1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736850 inlägg · 7967 ämnen
« · 2577114 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{10299}: Hoppas inte. Hoppas vi går upp direkt och inte ligger kvar i HA och harvar flera år och samlar poäng i nån slags maratontabell för HA (sorry 🙂 smashläge efter några kalla)

{10299}: Utan tvekan!

Peja: och din punkt är? Mora och Västerås är topp 6 lag...

{10299}: Brynäs har spelat 3 matcher mot mittenlag.

Zource: Tror du vi kommer att slå rekord för mest poäng i HA historia?

Huge: ”Precis. Naivt när grinande dagisbarn tror att dom vet och drar parallellen mellan Brynäs och HV, när dom inte har en aning om vilka förutsättningar man haft i både Brynäs och HV.”

Är golfsäsongen slut nu så man får dras med ditt ältande om grinande, soffcoacher, yrkesfolk och förutsättningar på regelbunden basis?… Förmodligen ingen som ser fram mot det…

{10299}: Grattis till avancemanget till SHL! Tror nog att vi kan enas om det redan nu ;)

Bra fredag för mig! Mora vinner, Almtuna vinner plus att Björklöven förlorar och att Djurgården förlorar mot Östersund! :)

Mattson: ” Blir torsk i morgon. ”
Smaklig måltid! Tycker torsk är underskattat. Satt på en ”fin” restaurant i Sthlm för en tid sedan och tvekade om vad jag skulle beställa - grannarna åt torsk med äggsås och färskpotatis. Hängde på och ångrade inte valet. Mums.

Stefan R 63: Skaplig tavla av DIFs målvakt! Djurgården har för övrigt haft det svårt mot bottenlagen på bortaplan.

Kepsen: undrar om yrkesfolket vet vad övriga yrkesfolket har gjort i Brynäs genom åren;)

Ove Myling: Blir ganska så löjeväckande när soffcoacher tror sej veta mer än initierat och kunnigt yrkesfolk. Du har dessutom ingen aning om vilka förutsättningar som rådde vid just det tillfället.
Nää, tror nog att dom har lite bättre koll, än dig, ett gråtande dagisbarn som just tappat sitt lördagsgodis.

OBS! Viss ironi.

MrCarla: Blir torsk i morgon.

/vän av ordning

Nu ska jag inte sitta här och vara cool. Högmod går före fall givetvis.

Det är början av säsongen och allt där till. Sett de flesta matcherna när även inte vårt Brynäs spelat. För att lära mig lagen och spelarna.

Spelar vi bara med bra ödmjukhet osv så ska faktiskt denna liga inte vara något större problem för Brynäs. Varken Tjutgården eller Björklöven ska ha något att säga till om, faktiskt. Är väl medveten om att det finns bra spelare i denna liga - för allsvenskan och även DIV1, där vinner Brynäs ordentligt givetvis.

Vi har betydligt bättre lag än låt säga Modo som gick upp. Men visst, det ska ju spelas om det också. Såklart. Men ja, en ordentlig ödmjukhet och en jävla inställning så tror jag faktiskt detta inte blir något större problem.

Hade det varit andra säsongen i HA hade jag sagt annorlunda. Men fan, alla ser att spelarna, ledningen och hela staden är äckligt suga på hockey. Även vi ändra fans också givetvis. Om ni noterade Rödin i hans intervju, så säger han att det är riktigt kul att spela hockey. Det tror jag resten av laget också tycker. Sen när var det kul att spela hockey i Brynäs? Nu. Har en jävligt bra känsla över detta!

Silfverkroken: Tommy Melkersson, Simon Löf och Sebastian Wännström är väl de övriga värda att nämna med IK Huge som moderklubb.

Svensson_62: Två jag kommer på spontant är iaf Linus Ölund och Felix Sandström. Är lite för ung för att ha riktig koll på de lite äldre så där får andra fylla på.

Huge: Frågar detta av ren nyfikenhet; under årens lopp vilka Brynäsare har haft Huge som moderklubb?

Obs gillar Gävlehistoria - är ej ett tjafsinlägg.

Huge: nja Huge Det var väl Thure Tigern som.hade en väldigt stor del av den s.k Brynäsarna o sen fick de övriga när de anslöt passa in i ledet...

Huge:
Öööh.. nä... de kom till Gävle av en anledning. Du vet, Brynäs låg i Gävle redan 1912.

