1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740162 inlägg · 7967 ämnen
« · 2320285 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: En viktad och alternativ sluttabell
{7981}: Du kan få de tabellerna direkt, dock utan målskillnad.

Mot bottenlagen ser det ut så här

Leksand 42 poäng
Oskarshamn 41 poäng
Timrå 37 poäng
Djurgården 34 poäng
Linköping 34 poäng
Malmö 33 poäng
Brynäs 31 poäng

Vi ska väl vara glada för att den tabellen inte gäller...

Mot de sju topplagen blir det så här:

Brynäs 38 poäng
Linköping 35 poäng
Malmö 34 poäng
Leksand 33 poäng
Oskarshamn 31 poäng
Djurgården 24 poäng
Timrå 19 poäng

Sv: Slutspelet 2022
mattias - 74: Malte Strömwall vore nåt om vi pratar bra namn.

{8399}: Jag har använt sluttabellen. Det skulle bli ett jäkla räknande om man skulle använda sig av en löpande tabell, men då tar man ju i och för sig större hänsyn till formkurvor o.s.v. Nu "sätter sig" väl i och för sig tabellen för det mesta rätt tidigt, så några stora förändringar blir det väl inte efter de första 15-20 omgångarna. Men den som känner sig manad får gärna kolla upp det...

{8399}:
Så en kapten som driver på i motgång och motiverar är inget vi behöver alltså - för då är man lite looser? - check på den

Tro nu inte jag snackar skit om rödin.
Han är vår bästa spelare, däremot tänker jag (mest för hans egen del) att han kan få ut så mycket mer av sitt spel om han slipper kaptensrollen.

Miettinen: spännande!
Man skulle kunna göra två tabeller för att se hur de nedre lag som Brynäs krigare emot.
Tabell 1: man tar de 7 nedersta lagen och gör en tabell utifrån poängen de tagit mot varandra.
Tabell 2 gör en tabell för de 7 nedersta lagen utifrån poängen de tagit mot de 7 första.

Davey85: Försnacket var lite ”eljest” också som dom säger i Norrbotten…

Miettinen: Har du använt dig av sluttabellen när du gjort din kalkyl eller hur lagen var placerade när matcherna spelades?

Kollar Damfinalen. Jämn match. Undrar varför Maria Rooth skrek "NEEJ!" rakt ut när Luleå missade öppet mål dock.

Jugge: Manners hyllningstal väger tungt och så även alla gånger Rödin klivit fram i viktiga lägen. En tjurig en som hatar att förlora och något som tyder på att han är en dålig kapten har jag aldrig sett.

Miettinen: Jag noterade nu att Timrå inte kom med i tabellen, men föga förvånande hamnar de sist även med det här sättet att räkna:

TIMRÅ 14 5 4 29 56 92

Den sista talet (i Timrås fall 92) är alltså den slutliga poängen efter att matcherna har viktats mot ställningen i sluttabellen.

En viktad och alternativ sluttabell
Eftersom det alltid pratas vitt och brett om att Brynäs slår "fel" lag så borde väl det kollas upp, vilket är exakt vad jag har gjort. I vilket fall som helst så har jag gjort som så att jag har viktat poängen för matcherna efter det slutliga tabelläget, taget bort det lag som har kollats från tabellen, och sedan multiplicerat poängen tagna mot lag 1-4 i den kvarstående tabellen (med 13 lag) med 3, mot lag 5-8 med 2 och slutligen mot lag 9-13 med 1. Resultatet blev följande tabell:

LULEÅ 25 7 8 12 97 190
RÖGLE 27 5 9 11 100 185
FRÖLUNDA 21 10 4 17 87 164
SKELLEFTEÅ 27 5 3 17 94 161
ÖREBRO 20 8 5 19 81 158
VÄXJÖ 22 6 7 17 85 151
BRYNÄS 17 6 6 23 69 138
LEKSAND 20 4 7 21 75 134
LINKÖPING 16 8 5 23 69 130
FÄRJESTAD 22 6 4 20 82 129
OSKARSHAMN20 3 6 22 72 123
MALMÖ 17 4 8 23 67 120
DJURGÅRDEN 14 5 6 27 58 102

Notera att Brynäs med det här sättet att räkna är det lag som har tagit mest poäng mot lag i den övre delen av tabellen, då poängskörden ökar med 100 % (närmast därefter kommer Luleå som ökar sin poängskörd med knappt 96 % och Örebro som för sin del ökar poängen med rätt exakt 95 %). Notera också att Färjestad uppenbarligen har gått hårt åt bottenlagen men underpresterat mot topplagen, då de får den i särklass sämsta poänghöjningen (drygt 57 %). Oskarshamns framgångar kan också till stor del förklaras av att de har lyckats bra mot de sämre placerade lagen, då de bara ökar sin poängskörd med rätt exakt 70 % om vi räknar på det här viset.

