Brynäs IF

713200 inlägg · 7953 ämnen

Forum

« · 2205107 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Peja: Då kan de i o f s inte skylla på någon annan utan måste kämpa extra hårt för att se till att det funkar.

Är väl ganska vanligt inom industrin att t ex en projektledare ansvarar både för planeringen och genomförandet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: jAG ÄR INTE SÅ FÖRTJUST I DETTA KONSULTANDE.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Spännande att konsulterna som gjort(?) handlingsplanen nu ska implementera den. Undrar hur mycket detta kostar? Påminner lite om när man värvar meriterde importspelare på korttisdskontrakt. Och varför två klubbdirektörer, hur många procent av sin arbetstid kommer de lägga på Brynäs?
Kommentera

Sv: Hur är det möjligt
Tgl: ...man frågar sig gång på gång.
Kommentera

Hur är det möjligt
Det mest överraskande i hela ”Brynässituationen” är för mig är hur de styrelseledamöter som suttit senaste året/åren inte ställer sin/a platser till förfogande. Självbilden måste vara otroligt skev...tycker nästan lite synd om dem!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Styrelsens sammansättning blir väldigt intressant. Är väldigt orolig över utfallet. Den nuvarande sammansättningen verkar anse att allt gå toppen och det finns ingen anledning för dom att ställa sina platser till förfogande.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lemp: Svårt att ta långsiktiga beslut så nära inpå ett årsmöte. Förhoppningsvis kan River Jump konsulterna etablera de förslag på roller, styrdok, ansvarsfördelning osv. som de är tillsatta att ta fram så att en ny styrelse och nya anställda kan implementera detta framöver.
Brynäs org gör nog inte mer än man behöver för närvarande, främst då för herrlaget.
Måste ändå ge PJ en eloge för att han tar ansvar och rampljus när det blåser som mest. Ordförande Lorenz verkar ha gömt sig under en sten, patetiskt faktiskt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: Vi håller tummarna för att Josef har några namn från andra sidan Atlanten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
lapad: Det delas ut rätt mycket ”fria tyglar” i Brynäs. PA hade väl åxå ”fria tyglar”, och Campese med. Känns som styrnig och uppföljning inte är den här styrelsen starka sida.
Nu kan vi än en gång bara hoppas att det blir bra.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Davey85: Är så kluven, allt är så rörigt och är rädd att dessa kortsiktiga lösningarna tar långsiktiga beslut som kommer påverka oss i många år. Men i dagens läge finns ingen optimal lösning.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Ur våra stadgar:

§ 24 Styrelsens åligganden
Mellan årsmötena är styrelsen föreningens beslutande organ och ansvarar för föreningens verksamhet.

Styrelsen ska utse bolagsstyrelse inom helägda dotterbolag och utse representanter i delägda bolag. Styrelsen ska inom ramen för stadgarna och RF:s samt vederbörande SIF:s stadgar ansvara för föreningens verksamhet enligt fastställda planer samt tillvarata medlemmarnas intressen.
Det åligger styrelsen särskilt att
 tillse att för föreningen gällande lagar och bindande regler följs
 verkställa av årsmötet fattade beslut
 till föreningens årsmöte framlägga verksamhetsberättelse med resultat‐ och balansräkning samt verksamhetsplan och budget för kommande verksamhetsår
 ansvara för och förvalta föreningens medel
 anställa klubbdirektör
 tillse att planering, ledning och uppföljning sker inom föreningen
 tillställa revisorerna räkenskaper m m enligt § 29
 i särskild ordning meddela föreskrifter och riktlinjer gällande styrelsens och klubbdirektörens arbete

Ordföranden är föreningens officiella representant. Ordföranden leder styrelsens möten och arbete. Vid förfall för ordföranden inträder vice ordföranden i dennes ställe.

I övrigt fördelas ansvarsområdena bland styrelsens ledamöter efter beslut i styrelsen.