Auchinleck: Ja, och den berömda ”brynäsandan” som du gärna vill ha tillbaka grundades som bekant till största del av spelare som skolades i Kiruna, Vuollerim osv…
😀

Huge:
Tommy Jonsson... GGIK...
Roger Melin... Enköping...
Tommy Sandlin... GGIK...

😃

Nu är det fredag! 🍺

Huge: "... nån kraft utifrån sas"
Menar du från Air France/KLM?

Huge:

Fattar ju att Johan Davidsson har legendstatus i HV, men tycker han kommer undan lite väl billigt med tanke på att han kastade in handduken säsongen dom åkte ur.

Men nu är han tillbaka igen, inte mer än rätt att dom går en liknande säsong till mötes (även om jag har svårt att tro det).

Tycker Scott blivit lite otränad 😂😂
Uppladdat:

500x0-img5325.png

Huge: Ja det är ju en himla skillnad att stoppa in exspelare i en väl fungerande organisation. Finns väl ingen mer nostalgisk klubb i hela Sverige som lutar sig så mycket åt historiken och tro sig hitta lösningen där. Som sagt, framrutan måste vara större än bakrutan om vi inte inom några år ska vara ett mittenlag i hockeyallsvenskan. Kompetent personal, med nya idéer, samt släng bort nyckeln till omklädningsrummet för gamla brynäsare

Peja: var det inte kostnaderna som låg högre än beräknat enl info på medlemsmötet? Med mindre centralt stöd kommer de ekonomiska marginalerna vara mindre.

"Dagisbarn", sa Bill. "Dagisbarn", sa Bull.

Auchinleck: Visst är det så. Bara lite komiskt när nån random sofftyckare tvärsäkert totalsågar upplägget som alla lag mer eller mindre praktiserar: att på x antal poster ha gamla spelare/ikoner.
Precis som om ikoner per automatik aldrig är lämpliga eller aldrig kan göra det bättre än nån kraft utifrån sas.
2 av våra 3 senaste guld har väl tagits med tränare som varit skolade i klubben, om jag inte minns fel.
Så mkt för teorin om att det aldrig funkar med ikoner från egna led…🤣

Makita:
Ja, ingen väg är spikrak för alltid.
FBK har ett bättre läge än Brynäs för närvarande.
Det är upp till Brynäs om skillnaden skall bestå.

Auchinleck: Det var inte allt för många år sedan det svajade även lite grann i FBK.
Det var skriverier om att det var förmånga ikoner som var i organisationen.
Även om det var en liten krusning på vattenytan i jämförelse med Brynäs.

Huge: "a, jag fattar inte hur Färjestad öht kan ge nåt uppdrag till en ikon som Rickard Wallin.
Titta hur virrigt och ojämnt dom uppträtt som lag genom åren.
Dom kommer förmodligen att harva i botten av tabellen, som vanligt...."

Helt ovidkommande vad Wallin gör i Färjestad jämfört vad gamla spelare gör i Brynäs. Vi har ingen aning om vilka FÖRUTSÄTTNINGAR som finns i dom båda klubbarna.

Naivt när grinande dagisbarn tror att dom vet hur hockeyn fungerar och att dra den parallellen.

Huge:
Ang Wallin.
Finns en poäng där såklart.

Några saker...
Han sätts in i en stark och väl fungerande och högpresterande kultur (till skillnad från andra personer i en annan organisation som vi känner till).
Det ger väldigt olika förutsättningar för att lyckas med uppdraget.

Wallin kan vara helt rätt person för uppdraget, men han skulle också kunna var fel person i rollen.
Då hamnar fokus på den som bygger laget.
Varför Wallin? Hur ser organisationslaget ut i stort?

FBK verkar ha hygglig koll på det där även om de förmodligen inte är speciellt nöjda över att Växjö vinner mer än dem...

{10375}: "Denna övertro på att gamla ikoner är bäst lämpade för uppdrag i föreningen."

Ja, jag fattar inte hur Färjestad öht kan ge nåt uppdrag till en ikon som Rickard Wallin.
Titta hur virrigt och ojämnt dom uppträtt som lag genom åren.
Dom kommer förmodligen att harva i botten av tabellen, som vanligt....

SuneMangs: Det är väl med all säkerhet han som står i båset när säsongen avslutas.

JohnnyBotox:

tror Eklind Olesen kommer få problem.. Björninen en given succe.. Johannsson, kommer nog göra en del poäng men svag defensivt..

