggig" form gurun.....då kan du ju vara lite gentil mot en man som spelar sin sista match i HS-cupen. Tack på förhand. :)
Kommer också att plocka bort mig från Raketen, kör nästa säsong också bara. Känner att jag behöver lägga all fokus på geoligan nästa säsong. :)

/T
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Stigsson:
Trusse hade tur som (förmodligen, eftersom han lyckades skrapa ihop fem av sju) lyckades spela då Vetgirig var på humör. Han behövde verkligen det mot mig, för jag är i en ruggig form nu... :oP
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Min raketmatch mot Alisandali i förrgår var också rolig. Den slutade 0-0 när i alla fall min uppkoppling mot vetgirig sunkade ihop totalt och jag antar att Ali hade samma problem eftersom han normalt är betydligt bättre än då.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Det är lugnt, ska ändå dumpa den ligan efter säsongen, liksom sportforumligan. Sen har jag bara tre ligor kvar + vetligan, lagligan och så några cuper.
Kommentera

Sv: HS-Raketen

(med 'normala' menar jag inte 'normalt att slå Wayne', utan 'normalt spelande')

Kommentera

Sv: HS-Raketen

Frisco:
Ja, det gick ju så där...

Men man får glädjas åt det lilla - en provmatch direkt efter reboot gick väldigt smärtfritt, och Wayne betvingades med 6-5 i Diversehandeln. Det fick bli det enda normala resultatet idag.

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde: Jag hade också problem. Hann visserligen svara på alla frågor i alla matcher men knappt några rätt alls;)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru:

Måste varit problem på vetgirig idag!
Råkade ut för samma sak i min Raketen-match. Hann med 4 frågor, svarade 3 rätt och torskade med 4-3, urk!

Hissen går fort nedåt nu, återfinns i division 5 nästa säsong... :(
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Tre matcher, tre schizo-hängningar som renderade till passerad maxtid.
Ser fram emot min raketmatch mot Trusse.

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Trusse: *ASG*
Ja, man baxnar ibland över dom frågor som ställs.
Och det där med Wetterstrands nattygsbord har jag nu lärt mig efter att ha fått frågan minst 2 gånger.
(är lite osäker men tror faktiskt att det heter "nattygsbord" och inte nattduksbord. Eller så går det bra med båda....)
;-)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Huge: Men hallå i huvet......vet inte alla att det finns två badhus på Åland? Detta är ju en lika komplett och fulländad VG-fråga som vad Laleh hittade i källaren eller vad Maria Wetterstrand har på sitt nattduksbord. Det roliga med den sistnämnda frågan är att hon inte har något nattduksbord enligt svaret. (F ö är hela Maria Wetterstrand-ämnet ett praktexempel på hur dåligt och "icke-allmänbildande" ett ämne kan vara)
Nån borde fasen få Pulitzer-priset för att ha grävt fram dessa fakta.

/T
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Wayne Gresky: Hehe...
Ja, i mitt fall så har Raketen verkligen gjort skäl för namnet.
Från vinnare högsta divisionen så har det gått med raketfart ner till div5, där det fria fallet tog stopp.
Men när 90% av frågorna i 4 olika divisoner var av typ: "Hur många badhus finns det på Åland?"
(ja, jag fick faktiskt den frågan), då är det lätt att hålla sig för skratt.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Efter en oändlig ökenvandring så är man äntligen tillbaka i finrummet. Nästa utmaning blir att slå mitt eget personliga rekord på 5 raka titlar. :)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Trusse: De flesta brukar vilja vara med från gång till gång, därför har jag valt den praktiska formen att använda samma deltagre, men manuellt plocka bort de som lämnar wo i alla matcher. Jag tar bort dig nästa säsong.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru: Tack gurun......skönt att kunna rista in sitt namn i raket-bucklan.
En annan sak (som eg inte hör hemma i den här tråden, jag vet):
Jag tänkte ju dra mig tillbaka från HS-cupen genom att helt enkelt inte anmäla mig......och nu såg jag att jag var med. Trodde det var anmälning inför varje säsong, som i Mästarcupen......men inser nu att det inte var så, vet inte ens varför jag trodde det. Nu får ni iaf dras med mig några matcher till (minst fem). Ska försöka komma ihåg att plocka bort mig under nästa uppehåll......annars finns det kanske nån hjälpsam själ som kan påminna mig. :)

/T
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Så var det dags för ännu en junior att ta sin första titel i den sägensomspunna Raketen. Grattis Trusse.

