1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740326 inlägg · 7967 ämnen

A proposito de nada

Sv: A proposito de nada
LevelReset: Almtuna missar åttondelen i HA när VIK gick förbi i tabellen. Linus Lindblom har ju inte rosat marknaden i HA (och inte heller i SHL) men är ju i a f en potentiell ”extra kropp” för oss resten av säsongen.

Mattson: Första målet är skott som är på väg utanför och studsar in på en spelare, andra och tredje är grova bjudningar av Kalmar-försvaret, fyra och femman är han väldigt skymd. Var en extremt otacksam match för Crespin och han byttes inte ut för att han varit dålig utan för att väcka laget.

Brynäs lyckas sånär döda 5an men Frölunda avgör.

Den här kommentatorn låter så jäkla torftig.

IronKrook: Ta hem Linus? Nej det tror jag inte. Då håller jag Anton Ohlsson mycket högre. Å även Lejon… Linus Lindblom är en division 1-spelare i mina ögon… Fick obegripligt med förtroende förra säsongen och att han var i roostern från start i år var väl för att hålla brorsan på humör…? 🤪

bradberry: Almtuna har ju spelat färdigt nu så finns ingenting att förlora på att låta Linus L komma tillbaka. Om inte annat för att träna med laget.

Nu är HA färdigspelad. Alla som vill få gärna klicka på länken nedan och vara med i premiären av vårt första stora HA-tips! Ni har två dagar på er innan play in drar igång, så tveka inte att tippa redan ikväll om ni är intresserade.

(det kommer även ett stort SHL-tips inom kort)

SuneMangs: Då är Söderström garanterat förlorad till nästa säsong. Finns noll anledning att byta till sig rättigheterna om han inte kommer spela där.

Peja: Skulle tro att han är rätt taggad på att åka över till Chicago faktiskt, nu när han äntligen fick ingå i capdump-dealen man gjorde med Utah.

Peja: Visar andra svenskar därborta att det kan löna sig att åka tillbaka till SHL för att köra en omstart.

Jag tror Indrasis kommer överraska många positivt i slutspelet

Svensson_62: ” Visar andra svenskar därborta att det kan löna sig att åka tillbaka till SHL för att köra en omstart.”

Precis! Adam Boqvist, vi tittar på dig! Vore en klockren ersättare till Söderström och jag tror inte att Islanders kommer erbjuda han nytt efter säsongen.

Jugge: Dessvärre är ju Adam mer av en shoot first-back än Victor (som är ett spelgeni), men det kan säkert bli bra det också.

Bratwursten : ja, man vet ju hur Kelleher levererade i slutspelet kontra Seriespelet. Lite samma spelstil där.

Även idag i sista matchen för säsongen så Steppar Kelleher upp med 2 kassar efter en seg säsong när han är sugen på slutspel.

Jugge: Tycker det känns rätt nära där också. Men frågan är väl hur sugna NHL klubbarna är på honom i framtiden. Han har väl varit i Chicago, Columbus, Florida och nu Islanders? Men det är klart. Nystart i SHL absolut. Men om NHL chanserna är körda så kanske Schweiz lockar mer? Vore dock fantastiskt att få hem honom, även om jag håller Söderström aningen högre.

Lucas Carlsson då? Vet inte hur hans kontrakt ser ut nu. Men han börjar bli till åren för AHL speciellt då han varit där så otroligt länge. Visserligen är han är riktigt stark spelare i den ligan, men om han inte får spela i NHL snart så tror jag chanserna är körda. Men vad vet jag... Hade gärna sett honom i Brynäs.

Match dag 😀

SaggeBoy: Slutspelsväder (vår, aningen kyligt och sol)

Drömde att vi spelade allsvensk final i natt, mot Timrå. Vi förlorade på straffar(?) Timrå klev upp i SHL och Per Svensson avgjorde(?!) Var helt vansinnig när jag vaknade, först nu efter ett par timmar jag börjar bli människa igen😏

Läste Wennerholms önsketips om HA-slutspelet.
Att globen är renoverad och att det bland annat därför är så viktigt att få upp ett Stockholmslag i SHL o s v.
Hoppas det blir Karlskoga-Nybro i HA-finalen så får världens alla stockholmsishockeyjournalister ut och resa land och rike kring för att följa SHL istället för att ta T-banan till globen för att se gullegänget och ta en fika med deras egna Wikegård. 🙂

Vore symboliskt kul att ta 3 poäng till och nå 100+.

Svensson_62: Behöver NHL lag från New York och Los Angeles?

