1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 762347 inlägg · 7967 ämnen
2981427 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Bengt Ramen: inte enligt mig, Timashov vibbar….och det är inte beröm.

blandsaft: Kelleher håller inte SHL-klass helt enkelt. Hade han hållit klass hade, om inte Brynäs nappar, någon annan klubb gjort det.

blandsaft: "Är det någon som har bakgrunden till att man aldrig förlängde med Kelleher?"

Utan att ha någon insyn i Brynäs tror jag man inte såg honom som en bärande spelare i SHL. Och att han inte skulle kunna fylla en bra funktion längre ned i hierarkin.

Detta var t.ex. vår andralina i HA (tog en slumpvald match bara).
Robertsson - Vesel - Kelleher

Och när vi startade SHL såg våra linor ut så här:
Indrasis - Larsson - Silfverberg
Lindblom - Schroeder - Rödin
Kopacka - Ölund - Trivigno
Ohlsson - Vesel - Scott

Det blir ju svårt att se var man skulle få plats med honom. Både rent lagmässigt men även lönemässigt. En toppspelare i HA (som han ändå lär ses som) tjänar nog bra mycket mer i en toppklubb (DIF, Modo, Löven & Brynäs t.ex.) än vad han skulle göra längre ned i hierarkin i ett förmodat bottenlag i SHL (Brynäs var inte topptippade inför säsongen 24/25 menar jag bara).

Kelleher fick runt 150k dollar netto i Djurgården (enligt Expressen). Det kan jämföras med t.ex. Delia som har 140k i Brynäs. Eller Kopacka som har 130k (han hade extremt låg lön i HA dock). Eller Trivigno som ligger på 90k (han lär få mer nästa säsong dock). Allt detta också enligt Expressens löneuppgifter. Bellows som var värvad som en stjärna uppges ha runt 220k som jämförelse.

Klubbarna i HA kastar verkligen pengar på honom. Han "tar ju upp" lag och jag tror han trivs ganska bra med att spela i HA och tjäna massa pengar där. Så tolkar i.a.f. jag det han själv sagt till sin rådgivare.

"Han var tydlig till sin rådgivare att han ville bli kvar här och då var det bara ett fåtal klubbar som kunde konkurrera"
hockeynews.se/nyheter/podd-sa-blev-prislappen-pa-kelleher

Tjena boys!
Är det någon som har bakgrunden till att man aldrig förlängde med Kelleher?
Ledig dag på jobbet så spendera den med att kika på Brynäs "Vägen tillbaka" - Måste ändå medge att jag tycker att han gjorde mycket bra för truppen 23/24.

I övrigt, vilkjen jävla rysare det var emot BIK. Inga stora marginaler där.

Hur många spelare tror ni att Leksand kommer värva inför kvalet? Jag gissar på att det kommer in 2 nya spelare.

LHC kan släppa spelare, bör vi hugga på Vrana?

Leksand på torsdag är i mina ögon en tydlig vattendelare om var Brynäs som lag vill vara.
Vill man vara med och slåss om sista direktplatsen, eller i alla fall ha känslan av att vara ett jobbigt lag att möta i en åttondel så bara ska man tvåla dit Leksand på torsdag riktigt jävla ordentligt. Det behöver inte vara 8-0, men det måste vara en match där man spelmässigt är minst två steg bättre än Leksand på i princip allting - Vilket man de facto ÄR om man faktiskt anstränger sig.

Tycker man istället att man ska vara lite sköna, känna att det är lite stela ben efter fem dagar ledigt, att man inte riktigt orkar sista 5% för att det snart är uppehåll... Då får man ställa in sig på en jävligt jobbig avslutning på säsongen.
Varje poäng är grisviktig nu, men att tappa poäng mot ett sådant extremt bottengäng som Leksand faktiskt är är inte okej nu. Hoppas spelarna förstår det och spelar som man gjorde mot Skellefteå, då vinner man med 3-4 mål utan större problem på torsdag.

(Förutom Kopacka, han ska göra precis tvärt om mot vad han gjorde sist - Alltså inte vara på isen alls, framförallt inte i avgörande sekvenser, herregud...)

AIK sparkar alltså sin huvudtränare. Den såg jag inte komma själv. Men jag har ju inte följt dem heller. Men de ligger ju på en rätt stabil femteplats ändå.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/e7PBO4/aik-sparkar-fredrik-hallberg

Verkar ju dock ha varit rätt enkelt då han inte skulle vara kvar nästa säsong ändå. Låter ju som att han tappat omklädningsrummet som det brukar heta.

Bengt Ramen: Bättre på vad? De har bättre målvakter än oss men de har sämre skotteffektivtet på 8.28.

Det kombinerat gör att de har högre PDO än oss.
Brynäs: 8.72 + 89.67 = 98.39
Leksand: 8.28 + 90.74 = 99.01 (verkar avrundas här, det borde stå 99.02 men vi ser inte fler decimaler)

Men vi har många fler skottförsök. 1828 mot Leksands 1453 vilket gör att vi gjort många fler mål än dem trots rätt lika skotteffektivitet.

Sen släpper vi också till mycket färre skott mot oss än Leksand.
1485 mot Leksands 1704 vilket gör att de släppt in fler mål än oss trotts bättre målvakter (sett till räddningsprocent).

Brynäs har gjort 120 mål och släppt in 121
Leksand har gjort 82 och släppt in 127
Att vi släppt in ungefär lika många trots många färre skott mot oss är ju ett kraftigt underbetyg till våra målvakter och vårt BP.

Med Leksands målvakter och BP hade vi legat högre upp (sett till statistiken, inte hur de passat in i laget så klart). Om Leksand sen är bättre än Brynäs låter jag andra avgöra. Brynäs ligger väl en bra bit före av en anledning tänker jag bara.

Gavve: Så
Leksand är bättre än oss?

Mattson: Detta visar ju även vikten av bra målvakter och bra målskyttar också.

Malmös målvakter är t.ex. bland de bästa i ligan. De har inte superbra skotteffektivitet dock men kombinerat (PDO) gör att de ändå är sexa där.

Tittar man på PDO-tabellen i kombination med xG-tabellen blir det också tydligt kring vilka lag som överpresterar (p.g.a. bra målvakter/skyttar) eller underpresterar också.

1. Frölunda 104.86%
2. Luleå 101.78%
3. Växjö 100.99%
4. Rögle 100.68%
5. SAIK 100.60%
6. Malmö 100.34%
7. DIF 100.01%
8. HV 99.65%
9. Örebro 99.44%
10. Leksand 99.01%
11. FBK 98.93%
12. Timrå 98.44%
13. Brynäs 98.39%
14. LHC 97.47%

Brynäs är exempelvis 10a i skotteffektivitet och 13 i räddningsprocent (HV är sämre).

Men du har ju så klart helt rätt i att mycket av detta är p.g.a. vårt dåliga special teams (framförallt BP). Med ett bättre BP hade ju våra målvakter haft bättre räddningsprocent och då hade vi legat högre även här så klart.

Visar ju på vikten av att inte bara titta på bara en sak. Mycket som spelar in när man ska analysera tabellpositioner! :)

xG börjar likna tabellen. Med ett anständigt BP/PP vore vi ett topplag.

xGF% lika styrka SHL 2/2
1. Skellefteå 59,1%
2. Brynäs 56,4%
3. Frölunda 56,1%
4. Luleå 54,8%
5. Rögle 54,0%
5. Färjestad 54,0%
7. Leksand 49,0%
8. Växjö 47,7%
9. Timrå 47,5%
10. Örebro 47,3%
11. LHC 44,9%