1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736866 inlägg · 7967 ämnen
« · 2514364 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Alla Helvetes Kval
kexxet: Jag har ingen insyn i hur individuella kontrakt ser ut men ja, det skulle inte förvåna mig. Brynäs har jag läst spenderar otroligt mycket pengar på tränarlöner från tidigare. Till viss del gissar jag att det är en (av flera) anledning till att ekonomin inte är den bästa.

Bedövningen börjar släppa... vi spelar i allsvenskan till hösten, bara att konstatera.
Jag minns känslan för 9 månader sen när laget började ta form... Det spekulerades i att vi nog hade seriens bästa målvaktspar! Ett antal finska medaljörer anslöt... offensiva spetsbackar likaså. Johan Larsson bestämde sig för att komma hem... det såg verkligen bra ut!
Det skulle letas upp några spetsforwards också... Med tanke på läget i KHL ansågs det bli ganska lätt att fylla laget med kompetens!

Hur kunde detta gå så totalt fel?
Ett nytt kapitel skall börja skrivas på Sätraåsen... Det viktigaste nu är att det görs rätt... inte nödvändigtvis att det går fort!
Och som med allt annat... lättare sagt än gjort!
Forza Brynäs!

Asterix: "Alla är totalt värdelösa så snart de närmar sig Sätra. Sedan gör de succe på andra ställen. Kanske det ligger mycket jante i luften?"

Jante eller inte - tycker du sätter fingret på problemet! Janne Larsson sparkades av Brynäs och gör succé i Rögle. Mikael Holmqvist var bespottad av många under sin tid i Brynäs och gör succé i Oskarshamn. Bengtzén kanske inte gjorde alla rätt i Brynäs - men inte ska han utsättas för hat och det går ju utmärkt för honom i Örebro.

"Sasse" tog i "Nedsläpp Brynäs" upp hur "Familjen" var på plats på träningen så fort Manner hade sparkats - Inge, Hovelius med flera. Både Inge och Hovelius har gjort mycket bra för Brynäs - men det är olyckligt om de och andra i "den inre cirkeln" sätter press på klubben åt det ena eller andra hållet.

Någon skrev här att det nog krävs en stark ledare som alla följer och det ligger nog en hel del i det.

Lirken: gäller att inse skillnaden på Brynäsare med kompetens och Brynäsare som vill ha kompetens.

Lirken: Vinner bara laget sina matcher får vem f-n som helst träna dom. Vill nu se en genomtänkt och trovärdig plan på hur Brynäs blir ett stabilt topplag i Shl säsongen 24-25. Serievinst och guld krävs. Blir otroligt skönt för alla oss, sedan alldeles för lång tid, misshandlade fans. Den planen ska presenteras inom kort. Tar för givet att det arbetas dygnet runt på denna detaljerade plan nu. Nu får det vara slut på denna ynkedom och förnedring. Visa handlingskraft eller avgå.

Svensson_62: Hade också lite "mailkontakt" med honom, alltid trevlig och svarade snabbt. Vi slarvade nog bort honom..

Asterix: Förstod verkligen inte hatet. Jag mailade lite med honom då, han skrev t ex:

”Stort tack för dina ord som värmer då jag får alldeles för mycket av mail som handlar om personangrepp, trakasserier och dylikt.

Tack!

Stefan”

ellis: Kommer ihåg hatet mot Bengtzen bl a här i forumet. Han var totalt värdelös och kunde inte sparkas fort nog. Kampanjen och det besinningslösa hatet pågick hela tiden. Ingen som någonsin är i närheten av Brynäs duger. Alla är totalt värdelösa så snart de närmar sig Sätra. Sedan gör de succe på andra ställen. Kanske det ligger mycket jante i luften?

Tord61: Högst troligt att han får någon position i Brynäs skulle jag säga. Sen vilken plats han tar återstår att se

xxx BIF xxx: Skulle vi inte sluta med inaveln i klubben tycker ni?

Rico01: Kan det gälla på på Manner också då?

Duger han så pass att han jagades tillbaka av Rögle så duger han för oss i HA oxå.

lapad: Janne flyttar hem till Gävle, vad tror ni
Uppladdat:

500x0-20230330184245.jpg

Rico01: Vissa kontrakt borde utformas utifrån prestationen, ärligt talat.

Ove Myling: varför blir vissa inlägg gröna och går inte att lajka men de går att kommentera som detta?

Makita: Tror det handlar om privatekonomi. Om han blir sparkad måste nog Brynäs betala lönen som är kvar på kontraktet. Går han självmant fryser de pengarna inne. Fritt spekulerat från min sida.

lapad: tänkte mer på två kommuikatörer och noll och intet kommuniceras.