Tror Djurgården går upp men har en känsla av att Södertälje blir en stark utmanare.

Peja: Hoppas på SSK då jag bor i huvudstaden men kringlornas lag har visat klent psyke i toppmatcherna tyvärr. Positivt är att Stevens sannolikt blir hett villebråd när de ryker i kvarten/semin. Leker med tanken där Stevens figurerar som center i en andralina hos oss.

Aik är enda laget som kan rå på dif. Karlskoga har kroknat betänkligt senaste månaden.

Svensson_62: Håller helt med dig. Ju mer det tjafsas om det, desto mer önskar jag att det går dåligt för varenda Stockholmslag. De har precis samma förutsättningar som alla andra (snällt uttryckt, självklart har de bättre förutsättningar än många lag från mindre orter, men vi kan väl glömma det för att vara snälla), är de bra nog så går de upp - end of story. Just nu är de för dåliga, och ska spela där de spelar.

Sedan är ju "supportrarna" i sig ett eget kapitel, visst finns det lag med usla supportrar (host LHC host), men den idioti som många av Stockholmslagens supportrar uppvisar är ju rent patetisk. Och klubbarna är livrädda för att göra sig ovän med dem, så istället för att ta avstånd från supportrar som hotar, slår sönder bortasektioner och slåss så låter man de hållas...

Svensson_62: gameday, vore skönt med vinst, en Sundling-prestation kanske🇧🇪💪

SuneMangs:
Det var tråkigt för Brynäs men viktor är nog glad.

Har söderström ett kontrakt också som följer med rättigheterna eller kan de erbjuda en lön under marknadsvärdet, så han kan säga nej tack? NHL är ändå NHL och det är väl dit han vill.

Återinviger härmed tråden.

Vad tror vi om kvalet?

Modo och HV fick ju förskräckliga starter och har jobbat i uppförsbacke sedan typ omgång 10. Båda har haft sina perioder under säsongerna och har ju bland annat besegrat Brynäs i sina hemmaborgar.

Modo har målvaktsspelet, en enligt min mening bättre tränare och borde spela under mindre press. Eller är pressen i själva verket mindre på HV med tanke på att de har alla förutsättningar att storsatsa och därmed studsa tillbaka direkt om de åker ur?

Samtidigt har flera HV-spelare riktigt feta kontrakt som de inte kommer få om laget åker ur, så många spelare kan torska mycket pengar på en degradering.

HV borde vara bättre bland utespelarna, framförallt på FW-sidan där de har flera spetsar som skulle vara toppspelare i vilket annat SHL-lag som helst.

Inget av lagen har ett bra försvarsspel och någonstans är det väl därför som de får kvala.

Peja: ”Åter igen, det jag ifrågasätter är inte att man har ett damlag utan man satsar så hårt.”

Jag hoppar in i eran diskussion.
Åh ena sidan som supporter köper jag dina argument. Få är intresserad, att vi värvar dyra spelare som får oss att gå jämnt med Frölunda i slutspelet gör varken till eller från för. Men pengen kunde ha delfinansierat en herrspelare istället. Osv.

Men en sponsor som gick in när vi var topp 4 (topp2) och där vi nu har förfallit en bra bit från var vi var, skulle verkligen kunna tänka annorlunda. Idag är sponsring mer än att bara ”ge tillbaka” till samhället. I dag är det också viktigt att se hur man ger tillbaka. Det är en viktig del i de kvalitetssystem som företag försöker uppfylla för att deras kunder i sin tur ska kunna uppfylla sina ”krav” osv.
Så, om damlaget sjunker som en sten, hur har då ett företag som finansierar utvecklingen av damhockeyn i regionen fått valuta för pengen? Det skiljer sig stort mot vad jag om supporter tycker.
Sen när laura mf spelade klapp klapp var det lite intressant faktiskt, såg närma varje slutspelsmatch på plats ett år, men nu när de dykt har inte intresset in funnits sig - och då inte heller sats sig hos mig. Tror flera hade fått upp ögonen om damerna spelat och ägt som då med en jämnbördig motståndare i Luleå.
Så det blir lite att skjuta sig själv i foten att inte satsa på damhockeyn - primärt ekonomiskt (även för herrarna) sekundärt för damintresset.

Peja: Jag tror Modo vinner med 4-2.

Modo har inte haft problem att göra mål den här säsongen utan det är främst defensiven och till viss del en usel andremålvakt som har varit problemen vad jag har sett.

