1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740207 inlägg · 7967 ämnen
« · 2363166 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
mk: Det jag uppslukades mest av i den bokserien är det fantastiska språket som Niklas Natt och Dag använder. Trollbindande böcker...

Peja: vet du verkligen att sallinen hade så dyr lön?
Alla sa tex Berglund hade så mycket
Om detta stämmer tycker inte jag det var dyrt
Var det ett av skitkontrakten?
Uppladdat:

500x0-e688147f-35e1-498e-96c6-2e3b2a941440.jpeg

{9873}: Niklas Natt och Dag är en journalist/författare som har skrivit en triologi som heter 1793,1794 och 1795.

Är en Bellman noir.
Handlar om livet i Stockholm år 1793, och ett mordfall som ska lösas av en person som hjälper polisen.

Vansinnigt bra böcker om hur livet var då.

Och för er som bor i och kring Stockholm så förstår ni lättare omgivningen runt böckerna.
Har läst alla tre.
Inte varit så uppslukad av någon bok sen Arn böckerna.

Peja: Hur mycket lön har Sallinen haft?

Jumbo_Johan: Jo jag såg det när jag googlade. Mycket intressant!

Peja: Så, vilka löner har han haft då?

Silfverkroken: Jag vet vad Sallinen har haft för löner under sin tid i Brynäs. Precis som många andra har han varit extremt överbetald. Nu har massa "skitkontrakt" gått ut, man har billiga utfyllnadskillar och helt plötsligt även fler klasspelare än på många år. Det är ingen tillfällighet. Att Sallinen till synes inte lyckas få acceptabla kontraktsförslag från andra klubbar är ju inte dirkekt en indikation på att Brynäs borde satsa vidare på honom heller, konstigt att använda det som att argument?

Silfverkroken: Bäst fjärdelina. Eklind Ölhund Olesen.👍

Peja: Tror helt ärligt du överskattar hur dyr han skulle vara. Det faktum att vi är en bra bit in i augusti och han fortfarande inte har en ny klubb talar ju för att han inte fått så höga anbud direkt. Han skulle kanske vara något dyrare än en allsvensk spelare men det är å andra sidan ett säkrare kort och jag kan känna att det är värt det då.

Till rätt pris så vill även jag ha kvar Tomi.
En väldigt uppskattad spelare hos ledare och spelare.
Användbar och jämn forward.

Tänker mig såhär:
Rödin - Larsson - Komarov
Timashov - Björninen - Ljungkrantz/Gunler?
Scott - Palve - Olesen
Sallinen - Ölund - Eklind

Vi borde faktiskt kunna ha råd med det. Vad jag hör så finns det rätt bra budget kvar.

Silfverkroken: Som jag skrev, om Sallinen sänker sin lön med 400-500% så kan han vara intressant. Om inte, betyder det definitivt att Brynäs får börja leta efter spetsspelare på lägre hyllor än man gör nu. Att han skulle tacka nej till bättre bud för att spela vidare i just Brynäs håller jag som osannolikt, det låter som önsketänk. Givetvis hade han varit en förstärkning i fjärdekedjan, men såvida ingenting drastiskt har hänt är hans lönekrav alldeles för höga för det. Att ha dyra spelare i fjärde har varit ett av Brynäs största misstag de senaste årena. Just nu är det viktiga att värva mer spets, om man tar in nåt till fjärde måste det ju vara någonting som är så pass billigt att det inte går ut över tilltänkta spetsvärvningar, tycker jag.

Peja: Att han ändå skrev på nytt kontrakt för oss inför förra säsongen trots det kaos som varit tyder ju ändå på att han trivs bra här. Att han ryktats till allsvenska klubbar som Björklöven tyder också på att han inte lär ha så fruktansvärt höga lönekrav heller, för då hade det varit en total ickefråga. Tror nog inte han hade blivit så dyr ändå och det är ändå en klar uppgradering mot det vi har i fjärdekedjan nu. Har varit skeptisk till förlängning med Sallinen tidigare men just nu känner jag ändå att det inte hade varit helt åt väggarna.

Peja: Tänker såhär. Med tanke på att Sallinen valde att stanna när det stormade som mest, är det ganska troligt att han trivs som fisken i vattnet! Tror Sallinen vet med att han inte längre kan jaga dyra kontrakt.

Tigerhjärta: Varför tror du att Sallinen vore beredd att offra en krona för att spela i Brynäs? Är han Brynäsare sedan barnsben eller något?