§ 25 Möten och beslut
Styrelsen sammanträder minst fyra gånger per år på kallelse av ordföranden eller minst hälften av ledamöterna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Brynäs har totalt raserat i sitt sätt att rekrytera personal oavsett roll och funktion. Rekryteringsprocessen har aldrig nått en professionell nivå utan man har i de flesta fall rekryterat internt. Det tyder också på att man inte har gjort sitt arbete utan valt den enkla lösningen vilket har i de flesta fall visats vara ett misstag. Brynäs behöver för det första anställa kompetens och välutbildade/erfarna människor som har ett gediget CV och brinner för att uppnå ett mål. Ett företag där anställda inte levererar överlever inte i längden och detsamma gäller i ett hockey klubb som omsätter stora pengar. Felaktiga rekryteringar kostar. Hoppas Gunnar och Jennie visar motsatsen
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Ok, välkomna nyheter, sen får vi se vem som blir KD efter denna duo. Nu vill vi ha sportsliga nyheter. Gärna i form av brutna kontrakt. Antar att vi inte kommer få se en sportchef den närmsta tiden då BomBom blivit satt som rådgivare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Det går inte att rekrytera kompenenta kandidater med det krav på närvaro som du har. Tror knappast Bilbolaget, Afry eller SCA släpper personer i absoluta toppen helt oplanerat som du skriver för att sammanträda ideellt i en hockeyförening. Med din modell och kravbild är det, som PEJA skriver, enda alternativet ett gäng pensionärer, därav inte sagt att det nödvändigtvis vore dåligt, men det begränsar urvalet.

Sen behöver man inte vara på plats för att stämma av utan digitala möten fungerar lika bra.

Vi ska självklart ha en platsledning som sköter det operativa. Det är inte ett arbete som en styrelse ska utföra. Sen finns det beslut som en styrelse måste ta men jag har svårt att se vad det skulle vara som inte är planlagt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Bifbiffen: Hur menar du då? De är ju inne för att styra upp en dysfunktionell organisation (inkl styrelse). Det är ju deras expertis och där vi alla hoppas att de skall lyckas.
Men att löpande driva verksamheten är ju någonting annat.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Anders Berg: Underbart att det i alla fall händer någonting så att vi kan börja rekrytering av tränare och sportchef.
Vi får hoppas på det bästa.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Synd att det bara är tf klubbdirektör. Tycker Gunnar och Jennie känns helrätt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Huss: Lite scary om Brynäs skulle fortsatt att styras av Per-Johan Johansson och en TF informatör.
Kommentera


Sv: A propósito de nada
KulaShaker: Blir dyra konsultpengar till River Jump. Å andra sidan, vad är alternativet? Någon från styrelsen? En meriterad pensionär boende på Sätraåsen?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Duon Jennie Brobeck och Gunnar Ekman tillträder idag som tillförordnade klubbdirektörer i Brynäs IF.
I sportfrågor är Josef B rådgivande.

Info till privatpartners
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: Valberedningen bör nog kommunicera med medlemmarna snart om inte snöbollen med medlemmar som känner för att rösta för Brynäskanbättre ska växa sig för stor.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: OK, tack för info. Jag tror dom kommer köra by the book, som man säger, och inte presentera nu i så fall. Men det kan ju vara andra poster som tillsätts. Många nyckelposter som är vakanta just nu. Klubbdirektör, sportchef, huvudtränare osv. Jag hoppas man avvaktar med klubbdirektör tills efter årsmötet men särskilt en sportchef skulle man ju behöva få in snarast.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Om valberedningen ska följa stadgarna kommer deras förslag att presenteras tidigast den15/6, dvs en vecka före årsmötet, men man vet ju aldrig.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
#33: Kanske kommer valberedningens förslag att presenteras?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Nu orkar jag inte läsa tbx till vad Du vill ha för ordförande i Brynäs . Det är för långt bak, har läst det dock

Uppenbarligen gillar Du inte Kangas.
Lite pga av att han verkar peka med hela handen.
Lite pga av att han bor i Sundsvall.

