Brynäs IF

714125 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2205493 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Efter att ha lyssnat på podden från Brynäs känner jag mig inte ett dugg bättre, snarare tvärt om, vilket kvalificerat jä..a skitsnack. Det här är inte en lösning, det är desperation från en styrelse utan någon som helst verklighetsförankring.
Jag tror tyvärr att spiralen mot HA tog ny fart efter beslutet att utnämna externa konsulter att styra skutan med ”fullt mandat”. 😩
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Morningstar: Efter att lyssnat på Gunnar och Jennie i podden får jag lite dåliga "vibbar" och jag får mer förtroende för Jonas och Dan i deras BrynäsKanBättre pod. Att Gunnar och Jennie visat sig kunnig i ledarskap och kanske borde ha en plats i Brynäs på ett sätt eller annat säger jag inget om, men inte likt tidigare Brynäs ledning som någon sluten grupp som tror sig veta bäst själv. Brynäs är också vi här inne och vi måste få vara delaktiga, inte bara skicka pengar när det krisar eller ställa upp i vått och torrt utan någon form av delaktighet. Som dom säger i podden att dom inte tänker vara transparant med handlingsplanen känns inget vidare. Att bygga en bro till BrynäsKanBättre vore i min bok en tidig åtgärd om jag ska tro på deras ledarskapsfilosofi. Det handlar inte om att "bara förändra ett kontor" om dom tror det, det är mer än så och kan bli mycket bättre om dom sköter sina kort rätt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Vet inte vad du menar med 8 pers i Sverige men enligt min mening är mindre konsultorganisationer inom management betydligt bättre än de stora. Det finns inte lika mycket färdiga Power Points och andra häxkonster att gömma sig bakom...
Ger ditt arbete inte resultat så får du inga nya kunder.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Kostnaden av ett brutet kontrakt kan i vissa fall bli noll i slutändan om ersättaren är billig. Av den anledningen så är det relativt enkelt att bryta ett kontrakt med en dyr bänknötare (fjärdekedjespelare) och ersätta den med en billig spelare. Vi har några spelare som har den profilen.
Våra "toppspelare" vill vi nog ha kvar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: För stunden är jag tacksam att vi överhuvudtaget har spelare när vi går in i någon form av maktkamp. Tror inte Bombom är vän av brutna kontrakt, specielt med de killar som "gjorde det" i våras. Men vi får se, vi kan ju dock inte bryta massa kontrakt när vi ska läggas dessa pengar på konsulttimmar ;)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
magr: Intressant att floppar bryter kontrakten med Leksand respektive Luleå. Det verkar som att kontrakt går att bryta i andra föreningar.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
magr: Hoppas det gäller spelarna också
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: En konkret sak jag hörde i podden var att alla medarbetare i Brynäs ska ha en tydlig roll (befattningsbeskrivning) med uppföljning. Många av oss vet nog hur demoraliserande det är att inte veta vad som förväntas av ens arbete eller om ingen ser om man gör sitt jobb mer eller mindre bra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Det är svårt att begripa sånt som inte presenterats.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Väldigt väntat att just han skulle vara kritisk när nuvarande styrelse preseneterar ett förslag som för många känns spännande. De trodde nog på promenadseger. Bombom är ju dessutom nuvarande styrelses lösning, och något som många vill se, även att det verkar vara högst tillfällig lösning. Motgång för Brynäskanbättre som nog behöver hosta upp något mer konkret omgående.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
magr: Jag tycker inte det är jämförbart då konsulterna sitter på en färdig strategi och handlingsplan och trots det är det väldigt svårt att förstå exakt vad dom kommit fram till.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mk: Dan Ekholm
Kommentera

Sv: A propósito de nada
magr: De vill byta ut hela styrelsen
Kommentera

Sv: Borde inte?
Tgl: och varför envisas du med att skapa nya konton?
Kommentera

Sv: Borde inte?
Tgl: Vi har ingen SC, tränare, m.m.men vi har två direktörer. Soppan fortsätter. Varför följa Big Brother när man kan följa Brynäs?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Har Brynäskanbättre gett oss något konkret och mindre fluffigt än?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Vem var personen som var kritisk på twitter?
Hittat lite om Brynäs men inte just det.
Tack.
Kommentera

Borde inte?
Borde inte Per-Johan Johansson visa sig och motivera/presentera de nya Klubbdirektörerna samt förklara
hur man tänkt från styrelsens sida vid tillsättandet! Eller har styrelsen inte varit involverad och Konsulterna själva bestämt detta😳
Eller det kanske lika bra att han inte uttalar sig det blir ju bara fel... Det kanske till och med är så att konsulterna har en mediautbildning Per-Johan kan gå innan han uttalar sig!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Ser fram emot en sommar med kukfäktande utan resultat och att augusti inleds med Dackell som tf sportchef och Molin som tf HC…

Konsulter är läskigt, även om det bara är för att hålla arbetet vid liv under en övergångsperiod… Vilka trauman en del personer måste ha upplevt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Morningstar: Ja den podden gjorde ju inte mycket för att göra en klokare om vad som är på gång. Konsult fluff och väldigt lite konkret. Dom ska bygga världens bästa Brynäs, då kör vi!

