1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739741 inlägg · 7967 ämnen
« · 2358828 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
SnowKing: Molin kommer ju garanterat inte tillbaka. Han har varit klar för finska KooKoo ganska länge. Om man har råd med Sallinen för att bredda truppen, tycker jag man ska förlänga med han

Jag var inne på Brynäs hemsida och kollade vår trupp inför säsong 22/23...

Där står både Molin och Sallinen fortfarande med!
Står dom uppsatta som backup tills vi värvat klart på forwardssidan?
Tror ju att Sallinen kunde fyllt en tröja ytterligare en säsong, gjorde sällan en dålig match!

Jockster : Tror inte det bara var dessa spelares förtjänst att det var ett bra boxplay utan mer Manner som satt ett bra spelsystem annars skulle det sett bra ut säsongen innan med samma spelare vilket det inte gjorde utan det blev kval , det är bra att att truppen rensas i från dyra spelare som går i en tredje fjärde kedja och lägger pengarna på poängspelare som kan gå i en första andra kedja men med det sagt kommer jag sakna Sallinen som klarade av att spela i alla kedjorna, men tror ärligt vi kommer vara starkare defensivt och med uppspelen den här säsongen , starkare backar och en säsong under bältet för Manner blir väldigt förvånad om vi inte når topp åtta .

Rottjarn: Sjukt att det där är ditt första inlägg haha! Jag känner mig ärad, och ja man vet ju aldrig!;)

Hur vet du det? du kanske hade rätt på 3:e försöket ?

Jockster : Tycker det är alldeles för hårt att säga att Brynäs har näst svagaste trupp i ligan. Nästan alla lag förutom Brynäs har förlorat spets, det vi har förlorat som spets är Noel Gunler sen så har det varit nödvändigt att dem andra spelarna har lämnat så vi kan få in bättre spelare och så vi kan ha råd med bättre spelare. Kolla Oskarshamn t.ex, dem har gjort några fina värvningar men dem har även tappat några riktigt tunga namn i Kim Rosdahl, Brian Cooper, Fredrik Olofsson och Tomas Zohorna då måste ju dem först och främst hitta ersättare åt dessa så dem ens kan komma upp till nivån som dem var på förra året om inte då andra spelare tar stora kliv och kan komma upp till den poängproduktion dessa spelare hade.

Berge:
Som det ser ut nu så har Brynäs och Malmö de svagaste trupperna och Brynäs är det p.g a den klena forwards besättningen.
Värt att notera att Brynäs var näst bäst i BP spelet vill jag minnas och då har 75% av BP forwardsen försvunnit i form av Sallinen, Molin och Pettersson.

Brynäs måste verkligen ha in 2 forwards av klass för de 2 första linorna, annars kommer det att bli ytterligare en säsong i de nedre regionerna tyvärr.

Till nått annat, synd att vi inte signade Juuso Riikola när han fanns på marknaden. Där har IKO gjort en kanon värvning tror jag. Har hört att han har sett riktigt vass ut .

Berge: Börjar bli dags nu kan jag tycka... Laget har redan gått på is och vi saknar vår absoluta spets. Går inte längre att säga att det är tidigt i Sillyn.

Berge: Word! Har försökt mig på att tippa tabellen säkert 10 gånger. Helt omöjligt!

Tycker den här säsongen slår alla rekord vad gäller svårtippade säsonger. Ser egentligen inget lag som direkt svagt…

Malmö var dock kassa ifjol och kan inte längre leva på en fantom i målet som de gjorde när Alsenfelt var som bäst. De har dock några fina spelare som Vesalainen, Ryan, Söderberg, Händemark. De har också bra secondary scoring i Westerholms, Sylvegårds, Bouma, Wernblom etc… men de var kassa ifjol ändå.

Oskarshamn har det mest namnkunniga laget de någonsin haft.

Timrå har fått jackpot i hemvändare. Helt sjukt flyt.

Hv har öppnat plånboken… rejält. Precis som senast de var i SHL köper de allt som finns på marknaden.

Linköping har också börjat köpa loss igen.

Jag ser inte dessa klassiska svaga lag som speciellt mycket svagare än förväntade topplag som Luleå, Rögle, Färjestad och Växjö. Känns verkligen som att alla kan slå alla och att det lika gärna kan bli Luleå, Leksand och Växjö som fightas om att hänga kvar som Brynäs, Oskarshamn och Timrå.

