1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743583 inlägg · 7967 ämnen
« · 2695226 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Zzz: Den artikeln är väl från mitt under säsongen apropå att det gick vissa rykten om SHL-intresse för Carlsson. Blir en annan situation efter säsongen i och med att han blir kontraktslös. Tror även att Brynäs blir mer attraktivt för hemvändare ju fler som kommer. Det blir mer attraktivt för Brynäsare att spela i Brynäs när Larsson, Silfverberg, kanske Djoos, Lindblom etc är där.

Det är väl troligt att både Carlsson och Söderström blir kvar i Nordamerika, men om Brynäs skulle få Djoos och EN av dom, så skulle backsidan se fruktansvärt bra ut rent skicklighetsmässigt. Men nu tar jag ju verkligen ut saker i förskott med SHL-avancemang osv.

Mickis: Hoppas det stämmer. Känns som han har potential att blomma ut ordentligt om han får en riktig chans, oavsett vilken serie vi snackar om. Lite som Samuel Johannesson gjorde för oss.

pjåtor: Jag har en bekant som fystränar SAIKs juniorer och hon säger att ryktet där uppe är att Robertson är klar för oss.

Jugge: Carlsson verkar bli kvar i Nord Amerika.

Peja: Du tror inte Robertsson erbjuds kontrakt med Saik?

Dallemas: Man får vara med där oavsett men utan medlemsrabatterna glömde jag att tillägga :) Sen har jag för mej att Pitchers var den tredje som dom har ngt avtal med.

Peja: ” Ja, sett till antalet matcher NHL/AHL den här säsongen ligger nog Boqvist längst ifrån en Sverigeflytt redan nu. Carlsson verkar ha kört fast i AHL trots bra produktion, Sandström verkar ha misslyckats med att etablera sig i Flyers och eventuellt vill de satsa på andra spelare istället nu, och Söderström spelade nästan bara i AHL den här säsongen.

Söderström och Carlsson håller nog otroligt hög SHL-klass nu, tror jag. Men men, vi får se om Brynäs lyckas nita Djurgården två gånger till...”

Det blir spännande att se vad som händer med ”våra” killar där borta nu. Boqvist tror jag kommer bli erbjuden nytt kontrakt. Söderström är fortfarande ung och draftad tidigt. Nu ska ju dessutom Arizona omlokalisera till Utah med nya ägare. Svårt att veta vad som händer där.

Carlsson har ju blivit ”misshandlad” i 2 år nu i Floridas organisation. Producerar sjuka siffror i AHL. Men vad ska Florida göra, laget går som tåget och har en riktigt stark backsida. Skulle bli förvånad om inte ett sämre lag plockar upp Carlsson. Skulle han komma hem så skulle han vara toppback i SHL. Jag tror vi skulle få se en back dominera på samma sätt som Lennström gjorde när han var som bäst i FBK. Kom hem och bli hjälte i Brynäs! Schweiz finns kvar senare, titta på Gunde.

{10491}: Nej tyvärr inte medlem.

Peja: oki tack för svar

mk: Ja, fast jag skulle kolla på den allsvenska spelarpoolen med ett öppet sinne och inte vara fixerad vid ålder. Om en spelare som Måns Carlsson är beredd att offra en topproll i Mora för att spela längre ner i ett SHL-lag, så vore han väldigt intressant. Tänk en fjärdekedja med honom, Ölund och Robertsson, det vore på en helt annan nivå än när Kvist, Birgersson och någon till åkte omkring i Brynäs fjärdekedja 22/23.

En spelare som Carlsson, eller någon med dylik profil, skulle ju kunna vara extremt hungriga att få chansen i SHL. Olhaver och Plato är ju också intressanta spelare. Olhaver såg ut att spela i slow-motion i Modo för några år sedan, men jag tycker att han har sett mycket explosivare ut den här säsongen.

Samsung: han ska till tjeckien eller om det var schweiz

Peja: Där har du helt rätt.
Se tex Kvist, som får representera de vi har försökt med för länge. Att det finns bättre/samma ålder som kvist i HA är ju helt säkert.

Nu MÅSTE Alcén våga bryta med spelare som tex kvist kanske även Larsen.
Om nu Brynäs går upp så är det direkt livsviktigt att det rensas så mycket det bara går.
Hur laget ska omformas, det har jag ingen aning om..