När presenteras Masken som GM?..
Obs ironi...

Nisse på Mon or: Säkra källor, det kommer bli en del varsel. Vilka som får lämna skeppet vet man inte i dagsläget. Det beror självklart på ekonomi...

Alvin : Gunderson spelar en säsong till i Schweiz sedan lägger han skridskorna på hyllan.

Alvin : har kontrakt med Vasa nästa säsong. Om han tar steg ytterliggare är det troligt att Timrå ligger bra till. Han vill tillbaka.

Alvin : Han har kontrakt med sin finska klubb. Rekommenderar följande sida där du kan söka upp sån här information.

Vad tror vi kommer lööke till Brynäs?

Johan Hallman och Karin Johansson är tydligen kommunikatörer i Brynäs IF. Jobbar de kvar eller ?
Undras lite om detta på madhawkens twitter.

JohnnyBotox: Ja där lyste det igenom hur mycket som är ruttet i Brynäs organisation.
Man hörde mellan raderna att han jämförde Brynäs och Rögle.

Alvin : Gunderson har kontrakt i Schweiz och hade nog tyvärr varit alldeles för dyr ändå. Jag tror att många behöver skruva ner förväntningarna på nyförvärv en aning, det kommer att bli helt andra (sämre) spelare i Hockeyallsvenskan än det var i SHL.

..han hade också väldigt bra poänger när han deltog i GDs podd. Gav ett bra och kompetent intryck.

Tigerhjärta: ja, och uppenbarligen ville de ju ha tillbaka honom efter att han självmant lämnat.

Gällande Jannes som SC eller GM, tanken slog mig också. Kanske inte vill scouta och skriva kontrakt, men just sätta spelidé. Det borde Brynäs utnyttja på något sätt. Rögle har ju successivt blivit bättre under åren han har varit där.

Vad tror ni om Gunderson till nästa säsong?

Peja: Kausaliteten mellan Jannes intåg och att Rögle började vinna är ändå rätt anmärkningsvärd. Hade varit intressant att se poämg före/efter Janne ersatte Johansson.

#33: Janne Larsson har dessutom varit en del av en välfungerande SHL-organisation och vet vad som krävs av en sportslig ledning för att kunna lyckas på högsta nivå i Sverige. Den insikten om vad som krävs vore nog väldigt viktig att få in i dagens Brynäs.

Lemp: Fattar inte heller varför man ska behöva förklara allt för Brynäs så ofta. Jag skrev för typ en vecka sen till kommunikationsavdelningen att ni måste ut med saker och sända signaler från Brynäs IF. Men nä..

Det är liksom illa när man som privatperson så ofta ser vad som behövs men de på plats verkar helt borta.

JohnnyBotox: Larsson känns ändå som du säger, inte dåligt. Han verkar vara kapabel till mer än den videotränarroll han hade i Brynäs. Förtroendeingivande.

JohnnyBotox: Slänger ut en tanke. Jag känner inte allas kompetens men skulle Janne Larsson fungera som GM/SC? Han är bevisligen en kompetent ass. men kan han bygga ett spelsystem för hela klubben och hitta rätt spelare till HA för det systemet?

lapad: Janne Larsson lämnar Rögle, hem till Gävle igen. Inget uppdrag på g.
Lågoddsare på att han på något sätt kommer ingå i ledarstaben. Vilket inte är dåligt, men såklart ”bekvämt” och Brynäs i ett nötskal.
Ska ju inte heller tacka nej till Brynäsare bara för att de är Brynäsare om de är kompetenta.

Lemp: Det enda ord man kan säga just nu är, PINSAMT

Groggfinken: "Många spännande namn. Men hur i praktiken tror ni det skulle gå till? Ska Alcén försöka värva dessa spelare för att sedan få sparken själv, eller ska man kicka Alcén nu, snabbt som fan försöka få in en ny SC (vem fan då?) och sedan försöka locka till sig spelare? Klurigt."

Svedman och styrelsen kan signa upp dom spelarna. Spelare utan kontrakt som alla producerat bra i allsvenskan och brynäs har inga kontrakt och en, med allsvenska mått, stor pengapåse till löner.

Enkelt!

Makita: "Har inte GD.Men beklämmande att Alcen måste bli sparkad borde haft vett nog att avgå."

Högste sportsligt ansvarige är kvar trots att Brynäs gjort sitt största sportsliga fiasko någonsin.

Är väl bortom all rimlig tvivel att den som är chef för det sportsliga måste gå efter ett sådant debacle.

Om Brynäs blir försenade i sitt lagbygge bryr jag mig inte om. Rätt signaler måste sändas ut. Det är viktigare för framtiden.