Får vi inte in våra två utlovade spetsar så kommer det bli en väldigt jobbig säsong.

mk: Bara hoppas det smyger sig in en sån känsla i deras lag oxå!😀

Apropå ngt helt annat. Missat diskussionen kring nya dräkten. Är det bara jag som stör mig som fan att både emblemet på framsidan och namnet på baksidan sitter för långt ner?? Jag vill se det nån cm högre upp.

Chanzone: Har en tjej på jobbet som är HV.
Die Hard dessutom..

Hon "räknar" kallt med minst slutspel. Läser att dom är tippade som guld.
Påminde henne om sist dom var topptippade..

Pasman: HV kommer bli ett bottenlag enligt mig. Fattar inte hur alla s.k "experter" tippar dom så högt. Några flashiga namn framåt som ändå känns högst osäkra. Dessutom känns ju backsidan direkt svag.

Bara hoppas att dom internt har en riktigt hög målsättning så det blir lite som för DIF förra säsongen, vägrar in i det längsta inse att man är ett bottenlag :P

Mattson: ” Räcker det inte att du får ett bättre hockeylag att titta på? Det är det ENDA jag vill ha för mina pengar.”

Svar nej. Eftersom det är ej vad som utlovas med att vara privatpartner.
Däremot är jag fullt medveten att det på hemsidan står att det ”är under en process” just nu.

Grävde i arkiven så jag hittade det jag sökte efter.

Utifall någon behöver veta. Så har ni här nere!

SHL

12/8 Svarta mot Vita, Monitor ERP Arena

16/8: Brynäs IF-Timrå 18:30, Hudiksvall

19/8: Brynäs IF-Örebro, 18:30, Tierp

23/8: Leksand-Brynäs IF, 19:00, Leksand

24/8: Brynäs IF-Leksand, 19:00, Gävle

1/9: Malmö-Brynäs IF, 19:00, Rödovre

3/9: Rödovre-Brynäs IF, 14:00, Rödovre

7/9: AIK-Brynäs IF, 19:30, Väsby

Finns det något schema på när försäsongsmatcherna är? Har försökt att leta men hittar inget...
Kan vara så att jag är blind också! :D

Pasman: Nu är ju inte HV som ”vanliga” nykomlingar med tanke på den starka kassan. Men hur ofta, om någonsin, har en nykomling gått till kvartsfinal? Jag skulle vara förvånad om dom placerar sig på övre halvan. Dom har ju ett i stort sätt nytt lag, det gäller att få ihop det också. Tycker dessutom att backsidan ser direkt svag ut.

Tigerhjärta: "Om inte annat så borde man väl få NÅNTING för att betala in privatpartner varje månad…"

Räcker det inte att du får ett bättre hockeylag att titta på? Det är det ENDA jag vill ha för mina pengar.

Tigerhjärta: Arbetarbladet kommer iaf inte att sända matchen.

Tigerhjärta: Vad tror ni tar sig HV till slutspel? Nubben tror på minst kvartsfinal om dem får in Anton Strålman på sista plats. 15 fws har dem redan.

Verkar inte finnas någon info om att Svarta-vita kommer sändas? Vore en besvikelse minst sagt. Kan tycka att den borde vara tillgänglig för alla.
Om inte annat så borde man väl få NÅNTING för att betala in privatpartner varje månad…

Får vi in 2 nya forwards skapas en fin bredd på fwd-sidan.

Timashov-Björninen-Ny
Olesen-Palve-Rödin
Eklind-Scott-Ny
Birger-Ölund-Kvist

Timashov 30-40p
Rödin 30-40p
Björninen 30+?
Palve 30+
Ny spelare 30+
Scott 25p
Ny spelare 20-25p
Olesen 20+
Eklind 15-20p
Ölund 15-20p
Birger 10p
Kvist 10p

bradberry: (kanske formulerade mig lite fel) tänker såhår att man hellre lagt mest krut på att vara starka bakåt. Byggt laget bakifrån så att säga.

