1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 753368 inlägg · 7967 ämnen
« · 2462929 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
Edit

Svensson_62: Skulle kunna komma med massa spelarförlag men ser inte poängen med det. Brynäs har en okej spelarbudget men inte ett okej lag - det är egentligen allt man behöver veta för att kunna bedöma lagbyggarens prestation. Brynäs resultat är väldigt mätbara och vi kan alla se dom - och dom är för dåliga. Alcén och Manner är ytterst ansvariga för resultaten.

Peja: Allt är inte antingen svart eller vitt. Det finns fler färger. Verkar som att du vill tänka lite så. Antingen så är det bra, eller så är det dåligt. Allt jag säger är att jag tycker Alcéns jobb är godkänt. De andra delarna? Inte så godkänt. Speciellt inte spelarnas prestationer vilket är det som lett fram till tabell-läget. Manners matchcoachning. Brist på timeout, bl.a.

munkas: Här håller jag med om allting!
Det är källan till våra problem.

Peja: Ett av hans större misstag tycker jag ändå var att han gick in i serien med en rekordsvag fjärdefemma och en lövtunn trupp.
Man kan säga att Brynäs gick in i säsongen med 3,25 femmor, thats it. Ingenting extra att kasta in vid skador.
Sen är det ju såklart ett stort minus att inte ha värvat klart spetsen när serien börjar, även om han trodde att det skulle kunna lösa sig senare. Den tabben gör han nog inte om.

Peja: Vilka spelare är det som inte värvats eller som har värvats som Alcen låtsas att han sett på video men ändå inte sett egentligen - Pooley?
Nja, nu börjar resonemanget bli snurrigt.

Vilka spelare borde Alcen inte ha värvat och vilka borde han istället värvat?

Om du - liksom jag - inte kan kan komma med specifika konstruktiva förslag så - sluta gnäll. Antar att det finns massor av aspekter - inte minst ekonomiska - som vi soffcoacher inte är i närheten av att känna till.
Om GD skulle rapportera ”utifrån” om hur avdelningen på ditt jobb sköts. Tror du att du skulle känna igen dig då? Du skulle nog skratta/gråta över hur det du gör beskrivs 😂

Peja:
Alcén har absolut värvat ett gäng bra spelare men laget Brynäs har inte blivit bättre och det finns olika anledningar till det:
- missbedömningen att Brynäs har spelare för en bärande 1 lina vilket de faktiskt inte har. Larsson möjligtvis då.
- missbedömningen att spelare som redan förra säsongen visade att de inte håller för SHL skulle blomma ut i år. Birgersson, Ljungkrantz, Kvist, Hedberg.
- missbedömningen att det skulle funka med 2 så uttalade 1:e målvakter.
- att Manner skulle klara av att anpassa sin filosofi till en skridskostark liga som faktiskt SHL är. Manner har ett defensivt tänk där det går ut på att dra ner på tempot. En taktik som kanske funkar i en liga som FM liiga.

Sanningen är att Scott, Rödin, Palve och Timashov max klarar av att spela i andra el tredjelinor. Björninen, Ölund, Strömgren, Eklind och Olesen är spelare för fjärdelinan el tredjelinan om de får spela med ovan nämnda spelare.

Alcén har därför misslyckats att värva ihop ett slagkraftigt lag.

JawKee: Det var svårt att tolka kontentan av dina inlägg som något annat än konsekvent försvar och beundran av Alcéns sportchefsgärning. Men mycket välkommet om du också är beredd att kalla en spade för en spade och se detta usla lagbygge för vad det är.

xxx BIF xxx: Varför hakar ni upp er så mycket på nyförvärven när Alcéns jobb handlar lika mycket om kontraktsförlängningar? Om jag minns rätt var du inte överlycklig när spelare som Palve och Hedberg erbjöds nya kontrakt?

Peja: Jag har ALDRIG sagt att jag tycker att Alcén är en succé. Så lägg av med dina lögner.

Peja: men det var väl ett slamkryparargument.
Det är väl knappast nyförvärven som skitit sig i prestation utan de han känt till sen förut

Så vad talar för att Alcen inte sett de han värvat?

xxx BIF xxx: Vad är bäst: att värva spelare som man aldrig har sett spela och säga det i medier, eller att värva spelare som man aldrig har sett spela och låtsas som att man har koll? Pest eller kolera, skulle jag säga.

