1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736641 inlägg · 7967 ämnen
« · 2070755 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
SnowKing: appropå att köra kombo som var väldugt vanligt förr,. Eller man fick helt enkelt göra det då! När Brynäs hade B- laget i fitboll och lirade väl i 4 - 5 :an så var deras målvakt Lars-Göran Nilsson av alla? Lite oväntat.

Masken var väl
Juniorlandslagsman i fotboll.

IFK Göteborg var intresserad av Lillen Hedenström

bradberry: Ja, du har naturligtvis helt rätt.
”Huppa” hette ju förstås Lennart och inget annat.
Fattar inte hur jag kunde blanda ihop namnen, får skylla på åldern.
Min egen, alltså.... 😂

Huge:
Uppladdat:

500x0-ber.jpg

Huge: Kul text, men fel om ”Huppa”.

Kenneth Lindh är en något yngre hagaströmskis. Duktig i ishockey men nådde väl aldrig riktigt ända fram...

Huppa hette väl Lennart? Duktig i både ishockey och fotboll. Lirade boll med Åshammar eller Kungsgården tror jag, samt hockey i Brynäs under sina glansdagar. Hade seriebiljett platsen bredvid Huppa i Gavlerinken några år på 90-talet. Besökte honom oxå hemma i en lgh på Artillerigatan. Hade som b-betonad fotbollsspelare problem med ljumskar och han hade nån apparat med elstötar som jag lånade...😊 Han var ihop med Tomas Tobés morsa tror jag vilket gjorde att en ung Tomas oxå ofta var på matcherna. Huppa avled tragiskt, alldeles för tidigt för några år sedan...

Silly:
Längesen... men det finns några "synder" kvar. ;-)

SnowKing: Du har du skippat Coca Colan också ? :-)

SnowKing: Frosties finns fortfarande, det är Kelloggs produkt. Det är en global produkt, tror den heter Frosted Flakes i USA. Samma produkt, samma tiger.

Dessvärre är sockret mer gömt i moderna produkter, som också innehåller andra konstigheter varav många är värre än socker.

{8399}:
Mycket har ju förändrats såklart... frysta färdigrätter fanns väl inte alls förrän på sjuttiotalet? Det fanns /finns? Flingor som väl hette frostis? Myycket socker. Honungspuffar... rena sockerbomber! Men personligen har jag blivit försiktigare, socker i Te och kaffe t.ex har försvunnit.

Peja: Och pratar man gamla Gävleanekdoter
Så måste man ju bara minnas " En gammal Indianhövding"
Uppladdat:

500x0-martsbo.jpeg

Silly: Tror sockervadd främst säljs på nöjesparker nu.

SnowKing:
För att inte tala om sockervadd, görs det än?
Men och andra sidan så hade ju inte MC Donalds, Burger king, Max och alla Pizza-hak hunnit kommit då så det var inte så mycket snabbmat. Inga Kinahaj heller.
Det var knappt varma mackor hade kommit, Kom väl på slutet av 70 talet?

SnowKing: vi äter mycket mer socker nu än förr faktiskt även om man inte kan tro det.

Makita:
Har man uppnått en viss ålder så har man ju gemensamma minnen från förr som inte dagens ungdom känner till så bra... mjölkflaskan som hämtades hos bonden, grädden som skummades av och stod i ett glas i kylskåpet. Jag tänker ibland på allt socker som var helt normalt på den tiden (1960-talet) Visserligen bakades det ju en del limpor ibland, men, det skulle vart intressant att få smaka barndomens Skogaholms sötlimpa med myycket marmelad eller sylt på. Det var tur att man var ute och rörde på sig så mycket... med dom matvanorna o dagens stillasittande framför en skärm... vågar inte tänka tanken! ;-)

Huge: Japp, det var den Tjatte! Vet inte om han finns kvar bland oss. Kommer också ihåg grisarna 😁🐷

Soffdomaren och Makita:

Kul att kunna bidra med lite anekdoter.
Och du, Soffdomar´n: du är snart där själv, när du sitter härinne och drar rövarhistorier på ålderns höst.
Det går fortare än du tror.... ;-))

Huge: Härliga anekdoter såhär på semestern 😀
Den där lite speciella smaken det var grädden.
Ville man inte ha så fet mjölk så låter man grädden flyta upp på ytan och skummar bort den så får man lättmjölk.
Nu förtiden tror jag inte man får ge grisar matresterna vilket är tråkigt för både grisar och är ett slöseri.

