1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739966 inlägg · 7967 ämnen
« · 2360343 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Tippa SHL
Tigerhjärta: Man trodde ju HV-fansen skulle få lite mer ödmjukhet av säsongen i Allsvenskan men på något vänster har de bara fått ännu mer hybris nu. Petersson spelade åtta matcher förra säsongen i KHL men han ska visst ligga före en spelare som typ alla NHL-fans är chockade över att han inte fick ett kontrakt där? Skrattretande.

Sv: Svarta mot vita
Skagge: Åk till Hudik och se Brynäs piska Tikarna.

Sv: A proposito de nada
Jag ger mig på ett försök till tabell också baserat på hur lagen ser ut nu:

1. Frölunda
2. SAIK
3. Rögle
4. Färjestad
5. Brynäs
6. Luleå

7. Timrå
8. Linköping
9. Leksand
10. Örebro

11. Oskarshamn
12. HV71

13. Växjö
14. Malmö

Lemp: Jo, Bulan tillsammans med ett väl inövat spelsystem som alla är trygga i borgar ju för en hög placering. Men inte ens Bulan kan trolla, dom måste ju in med 2 spetsforwards (och det letar ju många lag efter) om dom inte ska vara rejält svagare på pappret iaf mot föregående säsong.

Chanzone: Det var som tusan. Aldrig hört talas om honom. Men ingen större förlust då

Jugge: Tror många har förtroende för Bulan och deras spelsystem. och till viss del kommer det fortsatt ge resultat. Men behövs såklart mer spets om dom ska utmana.

Mrassarson: Jag blir lite förvånad att så många har Luleå i absolut topp av tabellen. Visst, jag tror också dom kommer hamna topp6, men i den nedre delen där.

Dom har tappat Omark, Andreasson och Lepistö som inte på långa vägar är ersatta än. Vem ska göra poängen liksom? Sellgren är inte alls på samma nivå som Lepistö heller och än så länge har dom väl inte värvat någon forward. Omark blir ju nästan omöjlig att ersätta.

Khall92: En av dom sämsta värvningarna någonsin i Brynäs historia. Pass i knähöjd var hans specialitet.

Peja: Skoog gjorde en stabil säsong i HV 03/04. Han imponerade på mig de två brynäsmatcher jag tittade på i jönköping den säsongen. Därefter gick det utför….

Friberg33: Komiken när HV-fans på twitter kommenterar expressens ranking och tycker André Petersson borde ligga före Larsson!😂
Har fansen inte lärt sig något av att åka ur? Fortfarande lika verklighetsfrånvända!

Khall92: Simon Skoog var en ung och på den tiden lovande back som Brynäs värvade från HV71. Han hade svårt att få istid där och tanken var att han skulle lyfta med mer istid i Brynäs - precis som Johanesson ska nu - men så blev det aldrig. I slutändan blev han aldrig något mer än en toppback i div1.

Rögle
Luleå
Färjestad
Frölunda
Skellefteå
Brynäs
................
Örebro
Hv71
Växjö
Leksand
...............
Timrå
Linköping
...............
Oskarshamn
Malmö

Tror att LHC kommer få det tufft denna säsong trots en del bra värvningar. Deras uppställning i senaste träningsmatchen skrämde inte mig iaf, känns trubbigt bakom rattie o Little som börjar bli till åren.

Jättesvårt att tippa givetvis, jämnaste SHL på många många år.

Jag gjorde en tabell i maj tror j ag det var ännu kanske ännu tidigare och sa att jag skulle göra en ny innan serien startar, och eftersom jag tror att ytterst få lag får in någon riktigt bra namnkunnig spelare fram till serien startar kommer här mitt slutgiltiga tips, detta är baserat på trupperna och hur lagen värvat inför säsongen, har för mig att jag tippade Brynäs 11 innan Larsson kom och såhär i efterhand var det kanske en väldigt låg placering, men jag är inte mer än människa och erkänna det så här kommer min slutgiltiga tabell

Luleå
Rögle
Färjestad
Skellefteå
Frölunda
Linköping
................
Brynäs
Växjö
Leksand
Timrå
...............
Oskarshamn
Hv
...............
Örebro
Malmö

Hoppas Örebro åker ur och jag tror dessvärre LHC kommer gå en bra säsong till mötes

Leksand känns självfallet sämre än förra säsongen med tanke på alla tapp till NHL men får man försvaret och stämma kan det bli topp 6 om våra forwards får va skadefria

Malmö känns överlägset sämst på papperet

Vad tror ni?

AW-M89:
Nä, det tror inte jag heller! Men det var iaf så SportExpressen motiverade det. Så de poängen får han gärna göra såklart 😊 inte alls omöjligt!

