1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736627 inlägg · 7967 ämnen
« · 2574813 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Davey85:
"Fan, så alla lag som nånsin åkt ut är alltså för bekväma helt enkekt."
Ja..?

"Då borde ju BIK Karlskoga dominerat svensk hockey de senaste 15 åren med sin stil av hockey."
Är de obekväma eller bara otillräckliga?
Annars bekvämt att vara bra i Allsvenskan men inte mer. Alla har vi våra ambitioner.

Peja: Ja, hoppas verkligen folk kommer besöka hemmamatcherna även mot lag som Kalmar, Nybro, Tingsryd osv. Om Brynäs skulle inledningsvis visa utklassning mot dessa(samt spela bra i övrigt såklart) så kan ju folk motiveras på det viset. På så vis skulle lördagen kunna bli viktig.

Anders Berg: Nej, Brynäs ville bryta med Kankaanperä. Han var inte så bra som Brynäs trodde när man skrev kontraktet och lönen var därefter.

Silfver: Visst lämnade väl Markus Kankaanperä laget därför att träningarna var så dåliga?

Peja: Och kors i taket, Leifby fick till denna utmärkta text i dag (även resten av texten om rallyfinnarna var riktigt bra… vad händer?):
” I VECKAN SOM GICK...
… skrev jag en krönika om TV4:s erbarmliga sändningar från allsvenskan i ishockey. TV4 vägrade sedan att svara på frågor om varför deras sändningar är så erbarmliga. Förhoppningsvis börjar folk som följer lag i ishockeyallsvenskan snart förstå vilket sjukt system de göder. SHL:s tv-avtal – även det med Telia, precis som ishockeyallsvenskan – ger SHL ohyggligt mycket mer pengar årligen, fast jag skulle gissa på att supportrarna till de allsvenska klubbarna säkert står för 40-50 procent av alla Telias intäkter på de båda rättigheterna. Vilken fin ”ligamodell” ni har skapat. Vad tråkigt det skulle vara om allt kraschar. ”

Erat: … Ändå ligger Brynäs bara tvåa i HAs publikliga bakom Djurgården, som hade legat tvåa i SHLs publikliga, men de har bara haft en hemmamatch så underlaget är litet.

Oskarshamn, Växjö och de andra små föreningarna har tur att TV-avtalet inte förhandlades om inför den här säsongen.

I synnerhet om Brynäs ställs mot Djurgården i den allsvenska finalen så kommer intresset att vara ljusår större för kvalfinalen än för SM-finalen. Krävs väl typ att det blir Frölunda - Leksand i finalen för att kunna matcha.

Peja: väldigt häpnadsväckande faktiskt. Visserligen tidigt på säsongen, men ändå.

KalleTeodor: å andra sidan visar väl våra resultat de sista 20 åren att så bra som vi tror att vi är....är vi inte! Vi var jämbördiga o före visa andra lag men sen har Frölunda Fbk Skellefteå Växjö Luleå kört förbi oss..
Det är väl endast DIF som har samma trend som oss...O det är ju en skam för Stockholms hockeyn att inte ha ngt lag i högsta serien...Undrar om det finns ngn annanstans eller liga som inte huvudstaden har med ngt lag i högsta ligan? Tänker på hockey o fotboll..

cog: Bara några matcher spelade, men Brynäs hade alltså legat trea i SHL:s publikliga med snittet man har hittills. Om publiken fortsätter att komma tror jag det blir en rolig säsong.

På lördag blir första matchen mot ett av de "mindre" lagen. Ska bli riktigt intressant att se hur Brynäs hanterar det. DIF verkar ju haft det lite svårt där nere.

Såg inte hela matchen mot Mora men jääääklar vad bra det såg ut! Vill se mer NU!

KalleTeodor: självuppfyllande profetia vs ingen rök utan eld. Jag har iofs aldrig hört att ngn brynäsare uttala sig om att träningarna är galet tuffa, att de aldrig spelat för ett så vältränat lag osv.
I varje fall inte de senaste 10-15 åren.

Stenis: Apropå uttalandet om att Brynäs är bekväma så kan det vara bra att fundera på om avsändaren kan ha ett eget intresse av att uttrycka sin åsikt. Det kan ju t ex vara så att om du ska uppmärksammas så är en åsikt om Brynäs mycket smartare att ha än om de flesta andra klubbar eftersom vi tillsammans med Siljanslaget röner mest intresse i landet. Speciellt nu när vi dessutom ramlat ur och den då snabbt kan backas upp av detta faktum.
Det är dessutom så att när du spelar i ett hockeylag så har du lite skit om alla de andra lagen du ska möta. Frölunda är tunga men stabbiga, Färjestad är skickliga men gnälliga, osv. Det kan vara sant eller inte sant men är ett sätt att ta sig an uppgiften att slå det andra laget. Man säger av naturliga skäl inte inför en match ” detta laget är bra på allt och omöjliga att besegra”. Detta blir sen ofta en del av en gameplan och därmed också lite självuppfyllande. Jag tror dessutom att dessa epitet har en tendens att stanna kvar länge och tjäna som ”luktsalt” inför varje match.

