Brynäs IF

715593 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 1843007 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Back: Rönken har sagt nej i AB. Bara Luleå som gäller för honom.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Nu börjar du låta som Huge😀😀

Jag tycker nog inte att Bulan var speciellt gapig, mot spelarna. Han kunde absolut väcka laget/ spelare om det behövdes.
Men framförallt var det ett sätt att vara som tränare.

Tittar man på tränarna idag, så är allihopa involverade med feedback.
Har man bara nått vettigt att framföra så kan man vara högljudd.
Jag tar hellre en personlighet som Bulan än Melins totala avsaknad av engagemang.

Sandlin var likadan, men hockeyn var liite annorlunda då.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zappaholic: Rönnqvist känns inte realistisk men som sagt med BZ vet man aldrig.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Back: BZ brukar ju leverera stort när man anar det som minst. Tror han vill ha in en head coach utifrån, någon som är som Bulan. Misstänker att han jobbar hårt på Rönnqvist.

Hoppas och tror vi tar sex poäng nästa vecka. Då är vi definitivt med igen👍
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Han kanske inte vill vara huvudtränare!?
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Tror definitivt att Sjödda och Janne kan få fortsätta säsongen ut. Laget har fått oförtjänt mycket skit senaste tiden för att inte gå för fullt under Melin. Tror snarare att Melin hade svårt att förmedla och sälja in sin spelidé.
Viktig vecka med två förmodade bottenlag på schemat, full pott krävs om ledningen ska få arbetsro.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Mittzon: Tvivlar på att Sjödda/Janne förändrade särskilt mycket taktiskt eller i sitt coachande, men att sparka tränaren brukar som sagt ge en kortsiktig effekt.
Har svårt att se BZ fortsätta med Sjödda som huvudtränare, i så fall hade han ju blivit det inför säsongen.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Var det Janne Larsson som stod för gapandet igår?
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: Det är å andra sidan normalt att ett lag grejar positiva resultat i någon eller några enstaka matcher efter ett tränarbyte.
Tränarbyten generellt sett brukar däremot inte ha någon särskild effekt på resultaten över tid.
Med det sagt tycker jag ändå det var rätt att sparka Roger Melin, just eftersom spelartruppen uppenbarligen måste ha en detaljstyrande gaphals för att kunna leverera.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: jag vet inte hur någon med säkerhet kan säga att spelarna har jobbat mindre hårt i de här matcherna. Inte säker på att det är så. Däremot har de varit klart konfunderade. Och inte spelat som ett lag. Vilket rent visuellt kan göra att det ser ut som spelarna inte jobbar tillräckligt hårt. Och att de till och med själva (Blomqvist) tror att det är så.

Tror att spelarna har försökt allt vad de kan. Men de tror helt enkelt inte på sig själva fullt ut med Melin vid spakarna.

Fick ju ett tydligt bevis på det igår. Hade huvudproblemen varit andra än Melin, så förstår jag inte hur gårdagens prestation gick till.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: det skrev jag längre ner men kan ta det igen. Han hade visum problem.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: jag är inte så mycket ute efter hård kontra mjuk ton, bra eller dålig tränare, eller vad som varit anledningen till att Melin inte lyckats få spelarnas förtroende. Det vi vet är att han inte fick det. Och då är prestationerna som varit en logisk konsekvens av det. Man måste tro på det man gör. Går inte annars.

Hur mycket "karaktär" man än har.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Inkazar: De andra matcherna då? Tycker han ska komma hem...
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zzz: nu fick jag svar på varför inte Rödin spelade inatt. Han var bänkad pga regler i AHL.

twitter.com/nine30shineshop/status/919558179662413826
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: "Vi har extremt etablerade hockeyspelare där flera är kända just för sin karaktär."

Nej, att vara en hårt jobbande s.k karaktärsspelare på isen, dvs det som fansen ser, betyder inte nödvändigtvis att man är en pådrivare i båset och omklädningsrummet. Tror "mk" är inne på något här.

Det skulle kunna vara så att det är ett problem att Brynäs tilltänkta pådrivare egentligen bara härjar långt ner i den sportsliga laghierarkin. Typ fjärdekedjan, sista backpar etc. Men det är bara en allmän fundering från min sida.

I den här diskussionen bör man nog också belysa Liljewalls misslyckande. Han värvades ju för att vara en lagspelare och pådrivare, gammal lagkapten i Rögle osv, men platsar helt enkelt inte som det ser ut nu. Nu beror misslyckadet inte bara på Liljewall men det är en liten del av det hela.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: Var det inte värt att kriga för Sjödda när han var assisterande? Blev han helt plötsligt en inspiratör så fort titeln ändrades från ass till huvudtränare? Jag tvivlar.