Säger det här något, mer än att jag har för mycket tid att spendera på oväsentligheter? Tja, inte vet jag. Men uppenbarligen ligger det någonting i att Brynäs underpresterar mot sämre lag, vilket bör innebära att det finns utrymme för en förbättring i det avseendet.

mattias - 74: Nä, ingen nedåtgående trend för Järnkrok. Hade ett fint poängsnitt i Seattle. Inte så konstigt att han behöver lite tid att komma in i helt nytt lag. Han är en uppskattad spelare av alla coacher han haft eftersom att han är så all round. Kan spela top 6 vid skador, fjärdekedja, pp och bp. I mina ögon en bra tredjecenter i NHL.

{7981}:

Jag tror faktiskt Järnkrok kan dyka upp i SHL inom ett par år, han är otroligt bra, har följt NHL i många många år men han har en tendens att försvinna i många matcher, tror Brynäs skulle va perfekt för honom, frågan är vad det skulle kosta bara?

Han låg på - 15 i Seattle och har 1 poäng på 6 matcher för Calgary, är det en neråt trend?

Vem fan orkar med Sm slutspelet, tacka vet jag silly season ;)

Manner
Hur mycket tror ni att Manner får vara med att styra nya lagbygget ?

Jag ser ingen bättre kapten än Rödda i laget. Scott är en bra ledare men verkar inte vara den verbala typen. Jag ser ju helst en kapten som är i örat på domarna då och då. Ölund kan vara en framtida kapten. Bertil är lite som Scott, härlig ledare i spelet, men verkar inte snacka överdrivet mycket.

Rödin är vår bästa spelare, han har vinnarskalle, han är tjurig och han jobbar stenhårt. Det är bra egenskaper. Skulle dock vilja se honom prata mer med domarna, som Joel/Jimmie typ.

Tittade lite på vilka Brynäsare i NA som har utgående kontrakt

Calle Järnkrok
Jesper Boqvist
Lucas Carlsson
Adam Boqvist
Johan Larsson
Johannes Kinnvall

Där är det väl bara Lucas Carlsson förutom Kinnvall som inte är ordinarie. Det var väl ryckte redan förra säsongen att han skulle vända hem till Europa. Visserligen spelar han i Florida som är ett topplag i år. Så han kan säker få nytt kontrakt i ett av de sämre lag för att få mer speltid. Sedan Johan Larsson kommer väl att hitta nytt kontrakt till nästa med.
Calle Järnkrok lika så. Sedan om han får nytt med Calgary är väl inte givet då Kraken betalar 50% av lönen.
Såg att J.Boqvist är uppe som 3e center i NJ och A.Boqvist är i 3e backpar i Columbus.

En som man bara önskar att ha tröttnat NA och vänder hem är Silfverberg. Det finns någon intervju med Sundlöv som sa att Silfverberg är en sådan person som kunde fatta ett sådan beslut. Sedan hur mycket sanning det ligger i det vet man inte. Han har haft en del skador på slutet och nu en blodpropp i vaden.

{8399}: Leda när laget vinner och allt bara rullar på är lätt, det klarar dom flesta. Det är när det kommer tyngre perioder ens riktiga karaktär visas och vilken typ av ledare man är. När laget och prestationen ifrågasätts av journalister, fans osv.

Horace76c: Jag vill ha en kapten som är suverän i medgång, fan att vara som bäst i motgång är ju losermentalitet.
Eller skall vi bygga hela laget med spelare som klarar motgångar kanske? Då slipper vi gamnackar när förlusterna radas på höj iofs.

Anders Berg: är du ett drömförvärv i detta hockeyforum?

Horace76c: håller med, tror Scott som kanadensare tar större ansvar och tar det på större allvar och kan driva gruppen bättre i med och motgångar

Scerban: Bra skrivet, exakt så!

Hermansson888:
Gillar att du flyttat ändrat Rödins "C" till ett "A".
Tror han skulle må bra av att bara fokusera på att spela.
I medgång är han ju suverän, men börjar det blåsa så svajjar han i kaptensrollen.

Maybe
Uppladdat:

500x0-d7dfc316-637b-4bcd-a717-0ae034227ea9.jpeg

BIF Kungen: Slöserier är att vi betalar medelmåttiga spelare för mycket och därav inte har råd till så många spetsiga spelare. Kassan är inte dränerad ännu.

Peja: OK, du vet absolut mer än jag.

Jag trodde att slöseriet dränerat kassan mer än utfallet..

Vi har gjort för lite mål och säkert är det så att vi behöver snipers, men varför gör inte de målskyttar vi har mål? Nick Olesen öste in mål i Allsvenskan och i Oskarshamn, exempelvis. Nicky D var tvåa i Schweiziska skytteligan för inte så otroligt många år sedan. Greg Scott har halverat sin tidigare målskörd i Brynäs.