Kan Du snabbt förklara för oss vad Du vill ha för typ av ordförande, och om Du har något namn som kan vara realistiskt.

På Ditt argumenterande så verkar det som att Du vill ha en ordförande som bor på Sätråsen som längst bort.

Tom jag som inte har högre utbildning förstår att man kan använda sig av olika verktyg som med teknikens hjälp får det dagliga arbetet att fungera på avstånd.
Så där är nog inte det stora problemet.

Om Du är den jag tror så har Du ju ett "problem" med människor som inte har högre utbildning.
Men det kan jag bjuda på.

Ditt sätt att argumentera känns igen från flera "olika" nick.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Idag ska Brynäs enligt vad de har utlovat, presentera ”nästa steg”…spännande. Man undrar ju vad det innebär🧐
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Han har inte riktigt koll på läget den där insändarskribenten. Verkar dessutom missförstått en del. Kanske valt att missförstå...?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Honken72: "Lite märkligt med dem som trätt fram och anser sig vara de rätta. De har tydligen inte läst stadgarna som säger att det är valberedningen som lägger fram förslag till kandidater. De tycker också att den gamla styrelsen ska avgå. Vad har de för rätt till detta? Är de så bra som de säger så blir de valda på ett demokratiskt årsmöte."

Man kan ju tycka att om det är en demokratiskt vald styrelse så måste ju personer som är intresserade få marknadsföra sig själv innan årsmötet precis som politiska kandidater gör innan ett val. Ganska sund insändare annars.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Honken72: ”Så här skriver GD idag”

- Det där är ju en insändare! Ursäkta men det är en milsvid skillnad på insändare som vem som helst kan skicka in och ett statement/tyckande från en krönikör... Att GD skriver så där stämmer alltså inte...

Ok såg nu att du förtydligade👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Lunkan: Det är en insändare undertecknat av Ander Sandin. Jag kanske uttryckte mig fel.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Honken72: Ser ut som en insändare? Eller menar du att det är en GD artikel?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: så om det BEHÖVS (vilket jag beskrev och du citerade) att han är närvarande så är det förmycket begärt att han är det enligt dig.
Ja men då blir det ju jättebra. Smart där!!

Min fråga till dig kvarstår:
Sen undrar jag vad du i ditt inlägg sedan betecknar som ”någorlunda kompetent” och hur mycket max närvaro du tycker är befogad att kunna utkräva av en styrelse för att få en fungerande verksamhetsstyrning då vi är off track mot mål?

För jag menar att han kan vara olämplig just på grund av avståndet. Har du annan åsikt förklara det.

Och åter som jag skrev ”Så går det jävligt bra i Brynäs så behövs knappt styrelsen ens närvara på ordinarie styrelsemöten i praktiken, går det dåligt krävs ordf och styrelse där i den dagliga verksamheten för KD”
Det betyder att styrelsen är där utifrån behovet och inget annat.
Att kunna svänga förbi på en kvart vid behov och känna av och stämma av i 15-20min är inte stora krav - om man nu inte bor i Sundsvall.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Axle San: Så här skriver GD idag:

Det har varit mycket skriverier om Brynäs IF den sista tiden. Framför allt om värdegrunden. Värdegrunden finns på Brynäs hemsida. Nu vill sponsorer och andra att Bryns ska skärpa sig. Ska man skriva med större bokstäver eller vad?

Frågan är hur ska Brynäs IF eller någon annan förening ska kunna ha kontroll på alla sina anställda på deras fritid. De två aktuella har ju kunnat spela och uppfostras i andra klubbar.

Det är ju svårt för Brynäs att få skulden för att två är/var misstänkta, även om värdegrunden är tydlig. Dessa spelare är som sagt uppfostrade i andra klubbar och ändå får Brynäs skulden. Hur menar Unicef och andra sponsorer att Brynäs ska agera?

Sedan att kvällspressen älskar att skriva negativt, liksom vissa kommentatorer, om Brynäs IF så fort de får tillfälle är ju känt. Det måste vara något hat för att vi har många guld i föreningen. Nu hoppas jag och många med mig att det blir bra framöver.