Brynäs tog inte in vem som helst innan säsongen. Man tog in Roger Melin. En bevisat duktig tränare som under åren har varit duktig på att bygga stark laganda och utveckla spelare, men också en tränare som har gett spelare stort eget ansvar. Och en tränare som ofta har haft en rutinerad assistent i form av Gunnar Persson.

När Tommy Sandlin tränade Brynäs var det inte fruktan för honom som gjorde att Brynäsandan skapades. Det var otroligt starka karaktärer i spelartruppen som såg till att ingen fuskade. Det är sådana karaktärer som dagens Brynäs saknar - men som BZ trodde att man hade. Melins AIK hade också några starka ledartyper, som kanske inte alla är fantastiska namn på pappret, men som styrde upp den gruppen.

Melin är ingen dålig tränare som somliga vill få det till, han var bara inte rätt person att träna dagens Brynäs. Precis som under slutfasen av Tommy Jonssons sejour som huvudtränare klarade inte spelartruppen av det, till skillnad från guldsäsongen. Det var spelarna som var skillnaden mellan guld och fiasko - inte Tommy Jonsson.

Tror nog att BZ är väldigt besviken på sig själv. Egentligen inte för att han tog in Melin utan för att han inte lyckats bygga en spelartrupp som klarar av att ha annat än en stenhård, detaljstyrande tränare. Om man kollar på BZ lagbygge i Bofors så hade de olika ledartyper på plats där, ibland sådana som påminner om Melin, men där lyckades BZ skapa en stark stomme med karaktärsspelare som gjorde att lagets kännetecken var desamma oavsett vem som stod i båset.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Det finns hur många lag som helst som haft starka ledare. När dom försvinner kan det gå åt helvete.
Kolla på Anders Huss, en otrolig pådrivare, inte lagets bästa, men bra i båset oxå.
Honken är en annan.
Om man tar andra lag, så har vi Jörgen Jönsson,
Joel i FHC, Jimmy i Saik.
Finns ännu flera. När vissa försvinner, så tar det tid innan andra plockar upp manteln.

Sätter man dessutom in en annan tränare med ett annat tänk så kan det gå så här.
Blomman sa att han har haft en dialog med Bz hela tiden.
Är ganska säker på att oron inne i laget kom tidigt. Särskilt som det var kvar så många sen förra året.
Oron över att det vart GDG=Går det så går det.

Jag litar på Sanny, och hans krönika. Missnöjet över utebliven styrning var stor.
Annars så hade man spelat bra, men förlorat jämna matcher. Nu var det ju inte så.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Mittzon: inte ett dugg konstigt att spelarna presterar sämre om de inte har förtroende för sin ledare. Det gäller ju i alla sammanhang.

Ändå sitter Wikegård och Tornberg och skakar på huvudet och beskyller spelarna. Vidrigt.

Vi har extremt etablerade hockeyspelare där flera är kända just för sin karaktär.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: Ser gärna att Sjödin får en ärlig shans att ta rodret på skutan . . Om han själv vill såklart . .
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: Larvigt att peka ut årets Brynäslag som ansvarslösa. Tränare sparkas varje år i alla sporter. Nästan lika självklart spelar lagen bättre direkt efter det.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
honken21: Bra skrivet. Det är naturligtvis flera faktorer som samverkat: nytt spelsätt, skador som skapar oro i försöken att hitta en trygghet, bra motstånd, ny tränare med en ny ledarfilosofi osv.
Snappade upp nåt som nån har skrivit om Sjödda och att vara andretränare under Melin. Nåt om att det var svårt att få gehör för sina synpunkter, kan vara EN förklaring. Sjödda och Janne har velat se ett lite mer defensivt upplägg, likt det vi såg igår. Melin har velat fortsätta på sin linje, naturligtvis i tron och förhoppningen om att det måste funka förr eller senare. Rätt eller fel av Melin är ju omöjligt att avgöra, ibland funkar det med tålamod, ibland tar ¨tålamodet istället slut hos andra ansvariga.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: jag förstår fortfarande inte den här kalla vinden som blåser med att många på allvar tror att våra spelare har sämre karaktär och att de inte kan ta "eget" ansvar. Helt övertygad om att ingen spelare medvetet "fuskat" eller inte försökt allt vad de kan, som individer. Men det är tränarens uppgift att få ihop laget, och få alla att tro på sig som grupp. Melin har misslyckats där.