Noterar att Svensson och Sanny också uppmärksammar tystnaden från Brynäs och sågar kommunikationen till fotknölarna. Finns så goda möjligheter att skapa intresse och hype. Istället är det total tystnad. Som Sanny hintade till i podden, vem hade förväntat sig något annat?

Nisse34: ja,vi får nog sänka ribban lite är jag rädd för. Tror inte det är så attraktivt just nu att spela för brynäs.Så många bra hjärtan har vi inte.

Lemp: Har också haft ansvaret för Växjös framgångsrika användning av avancerad statistik. Ett riktigt bra förslag! Men ja, det känns inte speciellt Brynäs att ta in en sådan person, känns mer som någon typ Rögle skulle ta in om/när Abbotts lämnar.

Malken: Har inte GD.Men beklämmande att Alcen måste bli sparkad borde haft vett nog att avgå.

Makita: "Tro mig det kommer att gå fortare att få en ny sportslig ledning på plats och för den att sätta ihop ett lag än för nuvarande att hitta en spets samt en duglig målvakt."

...Men även den sportsliga ledningen kommer ju att sparkas - det är bara en tidsfråga. Eller hur? Kollar man på GD/Arbetarbladets sammanställning är det tydligt att det här loopar!

Lemp: mycket bra! precis så Brynäs måste tänka. Finns garanterat fler guldkorn därute och det är dem vi måste plocka. Känns som vi alltid tar den enkla vägen. T.ex. Peter Andersson medans IKO tar Filander. Behöver inte säga mer...

xxx BIF xxx: De två måste bort att de inte har haft vett att avgå är ett exempel på att de flesta inom organisationen sätter jaget framför laget.
Alla beslut Brynäs har tagit har gått ut på att behålla organisationen och anställa mer folk till organisationen samt en satsning på damlaget och andra PK aktiviteter.
A-laget därimot har det sparats på tex underlåtenheten att värva in en spets.
De flesta här inne har insett att i princip varje säsong har de funnits stora hål i lagbygget och det även på Sundlövs tid.
Brynäs har vägrat att lära sig av sina misstag utan alltid trott att några yngre spelare eller någon annan kommer att ta klivet och bli spelare hemmahörande i toppkedjorna vilket enbart har hänt typ två gånger på 20 år.
Alcen och kompani kanske tjänade ca fem miljoner på att inte värva en spets till denna säsongen men denna besparing på fel ställe kostat föreningen 40 miljoner till nästa säsong.
Behåller vi nuvarande i ledning i Brynäs är jag säker på att nästa års lagbygge kommer att se likartat ut som årets lagbygge med den skillnaden att det är ett lag för Allsvenskan istället för SHL.
Tro mig det kommer att gå fortare att få en ny sportslig ledning på plats och för den att sätta ihop ett lag än för nuvarande att hitta en spets samt en duglig målvakt.

Lemp: Bra spaning! En skyddsling till den lyckosamme och skicklige Evertsson är nog inte en dum idé.

Groggfinken: Lanserar ett namn, som dock inte kommer vara aktuell för tjänsten. Dels för att Brynäs aldrig kommer kolla på honom samt är det tveksamt om personen i fråga är intresserad. Men det är Växjös assisterande GM Patrik Hall. Mångårig scout både åt Växjö men också Florida. Har säkert lärt sig en del av Evertsson och har koll på de flesta ligor.

Peja: "Att göra Niklas Eriksson till sportchef var ju också smart och skapar kontinuitet."

...Men vad jag vet är du en av dem som förespråkar fortsatta sparkningar i Brynäs. Vad ger det för kontinuitet? Att personalstyrkan i Brynäs måste skäras ned radikalt förstår alla - men måste man sparka dem som har kontrakt som inte kan brytas? Kanske bör vissa personer få nya roller - men varför sparka?

GD/Arbetarbladets sammanställning över de senaste sex årens turer i Brynäs visar ju på ett parodiskt antal sparkningar. Ska föreningen överleva måste enligt min mening alla börja dra åt samma håll. Annars fortsätter parodin.

Ove Myling: Många spännande namn. Men hur i praktiken tror ni det skulle gå till? Ska Alcén försöka värva dessa spelare för att sedan få sparken själv, eller ska man kicka Alcén nu, snabbt som fan försöka få in en ny SC (vem fan då?) och sedan försöka locka till sig spelare? Klurigt.

AW-M89: Ja, det var j-ligt bråttom kicka Stefan Bengtzén efter en sett ur dagens perspektiv kort motgångstid. Ett stort misstag. Nu ser vi hans ÖHK vara i SM-semi. Medan var är vi...?

« · 2514364 · »