Huge: Älskar sådana här historier. Känner mig ung på nå vis :) (är 35)

Malinder: Hehe, kul att höra en kollokollega.
Samma här: har ett ärr kvar på utsidan av underbenet. Vi hade varit på besök hosMonark cykelfabrik i Varberg och även besökt nåt varuhus i stan.
Min rumskompis hade köpt en scoutkniv och satt bredvid mig på sängen och täljde i relingen på en leksaksbåt som han hade köpt.
Jag satt väl för nära honom, han slant med kniven och spetsen trängde in i mitt underben, med skapligt blodflöde som resultat.
Jättepanik bland ledarna förstås, men det ordnade sig.
Kul minne att ha kvar, såna där saker minns man ju som om det vore igår.
Var det möjligtvis Tjatte Henriksson från Karskär som höll på att ta livet av dig?
Han var väl lite av Bomhus busfrö nr 1, undrar om han lever idag?
Är inte säker, men undrar dessutom om det inte var han som försökte rymma från kollot och dom hittade honom på väg mot Göteborg.

Ja, vi spelade mot bl.a Fritsla från Borås och Röda Korset som hade sitt kollo precis nere vid badplatsen. Minns att vi spöade Röda Korset med 17-3.
Man hade 15kr med sig som fickpengar, det skulle räcka till frimärken och lite godis.
Dom hade ju en kiosk nån kilometer bort dit man fick gå på lördagseftermiddan och handla. På vägen dit låg en bondgård som tog emot överbliven mat från kollot, rester som gick till grisarna.

I matsalen var barnen indelade i matlag om 4 barn på varje bord.
Alltid tävling under frukost om vilket bord som kunde äta mest välling eller filmjölk.
Därnere försökte dom få mig att äta filmjölk men jag vägrade blankt,
Ända sen dess klarar jag inte av att äta just filmjölk.
Minns även att den vanliga mjölken som kom direkt från bondgården, hade en speciellt smak som jag hade svårt för.
Efter maten fick varje matlag diska och sen gå med grismaten på en kärra till bondgården, enligt ett rullande schema.

Jaja, finns mkt mer att berätta om åren på kollo därnere, men det får bli nån annan gång... ;-))

Svensson_62: Kan tillägga att jag träffade Virus då och då under en vecka i Toronto (World Cup) samt flög hem med samma plan - MYCKET trevlig och kunnig hockeyperson - den mannen har klass⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Huge: Ahhh, Solbacken! Det var tider det...
Har fortfarande ett ärr på låret sen "Tjatte" knuffade ner mej från en klippa. Sen har jag för mej att vi lirade matcher mot lokala lag nere mot havet. Ramsor med "Korsnäs hej" rullade runt planen. Sen blev det en del krabbfiske också.....

Huge: Huppa - ”Svensk hockeys första Beatle”... Det är stort 😀

Silly: "Arne Skalk var rena monstret i målet! "

Till viss del MIN förtjänst.
1964 eller 1965 var jag på barnkollo i Korsnäs regi nere i Halland, "Solbacken" utanför Varberg.
Ett av kollobarnen var Arne Skalk, han var nåt år äldre än mig och lite av en fotbollsmentor. Blev ju mkt fotbollspel på dagarna och vi drillade honom rejält i målet.
Föga anade man då att han skulle bli så bra.

Stefan Lundin bodde, liksom undertecknad, i Bomhus och var redan då en jävligt teknisk dribbler som dominerad när kvarterets grabbar lirade på nån grusplan eller äng. Var även riktigt vass i hockey, det här var under samma tid som bl.a Lill-Janne härjade i Arsenalliga på Brynäsvallen som junior. Om nån härinne nu minns honom...

För övrigt gick jag på Borgis ihop med bl.a Pauli Matikainen.
Ibland hade vi gymnastiklektion på Strömvallen på vintrarna tillsammans med fackskolan, där Virus Lindberg gick.
För att få ihop två jämna lag i hockeybockey (med dom där små målburarna) så tvingades man låta Virus spela ensam mot resten (5-6 st).
Det blev mest spel mot ett av målen, och det var inte mot Virus mål... ;-))

En av sommarens höjdpunkter under Tipsextraperioden var när nåt engelsk ligalag kom till Gävle på träningsläger och sen avslutade med en match på Strömvallen mot ett hoprafsat landskapslag. Tror jag har kvar matchprogrammet nånstans till en match mot Huddersfield Town där Powell förmodligen nickade in nåt mål.