Vore för övrigt en perfekt sportdag idag om Brynäs gör klart med Komarov. Så viktigt med seger i fotbollsderbyt.

JohnnyBotox: Den äldsta adliga ätt som fortfarande lever från 1200 taket mycket coolt.

LKV: Natt och Dag är en adlig ätt, finns någon journalist som heter så

LKV: Natt och dag är en adlig släkt

Apropå ingenting så hade djurgårdsspelaren som gjorde 1-0 på Brynäs i SDHL ett jäkla bra namn. Linnea Natt och dag.

Peja: Samtidigt, vad har Sallinen för erbjudanden är frågan? Tror nästan 50k i månaden hos Brynäs väger tyngre än 80k i allsvenskan!

Makita: Håller med fullständigt men det kommer säkert ta någon månad att ställa om till stor rink när han väl har acklimatiserat sig så kommer han börja producera har inte den minsta tvekan över det , han kommer lätt tillhöra toppen av SHLs poäng liga när säsongen är över. Larsson är utan tvekan den bästa värvningen i SHL den här säsongen.

Pettisbif:
På tal om Frycklund så var han och några från VIK ute och festade på mitt jobb igår.

JawKee:
Att splittra på Rödin och Scott har jag velat under lång tid!
Spela dom bästa så högt upp i hierarkin och tillsammans.
Gäller även PP spelet och dom som spelar ihop där. Där jag anar fel tänk på Manner faktiskt.

Tror vi blir ett bättre och jämnare lag med en bra eller stabil 4e kedja.
Det vi har nu är inte bra på långa vägar. Och dom har ju faktiskt fått chansen 3 år i rad. Men ingen har lyckats ännu.
Jag propagerade ju för att vi skulle ta in både Jesper Norbäck i Almtuna och Mikael Frycklund i Västerås.
Men det finns ju fler:
Hampus Plato
Albin Grewe
Sebastian Ohlsson
Dennis Svensson
Jimmy Andersson

Med en bättre och bredare 4e kedja släpper vi till mindre. Enkelt.
Har svårt att se trion Kvist-Birgersson-Ljungkrantz ta så pass stora kliv att dom kan matcha SHLs tempo och nivå...
Dom borde tagit steg redan för 1-2 år sen.
Ser faktiskt inte nån dom 3 vara bättre än tex Edfalk, Solem eller Bjurström.

Skulle jag vara Alcén skulle jag gå all in för 1 breddspelare och 1 sniper för 1/2 kedjan.

Finns det någon speciell anledning till att vi inte ska förvänta oss att Larsson även kommer att vara en sniper i år.Tänker på det faktum att har gjort 8 mål på 52 matcher och 6 mål på 29 matcher.Detta som en renodlad defensiv spelare.
NHL bättre liga än SHL och han kommer även få en offensivare roll med mer speltid.
Mina förväntningar på Larsson är minst 15 mål.

Är det bara jag som hellre ser
Larsson - Björninen - Rödin i första?
Ni som är lite mer kunniga än mig får gärna berätta för mig vad nackdelen skulle vara med det :)
Tror inte riktigt att man bör hålla Scott och Rödin i samma längre, våga bryta upp det istället. Bara för att det har fungerat bra förr betyder inte att det inte skulle fungera bättre med en annan sammansättning i framtiden

Jugge: Viktigast är att Brynäs blir ett LAG. Visst kan man värva ytterligare men JC och MM har ett stort ansvar att nyförvärven är valda så att de kommer att acceptera sina roller och bilda ett LAG.

Jugge:
Det optimala (utöver pengen) för ett lagbygget är att värva till främsta linorna och flytta sämre mot de bakre och höja lagets kvalitet rakt igenom.
Så jag håller med om sniper borde in. Helst 2.

Men om vi är nöjd i fram och bara vill förbättra 4de linan så är det nog värt en 30-40papp extra att lägga det på en spelare som sallinen mot att ta en 30-40papp billigare HA-spelare som likt förbannat riskerar att konkurreras ut av Birger ljungen kvist.
Där kom sallinen in!

Lägger ingen större vikt vid träningsmatcherna som varit, tror oavsett resultat i dem att vi behöver minst en helt två målskyttar in i laget å då helst rightare då vi endast har en sån forward för tillfället.