Jag säger inte att BZ var en bra sportchef, men säger att Alcén antagligen inte kommer att lyckas matcha hans resultat i Brynäs. Därmed inte sagt att BZ resultat var bra…

Peja:
BZ erkände ju att han för fan värvade spetsspelare han aldrig sett spela.
Han hade nästan hela silverlaget kvar på kontrakt men lyckades värva ner sig i skiten totalt.
Nämn inte BZ tid i BIF som någon värdemätare - snälla!

Ge inte upp. Lite antagande bara. Brynäs vinner tre, förlorar åtta. Då skall HV vinna fem, förlora sex för att gå om. Vilket lag får lägsta oddset?

Peja: Hmm,,, ryggsim?

xxx BIF xxx: Ja, du har rätt i att alla har ett ansvar. De som tillsatte Alcén är givetvis de största tomtarna. Men för SHL-laget specifikt är Alcén ansvarig för lagbygget och det tycker jag att man måste kunna säga.

JawKee: Nja, eftersom du tycker att Alcén är en succé så är det givetvis meningslöst att diskutera. Premissen att BZ körde föreningen i botten är också märklig när han i själva verket nästan vann SM-guld och aldrig fick kvala. Jag ser ingenting som tyder på att Alcén kommer att lyckas matcha BZ resultat över tid.

Peja: styrelse har det yttersta ansvaret!
Klubbdirren har det operativa ansvaret att få målen att gå iland.
Om spelare underpresterar som Alcen signar (och köpt dyrt) med assistans av och dialog med resten av shl-staben och sen släpper inte styrelsen till pengar så Svedman kan låta Alcen hugga på nya spelare på marknaden till överpriser - så kan ju inte Alcen ta smällen.
Enskilda spelare till styrelsen har ett ansvar att leverera - inte bara Alcen!

Svensson_62: Borde ha värvat Pooley som gick till Björklöven. Flera av Oskarshamns succéspelare var också tillgängliga inför säsongen. Några av Alcéns värvningar är bra, det är framförallt kontraktsförlängningarna som sticker ut i negativ bemärkelse. Hoppas Hedberg accepterar att flytta till Djurgården, skulle vara bra för Brynäs att få bort det galna Alcén-kontraktet.

Peja: Märks att du inte har några argument för det. Men fortsätt du förenkla det så du har någon att skylla på om det känns bättre ;)

Peja: Vilka borde han inte ha värvat?
Vilka borde han ha värvat?

Träffade på en idiot-chef från Dallas en gång som tyckte att våra ingenjörer ”bara skulle göra rätt, jobba snabbare och inte gör misstag”. Vi noterade det. Ledde inte till nånting.
Uppskattar däremot konstruktiv kritik. Vad skulle Alcen gjort?

xxx BIF xxx: Det är Alcén som har har byggt laget. Han är ytterst ansvarig för att laget består av de spelarna som finns där. Det är spelarna som han har sett till finns i föreningen som gör dessa ständiga misstag.

J-S: Hahahahahaha, jag badar inte ens när det är 30 grader i luften och 28 i havet. Hur tror du att jag ska klara av Gavleån då? Hjärtinfarkt 😂?

Peja:
”LAGET har floppat och i slutändan är det vad som spelar roll. Laget är Alcéns lagbygge, därav har Alcén också floppat. Som sagt, det är dumt att kapa enskilda spelare när laget har floppat.”

Men om det så satt NHLs bästa 5a på bänken så påverkar det väl inte enskilda misstag på isen.
Och det är väl enskilda misstag som orsakat de flesta målen emot oss även om hela 5an kan ha gått bort sig också.
Enskilda misstag/brister (ej följer gameplan, felpass, blir rundade, förlorade närkamper, osv osv) ansvarar ju enskilda spelare för - den kan varken sportchef eller tränare påverka.
Gameplanen i stort kan ju Sportchefen sätta, men coachingen som vilka spelare som är på isen, istid, vilka som matchas i samma 5a, när vi ska försvara ledning eller trycka på för kvittering osv osv bestämmer öl knappast han.
Sportchefen signar spelarna men hen sitter ju knappast själv på sin kammare och handplockar ett lag utan bollar ju självklart med resten av shl-staben. Sen hur mycket hen har att röra sig med bestäms av styrelsen med klubbdirren, vad det lag han har knaprar på budgeten, vad spelarna kräver för att signa för bif osv osv.

När det går att helvete så beror det allt från enskilda spelare på isen till styrelsen. Alla bidrar på sitt vis. Hade varje individ överpresterat hade ingen ifrågasatt tränare, sportchefer eller ledning.
Klart Manner o alcen bär ansvaret - liksom Svedman och styrelsen som ska ge alcen verktygen att hjälpa coachteamet att få spelare att vinna de enskilda kamperna i matchen.
Du kan inte klandra vissa i ledet och frånta andra ansvaret när det skiter sig.