Såg att en av initiativtagarna bakom ”Brynäs kan bättre” sågande podden på twitter.

Bäst är i alla fall Martin Löf Nyqvist som faktiskt ställer bra kritiska frågor och ber dom konkretisera. Grymt bra i podd och privatpartner möten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lub: Alla hockeyspelare i shl nhl khl o.s.v. är ju konsulter. Ingen har ju tillsvidare anställning.
Kommentera



Sv: A propósito de nada
Tom Bissett: Man anlitar konsulter när kompetens som konsulten har saknas i organisationen och samtidigt är viktig för organisationen. I detta fall så har Brynäs alltså anlitat konsulter inom området ledarskap. Man kan ju inte säga att Brynäs briljerat inom det området på senare tid. Det låter alltså som en mycket klok åtgärd.
”Konsulterna har aldrig gjort någon nytta”
Konsulten i detta fall har väl redan gjort avgörande nytta för klubben genom att ta in Josef och Nisse.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lub: De vet onekligen vad ledarskap är. Och nog är det en bra chans i rampljuset som de inte vill skoja bort. Sen så tycker jag att det är absurt att det ska behövas.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lub: Jag tror att de är ute efter att göra ett bra jobb, det är då man blir populär och får fler kunder.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tom Bissett: Man ska komma ihåg att en konsults främsta mål är att skapa nya uppdrag åt sin arbetsgivare (vilket är konsultbolaget). Jag skulle bara i undantagsfall anlita konsulter för besättning av nyckelpositioner...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tom Bissett: Håller fullständigt med, har inga goda erfarenheter av detta. På sin höjd har du en förändring på några veckor sen rullar man på i samma gamla hjulspår. Därför är det kompetent folk som ska sitta på viktiga poster, de ska inte utbildas hos oss. Däremot så tror jag på Gunnar, men frånkopplat hans bolag.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Konsulterna har aldrig gjort någon nytta, oftast så iriterar de medarbetarna bara när man hör ryktet att dessa är på väg, jag har en erfarenhet av bemötande av konsulter, de ska förändra allt, de har nya visioner, men oftast så blir det inte bra och kostar skjortan också,Jag hoppas att Brynäs fattar detta med att inte anlita konsulter.....
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: nåja, han ser ut att var ok.. 😉
Kommentera

Sv: A propósito de nada
brynäs08:
Googlade fram nedan. Låter väl som en solid bakgrund för en managementkonsult och bör vara användbart för denna roll - vad gäller ledarskap/finans-biten åtminstone (ingen blilhandlarbakgrund dock... 😀). Vi får väl se men än så länge har jag förtroende för dessa två.

Sportdelen får väl då SC sköta. Tror att det är bra att vi får in vad jag tror är riktigt smarta personer i ledningen nu.


Att vara chef och inneha en position är långt ifrån samma sak som att utöva ledarskap och få saker att hända på riktigt i vardagen.

Intresset för ledarskap och organisationer växte och jag sökte mig till Handelshögskolan där jag doktorerade i företagsekonomi. Några år senare skrev jag boken Från Prat Till Resultat. I den vevan var jag ansvarig för Executive MBA-programmet vid Handelshögskolan och för olika kurser i ledarskap.

Pudelns kärna i min bok är att det vi ofta beskriver som skitsnack och skvaller vid fikaborden i själva verket är ett nödvändigt småprat. Det är det informella snacket på jobbet som är nyckeln till det ledarskapet. För ledare som begriper att använda sig av småpratet på ett bra sätt leder det till kreativitet, lärande och lönsamhet.

Under de senaste 20 åren har jag mött över 20.000 chefer och än fler medarbetare i allt från stora internationella företag, offentliga organisationer och myndigheter till små privata företag.

Det som driver mig är att göra avtryck. Att skapa förändring så att någonting verkligen händer på riktigt. Det kan handla om att ett företag lyckas med en organisationsförändring eller att en enskild individ förändrar sitt beteende. Jag tror också stenhårt på att energi är nyckeln till ett modernt ledarskap.

