1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736858 inlägg · 7967 ämnen
« · 2576304 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Huss888: jag håller inte alls med, jag gillar Blomqvist och gillar även kvist före juniorerna för det känns som dom accepterar rollen som fjärdekedjespelare och spela noll-noll varje match som mål utför och accepterar dom bättre än just juniorerna och de är bara att kolla på Modo förra året du behöver kedjor med olika mål och som kan spela 0-0 är oerhört värdefullt

Jag håller också med er om Blomman. Tyvärr för han är en riktig Brynäsare som gör allt med hjärtat för klubben. Men nej, hans spel räcker inte längre.

SuneMangs: Jag håller med till hundra procent. Redan ifjol sa jag att Blommans tid är över.

Silfverkroken: Det tror jag också. Men sen när det kommer till att göra plats för JL och Scott så tycker jag definitivt att Blomman är en av två som ska petas, oavsett om han har ett A på bröstet. Han har inte gått att känna igen den här säsongen och kan behöva en petning för att vaknat till och steppa upp. Två assist, visst, men i övrigt usel i säsongsstarten.

Lite svårare med den andra petningen dock, eftersom Kvist, Lindblom, Nordh och Ohlsson alla har gjort det bra. Jag hade nog valt Kvist som andre man att petas, men det var innan matchen senast. Det känns som att det är uteslutet just nu, det skulle skicka konstiga signaler om man petas efter en sån match. Förmodligen blir det väl Ohlsson som får stryka på foten.

SuneMangs: Skulle tippa på att tanken är att Scott tar Lindbloms plats när han är tillbaka.

SuneMangs:" Trodde Kvist skulle få köra på i tredje med tanke på insatsen senast, men det verkar inte som så. Får se hur träningen idag ser ut."

Ingen gemensam träning idag enligt Sasse.

Detta är tankarna Gälla har om Scott,

"Sedan har vi ju en Greg Scott också som ska in i laget. Förhoppningsvis redan på lördag. Men vi får se hur han mår. Det är en lång flygresa och nio timmars tidsskillnad, säger Niklas Gällstedt.
Greg Scott beräknas landa på svensk mark igen på torsdag eftermiddag/kväll och om allt går som planerat tränar han med laget för första gången på fredag."

Auchinleck: ” Kartritningen återstår. Jag skulle säga att kompassen saknas också.”

Det håller jag med om men man har åtminstone börjat leta efter var man är på kartan.
Kompassriktningen är dock solklar. Det är uppåt som gäller och kanske kan det underlätta lite i det övriga arbetet att målet är tydligt och enkelt. Jag tror det, till viss del för att jag måste tro det.

Huss888: Precis som du gjorde när du ställde frågan. :-)

Fin artikel med Tyler och Tyler i dagens GD.

Noterbart från träningen igår är att Linus Lindblom spelade i tredjekedjan med Ölund och Tärnström. Kvist körde i fjärde med Blomman och Nordh/Ohlsson. Trodde Kvist skulle få köra på i tredje med tanke på insatsen senast, men det verkar inte som så. Får se hur träningen idag ser ut.

Har Greg börjat träna idag ?

KalleTeodor:
"I själva verket så fungerar förändring bäst i små steg."
Så är det.
Brynäs problem är i grunden att det saknas en karta och kompassriktning.
Kartritningen återstår. Jag skulle säga att kompassen saknas också.

Huss888: Väkommen till forumet.

Ja, SSK har varit oväntat svaga under säsongsinledningen. De hade nog torskat hemma mot Västerås under ordinarie speltid också om inte Blomstrand hade filmat till sig en sen utvisning där de lyckades kvitterade i efterföljande powerplay.

Förra säsongen var SSK ett starkt kollektiv med betoning på defensiven. De hade en spelare (Videll) som stod för mycket av offensiven och kanske var bäst i serien.

Den här säsongen har de tagit in fler offensiva spelare som visserligen är skickliga men det är alltid svårt att behålla en stark defensiv kollektiv om man tar in fler spelare som är lite mer av individualister. Det är en klassiker i Brynäs också.

Apropå andra lag, Kalmars nyförvärv på backen, Tim Theocharidis, har 8 poäng på 4 matcher såhär långt. Ska bli intressant att se hur länge han blir kvar i Kalmar om han fortsätter i samma takt.

Huss888:
Välkommen till forumet!
Vi får hoppas att laget hittar sätt att komma rätt förberedda mot både tänkta topp- som bottenlag.
Helt klart har man en intressant trupp på papperet... det trodde jag å andra sidan förra säsongsstarten också!