Huge: Ja man riktigt ser framför sig hur DR Huge sitter med penna och block under en match och skriver upp felstudsar, oturliga skymningar dåliga beslut av domarna osv...och återigen kommer fram att Brynäs förlorade på ren otur ...
Hahaha

Jugge: Jo det är tryggt att veta kring Huge,)
Vår värld förändras Sverige upplever massa skit! Brynäs har åkt ner i HA (tack vare ren otur felstudsar och dåliga,domare) men Huge består!

Stenis: Ja, man riktigt ser framför sig hur ”hockeydoktoranden” Axelsson noggrant har kartlagt och frågat ut 1000 spelare hur pass bekväma eller obekväma Brynäs är att möta.
Haha…

Jugge:
En i mängden.
Med den insikten ska vi inte lyssna på forskningsartiklar från doktorander heller då?
De har förvisso stöd men avhandlingen eller forskningsartikeln är oftast ett eget arbete.
Tänk en läkare som undersöker 1000 patienter och ser en tydlig tendens som uppfylls av 850 av dessa och publicerar en artikel.
Skrämmande att vissa då lyssnar på denne och tar det som bevis när det bara är en person som tolkat resultatet och sammanställt det.
Man kan undra vad Huge jobbar med. Accepterar man där att han springer runt och stämmer av med halva byggnaden så fort han fått nya information från en enskild medarbetare att agera på?

Huge: ”Fortfarande bara en i mängden, hur mkt du än vill få det till att hans personliga åsikt är representativ för den som skulle råda hos alla spelare som vi mött genom åren….”

Det är ändå en sorts trygghet att veta att Huge fortsätter ha skygglapparna på och förmodligen är planetens mest verklighetsfrånvända person. Brynäs har alltid haft ”kompetent yrkesfolk” på samtliga platser och aldrig någonsin gjort något dåligt…

Davey85: Baserat på de på senaste dygnen här verkar det som att ifall vi hade "knäckt några klubbor" hade vi varit kvar i SHL idag. Man önskar ju iaf att det vore så enkelt.

Auchinleck: Fan, så alla lag som nånsin åkt ut är alltså för bekväma helt enkekt. Då borde ju BIK Karlskoga dominerat svensk hockey de senaste 15 åren med sin stil av hockey.

Davey85:
Haha!
Skansens status som Järnkaminer är väl devalverad till nivå skämskudde.
Så bekväma att de åkt ur SHL fler gånger och nu är kvar i HA.

I andra änden... ryggsäckslirarna från Sandgrund.
Jävligt obekväm förening.
Liksom en svart-gul-röd förening en gång i tiden.

Brynäs kissemiss-status får vi kämpa för att jobba bort.

Auchinleck: Vad yrar du om? Jag var inne på bilden som motståndare mfl har av Brynäs. Du börjar snacka om de senaste 20 årens resultat, det känns liksom som två olika diskussioner, även om "bekvämlighet" har en del i Brynäs misslyckanden.

Det har ju talats om att Brynäs inte är jobbiga att möta långt innan vi åkte ur. Är Djurgården i HA för att de är en bekväm förening? Är inte Dif generellt och historiskt sett ett lag som folk tycker är jobbiga att möta? Som jobbar hårt?

Du tar en diskussion och gör den väldigt ytlig och drar iväg i en massa sidospår.

Davey85:
"Men du verkar vara insnöad på andra aspekter, så vi droppar det."

Ja, det var ju bekvämt.
Cirkeln sluten.

SuneMangs: Möjligt, men jag bryr mig inte IKO, de stör mig inte. Hv och Linköping tycker jag inte om.

Berge: Leksand och Linköping har för bra målvakter för det.

Berge: vore mumma att byta plats med Hv

Davey85: Oskarshamn - Leksand borde är det rättvisaste kvalet, med tanke på covid-säsongen i färskt minne.

Berge: Tycker det är lite tråkigt att IKO ser ut att vara svagast, Linköping - Hv är mitt drömkval.

Leksand, Linköping, Hv och Oskarshamn blir alltså höstens krislag.

Kul tycker jag.

Huge: Har nog inte påstått att han är representativ för ALLA spelare vi mött genom.åren...men han har vad du än säger mer insyn i hur snacket går mellan spelare!!

Vad som är för jävla roligt är att juniorerna i Brynäs klivit fram,
Och nu kommer Larsson och Scott in i laget och då får vi en bra bredd på forwards sidan.
Starkaste forwardssidan i HA,
Utropstecken är Clara och möjligen måste vi ta in en till tung defensiv backklippa förutom Bertilsson.
Vilket kommer visa sig när vi har mött Djurgården Björklöven,
Uppladdat:

500x0-lindback.jpg

Stefan R 63: Fortfarande bara en i mängden, hur mkt du än vill få det till att hans personliga åsikt är representativ för den som skulle råda hos alla spelare som vi mött genom åren….