Peja: Jag vet inte hur vi hamnade i diskussionen att Sallinen, av alla spelare, skulle vara någon lösning på eventuella problem? 🙂 Jag hoppas verkligen inte Alcén/Manner för den diskussionen. Även om han skulle gå ner kraftigt i lön skulle han vara för dyr i den roll han skulle fylla i årets Brynäs. Minns att Sallinen värvades som spets till Brynäs en gång i tiden..

Nej, dom eventuella pengar som finns kvar i spelarbudgeten bör läggas på spetsforwards till 1-2 kedjan.

Peja: Brynäs var en av dom bästa lagen i BP förra säsongen med Salle och han åker mycket skridskor och är jobbig att möta så han är den spelaren du beskriver , men som jag sa prio ett är en sniper och tror det blir svårt att få Salle till ett bra pris så egentligen en onödig diskussion.

{9873}: Björninen och Larsson är BP-spelare av hög internationell klass. Scott, Ölund och Eklind är också skickliga där. Kan inte se behovet av att få in Sallinen för att boxa.

Manner har pratat om tydliga roller osv. Min tolkning är att fjärdelinan ska vara jobbiga att möta, åka mycket skridskor, sätta in en del tacklingar osv. Om det är så Manner vill ha fjärde borde man i så fall ta in spelare som har de egenskaperna.

Tigerhjärta: Prio 1 måste vara en sniper sen om det finns pengar kvar i kassan ta in Sallinen han är bra i BP kan vara drivande i fjärde och vara en utfyllnads spelare om någon blir skadad vi vet vad vi får när det gäller Salle men allt är en ekonomisk fråga .

Tigerhjärta: Jag håller med om att Sallinen vore intressant om han spelar till ett förmånligt pris. Dvs måste han sänka sin lön med 400-500%. Tror dock det är osannolikt att han skulle gå med på att spela för mycket mindre än vad spelare som Alcén, Adam Pettersson och Mannberg har håvat in för att fylla ut Brynäs kedjor.

xxx BIF xxx: Jag tror att om en allsvensk toppklubb tar in Sallinen så är det för att vara förstacenter, men att han skulle sluta säsongen som 2/3-center. Bättre än så är han inte. Så jag tror att de vore beredda att betala honom hyggliga pengar eftersom de överskattar hans nivå på grund av gamla meriter.

De allsvenska spelarna som SHL-klubbar värvar brukar spela för ca 30k/månaden. Om Bergman eller någon annan fjärdekedjespelare skulle kräva mer så har denne givetvis diskvalificerat sig från diskussionen, vilket innebär att det är en total icke-diskussion att prata om att denne vore dyrare än så. Men jag tvivlar på att en 30-åring som Bergman, som har strävat efter SHL hela sin karriär, skulle tacka nej till ett 1-årskontrakt på 30k i månaden.

Men Bergman var bara ett exempel. Jag tror det är viktigt att scouta noggrannt och inte bara kolla på stats som du gör. Minns att de som aldrig hade sett Emil Kåberg dumförklarade Färjestad när de tog in honom på grund av hans dåliga stats i Bofors...

Peja: Även 30kkr exklusive sociala avgifter osv är pengar på ett år.
Men frågan ör vad en 29åring (snart 30) som aldrig lirat en match i shl kan bidra med i shl nu - det finns en anledning till den historiken!
Och är medlet 120kkr i shl så inte tar han 30kkr och ett år för att bryta upp och ev bränna broar med VIK.

Om sallinen är en 3dje center i HA så kan du inte vara seriös nu. Vad menar du att han skulle få för lön om du tror att Markus skulle kliva upp på en lön under 30kkr? Ffa om du och andra argumenterar för att sallinen är så extremt dyr idag! Skulle sallinen lita för 1/10 av lönen idag? Den löne ekvationen hot inte ihop för mig. Jag tror ju hellre att sallinen lirar för 30kkr i shl än uppskattas vara en 3de center i HA med än mindre lön (för vilket HA lag skulle betala mer för honom som 3de center än en annan 3de center?)
Jag får inte ihop resonemanget.

MrCarla: Till ett förmånligt pris så vore nog Sallinen en ganska bra deal för Brynäs. En spelare som verkligen kan hålla ihop 4:e kedjan!

Falken: missade allt så tänkte kolla idag, men sändningen vägrar starta för mig på Cmore :( någon som vet något annat ställe man kan kolla på reprisen?