Förtroendet måste också finnas för tränaren. Att kräva att spelarna ska "tänka bort" Melin och ändå prestera på topp, när det är han som styr spakarna och bestämmer vem som ska spela när och hur, känns bara naivt.

Igår såg vi ett lag, där spelarna trodde på sig själva som grupp. Det finns uppenbarligen ett förtroende för Sjödin.

Hävdar fortfarande att vi har extremt proffsiga spelare och starka karaktärer. Men vi kan inte kasta in vad som helst i båset och tro att spelarna ska "ta eget ansvar" och prestera likadant oavsett.

Liten intressant detalj just nu är ju ändå att Bulans Luleå har lika många poäng som oss på lika många matcher. Inte läst några krisrubriker kring Luleå.

Jag hoppas fortfarande på Sjödin. Igår vann vi den svåraste matchen man kan spela i mina ögon sett till motståndare och bortaplan. Vi har hittat någonting nu. Vore onödigt att slänga in en ny person och behöva börja om på nytt igen. Dessutom mer kostnadseffektivt.

Fördelen med Sjödin gentemot Bulan är också att han i grunden är Brynäsare. Hos mig kittlar det enormt att se honom styra och ställa i båset. En man värd att kriga för.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Just sayin’...
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
mk: Det är fortfarande truppen som är det stora problemet, eller kanske "mismatchen" mellan truppen och tränaren. Melin har tränat många lag på precis samma sätt, vem pratade om otydlig rollfördelning när AIK gick till semifinal?
Brynässpelarna klarar uppenbarligen inte av att prestera utan en gaphals som ligger på i båset och som vill detaljstyra allt.
Det var ännu tydligare under Tommy Jonsson. SM-guldvinnartruppen klarade av att spela under Tommy, efterföljande säsongers trupper gjorde det inte. Det var INTE Tommy som helt plötsligt ändrade sitt ledarskap, det var spelartruppen som blev sämre och därför inte klarade av att prestera under hans ledarskap. Då behövdes en skrikande och detaljstyrande Bulan komma in för att styra upp det, på samma sätt behövs någon liknande tränare nu.
Ytterst handlar det om att BZ överskattat spelartruppens karaktär. Med starkare karaktärer i truppen hade det naturligtvis gått fint att spela under Melin.
Många spelare framstod nog som större karaktärsspelare än vad de var under Bulan. Nu vet vi att det var Bulan som gjorde vissa till starka karaktärsspelare. Synd att BZ inte insåg detta innan han började förlänga kontrakten med hela spelartruppen (och innan han signade en ledare som Melin).
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Truppen är ju inte så annorlunda mot ifjol. Då gick det ju bra.
Kan det vara så som nån skrev att ha ”C” i fjärde inte är bra utan en stark tränare?
Nä. Jag är mer inne på Sannys krönika, att avsaknad av tydliga roller, spelidé utifrån roller är den stora orsaken.

Jag ör tämligen säker på att Bz har lärt sig en riktig läxa av det här. Dyrt blir det, men har man lärt sig nått av det, så må det va hänt.

Nu blickar vi framåt.
Hoppas att Capo och Liljewall kan få en nytändning av detta.
Fler spelare behövs som är bra.

FORZA BRYNÄS❤️❤️❤️
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Åsikten: I Brynäs fall var det ju inte bara tabelläget, utan även att spelet till större delen har varit helt katastrofalt.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Sen kan man undra över all denna hybris. Alla lag från sju till botten måste ju ha enorm kris. Varför sparkar dom inte tränarna? Lag sju har två poäng mer än Brynäs m fl.. Det är ju bara nån ramträff som skiljer lagen åt. Enda anledningen till hybrisen måste då vara att man skall ligga i topp. Annars kris. Det går faktiskt att klättra i tabellen.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Zzz: vad jag har kunnat få fram är att han hade visum problem i början. Men varför han inte spelade inatt vet jag inte.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Peja: Är det någon som vet statusen på Anton Rödin? Han missade Uticas två inledande matcher, spelade den tredje men saknades den fjärde matchen.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
mk: Melins ledarskap lämpar sig bättre för grupper med stark karaktär, där spelarna tar ansvar även utan en gaphals i båset. Tommy Sandlin hade också misslyckats med det här gänget. Tycker det säger mer om Brynässpelarna än om Melin. BZ trodde uppenbarligen att karaktären i laget var starkare än den är, helt i linje med hans allmänna överskattande av spelarmaterialet.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Auchinleck: mora säljer riktigt bra. Ett bevis på det är också att det inte finns ett enda jävla hotellrum i Gävle att få tag på. Jag försökte i torsdags. Men icke... nåja, ner ska jag ändå men det får väl bli över dan.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Kännes tillfredsställande att en söndagsmorgon få vakna upp med en Brynäs-seger i lungorna. Inte alla veckor det sker ju.
Jag tycker ändå vi ska vara medvetna om att krisläget ännu inte är utagerat. Framförallt bekymrar jag mig över vårt svaga målskytte. Du måste börja producera Kevin Clark, och du Aaron Palushaj m fl.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge: Kan det vara så att Melins ledarskap lämpar sig bättre på allsvensk nivå?

