1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 749721 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: För er med hockeyabstinens så lirar Svrcek i andrakedjan i Västerås mot Mora nu klockan 19.

DIFFEN: Trodde det var uppenbart. Jag skojade ju bara! Använde helt ologisk logik i mitt inlägg på skoj. Spänn av. ❤️🙂❤️

magr:

Jag personligen tror han skulle bli bra för Luleå i PP

Han är en produktiv forward och får man spela med passningsgeniet Omark så blir det nog många mål

Vi har Luleå imorgon HUA :/

Hade indrasis fått spela med Bäckis denna säsong hade han haft många poäng på kontot

DIFFEN: Det mest irriterande med den sekvensen var ju att Larmi inte dömdes för det i efterhand. Precis alla är ju överens om att det var en filmning (vad jag vet) och ändå anmäldes han inte ens i efterhand.

Svensson_62:
Det är väl en tolkningsfråga antar jag. Igår hade vi iaf domarna med oss men i lördags mot samma motstånd var det tvärtom.
Jag kan dra ett exempel från den matchen som retar mig rätt ordentligt, och det har egentligen inte med att vi var inblandade utan om idiotiska domarinsatser.

Man anser att en spelare ansvarar för vad som händer på isen så tex om du kliver på min klubba och ramlar åker jag på två minuter även fast jag inte gjort något medvetet för att fälla dig. Alla är nog överens om att det fungerar på det viset.
I lördags när FBK:s målvakt (Larmi), kände vinddraget från Eklund föll han ihop som ett korthus med båda skridskorna pekandes med skenorna mot taket. Wessner ser detta och åker fram till honom och ger honom ett varnande finger samt en tillsägelse att så får man inte göra. Domaren gör alltså en bedömning att det är en filmning som uppenbarligen är medveten men skiter i att ta utvisning. Filmning är för mig en grov överträdelse som kan få stanna inom fotbollen. Filmning borde beivras kraftigt, men en medveten sådan bedöms alltså med en varning medan en omedveten tripping oftast ger två minuter.

Är det bara jag som reagerar på sånt? Vi vill väl inte ha 20st Shinnimin i alla lag?

Gavve: MoDo kanske hugger, han är ju en spelare som producerar.

Gavve: Indrasis en klart produktivare spelare än Fjällby i alla fall. Det har visat sig.

magr: Skulle bli extremt förvånad om något SHL-lag tar in honom. Men det lär ju vara en väldigt liten kostnad ifall han vill hit (till Sverige alltså) igen då jag tvivlar på att klubbar står i kö för honom.

mattias - 74: Någon hade sett djurgårdare diskutera honom på sociala medier, men jag tvivlar på att han gör comeback i SHL.

Svensson_62:

Vad kommer hända med Indrasis?

Blir det Allsvenskan?

Jan Grismöbel: Det var precis innan Witkowski värvades, känslan var att Brynäs hade panik att få ut information om Bertilsson när alla blev upprörda över att vi hade 4 seniorbackar redo till match.

Se länken.

Jan Grismöbel: GD:
”Kan CHL på tisdag vara aktuellt?
– Nja, vi får se. Jag vill känna mig helt hundra innan jag kör. Det är också skillnad på att träna och spela, förklarar Simon Bertilsson.”

Witkovski däremot verkar spela redan imorgon.
”Luke Witkowski är tillgänglig för spel mot Linköping och vill spela – gärna mycket.
– Han kanske får 30 minuters istid i morgon, vi får se. Han har sagt att han vill ha det, säger Brynäs tränare Niklas Gällstedt.”
Möjligen att Gälla skojjade till det lite 🙂

Här har ni! 45 minuters video med Bäckis!

Perfekt till middagen. Godkväll :D

magr: Ok bra . Den har jag missat , var inne på wimt nyss . Får kolla igen . Berra hittar jag inte . Om det var luken du menade så har sett den .

Jan Grismöbel: Han intervjuades av lokaltidningen idag och Brynäs släppte en intervju nyligen på plattformen wimt.

Gavve: Vet att båda kör i vit , är mera tystnaden ,kan ju vara intressant å höra hur han mår om allt ser bra ut .en intervjuv med Berra skulle säkert uppskattas av många .