Peja: Yetman är en spelare man borde försöka med om det blir SHL.

Dallemas: Är du medlem i ngn av Brynäs supporterklubbar så har dom Cheers (Söder), Brända bocken (stora torget) och en till jag nu inte kommer ihåg där det också är medlemsrabatter mot uppvisande av medlemskortet.
Kolla gruppen Sektion 1912 där dom brukar skriva vilken dom är på innan matchstart då det brukar variera.

mk: Handlar också om att Sandström har nött mycket bänk i Nordamerika. Kan bli tufft att förväntas spela 40+ matcher i Brynäs om man nästan aldrig stått så många matcher samma säsong. Oscar Dansk är ju en annan målvakt i ungefär samma situation. Skulle inte ha emot någon av dom i Brynäs, som etta i HA eller som typ delad etta i SHL. Hellberg är på en annan nivå än bägge.

Sen skulle Sandströms blandade historik i Brynäs kunna vara en fördel för honom också, det var nog viktiga erfarenheter att få. Det är ju antagligen bättre att ha den erfarenheten än att inte ha den.

JohnnyBotox: "Det kommer behövas billiga, färdiga spelare från t.ex. HA att komplettera med. Unga lovande spelare har vi redan (07-orna)."

Håller med om det, men samtidigt borde Brynäs ha väldigt goda förutsättningar att fynda i HA. Även om man är lite "sist i kön" eftersom SHL-klubbarna redan har rensat ganska bra, så har man spelat mot och scoutat allsvenska lag (och spelare) under hela säsongen på ett helt annat sätt än man brukar göra. Det borde finnas allsvenska spelare, som kanske inte tillhör de mest hypade spelarna, som har imponerat mot och på Brynäs, och som därmed är intressanta som fyndvärvningar.

Jag tänker att det främst är som truppbreddare som man borde kunna ta några allsvenska killar. Det är ju uppenbart för alla som följt Brynäs under säsongen att det finns många allsvenska spelare som är bättre än nuvarande truppbreddarna.

Peja: Felix nivå ska man nog inte tvivla på.
Då kan det spöka isf med historian.

Men, om man ska döma Felix efter final 6 då ska man kolla på semin mot Frölunda.
Brynäs hade inte varit i final utan Felix spel i den semin...
Fan va bra han var. Helt otroliga räddningar.
Sen har han spelat i NHL trots allt.
Hade vi fans tvekat på om det varit någon annan än Felix med tanke på historiken?

Så kan man få in Felix som en av två målvakter så är det en nobrainer.

Peja: Sandström är väl den klart mest realistiska av de du nämner. Frågan är om han är tillräckligt bra. Det är inga vassa siffror han presterat denna säsong. Känns svårbedömd.

Näst mest realistisk är nog Carlsson men har en känsla av att det kommer finnas något NHL-lag som kan tänkas ge honom en chans så bra som han presterat. Om inte är nog Schweiz ett ganska troligt alternativ för honom. Kan säkert komma hem men inget jag är stensäker på.

Söderström är ett högt draftval och fortfarande rätt ung så där är jag rätt säker på att Arizona (eller ja Utah snart) kommer skriva nytt med honom eller att något annat NHL-lag ger han en chans.

Tigerhjärta: Jag tycker det är givet att gå all-in på Magnus Hellberg om Brynäs går till SHL. Han är inte jättelångt ifrån Gävle, verkar inte få chansen i NHL och hade varit en given toppmålvakt.

En annan AHL-spelare som borde vara superintressant är ju Robert Hägg, som kommer från Brynäs närområde (Gimo). Hans enda koppling till svensk elithockey är att han har gått hockeygym i Modo. Han har spelat med både Lindblom och Silfberberg de senaste åren. Modo sägs jaga honom men där tror jag Brynäs hade haft en bra chans givet omständigheterna.

Vet inte vilken nivå Sandström håller man han skulle i så fall vara en av två bra målvakter, medan typ Hellberg skulle gå som given etta med en tydligare backup. Samtidigt kanske historiken i Brynäs gör att man underskattar Sandström.

Tycker Brynäs borde skriva A-lagskontrakt redan nu med Kristers Steinberg. Han kan vara tvåa i HA eller utlånad trea i SHL. Men fattar att man fokuserar på kvalet nu.