1. I 52 omgångar har vi en av ligans bästa målvakter i kassen som ger laget chansen att vinna VARJE match.
2. Försvaret var rätt bra förra säsongen, och då hade vi riktigt usla backar.
Nu har vi en stark backsida som stärker upp försvarsspelet och förmodligen ger mer utrymme till anfallsspelet.
Samt har vi nu rörliga backar som kan hjälpa till och producera framåt. Ex Kinnvall, Scklenicka, Johannesson och Hedberg.
3. Fungerar försvarsspelet starkt + bra förstapass från backarna så ger det utrymme för spelare som Rödin, Palve, Scott, Olesen, Timashov, Björninen och den/de nya anfallarna att producera.

Släpper vi in max 2 mål varje match så räcker det med att ha 2 kedjor som är producerande.

AW-M89: Jag ser starka målvakter en bra backsida som mycket viktigare än att lägga hela budgeten på en massa forwards , tror vi kommer ha flera lag med bra forwards men svag backsida ojämna målvakter efter oss i tabellen .

AW-M89: Men det kalkylerar man väl med från början…? Man kan väl inte spendera som en tok för att sen se pengarna ta slut och budget inte håller för att fylla de platser man skulle behöva…🤷‍♂️

Vad är det för planering? Osannolikt…

Charles: Dubbelmöte med Leksand är det

varje gång Brynäs twittrar så tänker man att nu jävlar, men denna gång var det bara om att det är internmatch i helgen

bradberry: min spontana känsla är att man lagt för mycket pengar på målvakt- och backsida.
Blir lite för baktungt.
Därför har man max råd med en fwd i riktigt hög kvalité.

Veini 200+
Lindbäck 150? (Första året)

Bertilsson 250+
Kinnvall 250k+
Scklenicka 200+
Friman 150-200

Pyrret: Vet du vem det är och därav vet du att det är en breddspelare, eller säger källan att det är en breddspelare?

Tigerhjärta:
Då ber jag om ursäkt, det var inte min avsikt att få det att låta som om du tyckte det var bra eller du är nöjd med det.
Syftet var att du skrev att vi får en 1 till och om JL signar så får vi två, men sen får vi vara nöjda.
Så poängen var att oavsett JL eller inte så måste vi minst ha 13 forwards för att vara lite rustad mot skador - som 100procentigt kommer att komma på någon forward under säsongen. Så det var mer vad vi borde kunna räkna med som var poängen.
Men som sagt, att du anser att något är bra eller inte skrev jag inget om medvetet och beklagar att/om det framstod så!!

bradberry:
Fönstret är öppet till mitten februari. Vore fint med några Växjö-värvningar framåt november/december...

JohnnyBotox: inte konstigt heller att det är mycket frustration, satt och tänkte när man gick på semester att innan augusti måste man väll ha hittat spelarna, men nu sitter vi här snart 2 veckor in och det är stendött, inte ens Aftonbladet eller expressen har kommit med ett rykte på evigheter. Naturligt att man blir både frustrerad och otålig. men hittar man rätt spelare kommer man glömma det fort. men hittar man något som man direkt tänker inte håller klassen så kommer frustrationen bara bli större

Pettisbif: Vad jag hör är ni nära med en forward. Dock mer bredd än spets.

Pettisbif: Ja något annat vore väl märkligt för en OS-center?

bradberry:
Yes, egentligen inte fel med det tycker jag. Kommer två spetsar så ser det såklart mycket bättre ut. Är väl lite frustration just nu bara iom att vi inte heller vet om det blir en, två eller tre spelare.
Blir det så att det bara blir en spelare så är det på tok för tunt.

Aja, det har ältats på om detta många gånger, vi får väl se vad det landar i.
Men för varje dag JL inte har skrivit på ett NHL-kontrakt så ökar hoppet…

bradberry: fler spetsspelare, undra vart dom är...ingen har vi värvat än iaf

bradberry:
Vad jag hört är att Björninen varit rätt dyr...

JohnnyBotox: Alcén var ute tidigt och redogjorde för att kommande trupp kommer innehålla betydligt färre huvuden.

Mindre breddspelare, fler spetsspelare… Sen vill man fylla på med juniorer vid skador i den mån det bedöms möjligt och som sista utväg hålla en dörr öppen för kompletteringsvärvning under säsongen…

xxx BIF xxx: Säger inte att det är bra. Du får det att låta som att jag är nöjd?
Jag tror bara att det är så det ligger till. Min känsla är att Alcén har varit lite väl ?lugn? och nu satt sig lite i skiten. Därav tror jag att vi får nöja oss med max 2.