{10375}: Det sjukaste med HV är att dom inte fattar att Johan Lindbom ska stå i båset. Han har ju bevisat mer än en gång vilken sjuhelvetes hockeytränare han är. Man kan nästan tro att dom gillar att harva i botten med tanke på att lösningen på deras problem redan finns i föreningen (Lindbom).

Tittade på HV-Växjö igår. För det första, kanske den sämsta match jag någonsin sett. Uruselt spel och svala känslor i en match som borde vara grinigare.
HV känns dock som en kopia av Brynäs. Denna övertro på att gamla ikoner är bäst lämpade för uppdrag i föreningen. Davidsson utan större erfarenhet från båset, Pelle Gustafsson senast från hockeyettan och Lindbom som klubbdirektör för att nämna några. Kommer förmodligen harva i botten av tabellen om inte Nubben öppnar lädret på nytt.

Ex-brynäsare i SHL:

Eklind 2+1 på 7 matcher, men fått ganska bra kritik för sitt spel
Olesen 0+1 på 7 matcher, blir nog ingen målexplosion där som många trodde
Björninen 0+6 på 7 matcher
Johannesson 0+5 på 7 matcher

Silfver: Inför säsongen lät det på Svedman som om det ingår i kalkylen att kunna värva under säsongen. Han sa att de kollat på hur andra gjort. Det är nog bara om man skulle få riktigt dåliga publiksiffror som Brynäs skulle överväga att framgå den planen.

Scott är på plats i Gävle! Fan vad underbart.

Peja: Självklart. Löven har bortsett från sista juniorplatsen en starkare 4e lina än oss och lär värva.
Tror det är bra om vi fortsätter låta juniorerna och Blomman/Kvist få speltid under serielunken och vilar nyckelspelare så ofta det går. Men när sluspelet sätter igång så lär Brynäs behöva förstärka (om ekonomin finns).

Silfver: Det är en självklarhet att alla allsvenska topplag inklusive Brynäs kommer att rusta inför slutspelet. Framförallt Modo och Löven gjorde det ifjol, det är standard. Svedman hintade om det inför säsongen också.

På ett sätt en nyckelmatch i morgon, det galma Brynäs hade ställt ut skridskorna och kört lite allmänheten åkning. Låt oss nu få se stenhårt jobb i minst 60 minuter!

Paradigmskifte!

Silfver:

Skulle säga att det beror på. Får vi skador i slutspelet på Rödin, Larsson och Billins så är ju inte laget brett nog.

Men får Björklöven skador på Fortier, Pooley och Shilkey så är ju inte deras trupp tillräckligt bred heller.

gwl: Truppen är bred nog i ett seriespel men är den bred nog för en ev. finalserie mot Löven?

SuneMangs: Ändå riktigt ilandsproblem att vi har en tillräckligt bred trupp, så vi kommer att behöver peta två spelare som många lag i HA hade vilja ha till sina 2a / 3e kedjor vilken dag som helst😅

mk: Färjestad gjorde det man inte får göra enligt vissa. Härinne och experter.
Man bänkade en målvakt som hållit nollan.

Var det Veven man bänkade förra året?

Aaaa: Det viktiga är kommunikationen som tränarna har till juniorerna.
Hur mycket ska man spela? När? Vilken serie? Både HA och J-20?
Matchningen där och relationen där är viktigast.
Plus att junisarna fattar att man måste ta för sig och jagar de äldre..
Som Masken sa. Speltid får man inte, den förtjänar man..

Peja: ” Men det mest hockeykompetenta är inte nödvändigtvis de bästa tränarna. ”

Helt enig, hockeytränare, måste ju precis som alla andra ledare vara duktiga pedagoger för att på ett lättfattat sätt lära ut hur man vill hur ens personal (laget) ska jobba och agera.

Gällstedt verkar åtminstone duktig på det, eller är åtminstone noga med att det blir rätt som han vill ha det. Jag har uppfattat att träningarna ofta blåses av så går man igenom igen om han inte är nöjd. Att Molin är kvar känns inte så konstigt. Vi är i HA och behöver spara pengar. Då är inte en kombinerad roll som ass tränare/spelarutvecklare så konstig. Jag tror dessutom Molin är bra i en ass tränarroll. Den jag är mest osäker på är Masken. En känsla jag har är att han kanske står för en stor del i kravställningen. Han vet ju väldigt väl vad som krävs för att bli framgångsrik.

« · 2577114 · »