Peja: Vid avancemang så lär målvaktspositionen vara en prioritet, det måste vara slut på allt strul på den positionen. Vi behöver stabilitet likt Lehtinen gav Modo som nykomling.nDu som ser lite NHL, hur ser du på en eventuell hemkomst av Felix Sandström, vilken nivå håller han? Snackades ju även om Alnefeldt ett tag.

Dallemas: Det går direktbussar från Rådhustorget. Bussarna är uppmärkta så det går egentligen inte att missa om du vet riktningen från Rådhustorget. Du kan köpa biljetter på X-trafik innan. Annars tar det bara 20-25 minuter att promera till arenan från centrala Gävle.

Vilken sportbar som helst runt Stortorget är full av Brynäsare en sån här match.

Silfverkroken: Ja, sett till antalet matcher NHL/AHL den här säsongen ligger nog Boqvist längst ifrån en Sverigeflytt redan nu. Carlsson verkar ha kört fast i AHL trots bra produktion, Sandström verkar ha misslyckats med att etablera sig i Flyers och eventuellt vill de satsa på andra spelare istället nu, och Söderström spelade nästan bara i AHL den här säsongen.

Söderström och Carlsson håller nog otroligt hög SHL-klass nu, tror jag. Men men, vi får se om Brynäs lyckas nita Djurgården två gånger till...

Hallå Brynäs vänner. Behöver er hjälp. Om jag säger OM vi mot min vilja spelar match hemma på fredag, vilken bar brukar fansen samlas på innan match för en öl? Å hur tar dem sig sedan till arenan?

Peja: Boqvist (om det var Jesper du syftade på) spelade i natt i Bruins första match i Stanley Cup mot Maple Leafs där han gjorde en assist och Bruins vann med 5-1. Kul för honom men det är nog rätt osannolikt att han skulle återvända till Brynäs redan nästa säsong.

Idag mutar man nog sändningen, bättre för sinnesfriden än att höra brölande DIFare. De kommer skrika på varje närkontakt och flera gånger kommer det att lura domarna.

Timodjin:
Jasså, vi är uppe i ett dygn nu?
Ja, har varit in titt som tätt senaste dygnet och sett att det varit det här tugget så då har jag "loggat ut" omgående.
Förhoppningsvis blir det snart mer snack om kvällens match så man kan börja läsa igen.

Lite synd att forumen inte funkar så bra med trådar...

Labanlasse: Tror du missat det senaste dygnets diskussion. Det finns ett troll här som hävdar att MoDo är en stor klubb därför att man hade ett antal stjärnor i NHL en gång i tiden. Tror ingen annan här är håller med eller är intresserad av den definitionen. Jag ville bara påvisa att med den argumentationen så är te,x Hammarby just nu Sveriges största hockeyklubb.
Därefter tror jag ingen här inne nu orkar tjafsa mer om saken med trollet med det udda argumentet.

Timodjin: Ursäkta att jag lägger mig i diskussionen, men jag tror att man skilja på en storklubb och en stor klubb, ex min klubb HV har. varit på en ökenvandring senaste åren och är definitivt ingen storklubb idag, däremot en relativt stor klubb i SHL mht ekonomisk omsättning, % beläggning i arenan, övriga förutsättningar och möjligheter, ex med fyra sammanhängande isytor osv osv. Enligt min bedömning finns det just nu fyra storklubbar i landet och de är FBK, SAIK, Växjö och FHC. Sedan 2013 har dessa klubbar tagit samtliga SM-guld exklusive ett 2017 (HV) och ett som inte delades ut 2020 (covid).

Gavve: nej jag tror inte heller att han bryr sig om pengar, men iom faktorer som hierarki och det troliga faktum att han har en agent så tror jag ändå att han vill ha en skälig lön och inte runt 30-40k. Snarare 150k eller så. Men det är rena spekulationer.

Modo kapitaliserade på att Leksand och Modo fick de två första hockeygymnasierna med riksintag av regionalpolitiska skäl. Helt skattefinansierat från Stockholm för att ge stöd till eftersatta regioner. På samma sätt som vi via Sida hjälper underutvecklade länder. Det förklarar den framgångsvåg på juniorsidan som både Modo och Leksand visade upp på 80-90-talet.