Tom SOGen här inne har indirekt ett ansvar när det skiter sig för hade han fått klacken att komma o ryta ut domarna så kanske matchbilden kunde ha blivit annorlunda om vi fått fler beslut med oss - om så felaktigt!

Du är ute efter Alcen och han har tabbat sig - men spelarna på isen är de som levererar i duellerna och utgör skillnaden om en puck går innanför stolparna eller utanför (både offensivt och defensivt).

Peja: Ja och det var inte särskilt många spelare heller. Rödin ska vara vår bästa spets. Men shl är för hög nivå för honom nu skulle jag nog säga.
Är det bekräftat att Honken är på 50%? Annars är det ju bara spekulationer. Då skulle jag snarare säga att värvningen av Mv-tränare är flopp, inte målvakterna, även om det hänger ihop. Nu ligger Lindbäck ändå rätt gött till då han spelat bättre senaste tiden.
Jag tycker Björninen gör det bra utifrån det förtroendet han har fått. Han ligger väl till ungefär som Rödin?
Larsson, producerar kanske inte men gör det helt klart bättre än Rödin. Stark på pucken?
Vad har vi sen?

Johannesson. Succé.
Sklenicka. Succé.
Strömgren, kommer växa ut nästa säsong. Skulle tro att han blir väldigt bra också.
Olesen har gjort det bra. Men han är väl också ärvd?
Blomqvist har gjort det bra.
Friman gör det väl ändå rätt godkänt?

Sen var det en helt annan liga också när BZ satt. Han körde klubben i botten vilket har resulterat i att vi har sämre dragningskraft dessutom.
Sen tabellläget, det går inte att försvara. Just nu är det flopp. Men det finns ändå ljusglimtar. Håller inte med om att Alcén gjort ett dåligt jobb rakt igenom. Det återstår att se om vi klarar oss kvar och förhoppningsvis, hur det går nästa säsong i SHL.

Peja: Vilka borde han inte ha värvat?
Vilka borde han ha värvat?

Kanske några som är gratis men tycker att NHL låter jobbigt?

Snälla skulle uppskatta ett konkret svar på viilka spelare du mensr.

Svensson_62: Som jag skrev så är ju det viktiga att Alcén lär sig något av den här säsongens fiasko, eftersom han förmodligen inte kommer få sparken och inte kommer avgå själv. Vi kommer att få dras med Alcén. För klubbens del handlar det ju om att stärka den sportsliga organisationen, typ med en scout.

Peja: Känns som vi kör fast i gnällandet. Var har Alcen gjort fel? Vilka borde han inte ha värvat? Vilka borde han värvat istället?

Hur kan vi lära oss av detta?

lapad: Jag hävdar fortfarande att Brynäs går till slutspel , alltså topp tio , så jag badar i Gavleån om Brynäs inte går till slutspel då är det mitt dopp, men om Brynäs är topp tio så är det du som badar i gavleån, ha ha ha
Endera så festar vi efter och no hard feelings .
💪🏻💪🏻✌️😁😂

JawKee: Jag gick ner djupare och då medgav ju även då att ett stort antal kontraktsförlängningar varit kassa. Rent av bortkastade pengar, skulle jag påstå.

Ju djupare man går på Alcéns sportchefsgärning, ju sämre blir den. Att så många av lagets tilltänkta offensiva toppspelare är ojämna humörspelare (Rödin, Timashov, Palve) är antagligen en stor anledning till att lagets prestationer är så pass ojämna och att Manner har svårt att sätta ett fungerande grundspel. Det är helt omöjligt att veta hur de kommer att prestera i och med att deras lägstanivåer är så låga. Man vet aldrig vilken version av Rödin som kommer till spel, likadant med Timashov och Palve. De kan vara bäst på isen men de kan också vara belastningar för laget.

Alcén fick ärva Rödin, men Timashov och Palve är hans "verk". Det är givetvis svårt för Manner att manövrera laget med sådana offensiva "toppspelare".

Målvaktsparet är också en total flopp sett till hela säsongen. Kanske både seriens sämsta och dyraste. Ultimata felbeslut, typ. Att ha ett helt annat målvaktstränarupplägg än alla andra i SHL framstår inte heller som ett genidrag.