Jan Grismöbel: I och med att Berra kör i vit tröja skulle jag inte bli förvånad om han tar en plats i någon av CHL-matcherna. Den 2a december kanske är lite väl snart. Men 16e december spelar vi ju borta i Finland och det låter väl som ett bra tillfälle för honom.

Källgren däremot skulle jag kunna tänka mig kör redan den 2 december. Men det är bara baserat på vad jag hör från GD och andra medier, inte vad jag själv sett så klart.

Ser att luken är på isen med laget . Några intervjuer också. Men noterar också att Berra är på is . Men där är det väldigt stilla. Ska vi ha några förhoppningar om Berra före jul?

DIFFEN: Precis som jag misstänkte:
Ni blir alltså rättvist bedömda på bortaplan och borde ha ungefär lika mycket utvisningar även hemma men domarna blundar för det när ni spelar hemma.
Och Brynäs blir alltså mer rättvist dömda på hemmaplan men orättvist dömda på bortaplan.
😃

Erat: Det kan bli ett våldsamt röj i försvarszon. Ingen lek att mopsa upp sig framför mål om de båda är inne och upprätthåller ordningen😬

Stefan R 63: är bara sugen på att se trivingo högre upp och AJF var typ som bäst med Kopacka och Öla

nittontolv: Jo men jag hörde i någon podd att han var påväg att skriva nytt
tror d var adam och jonta i hockeypuls

Silfver: Vi behöver verkligen föryngra laget till nästa år. Det behövs av flera skäl, inte bara av rent sportsliga utan även ekonomiska skäl. De äldre spelarna har, frånsett ett par hemvändare (ni vet vilka) - mkt högre löner än t ex LP och Axel A.

Det gör nuvarande jobb för Alcén extra, strategiskt viktigt. Att göra Brynäs attraktivt för unga, lovande spelare (typ Träff, Gästrin, Tellström) på lite längre sikt är fundamentalt om vi ska kunna bli ett topplag likt Frölunda och Saik. De sistnämnda är väl bäst i landet på att få unga spelare att acceptera en låg lön för de vet att de kommer till kanske den bästa organisationen och miljön för utveckling i landet.

Där ligger vi en bra bit efter 3-4 lag och det är såklart inget som görs på ngn enstaka säsong.
Därför är det viktigt med sportchef och tränare som ordnar en miljö dit de bästa talangerna vill vara.

Därför är det viktigt att LP fortsätter sin lyckade bana och att nån av Hillström eller Raftheim (tråkigt nog inte Svrcek) lyckas och att det finns lite tålamod (tränartrojkan har hittills inte visat mycket av den varan) med dessa ungtuppar.

Trist när spelare som AJF bromsar upp utvecklingen för några av lovande spelare som trycker på underifrån. Att Alcén skrev tre år med honom känns verkligen som att ha skeppat pengar i sjön…

Gavve: Låter väldigt spännande

Jugge: Är nog beredd att hålla med där. Även om Rögle etablerade sig där under några år (19/20, 20/21 & 21/22) så har de ju varit lite sämre efter det (tabellmässigt).

Sen ska vi komma ihåg att bara för att man är ett etablerat topplag tabellmässigt betyder det inte att man går långt i slutspel heller. Titta bara på FBK:
24/25: 4
23/24: 1
22/23: 3
21/22: 6
20/21: 8 (utanför topp 6)
19/20: 2
18/19: 1
17/18: 4
16/17: 7 (utanför topp 6)
15/16: 5
14/15: 7 (utanför topp 6).

Under dessa 11 säsonger har FBK gått vidare till semifinal 2 gånger (1 gång ställdes slutspelet in så säg 2/10). 1 av gångerna åkte de ur i åttondelen och resten av gångerna har de åkt ut i kvarten. En av gångerna (21/22) gick de hela vägen och vann, andra gången åkte de ur i semin.

Sen är det så klart mycket bättre än att riskera kval år efter år. Men jag tycker att man kan ha olika definitioner av topplag är väl kanske det jag försöker få fram. Om man kommer högt upp år efter år är man ju ett topplag i ligan tabellmässigt. Men om man "aldrig" tar sig vidare från kvarten därifrån så har man ju några andra problem i hur man bygger laget (man kan inte prata om otur om det är 8 gånger av 10).