Det är viktigt att de som nu är kandidater till styrelseposterna har rent förflutet och inte lik i garderoben för då lär vi aldrig få någon rätsida på detta.

Lite märkligt med dem som trätt fram och anser sig vara de rätta. De har tydligen inte läst stadgarna som säger att det är valberedningen som lägger fram förslag till kandidater. De tycker också att den gamla styrelsen ska avgå. Vad har de för rätt till detta? Är de så bra som de säger så blir de valda på ett demokratiskt årsmöte.

Detta är mina tankar och dessa behöver inte vara de rätta.

Anders Sandin

ANNONS
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Alternativet kanske är att ta in en kompetent pensionär som ordförande men det är ju inte nödvändigtvis idealiskt ur en del andra perspektiv. Det är nog enda sättet att få kombinationen av tillgänglighet 24/7, hög kompetens och gedigen erfarenhet till posten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Precis! styrelsen lär ju inte direkt ha möten varje dag och de har väl ändå digitaliserat sina styrelsemöten redan. Tiden med fysiska möten och räkmackor är i princip över.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Mitt svar till dig var ett generellt svar till dina krav på närvaro men framför allt nedan:

”Och hur vet du ens att han kommer att kunna pendla varje dag (om det behövs) mellan Sundsvall och Sätraåsen utan reseersättning? Kommer han ens kunna göra det en vardag med över 2h resväg enkel resa, bil som tåg? Är det ett rimligt antagande?”

Om ovan är ett krav på en styrelsemedlem så blir det omöjligt att rekrytera människor till styrelsen som har operativa åtaganden i andra organisationer.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: fast anledningen till att kangas ska in är ju bara för hans erfarenhet - inte ett ord om någon annan anledning (möjligen underförstått att han har ett visst ledarskap) - det var vad man under en timme lyfte fram i brynäspodden.

Ska man ha den här röda tråden från kaptenerna på isen upp till styrelsen som brynäskanbättre svamlar om så är det väl ett krav att vara närvarande och ska man då ha en åsikt om tränare ska kickas eller signas i tid, nya spelare ska in över budgeten och kanske initiera detta själv så måste en styrelse vara närvarande.

Det är inte ordf. i en bolagsstyrelse som är ytterst ansvarig utan VDn. Tex om det blur en arbetsplatsolycka - sen finns ju delegatiinsbrev.
Men i Brynäs är det ordf. och styrelsen.
En bolagsstyrelse precis som verksamhetschef/direktör går inte in och lägger sig i vem en linjechef eller liknande vill anställa. Det gör man ju från Bif.styrelsen.
Så det finns skillnader.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: Jag som trodde att om det är något positivt med den här pandemin är just det att man slipper resa så mycket för att de digitala lösningarna fungerar….
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Zzz: ” Med dina krav och förväntningar på närvaro kommer det vara omöjligt att rekrytera en någorlunda kompetent styrelse utan arvode..”

Ok
Detta svarar du på mitt:
” Så går det jävligt bra i Brynäs så behövs knappt styrelsen ens närvara på ordinarie styrelsemöten i praktiken, går det dåligt krävs ordf och styrelse där i den dagliga verksamheten”

Så det du säger iom ditt svar till mig är att vi inte ska räkna med att en ordf finns tillgänglig då det går dåligt.
Dvs du är helt ok med att Brynäs sköts som de gjort, där man inte agerar i tid - ok, check på den!

Sen undrar jag vad du i ditt inlägg sedan betecknar som ”någorlunda kompetent” och hur mycket max närvaro du tycker är befogad att kunna utkräva av en styrelse för att få en fungerande verksamhetsstyrning då vi är off track mot mål?

Kan du inte svara på det ställer jag mig frågande till nivån på ditt inlägg..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx:
"men styrelsen har ett operativt ansvar i brynäs förening"
Vad bygger du det på? Vem har sagt det? Campese?