Kenneth Lind var väl "den" Huppa Lindh som också spelade hockey i Brynäs A-lag under ett par säsonger, med en inte så oäven framgång...

För övrigt så var IK Huge storebror och Brynäs lillebror i hockey under 40- och början av 50-talet.
När Huge hade spöat Brynäs nere på deras rink (som då låg mellan nuvarande Gefle Dagbladshuset och Gavleån, intill järnvägen) så stod uppretade och förbannade brynäsbor utmed Brynäsgatan och kastade snöbollar på spårvagnen som var på väg hem till Bomhus med glada Hugesupportrar.
Iaf som farsan har berättat....

Silly: Nä, vi menar att alla som INTE håller på Brynäs, håller på fel lag. Oavsett var dom bor 😁😜

bradberry: Du menar att alla Brynäsare söderut som aldrig bott i Gävle håller på fel lag? 🤔😁

ellis: Magnus Powell son till Ronnie. Magnus spelade många år i bla Örebro och Helsingborg

bradberry: sjukt

Silly: Fint att du kan så mycket gävlehistoria. Men måste blivit nått fel med klubbmärket bredvid din nick...🤔

Silly: Men och andra sidan IF Skade Handbollsdamer (som var en damförening) spelade också SM final i början av 80 talet. Tänk att lilla Träffen hade Allsvensk Handboll 😁😁
Eller att Strömsbro damer lirade 3 säsonger i Allsvenskan på Testbovallen. Systrarna Lundström med fler spelade i landslaget.
Det var bättre förr eller...🤔

ellis: Lika främmande som att Nykterusterna GGIK's SM Guld i hockey och att Brädgårdsindianerna IK Huge har 2 SM Guld i Bandy😁👍

Makita: Ronnie Powell. Känns verkligen främmande idag att Brynäs IF var så bra i fotboll att de spelade i Allsvenskan 1974.

Silly: Tacka vet jag Robert Carrick, en riktig legend.

Silly: Magnus Powell är namnet i Sverige många år i Örebro och Helsingborg.

Silly: Arne Skalk var rena monstret i målet! IFK Göteborg tokjagade honom i flera år utan att lyckas få honom att krita på!

Makita:

Japp stämmer!
1:a utländska spelaren som.gjorde mål i allsvenskan!
Tror att han hade en son som soelade i Örebro sedan?

Silly: Om jag inte är ute och cyklar var inte Powell förste engelsmannen i Allsvenskan.

{8399}: Jag minns när man gick och titta på när Brynäs IF spelade Allsvensk fotboll på Strömvallen .
Vi hade en Stefan Lundin som såg ut som Robert Wells i huvudet som en snabb högerytter. Patrik Sjöbergs pappa Bengt var en stenhård högerback som i varje match tog ett gult under de första 10 minuterna. Dom började med att slå Norrsköping med 4-1 och sedan spelade dom 2-2 mot AIK, sedan gick det lite tyngre :-)
Uppladdat:

500x0-brynas-if.png

Makita: Det spelas ju många amatörmatcher i Monitor ERP arena. Av alla matcher och träningas som sker där är det ju bara ett lag (Brynäs herr) som har relevanta publiksiffror.

Utgår från Brynäs herrlag har högre kostnader där, dels fler timmar, dels använder de större del av arenan (fler toaletter öppna osv). På de flesta matcherna som spelar i arenan är inte övre etaget öppet heller.

{8399}: En fråga angående hyreskostnader.
Var det inte så att lag som ägde sina egna Arenor åkte på skattesmällar när de tog ut lägre hyresavgifter av sina egna lag än lag än de som kom utifrån och hyrde arenan.

Är det då så att damlaget måste betala samma hyra som herrlaget vid hyra av arenan vid match.
Är det så har damlaget stora hyreskostnader och då räcker nog inte 175 personer i snitt på hemmamatcherna för att täcka den kostnaden.
Betalar damlaget mindre i hyra än herrlaget så är frågan varför Skatteverket tillåter den rabatten.
Kan så vara att herrlaget utnyttjar arenan i flera timmar.

{8399}: Tror du inte Brynäs damlag har större spelarbudget än typ Skutskär bandy eller GGIK innebandy? Lag med jämförbara publiksiffror men som inte spelar med Brynäströja...

Peja: Så är det men ingen vill se dem lira trots det. De drar förstås in pengar och får träna och spela i en stor arena men kostymen kostar och det blir inga slantar kvar till spelarna.