Bertil och witkowski i par även idag 💪🏻

Jan Grismöbel: Jo, det är jag. Leksand och Örebro är klart sämre. Malmö på pappret också. LHC och HV har massor av kända namn men får inte ut så mycket av det.
Djurgården går på ångorna och tajt defensiv. Timrå har Tommy, klok som en uggla. VF, Rögle och SAIK är i en klass för sig med Växjö snäppet efter (FBK och Luleå lär växla upp och hamna 5/6).
Så play in tror jag (med Timrå, DIF och oklart vilken).

Däremot så undrar jag undrar om vi verkligen skall förlänga med alla gamla kufar som redan nu har det tufft?
Som jag ser det så behöver en Järnkrok två helt nya radarpartners så att vi kan få en leading line. Det betyder att vi trycker ner allla befintliga spelare en lina till. Vilka behöver vi då offra om vi samtidigt skall hålla dörren på glänt till ett par 07or? JA måste fundera på hur han bryggar över generations och kulturväxlingen som kommer vara enorm. Om 2-3 år kommer med några få undantag hela den här säsongens lag vara utbytt.

Gavve: Jag kanske är konstig men jag räknar inte riktigt Rögle som ett etablerat topplag, än. Men tittar du på lag som Frölunda, ZAIK, FBK och Växjö så hamnar dom nästan alltid topp 6. Det är dit Brynäs ska sikta och förutsättningarna finns definitivt.

mk: "Det är det man ser på lagen i toppen nu.
Dom är alltid där."

Nja. Riktigt så enkelt är det väl inte? Rögle och Växjö var båda två utanför topp 6 så sent som förra året. 23/24 och 22/23 kom Rögle 9a. Det är liksom inte sedan 21/22 som Rögle hamnar topp 6 igen (de lär inte komma utanför i år tänker jag).

Sen förstår jag så klart poängen och håller med om den då de flesta lagen som är i toppen nu varit det under lång tid även om det inte gäller exakt alla lagen. Och sen så är det så klart mycket bättre att gå mot toppen (som Rögle gjort/gör) än att gå från topp 4 mot botten som Örebro gjort/gör (Luleå & Brynäs går också att använda som exempel).

Stefan R 63: Bra tanke.
Det är inte bara att steppa upp till nästa nivå.
Lite som Brynäs iår.
Man ska vara med och leka med toppen.
Ett bra år kan de flesta ha.
Svårt att alltid vara där.

Det är det man ser på lagen i toppen nu.
Dom är alltid där.
Det är dit Brynäs ska sträva.

Silfvern: tycker dick att man ska vänta med att splittra kopacka ölund o trivigno som ser ut att hitta tillbaka till förra årets form...

mk: Ludde var ju bra hos oss...inga hade höga förväntningar på honom.
Skillnad när ska bli förste mv o högre lön o förväntningar...myckrt som sitter i huvudet hos spelare....

Silfver: Låter nästan som att du är säker på att det blir Shl spel nästa säsong ? Är inte alls lika säker .

Silfvern: Platsar inte Järnkrok?

Silfvern: Hua…vill vi inte ha ett bättre lag nästa år?

Funderade över dem här lösa ryktena om att Djoos tänkte avsluta sin karriär efter förra säsongen.

Alcén pratade ju hela tiden innan säsongen om att en offensiv back skulle in men sen när försäsongsmatcher började dra igång så lutade det mer och mer åt att ”bästa möjliga back” skulle in.

Kan det vara så att dem letade ersättare till Djoos med den ”offensiva backen”. Så att allt har blivit fel p g a sena beslut om Djoos framtid 😮‍💨

Silfvern: Flytta ut Ölund på kant, bort med Vesel och in med Järnkrok kanske? Skaplig center-fyra med Bäckis, Larsson, Järnkrok och Gästrin.

Sen tror jag iofs att Gästrin kommer att dra över. Men alltid kul att spåna ändå!

Anders Berg: Kollade lite på Malmö- Växjö igår.
Kolla på målen som Malmö gör.
Det är Deliaklass på Ludde igår..
Speciellt det sista🙈🙈

Hade det hänt Delia så hade HS brunnit..