Huss888: Välkommen! Vill du snacka Brynäs är det bara att trycka på kommentera under ett inlägg här i tråden. Sudda bara ut användarnamnet om du specifikt inte svarar just den personen utan vill skriva ett generellt inlägg. Vi brukar skriva i just den här tråden, så undvik gärna att starta nya ämnen eftersom det lätt blir rörigt annars.

Huss888: Märklig serie det här. Kolla in resultaten igår: DIF-Mora 0-4?Almtuna-SSK 4-1 och Karlskoga alltid ett topp 6 lag genom åren och nu efter 4 omgångar 0 poäng.

Tur att Brynäs inte mött de tilltänkta topp lagen än.

Peja: Ny här på forumet. Hur lägger man in ett nytt inlägg?

Jugge: Men det mest hockeykompetenta är inte nödvändigtvis de bästa tränarna. Ingen av Brynäs tränare har väl varit huvudtränare i ett lag som tagit steget upp? Nu har inte konkurrenterna heller särskilt meriterade tränare, men jag tycker ändå att Brynäs tränartrojka är lite av ett osäkert kort.

Garpen fick ändå DIF att studsa tillbaka ifjol trots en skadedrabbad säsong och Stråhle har väl ändå visat att hans Löven är att räkna med i slutspel.

KalleTeodor: Samtidigt är det lätt att vara nöjd över Brynäs pragmatiska approach några segrar in på säsongen. Om laget floppar i slutspelet kommer analysen att vara en annan. Vi har inte facit än.

KalleTeodor: Det är ju bara titta var de klubbarna som haft överlägset mest ruljans på tränar och ledarsidan, nämligen HV och Brynäs, är någonstans idag.

HV har gjort resan ner i HA och är nu ett bottenlag i SHL. Brynäs har precis blivit ett HA lag. HV är en av Sveriges rikaste klubbar och Brynäs har inte heller saknat pengar.

Kontinuitet är viktigt, sen ska det givetvis vara med kompetent folk. Dom som inte tycker att Gällstedt, Molin och Masken är hockeykompetenta kan räcka upp en hand…

Peja: Håller med dig Peja. En sak som jag insett med stigande ålder är att den bästa förändringen kommer inte genom stora och radikala grepp. Skulle till och med vilja hävda att det är precis det är det största felet med Brynäs. En övertro på snabba förändringar, ofta i form av att sparka och ersätta med någon med ett nytt synsätt. I själva verket så fungerar förändring bäst i små steg. Viljan att bli lite bättre på allting år från år ger till slut resultat. Det gör också att man skapar en robust organisation/klubb som inte är beroende av t ex en tränare. Därför är jag personligen glad över att både Alcen och Svedman är kvar för en sak är jag säker på, båda är bättre på sina positioner i år jämfört med året innan.

Peja: Nu har jag inte suttit med vid förhandlingsbordet, men som du säger, det kan ju absolut vara så. Dock skulle jag säga att det inte känns så sannolikt att spelarna ställt ultimatum på att Alcén, Molin, Masken, Inge Hammarström mfl ska vara kvar för att de ska haka på tåget.

Det har ju snackats om att de bärande spelarna satt ned tillsammans och beslöt att ta Brynäs tillbaka.

{10375}: Tror ändå man måste inse att Brynäs var pragmatiska. Efter degraderingen behövde man hitta ett sätt att få stommen att stanna med allsvenska löner och leverera snabb framgång, då var det nog inte riktigt läge att storstäda.

Saltmasen: Låt vara att DIF har någon skada men bortsett från DIFs första två kedjor så är övriga laget inte skrämmande. Backbesättningen igår vore en munsbit för AIK i ett derby.
Sen finns det likheter mellan Brynäs och DIF. De ledande spelarna är runt eller över 30-strecket så lyckas man inte nu krävs ett omtag som lär ta många år.

Farsang:

Nej, jag bara glädjer mig när det går dåligt för Djurgården.

Peja: yes, man har inte tagit chansen att förändra klubben från grunden, istället gör man som man alltid har gjort, övertro på Brynäshjärta istället för kompetens. Dock bör vi gå upp i år annars väntar många många år i hockeyallsvenskan. Hua!

Peja: Det håller jag helt med om.

Jugge: Jag skulle säga så här om den här säsongen. Antingen fastnar man i HA under en längre tid eller så går man upp och kommer åter igen få jobbigt att hävda sig i SHL. Så även om den här säsongen är allmänt rolig, så är det verkligen en "make it or break it"-säsong.

Saltmasen: Det var väll den ända anledningen varför de gick upp förra gången haha

{10375}: Det känns som att kravbilden är högre i år än det varit på flera år. Vet inte hur kravbilden såg ut under PA, men han var ju inte trovärdig när han stod i intervjuer efter matcher förlorade med 6-1 och snackade corsi och att vi borde vunnit matchen…

Gällstedt snackar ju om att laget behöver lära sig vinna. Och det är nog helt rätt. Laget har i flera år hittat vägar att förlora och losermentaliten har suttit i väggarna på Sätraåsen till skillnad från den verklighetsfrånvända självbilden som topplag.