Såg 2 av 3 perioder igår, och jag är inte speciellt orolig sett till det jag såg. Vi har en rätt bra grund så när vi hittar än mer rätt kommer resultaten med. Tyckte vi var strået bättre än Örebro första två perioderna.

Väl mött Leksand nästa vecka.

xxx BIF xxx: Jag är inte beredd att gå ner en hylla i jakten på en spetsspelare för att kunna behålla Sallinen. En spelare som tjänar 30 i månaden gör ingen relevant skillnad i budgivningen på spetsspelaren, men att kontraktera Sallinen skulle göra det. Nu vet jag visserligen att du vägrar acceptera den förklaringen, du ser väl aldrig några ekonomiska begränsningar när du sätter upp din önskelista över nyförvärv, får jag intrycket av.

Och ja, så kan man se på dessa 3 Västeråsspelare om man aldrig har sett de spela. Till skillnad från Zetterberg är Bergman en skridskostark spelare som kan användas i många olika roller. Bergman skulle kunna passa bra in i en fjärdekedja i SHL, det gör inte en långsam sniper som Zetterberg.

Beträffande Sallinen så hoppas jag att han tar klivet ner i Allsvenskan. Där skulle han kunna göra stor nytta som andra/tredjecenter i ett topplag.

xxx BIF xxx: Tack. En som inte är blind iaf.

MrCarla: Ja sallinen är ett hyfsat säkert kort för 4de, kanske kostar mer än en HA-spelare, men vi vet vad vi får och behöver garanterat inte bli besviken på att någon som riskerar att bli utkonkurrerad av kvist, Birgersson och ljungen.

Bifala: Därför Sallinen ska vara kvar. Att det bara är jag som ser det.

Peja:
Så du tror 29 årige Marcus Bergman skulle bryta upp kontraktet i VIK för under 30kkr/mån (om vi nu inte låser upp honom på >=två år)?
Sen 10 poäng sämre ifjol än Zetterberg (som vi redan testat och knappt platsat och varit en bidragande orsak till att budgeten legat högt) - ska vi verkligen chansa så igen?

Bäst att låta Marcus sitta tryggt i vik om han trivs där, istället för att riva upp honom som Zetterberg och lindelöf på falska förhoppningar.

JanT: Helt rätt. Ich jag vinner hellre mot timrå under grundserien än en sketen träningsmatch. Men vissa här verkar jämföra träningsmatcher med ett brinnande slutspel

Oakleafer : spot on. Tyvärr sker ju det du beskriver även mellan Brynäsare här när olika åsikter ska ventileras…

Onödigt, tröttsamt och ledsamt

Olika åsikter gillar jag som sagts tidigare men dessa påhopp ….

Peace & Love (var och är en bra avslutning👍😁)

DanneBif1912: Bara att du föreslår vadslagning om hur många mål BIF skall göra i en TRÄNINGSMATCH säger allt. Man vinner inga titlar i augusti/september.

{5246}: Tycker inte Monten har varit en höjdare som coach för junior kronorna skönt att det blir ny ledning både för Tre kronor och junisarna det behövs en nystart .

bradberry: Varför KAN det då hända något den här veckan? Varför SKA det inte hända nåt den här veckan istället? Behövs ett par bra forwards till i truppen och det nu. Särskilt om man antyder det från ledarhåll. Annars undrar alla bara VARFÖR det inte blir något.

Brynäsgubbe: Saknaden av William Eklund, Alexander Holtz och Lucas Raymond blev för stor. Inte lätta spelare att ersätta, och det är ju offensivt problemen framförallt har legat.

Och sen när det kommer till lite för många personer här inne, hur kan ni påstå älska er förening när ni spyr galla som ni gör? Och det är efter 2 träningsmatcher. Borde ni inte ha lite mer förtroende för Manner? Och ge det lite tid.
Jag förstår verkligen inte beteendet hos vissa..

Blir så förbannad när jag ser Juniorkronorna misslyckas igen, mot Finland - igen. De ser så jävla veka ut. Påminner mycket om Brynäs.

Vad har hänt med svensk hockey? Juniorkronorna hela vägen upp till Tre Kronor ser så jävla veka ut. Att Finland bara kör och kämpar som om deras liv stod på spel är det värsta.

Mjuka mot hårda. Finland har otvivelaktigt gått om Sverige i rangordningen. Så sorgligt.

« · 2363166 · »