Ju högre upp i serierna du kommer desto mer krävs det av alla.
Även om FBK låg trea när han kickades, så kanske truppen saknade analyser av spelet?
Eftersom AIK gick rätt bra i allsvenskan, så kanske det är så.

När spelet utvecklats så mycket som det gjort på bara ett par år, så kräver det att även ledarna utvecklar sitt ledarskap.
Då räcker det inte att säga till spelarna att ”räkna ut själva hur ni ska spela ”.
Då behövs ju egentligen ingen tränare...

Igår fick uppenbarligen spelarna instruktioner likande förra året.
Sen ska man nog inte tro att det inte kommer förluster. För dom kommer ju...
Men som Bz sa.
Spelar man så här kommer man vinna fler matcher än man kommer förlora.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Godmorgon, känns bra idag!

Gillar man Bäckis så är det skön morgonläsning att spana in denna sida.

Sen spelar ju J20 mot Modo i Fjällräven Arena kl 13.00. Kostar 79 kr i månaden eller 499 kr för ett år att se samtliga J20 (och J18) matcher via svensk hockey tv.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Auchinleck: Haha, ja så måste det vara: dom går helt "plötsligt" bra pga sina "unga och orutinerade" tränare. Inget annat.
Vi får väl hoppas då att Sjödda och Janne håller sig unga tills BZ hittat nån snorvalp att placera i båset... 😊
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge:

Undrar om det är nån merit att vara med på Wingelholms "dödslista"? = )

Man saknar lite mer analys kring hur det kommer sig att de nämnda lagen "plötsligt" går bra. I hans värld är nu oprövade tränare den gemensamma nämnaren.
Ok, vi säger så för enkelhetens skull.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Huge:
Tänka hockey, Huge? Fy fan.
Käka puck. Nord-syd. Inga bromsspår.
Hårtork.
Så skall det se ut.
Rögle och Mora hemma till veckan. 6 p och ödsligt på läktarna i transportsträckan till slutspel.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Skrubben: Håller med, bra analys.
Melin förordar tålamod, långsiktigt tänk och tillåter nog därmed mer misstag av spelarna för att på så sätt få dom att växa inifrån sas. Gör att mkt ansvar vilar på spelarna själva. Kan tänka mig att Melins "mantra" då gör att spelarna "slappnar av" sas, i tron och vissheten om att det utlovade resultatet till sist kommer automatiskt, typ.
Lägg till att Melin säkert velat förfina och utveckla spelet från ifjol och att den processen medfört alltför mkt tänkande och teoriserande hos spelarna, på bekostnad av de "enkla" saker som krävs och som Wikegård talar om (hårt och rätt jobb i varje byte, varje match). Typ...
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
luckyluke: Wikegård är ett munväder med hockeykunnande. I moralfrågor är han på neandertalnivå. En ignorant.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Bratwursten : Ja en konjak med Roger är trevligt, jag känner hans fru bra, vi studerade ihop och Roger är en varm och trevlig människa. Har lyssnat på Wikegårds utlägg om Fy skäms på Brynäs agerande i de andra matcherna...mja.

Jag tycker det är viktigt att spelare har karaktär inombords och utanför rinken. Dagens generation av spelare är lite mer som "småbarn" de behöver hela tiden påpassning av tränare och assisterande, de behöver ledas för att fungera. Förr var spelare självgående, de tog själv tag i sin träning och de hade karaktär många av dem iaf, men det är en annan tid och en annan hockey. Bara att se på syrrans grabb som spelat med juniorer o vunnit SM Guld, han e ganska lat av sig som hela hans generation född 95 om man inte jagar på dem. Som Bäckis sa när han kom till Capitols, att hemma i Sverige slarvade man med träningen mycket.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Bratwursten : dricka konjak och röka cigarr med Roger, spela golf med Sjödda och åka till Magaluf med Bulan!
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Vidhåller ändå att Roger är en bra ledare, synd att det blev som det blev. Tror faktiskt fortfarande att det fanns potential för Brynäs under Roger att ta nästa kliv, synd att det inte blev så av olika anledningar. Att man hade kunnat bära med sig Bulans identitet och sen lagt till Rogers skola på det för att få ett ännu bredare register än förra säsongen, kändes riktigt bra i teorin iallafall. ( i den bästa av världar). Jag hade liksom många andra likväl också vissa farhågor att det skulle skita sig med en så olik tränartyp gentemot Bulan vilket det också gjorde tyvärr.