JohnnyBotox:
Håller med

Palve håller inte som förstecenter utan det måste vara så att rödin-palve-Scott lirar för att bli andralinan och man vill få in spets till Dima & björnen som verkar liras samman nu och en spets till gör dem till första linan. Det skulle nog hjälpa scott att ta istid i bp också där jag tyckte han var grym ifjol, ffa då han hade normal istid i förstalinan också.
Med olesen -Ölund - Eklind som 3dje och junisarna som 4de så håller jag med dig - då är laget byggt för att ta in bra HA spelare (sen får man ju se hur billiga de är nu för tiden) som får slå sig fram hierarkin!

Men vi kan inte ha 11 forwards och vänta på bara en! Det måste in 12 forwards + 2 extra!

DanneBif1912:
Vill inte måla fan på väggen, men det verkar en smula naivt med så tunn trupp (inklusive två spetsvärvningar). Som du säger, skador kommer. Varför ingen "lovande" spelare från allsvenskan t.ex.? Att bredda truppen med, för att se och lära första året och som försäkring om (när) skador kommer. Men vad vet jag...

JohnnyBotox: så är det,,viktigaste inför säsong är att ha en bred trupp å minst lika bra backup vid skador, iaf om man heter BtynäsIf, för dom kommer, va så säker..en till back och 4 bra fw å jag skulle va lugnare...i nuläget blir det max 2 fw...kommer aldrig hålla i längden, förstå 2st långtidsskador på nyckel fw...vaffan gör vi då,,då är det ju nattsvart

DanneBif1912:
Det är märkligt. Fem forwards lämnar och en värvad hittills. Måtte det bli JL och någon mer in. Men ändå tunn och skadekänslig trupp.

JohnnyBotox: kommer ju få skador och då blir det väldigt prekärt kan ja lova..kinnwall borta och en till back..samt skada på rödin och palve eller liknande...då blir vi slagpåsar...finns noll bredd alltså...skrämmande,,,kommer inte räddas upp av junisar heller...måste in med 3st

JohnnyBotox:
Man kan även utläsa att Rödin (såklart) har C:et, Bertilsson och ölund har varsitt A.

Lindbäck har nummer 39

JohnnyBotox:
Förra året 21/22 var det 25 spelare och 14 ledare.

11/12 var det 24 spelare och 12 ledare

Ändå ganska stor skillnad.

Alfred :
Menar egentligen bara att spelartruppen ser gles ut, vilket den är. Det blir extra tydligt på den bilden när det nästan är 50/50 spelare/ledare.

Har väl blivit så gammal att jag tänker tillbaka på 90-talet när det var 22 spelare och typ två ledare på bilderna :)

Tigerhjärta:
På elitepro så har Brynäs just nu 11 forwards och på träningar används ett NHL-proffs med dima och björnen.
Sen har vi en 4de lina, med 3 spelare som jag förstår de flesta ville bli av med om de fick välja och som var utlånad och/eller slogs för sin plats i laget ifjol!
Vi har fått in 1 bra spetsspelare men tappat bredden.

Och du ”Tror vi får 2 värvningar om vi lyckas nypa Larsson, annars får vi nog nöja oss med 1.”

Även om vi troligen skulle behöva acceptera en smärre 4de lina än i fjol, så nog borde vi oavsett JL iaf ha 1 extra 13de forward då skadorna kommer?
Så 13-14 forwards borde ju vara ett mål i lagbygget att ha på plats när serien drar igång annars riskerar vi ju att fucka upp matcher från start om en forward blir skadad nu på försessen och en bit in i serien - vilket inte alls är ett otroligt scenario.
Vi kan ju inte hamna i ett läge där vi i panik måste plocka in soffliggare för att fylla ut laget! För tydligen verkar det ju vara knapert på kvalitet-junisar på forwardsidan också!

Nä minst 2 troligen 3 borde vara vad vi förväntar oss. 3de kan vara öppen för gunler om vi hoppas på svar i relativt närtid och signalerna varit positiva.
Allt annat än vore ju konstigt i min värld.

brynäs08: Ja jag menade inte att dom är oviktiga, menade att de kunde klippa in någon ifall det behövdes och lite som jag skrev typ 5 inlägg ner. Att man är alla på ett lagfoto för att få en tillhörighet

« · 2358828 · »