HV är inte mycket bättre men har två usla målvakter och laget har varit ojämnt över hela säsongen. Men när det blir stirrigt i HV:s zon så har dom seriens absolut sämsta försvar (med hästlängder) i min mening, och det blir det i kombination med det sämre målvaktsspelet som fäller avgörandet.

Peja:

Jag hoppas och tror MoDo vinner

Håller alla tummar jag har.

mattias - 74: En fråga till dig Mattias.

Leksand brände ”pyro” i Gävle samt matchen tidigare mot Färjestad.
Hur kommer det sig att Leksand inte har straffats? Har jag missat något eller varför har alla andra lag straffats med flaggförbud i 5-6 bortamatcher medans Leksand verkar gått fria från bestraffning x2?
Är det något jag missat?

Tigerhjärta:

Jag har inte läst om pyro men klart de skall straffas om det använts. Det skall ju gälla alla

Är det detta du syftar på?

mattias - 74: Nej jag tror det där är något annat.
Vet att det tändes en ”blink” efter er seger i Gävle, fick för mig att det varit något tidigare också, kan varit det du länkar till.
Förstår ju att Brynäs ”rökbomb” i Leksand är värre än en liten ”blink”, men det känns inte som något man skiljt på tidigare när straffen delats ut. Aja, var mest en fråga om jag kanske hade missat något.

Tigerhjärta:

Jag har skickat din fråga till en polare som kan allt om klubben, får se vad han svarar haha

SuneMangs: Jag tror, och hoppas, också att Modo vinner. En betydligt bättre målvakt och det mindre dåliga försvarsspelet tror jag avgör. Senast vi mötte HV kändes dom stundtals som en juniorlag i egen zon. Det absolut sämsta försvarsspelet vi mött på hela säsongen. Brynäs spelade inte bra, ändå blev det förnedrande siffror.

Modo vinner med 4-2 , sen nyper vi Ang :-)

Samsung: Tror Frölunda varit och ryckt i Ang vid ett tidigare skede eller innan han valde HV.
Undra om inte Sjöström därmed ligger bäst till?
En jäkla spelare som förmodligen hade gjort sig bra i vår hockey annars👍

Fofi : återigen tycker jag att det borde införas en regel om att man måste kicka någon tränare för att ta in någon ny efter transferfönstret är stängt 🤨

Indrasis tränar i röd tröja, ingen Bobby eller Berra på is.

Linus Lindblom tillbaka och tränar med Ölund och Kopacka.

Tigerhjärta: Om inte annat får vi se vilket psyke han besitter när det blir allvar i kvalet.

mattias - 74:" en polare som kan allt om klubben"

Då kanske han kan svara på när Leksand vann guld senast? Jag har sökt många år bakåt utan att hitta något!

Lunkan: Det var faktiskt en arkeolog som nyligen hittade grottmålningar och olika runskrifter som kan tyda på att Leksand har tagit guld vid något tillfälle. Hittar inte artikeln nu.

Det här med tränare inför kval osv är intressant. En intressant fråga är ju om värvningar av tränare även ska omfattas av trading deadline?

havre: Så vad skulle en klubb göra om en tränare valde att säga upp sig efter deadline?

havre: Skulle ju inte funka egentligen. Då kan man ju inte sparka tränare inför kval. Som Brynäs gjort 2 ggr tex.
Så att dom inte omfattas är ju egentligen självklart..

mk: borde dock införas en regel om att man inte kan ta in nya/mer tränare om man inte ger någon sparken.

Annars kan hv71 i regel ta in 20 tränare i båset och Modo bara en, om man tänker på Ekonomiska förutsättningar.

Farsang: Alla i SHL har råd med tillräckligt många tränare. Varken HV eller någon annan vill ha 20 tränare i ett bås.

Peja: För många kockar o s v 🙂

Svensson_62: Precis. Däremot kan ju ekomiska argument vara väldigt relevanta i divisionerna under SHL där vissa kanske har råd att göra förändringar och andra inte. Men jag är tveksam till varför man skulle införa såna regler, undrar vem som egentligen vill det förutom några enstaka filosoferande supportar?

Från Simon Brändström på X (han har Hockeylabbet-podden). Räddningsprocent mot förväntad räddningsprocent. Långt till vänster = bra. Långt till höger = sämre.

Edit: Om det syns dåligt så är Källgren längst till höger på -1.38% och Ludde är näst längst till vänster på +2.09%. Tim Juel har bättre siffror på 2.93%.
Uppladdat:

500x0-expected-save.png

Expressen skriver att Victor Laz slutförhandlar med Skellefteå. Spännande att se honom i SHL.

« · 2835114 · »