Om femtio omgångar kanske du lyckas ta din andra seger! ;0)

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru:

Nej, inte i vetgirig-boken ;-)


*skäms lite*
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Gidde:

Den är bra - och jag har nog länkat till den ett flertal gånger härinne... :o)

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru:

Grattis!!!

Vete f-n faktiskt, det var inte mina frågor direkt. Lyckades klicka fel på två av dom som jag kunde, två andra chansade jag fel på i 50/50 läge, men det hade ju inte hjälpt om jag lyckats med dom heller.

Du var en värdig vinnare, och jag var usel, så enkelt var det! ;-)

Men filmscenen jag länkade till är kul, eller hur?
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Oj, Gidde:

Jag som trodde det blev kört, då jag lyckades klicka bort sidan (löjlig styrpinne på laptop i hotellrum) så att jag måste reloada Vetgirig för att komma tillbaka till frågorna.

Hur gick det där till?

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde:
Hör nån grymta, oklart om vad.
Aja. *vänder mig om, och somnar in igen*
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Metal Guru:

Såja!

Kom igen nu då, fegis!!

(Känner mig som den där Monthy Python filmen Holy Grail, med han som tappar alla lemmar på kroppen och till slut hotar med: Kom hit din fegis så ska jag bita dig i hälsenan!)
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Gidde:
Hör nån grymta, oklart om vad.
Aja. *vänder mig om, och somnar in igen*

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Stigsson:

Japp, det var synd!

Men jag tog revansch på honom idag, nu är det bara MGuru kvar att spöa, piece of cake! :)
Kommentera

Sv: HS-Raketen

Stigsson:Snygg "läggmatch" Stigsson , man ska hjälpa sina lagkamrater ;0)
Och grattis Björn till att bli första Leksingen som tar hem HS-Raketen .

Kommentera

Sv: HS-Raketen
Stigsson:

Ja det var synd..
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde: Förlåt att jag bommade min match igår mot 87bth01 så att du inte fick en chans att ta hem segern. Jag hade tyvärr ett datorhaveri hemma och fick aldrig chansen i den matchen.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
En gång är ingen gång, två gånger är en gong-gong...

Tackar! :)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Red-line:

Hehe, det får vi se när/om det blir dags igen! :)

Skämt åsido, synd att du drabbades av det där, jag måste haft en jäkla tur när jag var i Thailand under två veckor. Måste precis klarat av att spela de antal matcher som krävdes, för jag missade massor känns det som.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde: Hmm, jag som hade en konspirationsteori på gång, och så bekräftar du den på en gång. :-)

Förresten är jag anmäld igen och tänker gå som en virvelvind genom divisionerna. Vad tänker du hitta på då? ;-)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Red-line:

Upp som en sol, ner som en pannkaka!

Vi vill inte veta av kvinnfolk i toppen vet du! ;-)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde: Jag antar att samma regler gäller i privata tävlingar som i Vetligan. Se längst ned i Conths inlägg.

Tävlingar under "Egna tävlingar" måste tas bort manuellt, de försvinner inte när man hoppar av en tävling eller när man blir utesluten. Det är "Visa INTE under egna tävlingar" som ska klickas på för att en tävling inte längre ska visas.
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde: Jag får väl helt enkelt anmäla mig igen. Jippie, från div 1 till div 10 på två veckor, gör om det om ni kan... ;-)
Kommentera

Sv: HS-Raketen
Gidde:

Förtydligande:

Under Egna tävlingar visas länkar till alla tävlingar du varit med i, eller är med i. Dom måste man själv ta bort om man inte vill ha dom där längre..

Så det är inget bevis på att du är med i ligan. Och jag kan se att du inte finns med alls, eftersom jag administrerar just den ligan.

Tyvärr.
Anmäl dig igen och jobba dig upp!
Kommentera

« · 1092572 · »