Lemp: såhär skulle laget kunna se ut nästa år
Rödda Bäckis Silfver
Trivingo Larsson Lindblom
Kopacka Gästrin AJF
Hillström Ölund Vesel

Norlinder AA
Hägg Söderström?
Berra Kinnvall
Djoos

Källgren
Sandström

Svensson_62:
Jag gjorde ett försök att räkna ihop hur det döms hemma/borta på hovet. Jag har bara kollat denna säsong och har bara räknat faktiskt utdömda utvisningsminuter. (vid matchstraff har jag bara räknat fem minuter och alltså inte 25 minuter)
Vi har haft totalt 68 utvisningsminuter emot oss och 80 utvisningsminuter för oss så innan igår var det nästan helt jämnt, 66 mot 68min, men nu har vi alltså haft en fördel på tolv minuter spritt på elva matcher så ca 65 sekunder per match.
En lustig detalj är att det faktiskt bara är i fyra av elva hemmamatcher som vi haft mer PP än BP men i de fyra matcherna som t.ex. igår blev skillnaden rätt stor.

På bortaplan har vi istället haft totalt 67 utvisningsminuter med oss och 106 minuter emot oss på även där elva matcher. Vi har alltså på bortaplan ca 213 sekunder per match som nackdel.
Tittar man totalt hemma/borta får vi ca 148sek/match mer i BP än PP

Jag misstänker att du egentligen är mer intresserad av Brynäs och i detta fall ser det ut på följande sätt:
Utvisningsminuter emot hemma: 71min
Utvisningsminuter för hemma: 74min (här har jag räknat bort en personlig tia som LIF fick emot er)
Ni har mao ca 16 sekunder mer i PP än i BP på hemmaplan
Utvisningsminuter emot borta: 76min
Utvisningsminuter för borta: 58min
Ni har mao ca 98 sekunder mer i BP än i PP borta

Tittar man totalt hemma/borta får ni 82sek/match mer i BP än PP

Det framgår ganska tydligt att både BIF och DIF har en viss fördel med hemmaplan men ännu större nackdel av bortaplan.

Anders Berg: är du i fel forum och skriver?

Är väl typ bara någon enstaka person som skyllt enkla mål på backarna. Enligt resten är det alltid målvaktens fel 🤣

Brynäsgubbe: Här inne har ju dock snacket varit att man inte kan ha en målvakt som vinner matcher åt laget. Är man utspelade så är det backarnas fel i första hand och inte målvaktens. Osv. (När man förlorar).

hanelugn_112: Det var nog jag som uppgav det.
Iofs med fel källa.
Jag sa Raka Puckar, men det är MP på Hockeynews som nämnde det tidigare i höstas kanske oktober.
Sen nämnde han det i en podd för ca 3 veckor sen igen. Inte att det var helt klart men att dom har lagt ett bud och han är ju någonstans från västkusten, så att det kommer hända är väl ganska så troligt..
Även Rögke skulle väl vara med, med iom att han fick lämna där så var det väl inte så troligt med dom.
Men pengar talar alltid..

Svensson_62: Du har ju Noel Nordh, iofs aldrig klivit in i NHL rinken där.

Peja: Christer Olsson borde jag vetat. Passerade St Louis med bil sommaren 1995 och tänkte då just att nånstans här hamnade nyss vår Christer Olsson :-)

Då är det alltså bara Utah som är enda nuvarande NHL-klubben som ingen före detta eller nuvarande Brynäsare spelat i!
Och Söderström har ju nästan gjort det :-)
Brynäs - hela NHLs klubb! 🙂

Så om ni stöter på nån hockeyintresserad nordamerikan så oavsett vilket lag denne hejar på så har ni ett gemensamt samtalsämne i form av en Brynäsare att dra upp (Söderströms Utah-koppling får duga).

Jugge:
Jaha det visste jag inte.
Länka gärna den nyheten. För det har jag missat helt och hållet.

Svensson_62:

Pittsburgh - Tomas Sandström.

St Louis - Patrik Berglund och Christer Olsson.

Peja: Tänkte Pittsburgh och St Louis länge - men där har Greiss spelat

Svensson_62: Både Honken och Lindbäck har spelat för Dallas Stars… och en riktigt klurig… Tom Wandell.

« · 2942735 · »