{8399}: Samtidigt är det många som följer Brynäs dam enbart för att de representerar Brynäs. De får massvis med exponering på sociala medier och andra forum tack vare just det. Utan klubbmärket Brynäs med allt var det innebär hade damlaget antagligen haft samma ekonomiska kostym som typ GGIK damlag i innebandy. Det är ingen slump att SDHL-lagen vill länkas samman med SHL-klubbar. Man får väldigt mycket gratis av att tillhöra en storklubb.

Skrubben: På tal om Kousal. Kollade lite på hans och Cervenys stats denna säsong. Ingen av dem verkar längre platsa i landslaget men Kousal levererade ändå en del poäng 19/20. Ser att Cerveny ska spela i Liiga nästa säsong, Pelicals är i och för sig sällan bra, men ska bli intressant att se hur många poäng han kan leverera där.

Tycker det var synd att Kousal och Vrana inte fick ut mer i Brynäs. Det kändes som att de var spelare som hade kvalitéer, samma sak med Cerveny.

Noterar även att Milan Gulas vann poängligan i Tjeckien 19/20. Still going strong...

Peja: Hade det funnits ett lag som hette Gävle Dam kanske intresset varit större för damhockey i Gävle? Bara en tanke men än så länge så ÄR Brynäs=Brynäs herrar och till viss del juniorer.

Att alla ska ha samma förutsättningar för att få utöva en idrott bör vara självklart. Men att alla ska kunna tjäna pengar på sin sport är en märklig uppfattning.

Det roliga med Reideborn är väl att hon säger saker som man inte får säga.

Makita: Apropå starta eget. Det är ju ett väldigt intressant projekt som Skutskär bandy har. De satsar stenhårt på damlaget och de gör det helt utan att begära ekonomiska medel av någon herrverksamhet. Där är det helt givet att spelarna ska jobba vid sidan om.

Gjorde en snabbcheck på publiksnitt. Skutskär bandy hade 313 åskådare i snitt på sina elitseriematcher, Brynäs hade 175, säsongen 19/20.

Hade varit intressant att jämföra budget mellan Brynäs och Skutskär dam, rent spontant får man känslan av att Brynäs har betydligt högre budget. Tror att varumärket Brynäs väger tungt vid sponsorintäkter och vad gäller träningsförutsättningar måste ju Brynäs vara klart före Skutskär. Brynäs dam får även en helt annan exponering i olika typer av medier eftersom representerar just Brynäs, och trafiken på sociala medier är också stor, eftersom det är Brynäs

Jag tycker att det verkar som att Brynäs dam har fått väldigt bra förutsättningar i relation till intresset för laget.

Makita: Jag tror på något sätt att det skulle vara till damernas fördel om de försökte kliva ut ur herrarnas skugga och bygga någonting eget. De måste jobba på produkten, hur kan de göra damhockeyn mer attraktiv och sedan måste de fundera på målgruppen, vilka skall se matcherna? Är det realistiskt att till exempel Brynäs Dam skall konkurrera om samma publik som Brynäs herrar eller bör de rikta in sig mer på barn och kvinnor som inte går på Brynäs a-lags matcher kanske?
En egen hemsida för damlaget vore en start tycker jag och att utgå därifrån skapa en egen profil.

Berge: Strukturen finns inte för att låta de flesta Bandyspelarna vara proffs heller och Bandyn har betydligt högre publiksnitt.
Det står damerna fritt att starta sin egen klubb och sätta sina egna löner.
Herr hockeyn har inte varit en proffsliga utan det har har föreningarna byggt upp ifrån start.
Damerna vill ta en genväg och vill kunna vara proffs trots att förutsättningarna inte finns när intresset till att se deras produkt inte finns.

Berge: Vad menar du att klubbarna ska göra som de inte gör? Heltidsanställa varenda damspelare?

Hade också varit bra om du hade länkat till det SR-uttalande som du pratar om, blir väldigt svårt att diskutera sakfrågan i hennes uttalanden när man inte förstår vad det du syftar på?

{2064}: Den kommentaren från SR får ses i sammanhang som att Adam R "psykar" Kovaćs
för hans körning som ledde till dödskörningen. SR försvarar AR för den kommentaren.
Plus nån kamp om landslagsplats tydligen, finns i kommentarerna.
Så det ligger mycket mer bakom än vad som kan läsas av inlägget.

Där nånstans har nog SR:s "korståg" för/emot damhockey börjat. I en konflikt mot framförallt Luleå dam.
Men nog sagt om en person som har slutat med hockey...

mk: Menar du inlägget från SR eller kommentaren från MM (som är grövre)

« · 2070755 · »