"Du kan vidare läsa själv att det bara är det som delegeras som KD ansvarar för."
Ja, är det inte det man har besluts- och delegationsordning till?

"Det är alltså inte en trad. bolagsstyrelse vi ska rösta in."
Vad är speciellt med Brynäs styrelse jämfört med andra styrelser? Att den inte verkar fungera?

"går det dåligt krävs ordf och styrelse där i den dagliga verksamheten för KD kan inte vänta i veckor till nästa möte för att få svar på om det går att värva en till spetsspelare som spräcker en redan spräckt lönebudget och med en ekonomisk prognos som pekar fel."
Det låter som en icke fungerande styrelse, otydlig ansvarsfördelning och en felrekryterad VD.
Så har Brynäs haft det nu, ja, men det är väl knappast modellen för en styrelse (i Brynäs)?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx: Med dina krav och förväntningar på närvaro kommer det vara omöjligt att rekrytera en någorlunda kompetent styrelse utan arvode..
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: om du och jag har olika syn på hur företag leds vet jag inte,
men styrelsen har ett operativt ansvar i brynäs förening och det diskuteras ju bla just nu - vilken skillnad kangas m.f. kan göra.
Du kan vidare läsa själv att det bara är det som delegeras som KD ansvarar för.

Det är alltså inte en trad. bolagsstyrelse vi ska rösta in.

Ju större problem ju mer styrning behövs ovanifrån oavsett 10, 100 eller 1000 anställda. (Och jo den erfarenheten och kompetensen har jag.) Ska man sen styra detta så brukar det vara så att man har fler/tätare avstämningar för att kunna agera fortare på avvikelser från målvärden.
Så går det jävligt bra i Brynäs så behövs knappt styrelsen ens närvara på ordinarie styrelsemöten i praktiken, går det dåligt krävs ordf och styrelse där i den dagliga verksamheten för KD kan inte vänta i veckor till nästa möte för att få svar på om det går att värva en till spetsspelare som spräcker en redan spräckt lönebudget och med en ekonomisk prognos som pekar fel. Ska han och styrelsen också ha koll på allt (utöver det man ansvarar och bidrar med till klubben) så jo, då behövs han som en del av verksamheten på nära håll.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: Styrelsen är väl överhuvudtaget inte involverad i det dagliga arbetet?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Finns det möjlighet att rösta digitalt? Min okunskap är total 🤔. Bor 60 mil från Gävle.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx:
Vi har nog olika bilder av hur uppföljning går till mellan styrelse och ledning i företag med 100 anställda och omsättning runt 160 miljoner (ett icke pandemiår).
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Auchinleck: nä absolut inte, ska kangas styra upp som han vill så bör han väl vara närvarande och följa upp att målstyrningen fungerar (bla det som kritiserats.)
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: De har betydligt fler supportrar än så. Det inser du nog ändå..om du är ärlig. Men det var väl ngn form av frustrerad kommentar antar jag,.🙂
Kommentera

Sv: A propósito de nada
xxx BIF xxx:
Har du förväxlat rollen som ordförande med VD-rollen nu? Det låter som att du beskriver den operativa ledaren inte styrelsens ordförande?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Treklövern1912: Nä absolut inte utan som jag skrev, bara det jag läst..

Du som känner honom då,
på vilket sätt känner du honom och hur kan du gå i god för det jag ser som orosmoln inte är en befogad oro? Utveckla gärna och lugna mig..
Och hur vet du ens att han kommer att kunna pendla varje dag (om det behövs) mellan Sundsvall och Sätraåsen utan reseersättning? Kommer han ens kunna göra det en vardag med över 2h resväg enkel resa, bil som tåg? Är det ett rimligt antagande?
Ska alla i styrelsen nu vara med på allt, som han nu förespråkar, så bör det bli mycket resor och mycket tid på sätraåsen - för en ordförande som inte är på plats då bara ber om att få bli syndabock då ursäkterna börjar hagla.
Kommentera

« · 2205107 · »