Peja: En fråga. Vem fan (ursäkta språket) är simon skoog?

JawKee: Ja det är nog bara du lol

{8399}: Bara jag son tycker att VM och OS Turneringar vore bättre om nhl spelare inte fick vara med?

Friberg33: han kommer inte hem för att ha en defensiv roll i Brynäs.
Larsson kommer vara 1:a center och garanterat ha speltid i pp.
Räknar med 35p+ på honom. Det har han absolut i sig

DanneBif1912: OS-Guld utan NHL spelare är väl inte då otroligt märkvärdigt även om det förstås är en fin erit.

Skagge:
Ja, det är det! Motiveringen var: ”Gjorde sin poängmässigt bästa NHL-säsong ifjol och vid 30-års ålder är han på toppen av sin karriär. En klasspelare som bör vara en defensiv center av hög klass”. 👍😊

Mer av detta då?

Hej grabbar, nu är jag tillbaks från utvisningsbåset, hungrigare än någonsin!

Fan va kul med Johan Larsson!!
Nu räknar man ner dagarna till nedsläpp!

DanneBif1912:
Ja, det håller jag med om! Tänkte också att de två skulle vara med…på min lista hade de tagit varsin plats. 2:an Lander och 4:an Anton Lindholm hade jag bytt ut😉

Friberg33: Skönt att se andra ranka Larsson så bra.

Friberg33: ok..räcker inte med os guld för att va med på listan då🤣 friman...å klassbacken sklenicka, ser björninen, friman och sklenicka som bättre nyförvärv än kinnwall

DanneBif1912:
Vi har med 4st. Johan Larsson är klar 1:a😊Sen är det Anders på 23:e plats, Hannes på 17:e och Johannes på 15:e.

Pettisbif: nån som ha koll på getingens ranking av 25 bästa nyförvärv? Vi bör ha 5st med samt larsson klar 1a

Peja: vad väljer du helst då?
Back eller forward?
Finns knappast utrymme för 2 toppspelare till i spelarbudgeten.

Skrubben: Absolut, Sklenicka kommer förmodligen att vara en klassback i båda riktningarna, men tycker ändå det är lite vanskligt att den tilltänkta offensiva toppbacken är så skadedrabbad. Det är aldrig idealiskt när nyckelspelare har svåra skador i bagaget. Vi får hoppas att han kan komma tillbaka på samma sätt som Rödin gjort efter sina besvär, Kinnvall har fortfarande åldern på sin sida.

En till offensiv klassback istället för Bergman och backsidan hade fått högsta betyg av mig. Typ Jaks, som jag kollade mycket på i VM, hade varit perfekt.

Chanzone: Han vill para må pra :)

Peja: blir ju problem om Kinnvall blir långtidsskadad absolut.
Men är han skadad några få matcher så är jag inte orolig.
Scklenicka eller Johannesson kan fylla ut den rollen under tiden.

Peja: Skulle inte Sklenicka kunna bli en helt okej offensiv back? Givetvis kommer han inte stänka in 40 poäng, till skillnad från Kinnvall som har dom nivåerna i sig. Men lek med tanken att Kinnvall står till vänster i PP1 (pga bristen på högerskyttar), Sklenicka på blålinjen. Nog är det tänkbart att Sklenicka kan göra 25-30 poäng.

Ja just! En liten anekdot från helgen som jag kom ihåg nu. Var lite lätt slirig.

Var ut och firade lite efter matchen i fredags och hamnade på baren Helt enkelt. Ramlade in några Brynäsare med Berra och Scott i täten och efter en stund kom även Manner.

Råkade visst vråla och välkomna honom in (vi stod vid entren, fullt med folk) med frasen " Här kommer världens bästa tränare". Ni skulle hans min, så jäkla skön. Såg väldigt generad men samtidigt väldigt glad ut. Jäkla mysgubbe alltså.

xxx BIF xxx: Jag tycker att backsidan är klart bättre än förra säsongen. Det finns dock ett stort frågetecken och det är att lagets enda offensiva spetsback, Kinnvall, är en skadeförföljd spelare. Om han fortsätter att gå sönder kommer man att behöva ett rejält genombrott från åtminstone en av Hedberg/Johanesson/Lindstein och det känns lite vanskligt på förhand. Hedberg har bara varit bra stundtals i Brynäströjan, Johanesson är lovande men skulle kunna vara en ny "Simon Skoog" och Lindstein är trots allt bara 17 år.

Det hade blivit en helt annan säkerhet om man hade haft en till etablerad offensiv back.

Backsidan kommer dock att gynnas av bättre målvakter och framförallt bättre kedjespelare. Både Johan Larsson och Björninen är väldigt bra defensivt.

xxx BIF xxx: tycker det är smart att balansera upp det sådär.