Stefan R 63: Att använda antalet spelare som hamnar (eller ännu värre genom åren hamnat) i NHL som det enda eller tyngsta argumentet för hur stor en klubb är, framtår som helt befängt.
I en sådan jämförelse (senaste tid) skulle Hammarby vara Sveriges största hockeyklubb följd av Huddinge, Malmö och SAIK.
Lag som Lerum å Hille Åbyggeby är större än MoDo.
Befängt sätt att resonera på.

{10595}: sedinarna o näslund järveds if
Ni hade några fantastiska år med den generationen sundström näslund sedin hedman o foppa svartvadet osv...
Brynäs har under 60 år wickberg lundström l g nilsson salming mats näslund sandström stefan persson bäckström silverberg krobbe prosten spelare som har satt stark prägel på svensk hockey i många år...man kan ju även nämna Tommy Sandlin som ni tack vare honom fick ett sm guld av också...
Vi ska vara jävligt glada av att det kommer fram spelare som kan förgylla Shl o nhl för det gör svensk hockey starkare...
Många av våra NHL proffs kommer från små klubbar där ledare och föräldrar sliter arslet av sig för att nån som du ska ta åt dig nån ära...patetiskt!!!

JohnnyBotox: "Även om Silfverberg troligtvis spelar till rabatterat pris"

Nu kan vi så klart bara spekulera men jag tror knappast att Silfver som senaste säsongen hade en cap hit på 5,250,000 dollar bryr sig särskilt mycket om pengar för att komma hem. Han har under karriären tjänat runt 400 miljoner kronor (enligt capfriendly). Om han tjänar 20k (eller vad minimum nu är) eller 200k i månaden tror jag inte spelar så stor roll för honom de sista 2 åren av hans karriär.

Det kan jämföras med Larsson och Lindbloms ungefärliga 10 miljoner dollar över alla säsonger i NHL (också mycket pengar men inte i närheten av Silfverberg).

Och jag säger inte emot att det kan bli dyrt, absolut inte. Tror bara att Silfver inte har särskilt hög lön i och med att han kommer spela här vare sig vi är i HA eller SHL.

{10595}: NhL kontra shl ...Så då förstår jag inte varför du tjatar om att vi spelar i HA o ni i SHL...Enligt ditt sätt att tänka kan ju ni likaväl ha fortsätt i HA ..Hade några av era spelare blivit draftade och gått till NHL oavsett serietillhörighet i Sverige så hade ju du varit nöjd och tyckt att det gör Modo större.
Skulle gärna vilja se om ni hade fler bortasupportrar än t ex Leksand?

Peja: precis. Jag är väl lite orolig att vi vid ev. avancemang får ett ganska dyrt lag. Fina namn på pappret men kanske kostar mer än det smakar. Det kommer behövas billiga, färdiga spelare från t.ex. HA att komplettera med. Unga lovande spelare har vi redan (07-orna).

Även om Silfverberg troligtvis spelar till rabatterat pris är han nog inte en billig spelare. Så sitter vi på väldigt dyra kontrakt med Larsson, Rödin, Scott, Bertilsson, Kinnvall. Vill behålla Ölund, Benn. Ev. Djoos och Lindblom in. Troligtvis en riktigt målvaktsetta (dyr), då man inte vågar chansa billigt.

Fantastiska spelare med hjärta för klubben, men på SHL-nivå är jag lite rädd att vi betalar dessa lite för bra jämfört med vad vi får ut.

xxx BIF xxx: Min åsikt är om Brynäs går upp, så behöver man en bevisad toppmålvakt och en ny förstafemma som håller bevisad hög klass. Då tycker jag att man skulle ha en bra stomme givet att man inte tappar nuvarande stommespelare. Därefter behöver man dock hungriga och utvecklingsbara spelare längre ner i hierarkin, exempelvis Robertsson. Så jag vet inte om vi tycker så olika egentligen, därför är det oklart vad som egentligen diskuteras.

Charles: På tal om NHL.

Silfverberg är redan klar, Lindblom nära enligt expressen som även rapporterar att det finns ömsesidigt intresse för Djoos om Brynäs vinner kvalet.

Vad tror vi om Brynäs chanser att få hem Boqvist, Söderström, Carlsson, eller Sandström till nästa säsong vid SHL-spel?