Utöver det är det träning dagen efter match. Dom har väl tränat alla lördagar hittills efter fredagsmatchen?

Sen är det ju lite intressant hur kravbilden förändras över tid. Så här i efterhand kan det ju uppfattas ofattbart att Sjödda/Larsson fick sparken. När dom fick det så tror jag laget hade ett poängsnitt på 1,6 per match och låg 7-8 i tabellen.

Hade Manner haft dom siffrorna förra säsongen så hade han uppfattats som Messias i Gävle och folk hade hävdat att de sett honom gå över vattnet i Gavleån…

Jugge: Du har en liten poäng. MEN. Brynäs har under många år haft detta självskadebeteende, det kommer dock inte ändra sig för att vi vinner matcher och kanske rentav går upp. Föreningen har inte tagit det kliv från gamla synder som man borde gjort i och med urtåget. Tvärtom har man fallit in i gamla synder på nytt fast nu i kubik. Gamla Brynäsare i båset, behöll samma sportchef som varvade det lag som åkte ur första gången på över 60 år, ett advisor aboard med gamla och trötta Brynäsare som samtliga fastnat i det var bättre förr.

Framrutan måste vara större än bakrutan och jag tror aldrig vi varit längre ifrån den förändring som Brynäs behöver.

Med det sagt har vi god chans att gå upp, men den kommer allt vara sig likt oavsett.

Berge: med din logik så ska alltså Brynäs vinna mot Djurgården med typ 11-0 nu då?

Berge: Tror det kommer dröja ett par år innan vi får se DIF i SHL igen. Förmodligen när dom utökar serien?

Farsang:

Och Brynäs hade seriens bästa forward och lagets bästa målskytt förra säsongen borta. Vann ändå med 7-1.

Berge: vad jag har hört så hade det några backar borta

Berge: 0-4 där

Mora leder med 2-0 borta mot Djurgården med fem minuter kvar. Har Djurgården underskattat tuffa allsvenskan?

Skönt att Brynäs inte gjorde det, för vi slog ju Mora med 7-1

Peja: Det jag försökte få fram var att Brynäs var inne i en väldigt negativ spiral som uppenbarligen inte gick att bryta. Förr eller senare hade vi åkt ner i HA ändå. Nu gick snöret av och det gick inte längre.

Föreningen har ju mått dåligt en längre tid. Varken spelare, tränare eller fans mår bra av att förlora mest hela tiden. Men visst är den sportsliga kompetensen viktig och hittills är jag imponerad av Gälla. Det är bara att hoppas att trion kompletterar varandra på ett bra sätt.

Vidare är det självklart viktigt att vi ”gör en HV” och går upp direkt, annars kommer det bli betydligt svårare. Och gör vi det så kommer det bli ett riktigt tufft första år i SHL igen. Men just nu tycker jag livet känns ganska skönt som Brynäs supporter, och då har inte ens Larsson och Scott gjort entré än.

Thias30: Ok! hoppas du har det trevligt :)

{10299}: Örbyhus

Thias30: Gå på Church Street Saloon. Han kommer att gilla det. Funkat med med min son och dotter. Brasklapp vet ej när de öppnar.

Thias30: Oj det var bra pris. Vart bor du?

{10299}: inte upptåget 56:-

Thias30: Tåg är piss dyrt skulle nog tagit buss istället

Om man på lördag kommer med tåg och vill ta en bira och mat innan matchen var går man?
Ha i åtanke att jag kommer ha min son på 13 år med mig.

Sitter och tittar på Nybro-AIK, bra tryck där nere i Nybro och verkar som dom har en skaplig hall.
Sen till alla hardcore Brynäs fans som tror att vi kommer gå igenom HA lätt efter att vunnit några matcher i början av säsongen.
Dessa fans kommer behöva tänka om.
När serie lunken börjar då kommer den viktigaste uppgiften
vara att hålla spelarna motiverade, många av spelarna är super motiverade nu efter uttåget ur SHL.
Det kommer att lägga sig och då det är långt kvar till våren när allvaret börjar.
Så vi kommer åka på skitförluster det viktigaste är att vi är formtoppad till slutspelet,
Allt dit är en transportsträcka.

Trilske: är Champions League ikväll antagligen därför

eller det var inget.. Såg att Brynäs spelar bara på Lördag..

{10299}: Inget av dom 2 lager är bra ganska kassa faktiskt

Metalman: Vi vill väll att AIK vinner så att vi kan ta över den där första platsen i helgen väll?

« · 2576304 · »