Berra = defensiv back
Kinnvall = offensiv back

Hedberg = tvåvägsback
Scklenicka = tvåvägsback

Firman = Defensiv back
Johannesson = Offensiv back

Hade varit dumt att spela Hedberg-Johannesson i 3:e backpar.
Då har man inte samma balans spelartypsmässigt.

xxx BIF xxx: All heder åt Alcén - men det får inte vara stopp nu på forwardssidan. 1-2 måste in. Mycket gärna Komarov + en erkänt bra målskytt. Blir det bara 1 tror jag Komarov är att föredra.

DanneBif1912:
Han kanske är på plats redan på måndag, sa iaf Mikko i någon intervju jag läste.

Pettisbif: Nån som vet om Johan lirar denna vecka? Tänkte på Timrå på tis och gnällbältet på fredag

Pettisbif: Om Kapla inte tappar bort sig själv i nytt spelsystem så kommer han vara top 3 back i Rögle. Så bra är han. Så där tror jag du har fel.

Peja: Allt är morsans fel

xxx BIF xxx: Backsidan är klart bättre iår. Hedberg kommer ta ytterligare kliv denna säsong är jag övertygad om.

Av ABs rapportering sv träningarna så verkar Manner köra

1a Berra Kinnvall
2dra Hedberg sklenicka
3dje Friman Johannesson

I detta funderar jag lite. Har vi blivit så mycket bättre på backsidan som så många är 100 på - borde då inte Hedberg gå i tredje backpar?
Berra är kung tillsammans med en frisk kinnvall som är lika bra som när han lämnade shl har vi ett bra första backpar.
Sklenicka är förhoppningsvis vår 3de bästa back, vilket är kanon.
Det som oroar är att Hedberg går i andra som i fjol. Han var inte bra nog för att gå i 2dra ifjol.
Är Friman och/eller Johannesson sämre än Hedberg eller handlar det om fördela ”färdigheter” mellan backparen? Inget par bättre än sin svagaste länk, så måste den ena back fokusera på att täcka upp för den andra så förlorar den första ju samtidigt lite av sitt spel.
Så jag är inte ÄNNU övertygad om att vi har så mycket bättre backuppsättning även om vi fått en bredare spets där.
Lyckligtvis är Bergman och Theo 7de och 8de vilket tyder på att vi inte värvat någon sämre än dessa två som man ska hoppas ”utvecklas” innan de bidrar till att göra laget bättre. Theo bör ju ändå ha tagit steg i sin utveckling menar jag och är ändå 7/8de - det måste vara en positivt indikation. Jag tycker fjolårets backuppsättning dessutom fick mer skit än de förtjänade - så ska man jämföra årets mot fjolårets så kanske inte marginalen blir så extremt mycket bättre. Men jag är väl medveten att jag gissar utifrån en minoritetsåsikt.

Jag tycker därför att Brynäs är riktigt svårplacerad i år. Mycket beror alltså på om backsidan lyft sig som alla påstår.
Bättre målisar betyder såklart jättemycket. Larsson kommer att betyda enormt mycket för en lina men även laget (men när han var här sist och tog guld var det inte vilka som helst han lirade med heller, det ska man inte bortse ifrån) och Björninen om hans tekningsstats håller i sig kommer ge fler vunna puckar där man kan få kontroll istället för att jaga puck - jätteviktigt! Rödin och Dima är bra spets. Scott börjar vakla men är fan en enormt bra spelare ännu - han får många gånger oförtjänt negg tycker jag.
Palve kan säkert få mer utrymme för sina soloprestationer i en 3dje länk (mot lite sämre motstånd) och Eklind är där för att backa upp hans defensiv och fysiska spel. Olesen är ett mycket bra komplement där och kan säkert göra ok inhopp vid skador osv.
Kommer kvist upp i sitt bästa spel som han hade med Berglund för 2 säsonger sedan och Birgersson lyfter sig lite till så kan Ölund leda en 4de med bra framgång också.
Men det kräver ändå hur man än argumenterar att vi får in en vinge som kan bidra och helst lyfta en 1-2 lina för att det ska se bra ut som en helhet på forwardsidan.
Så det är svårt att placera bif!

Men säga vad man vill, så har bif och alcen ändå värvat extremt intressanta spelare i det nya lagbygget.

Mitt tips:

Färjestad
Rögle
Luleå
Brynäs
Frölunda
Örebro
................
Skellefteå
Växjö
Linköping
HV71
...............
Oskarshamn
Leksand
...............
Timrå
Malmö

Luleå vinner SM
Brynäs ut i Semi.
Malmö åker ur.