Huge: en i mängden som mött Brynäs ett antal ggr...genom många år och spelat ihop med många ....Han har ju en mycket större erfarenhet än många av oss andra. eller hur?

Stefan R 63: Inte speciellt, bara en personlig åsikt från EN spelare i mängden.

Att BIF saknat identitet är fel:
*spela skönt
*dra nån gubbe ibland
*va blire för käk?
*tränarens fel - kicka honom
Det är väl en identitet så gott som någon

”För övrigt tycker jag att Kartago bör förstöras” - oops off topic men däremot att Johan Larsson sa många bra saker i intervjun häromveckan👍

Stefan R 63: Som jag skrev för några år sedan. Åt lunch på Gavlerinken. Campese vid grannbordet. Hörde hur Campese sa till River jump Gunnar (tror jag det måste ha varit - kände inte igen honom då) hur han hört att Brynäsare uppfattas som lata på landslagssamlingar. Och han sa ungefär ” det väcker ju frågor”.

Huge: finns väl ändå en del intressant i artikeln eller tycker du inte det?
Att Anton inte tyckte det var så svårt att möts Brynäs...O att fler spelare tänkte så..
Att många av de andra lagen som finns i SHL har fler finaler sm guld slutspel än vad Brynäs mäktat med de senast 20 åren...Det är ju fakta!!
O på 20 år kan ju inte allt vara otur..felstudsar ...osv...eller hur?

En sak jag noterade i dag när jag snabbt kollade statistik över allsvenskan var faktiskt lite förvånande. I plus-minus-statistiken leder två brynäsare, Kinnvall och Bertilsson! +9 och -1 på båda (+8 totalt alltså). Kul också att Vesel har +6 och -0. Självklart säger det inte jättemycket efter 3 matcher bara men tycker ändå det är imponerande att ha två backar i toppen där båda har +8 på 3 matcher.

lapad: Ny säsong och vi spelar i HA, där tror jag att både blomman och Kvist kommer göra nytta i dom nedre kedjorna.
Sen om vi går upp då måste halva truppen rensas om vi vill slippa åka hiss mellan HA och SHL. Vilket är en senare diskussion.
Kul att Kvist fick göra mål igår hoppas det stärker självförtroendet.

Makita: Jag har inte sagt något om ungdomar utan snarare Blommans och Kvist som sällan tillför något även om Kvist gjorde det bra igår men det räcker inte att göra 2 bra matcher/år för att få ett kontrakt, tycker jag.

Huge: Ang träffad🤣🤣 Då träffa jag mitt i prick 👍

Auchinleck: Ja, men ämnet handlade inte om vilken serie vi spelar i. Det handlade om hur motståndare mfl har uppfattat Brynäs genom åren. Vilket jag tyckte var en intressant fråga. Men du verkar vara insnöad på andra aspekter, så vi droppar det.

Davey85:
Vi är där vi är.
Minst 14 lag är bättre.
Det är det stora bekymret.

Auchinleck: Visst, du kan ju använda ordet "bekväm" som ett paraplybegrepp för allt som är dåligt. Men andra faktorer är ju svag trupp, brist på röd tråd, inget spelsystem, fel tränare o s v.

Är AIK, Djurgården mfl i HA för att de uppfattas som bekväma? Nä...

Brynäsgubbe:

Jämfört med ligan i stort är det väl betydligt mer än 5 år?
Eller var det bara stolpe ut då?

Jan Grismöbel: Man måste vara tämligen gubbigt trögttänkt för att inte se sambanden mellan mer än 5 års inkompents och första degraderingen i klubbens historia.

Jan Grismöbel: Ja, tänk så många fans och ”experter” det finns som alltid ”säger som det är”.
Utan att de facto veta hur det verkligen ligger till.
Hoppas du känner dig träffad, men chansen är nog väääldigt liten…

Davey85:
"Slå av klubban mot benet" och "Bekväm" ger olika utfall i tabellen.
Så hur överraskande är det?
Vilka andra orsaker utöver "bekväm" orsakar en fd storklubbs förfall över tid?

Pigalle: Detta stämmer till 100% på hur många Brynäsfans har sagt i många år ..Å då finns det t.e.x en del här inne som går fram som någon typ av riddare för att skydda Brynäs ledning . Härligt att någon kunnig utomstående lyfter på locket å säger som det är ..Får hoppas ledningen känner sig träffade . Men tvivlar . Strutsen kör ner huvudet i sanden igen .

Auchinleck: Jag tänker mer på bilden av Brynäs, att resultaten varit dåliga behövs ju ingen expert för att se. Men att det finns en uppfattning av Brynäs som bekväma tycker jag är en annan sak.

Davey85:
Tabellredovisningen räcker väl som bevis...
Är vi nöjda med Brynäs nivå de senaste 20 åren?

« · 2574813 · »