Är det inte så att vi är för svaga framför motståndarkassen och på att vara i ansiktet på motståndarmålisarna? Jag skulle vilja nästan allra främst vilja ha en Joel Lundqvist/Jimmy Ericsson/Jonathan Granström-typ, men sådana växer kanske inte på träd.

Gör vi inte också väldigt lite mål på styrningar? Har ingen statistik att backa upp det med, men det känns som att på Bulans tid styrde Nick Johnsson, Oskar, Kevin Clarke och Westerholmarna in puckar i nästan varje match.

Kanske ta in en supercenter till första?
Uppladdat:

500x0-585917de-964d-4348-89d3-58045f82e825.jpeg

Hermansson888: Det där laget ska verkligen inte behöva slåss botten 👍

Här har vi, skickade fel bild på första
Uppladdat:

500x0-0d17a0e7-caea-41e0-9ce4-2e72da31b0ed.jpeg

Peja:
Stora läkarundersökningen på honom.

Gjorde ett litet koncept när jag hade tråkigt, kanske något såhär till nästa säsong?
Uppladdat:

500x0-115c6f50-9c91-4606-b7e2-3b8dbd416218.jpeg

Peja: perfekt värvning om vi har fler potentiella toppbackar

Luddf: Kinnvall på flerårskontrakt är väl lite som när man hämtade hem Rödin. Definitivt en spelare med skadehistorik, men bra ålder och som man vet kan leverera i SHL. Kinnvall är några år yngre och har några färre bra SHL-säsonger, men det behöver inte vara nåt negativt. Att han är en spelartyp som är svår att få tag på är en bonus.

Anders Berg: Kinnvall och Wedin hade varit två toppenvärvningar.

Luddf: Appråpå Wedin så snittar han runt 30-35 matcher de senaste 6 säsongerna och har inte spelat en hel säsong under dessa. Eventuellt att 40 matcher denna säsong räknas som en fullföljd säsong då han bytte lag.

Luddf: en fotskada i HV71 och kanske han körde på sprutor under kvalet förra säsongen, för det var ju inte den Kinnvall som innan skadan. Sen slog han upp samma skada på rookie-campen skulle jag tro då dom bara beskriver det som en underkroppsskada.

Anders Berg: Anton Wedin.. men där har vi väl än riktigt skadedrabbad spelare.. inte spelat en hel säsong på 3 år. Kinnvall har väl egentligen bara haft en skada om jag inte missminner mig? Den han fick i HV är väl den som fortfarande gör sig påmind? Innan det hade inte missat en match under juniortiden och två första seniorsäsongerna.. skulle inte säga att det är en skadedrabbad spelare då.

Peja: Stefan bröt sönder vår ekonomi helt. (Källa ej från sofftyckare)

"Drömnyförvärvet" som Sportbladet (Aftonbladet) skriver om: Är det en skadedrabbad Kinnvall, som gjort någon okej säsong under karriären eller är det en till åren kommen Lindbäck som de syftar på?

lapad: Jag säger ju att jag tycker det är en patetisk utvisning då han dels filmar/förstärker, och jag tycker att Björks tilltag inte leder till det som händer med Örebro-spelaren. MEN som sagt, går vi rakt av vad som står i regelboken så är det tyvärr en tvåa. Men jag tycker samtidigt att nivån borde vara högre än detta.

mattiask: Fast det ska väl inte räcka att peta på en spelare med en klubba för att åka ut

mattiask: Håller helt med, vid första anblick ser det riktigt dåligt ut, men klubban är faktiskt vid handsken. Men precis som du säger, en två för diving hade varit rättvist.

Forsberg 1978: Jag kan absolut ha fel här nu, så skjut mig inte isåfall.
Det är en solklar filmning, absolut.
MEN där Björk sätter sin klubba, dvs precis under handsken. Där har ju domarna varit stenhårda under årets säsong att det ska vara en tvåa.
SEN är ju själva utvisningen för MIG patetisk. Plus att Örebro-spelaren ska åka en tvåa för diving.

Forsberg 1978: Ja men vad är det för idiot som dömer och inte ser detta trots att han står enbart några meter ifrån? Vilken domar kurs har han gått på? Kurs för dummies!!!

mattias - 74: "HAHA Hollywood, borde få en örfil som Chris Rock fick"

Nej, han borde ha fått en Oscar som Will fick!

Forsberg 1978: Var precis det jag menade. Räcker med att vackla till så faller domarna för det. Det här vände ju matchen. Fyfan. Så jävla låg nivå.

Forsberg 1978: och den ylade inte Wikegård ett dugg om...

Wesley: Dom 3 tar jag också gärna. Men som andra varit inne på också, jag hoppas Manner och Pajen kan vaska fram några bra KHL/AHL finnar.

Forsberg 1978:

HAHA Hollywood, borde få en örfil som Chris Rock fick

Fyfan och Örebro gnäller om att vi filmar.... fyfan🤮🤮🤮

« · 2320285 · »