Pettisbif: Vad,skönt att Monitor ägaren fortfarande finns kvar och lägger in pengar efter kaos säsongen.
Det finns de som påstår att arenan tidigare haft ett annat namn än Monitor kan det verkligen stämma😉

Kör väl ett tips med lite kortare motiveringar jag också. Tror jag postade ett kamikaze-tips tidigare under sommaren och jag har nog hunnit ändra mig en del sen dess och lär säkert ändra mig lite innan premiären också. Känns extra svårt att tippa i år. Några lag är inte helt klara med värvningar också.

1. Rögle
Visst, har tappat en del spelare men tycker fortfarande de har kvalitet på alla positioner förutsatt att de får in en till back som de verkar söka. Abbott-bröderna också enormt skickliga på det de gör så klart.

2. Frölunda
Har värvat en av ligans bästa målvakter och en riktigt stark forwardssida. Lite tveksam till backsidan men Frölunda brukar också vara duktiga på att få utveckling på backarna.

3. Färjestad
Svagare lag än ifjol men fortfarande väldigt bra och Mitell får jobba med dem från start den här gången. Lite tveksam till Tomkins som målvakt.

4. Luleå
Omark lär så klart bli smått omöjlig att ersätta men förutsätter att Luleå får in minst en vass forward iaf och Bulans gäng lär vara fortsatt svårslagna.

5. Skellefteå
Inte jättemycket att säga egentligen. Ser ganska skapligt ut på varje position och viktigt att Lindström valde ett stanna. Ohlsson är en tränare jag håller högt också.

6. Brynäs
Ligans bästa målvaktspar, bättre och mer balanserad backsida samt en bättre forwardssida förutsatt att Komarov eller liknande också värvas. Frågetecken för Kinnvalls skadehistorik och avsaknaden av högerskyttar bland forwardsen.

7. Örebro
Enroth är en av ligans bästa målvakter, backsidan ser starkare ut efter värvningen av Holm. Bromé är en grym värvning men annars känns forwardssidan lite grå.

8. Linköping
Högberg en riktigt bra målvakt och backsidan klart bättre än ifjol. Little, Ljungh och Rattie har potential att bli en riktigt vass kedja men annars tycker jag likt Örebro att forwardssidan känns lite grå.

9. Leksand
Målvaktssidan känns meh, backarna och forwardssidan lite bättre men Leksand åkte på några tunga NHL-tapp sent och man avslutade förra säsongen svagt. Hur säkert sitter Hellqvist om man inleder svagt i år?

10. HV71
Extremt svårbedömda. En del flashiga värvningar men oklart hur de fungerar rent kemimässigt. Backsidan bland de svagare i SHL enligt mig. Tror ändå det finns tillräckligt med kvalitet för att knipa en slutspelsplats.

11. Växjö
Blir årets flopp. Backsidan är rätt bra men annars är det en svag målvaktssida, forwardssidan känns sådär och att tappa Hallam kommer nog bli en väldigt stor omställning för dem.

12. Timrå
Kan eventuellt höjas några placeringar om Dahlén kommer men annars har jag inte riktigt köpt hypen. Bra forwardssida men backsidan skrämmer inte så mycket och målvakterna är sämst i hela SHL. Osäkert kort på tränarsidan också, hur stora växlar kan man egentligen dra på kvalspelet?

13. Oskarshamn
Många tunga tapp. En del värvningar som ser spännande men det känns väldigt spretigt med värvningar från Finland, Tjeckien, Tyskland, Polen (!) m.m. Krävs fortsatt att de får ut max av sina värvningar men jag tror det stannar här.

14. Malmö
Ett rätt trist lag rakt igenom. Kanske var det en del spelare som underpresterade ifjol men när jag kikar på deras lag känns det svagt rakt igenom. Ganska bred forwardssida och skapliga målvakter men that's it. Inte helt övertygad om Kollar heller.

Peja: Ja, ett drömnamn för Brynäs trupp 😀
Sista pusselbiten hehe

Pettisbif: Spännande att se vart Kempe hamnar. Han vill till ett lag som har ambitioner att vinna.

Tror förresten att Nordsäter floppar men att Tornberg blir en stabil kugge som 6:e-back.

1.Frölunda
2.Luleå
3.Rögle
4.Skellefteå
5.Färjestad
6.Brynäs
7.Örebro
8.Timrå
9.HV71
10.Växjö
11.Leksand
12.Linköping
13.Oskarshamn
14.Malmö

Svensson_62: Underbart att ha fel om Larssons vara eller icke vara i Brynäs. Kan inte ens minnas senaste gången som en ordinarie NHL-spelare tackade nej till nytt kontrakt där borta för att komma till Brynäs.

« · 2360343 · »