Utbildningar

Polishögskolan-1984
Civilingenjör, Industriell ekonomi, Linköpings Tekniska Högskola-1991
Ekonomie Doktor i Organisation och Ledarskap, Handelshögskolan-1999
UGL-handledare-1998
MyersBriggs certifierad-200
IDI-certifierad-2006
Klart Ledarskap-2011
Humaniversity, Touristprogram, 2012
Date with Destiny, Tony Robbins Academy-2014”
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gunnar Ekman. Vad är det som gör honom bra? (Jag undrar verkligen) vad är hans cv för uppdraget, förutom det han gjort i brynäs hittils? Jag finner väldigt lite via google?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: De har samma sysselsättning alla klubbdirektörer eller klubbchefer i stort sätt...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tom Bissett:
Har vi bytt sport nu? 😃
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Noterar att nyhetenom Brynäs förändring sjunker som en sten i flödet på kvällstidningarna. Inte lika intressant att prata Brynäs väg framåt som det var att bidra till hängningen av samma klubb.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Ja vi få se vad dessa s.k klubbdirektörer eller klubbchefer åstadkommer, här nedan finns info om deras arbete i Brynäs...
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Ja, och man sitter heller inte på säkra kontrakt utan man ”måste” leverera dagligen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: PJ har ju styrt upp den sportsliga sidan, så han känner väl sig extra lämplig för omval!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: Fördelen med konsulter kan vara att de inte sitter på långa avtal som många vi sparkat i föreningen. Kanske hela ledningen samt tränare och sportchef kan bestå av konsulter på löpande uppdrag?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Medlemmarna har möjlighet att byta ut 2/3 av styrelsen oavsett om det är valberedningens eller de alternativa förslagen. Men jag håller med, kan inte förstå varför de som har längre mandat inte väljer att inte ställa dem till förfogande givet vad som hänt på alla plan.
Jag hoppas att den passivitet som nuvarande (motvilliga) ordföranden visat ersätts av dådkraft och där verkar Kangas vara en lämplig person.

Edit: PJ = sent skall syndaren…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Ja, det är så jag tänker. Vi har redan ansträngd ekonomi och ligger på minus ett antal mille, en konsult är inte billig. Men å andra sidan så kommer dessa antagligen åstadkomma mer än de flesta i föreningen idag gör, j...a clowner
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Önskar du har rätt, men än så länge verkar stora delar av styrelsen sitta kvar, vilket de kan göra så länge de inte själva väljer att ställa sina platserna till förfogande. I värsta fall blir det bara en ny ordförande med en ny ledamot, det är i praktiken samma styrelse.

Värt att påminna att PJ också söker omval så han verkar inte heller känna något ansvar i den här situationen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Det säger väl en del om konsulternas ställning i klubben, nuvarande ledningens distans till konsulterna och bristande nätverk vid rekrytering..

Det här påminner ju lite om när man valde Boumedienne som coach i kvalet. Nu slog det ju väl ut, men det är en märklig tillfällighet att just den person man diskuterar med som ev blivande sportchef också råkar vara det bästa tillgängliga alternativet som coach..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Tror Brynäs nuvarande styrelse har noll handlingsutrymme givet att några av dem kommer vara utbytta om ett tag (om inte alla). PJ har uppenbarligen hjärta för föreningen (samt kanske lite dåligt samvete pga att han haft det sportsliga ansvaret) så han lappar och lagar för att hålla skutan flytande tills en ny besättning kan ta över. Det skulle vara intressant att se om uppdragsbeskrivningen till River Jump nu expanderas inte bara från organisationsstruktur (ursprungliga uppdraget) till löpande drift (iom deras temp KD roller) utan även att de tittar på långsiktiga mål/handlingsplan för att hjälpa innevarande styrelse…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Att slänga pengar på ledarskapsutbildningar och konsulter är såklart helt jävla vansinne. Brynäs ska locka kompetent folk inte att de ska utbildas hos oss!! Gunnars egenskaper som ledare tror jag dock på. River jump, hur lökigt namn?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: Håller med, "Brynäs kan bättre" lyfter ett arbetssätt som känns betydligt mer metodiskt och transparent, något som kommer krävas framåt. Medlemmar och sponsorer är väldigt skeptiska till Brynäs styrelse, så vad är deras lösning för bygga förtroende igen? Gömma sig bakom en handlingsplan utan att berätta vad den innefattar och sedan sitta kvar och låtsas som inget har hänt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Konsulters jobb är att sälja timmar, bättre CV’n om bägge är involverade osv.
Jo, likheterna finns.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Fast han skall väl i så fall inte ha konsultarvode i styrelsen eller?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Nu svär du i kyrkan... 😀 J Strid som alternativa valberedningen valt ut är väl hög chef på konsultfirman AFRY (f d ÅF & Pöyry)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Den stora frågan är väl, hur ser handlingsplanen ut??? Locket på??
Tror ärligt talat mer och mer på ”Brynäs kan bättre”, det här känns väldigt vingligt. Jag har förtroende för Boumedienne efter kvalet men styrelsen borde inte sitta kvar.
Kommentera

« · 2205493 · »