Jag gillar Roger och hade jag fått välja mellan Bulan, Sjödin och Roger att ta en konjak och snacka skit hade jag valt Roger alla dagar i veckan.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
luckyluke: Man kan vända på det också, spelarnas uppgift är att lyssna på tränaren, det går åt båda håll det där.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
*Klirr i glaset*

Känner att det behöver sägas ett par saker nu.

Några har varit inne på identitet, och jag tror det är där svaret finns.

Thomas "Bulan" Berglund var en satans fullträff för Brynäs. Han fick ut max av spelarna - för att spelarna trodde på honom. Det var Bulan Boys. Det var Bulans röst "Nu gävlar kör vi" i högtalarna på varenda tekningsintro.

Att det skulle bli en baksmälla efter honom var nog svårt att undkomma. Men det kunde säkert blivit mindre smärtfritt. Roger Melin är en fruktansvärd kontrast. Skulle vi vara Melin Boys nu? Vad innebär det?

I ren idrottspsykologi måste spelarna tro på sin tränare. Bulan utstrålade självförtroende, målmedvetenhet och håll käften-attityd. Allt som Melin INTE gör. Spelarna är också människor och om det här påverkar så lite som några få procent, så räcker det i hockey. Man kan verkligen inte bortse ifrån tränarens betydelse.

Blir otroligt förbannad när en sådan som Wikegård klandrar karaktären i vår spelartrupp. Tror vi har fler spelare än något annat lag som just har Karaktär med stort K. Jag hoppas att jag har läst det sista om att Jacob Blomqvist inte skulle förtjäna sitt C på bröstet - han är den bästa kaptenen man kan ha. Vi har ett fantastiskt lag, med grymma karaktärer.

Och nu har de fått något att tro på igen. Tommy Sjödin visar att han vill någonting. Nu är vi BRYNÄS igen. Lets go.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Powerfade: jag håller med dig i vad du säger. Men jag tror att verkligheten är den att det har fuskats i de sista % som behövs att vinna matcher. Sorgligt? Ja .kostsamt? Ja mkt. Men det är utom bubblan, den så kallade verkligheten.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Auchinleck: Nåja, 75% av matcherna han spelat med oss har inte varit bra. Den här säsongen däremot har han överraskat. Så länge han håller det enkelt funkar han.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: "för dålig karaktär på gruppen för att ha roger som tränare", det är ett hån mot roger att de spelade med så dålig inställning under hans ledning, säger wikegård.

om något så är det ett hån mot klubben och fansen när laget uppträder som de gjorde i 8-2 förlusten, men inte fan är det ett hån mot roger. inte när roger själv uppträder minst lika uppgivet som laget gjorde i den matchen, om något så speglar prestationen på isen tränaren. jag kan tycka att spelarna borde känna stolthet nog att dra på sig brynäströjan för att inte uppträda så som de gjorde i den matchen, det minsta man kan kräva av sitt lag är att de spelar med hjärta varje match.

det är naturligtvis jättedåligt av samtliga inblandade att det blivit som det blev, men på vissa låter det som att melin inte kunnat göra så mycket eftersom att laget inte velat lyssna på honom. men det är hans jobb att göra just det, få laget att lyssna på honom. lyckas han inte med det så har han inget där att göra, kanske därav att han fick sparken dvs...
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Brynäsgubbe: Wikegård är polare med Melin skall man komma ihåg.
Vissa ledare kan du ge hörntanden för, andra inte. Bara så det är.
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Har klagat en hel del på Sunken men som alltid, när man är dålig ska man få höra det och när man är bra ska man få höra det. Senaste matcherna har Sunken varit riktigt stabil och spelat enkelt och tufft. TUMMEN UPP!
Kommentera

Sv: SÄSONGEN 2017-2018
Gissar att Caporusso lämnar inom en vecka.
Kommentera

« · 1843007 · »