{10595}: Givetvis är SM-guld viktigare än att fostra storspelare. Vad går klubbarnas säsonger ut på; att vinna guld eller att få fram spelare?

Min tes är inte att enbart antalet guld bestämmer hur stor klubben är men det är en faktor. Antalet supportrar, publiksnitt osv är också viktigt. Historien är givetvis viktig, där ingår både sportsliga resultat och spelare som fostrats. Det du missar med skrytet om era spelare är att de kan vara kända utan att Modo är det. Jag har pratat med folk runt om på planeten som vet vem Zlatan är men aldrig hört talas om Malmö.

Men jag har svårt att ta dig seriöst i och med att du antagligen är ensam i världen om ditt synsätt som är helt och hållet designat för att kunna lyfta fram Modo…

vet iof inte varför man går med i leken nu, varför början man en diskussion om storleken om klubbar och sen börja tjafsa om NHL spelare. Ska HV71 ses som en större klubb bara för att Bedard gjorde lite träningar där? eller är Rafalski's NHL poäng en guldstjärna på Brynäs konto. helt bisarrt löjlig debatt.

{10595}: Bäckström har både mer poäng och stanley cup vinster än Näslund, och om inte Stanley cup vinster betyder något så hade Salmning större inflytande än Hedman i NHL.

Men sen är du ju inte här för att försöka debattera utan oavsett vad folk skriver fortsätta trolla, så var snäll ta ditt pick och pack stäng av datorn och gör något vettigt istället.

{10595}:
Alltså på riktigt, vad är det du vill säga egentligen, tror dom flesta som har någorlunda koll på hockey i Sverige i någorlunda närtid vet vad både Modo, andra klubbar, Brynäs mfr, har bidragit med, men, 😅 Vad exakt är det du vill uppnå, samt upplysa oss andra oförstående hockey älskare med genom dina inlägga här i Brynäsboken, vore väldigt intressant att veta vad du vill ha ut av ditt godhets runkande 🤘😊

Snälla, förklara 😳

Peja: Jag ser NHL som viktigast när man jämför klubbars storhet. Det gör jag för att alla juniorer och bra hockeyspelare suktar efter att få åka dit. NHL styr världshockeyn helt enkelt. Då tänker jag att det är som logiskt att klubben som har fostrat flest hockeystjärnor i världen är större än ett klubben som bara har lyckas nationellt.

Din vinkling är att SM-guld är viktigast. Min vinkling är att NHL-stjärnor är viktigast.
Frågar du 100 personer i vilken stad som helst utom Gävle vem Ove Molin är, och frågar samma skara vem Peter Forsberg är, så kommer fler veta av Peter Forsberg.

Att du väljer att bara räkna SM-guld kan jag förstå då det passar dig, men det tar inte bort faktumet att MoDo är världens bästa klubb på att fostra NHL-spelare. Hade inte MoDo flest bortasupportrar i genomsnitt denna säsong också? Även där är vi störst!

Kan inte ta er seriöst om ni kommer med Ove Molin och vill jämföra er storhet med Peter Forsberg.

{10595}: helt underbara hockeyspelare du skriver om..foppa hedman sedinarna osv...Ödmjuka vid sidan av rinken..De hade säkert varit stolta att ha ett sånt fan som du!!

Treklövern1912: Haha, Miffarna kallar alltså Rögle lappjävlar, ja kanske är världen så

{8225}: Alla norr om Smygehuk 😄

bradberry: Fin bild, men jag kommer att återkomma i ämnet 'Störst i Kenya'

Är iväg ett tag nu, men när jag rotat i arkivet lär det skaka om hela bilden av Kenya och svensk hockey.

Tills dess önskar jag alla Gävlar en trevlig Helg och spännande match i morgon

PS. en fråga från SIFO också då. Har någon iklädd Brynäströja blivit kallad Lappjävel på nån match söderut? Har upplevt det många gånger i min tröja, men undrar hur långt ner i landet laget kan vara ifrån innan man inte är lappjävel?

Jag vet att Brynäs är det viktigaste laget i Sverige, hur? Jag går in med ett långt uppehåll och av någon anledning är andra lags supportrar nödgande att vara på Brynäs sida för att kunna ?diskutera? hockey oavsett serietillhörighet.

dabif: Pontus Åberg 👎

Treklövern1912: Vad yrar du om?

« · 2695226 · »