Sen tycker jag inte att nyförvärv som Friman och Björninen har gjort succé heller. De är gedigna SHL-spelare, men egentligen inte mer än så. Antagligen floppar i relation till kostnaden, OS-vinnare växer inte på träd och spelar inte gratis.

Jämföra med BZ? När Brynäs var som sämst under BZ var man minst lika bra som nu, när laget var som bäst under BZ vann man nästan SM-guld. Men det är givetvis svårt att jämföra när Alcén bara har ett (uselt) lagbygge i bagaget.

Peja: Varför har du så svårt att gå ner djupare i det? Det allra lättaste att göra är att peka finger och lasta Alcén för allt.
Han gör knappast sämre jobb än BZ. Och då är han ny i branschen.
Rätt ska vara rätt. Ansvaret ligger på alla nivåer. Alcén har också ett ansvar och det är stort. Han är inte fri från skuld. Men det är fortfarande inte rätt att lasta honom för precis allt heller.

Anders Berg:
Johan Larsson har inte varit en flopp tycker jag.
Fan vad han vinner tillbaka puck i anfallszon mm

Sen når ju inte vårt spel fram direkt på mål - följden blir att vi hamnar efter sarg och spelar runt den och dräller på blålinjen osv osv. Dä får han ju sällan någon att passa fram för direktskott eller som grävt ner sig framför mål och kan trycka in en puck på hans pass. Han har vi väl inte räknat som en målskytt själv?
Ett annat spel och med en annan omgivning hade han lätt kunna tillhöra en av de bättre linorna i shl.

Honken72: då hoppas jag de går en stor bastu på Sätraåsen o börjar vinna.. ;)

JawKee: LAGET har floppat och i slutändan är det vad som spelar roll. Laget är Alcéns lagbygge, därav har Alcén också floppat. Som sagt, det är dumt att kapa enskilda spelare när laget har floppat.

Att Veini ville bort några månader efter ett nyskrivet kontrakt kan inte bara ha berott på honom heller. Alcén har spenderat mycket pengar på kontrakt med spelare som Veini, Hedberg och Palve. Kvist är billig men kontraktet totalt obegripligt, han hör inte hemma i SHL.

Honken72: läste den artikel. Verkar vara riktigt glöd i honom. Tänkte på det under matchen när man zoomade in på honom. Hoppas ha kan spika igen ordentligt och ge energi till laget

Stefan R 63: Han kan fortfarande växa in i det. Det tror jag helt klart. Säkert en omställning med. Sen spelar han inte direkt med de allra bästa i shl heller. Jo men det har ju spekulerats om att han kan ha blivit nedsatt av en skada

Stefan R 63: Jag skrev att jag la ner för kvällen men så blev det inte…
Måste dela med mig av vad vårat nyförvärv sa till GD:
”Det var ett liknande läge när jag kom in sent i laget i JyP också för några år sedan, dom hade förlorat jättemycket. Då hade vi också bastukväll direkt. Och sedan vann vi typ 18 av de sista 20 matcherna och slutade trea det året. Jag hoppas det ska bli samma effekt nu!”

JawKee: jag trodde Larsson skulle bli som Josefsson blev för Djurgården.. när han kom hem..men nä..tyvärr..men han måste vara skadad ngt måste det va..spelar han småskadad tro?

J-S: Hahaha, vi kan dricka och festa men inte badar jag med dig. Jag har inte hävdat att Brynäs ska till slutspelet

Anders Berg: Ja hans prestation är ju en flopp. Men inte värvningen? Men det kanske är skitsamma. Räknas ju som en flopp ändå. Men att säga att det är en dålig värvning är ändå att ta i

J-S: jag har redan sagt det hela hösten
..Fel att det satsades på Limpan..när han inte va redo match efter match...
För tunn trupp .Alcens..ansvar
Nu är det bara att kämpa och hålla fokus på det egna spelt..slita till sig poäng och att ALLA följer gameplan..Att Manner coachar ..Att den nya finska mv är så bra som jag hoppas på..Att han inte behöver a la Limpan 4-5 månader på sig att anpassa sig som du o andra tyckte var bra...
Sen absolut inte lägga fokus på domarna som du håller på med..Lägg fokus på det vi kan påverka ...Det som du säger är bara rent trams...

JawKee: Johan Larsson är ju en klar flopp. Osynlig var och varannan match. Henrik Larsson i Bofors har ju varit bättre, till och med…

Kalle Kamel: Det räcker ju att de andra i Oskars spelar
0-0. Det är en jävla skillnad på att vara tvungen att prestera mål.

Peja: Karhunen har ju bara säsongen ut. Niemelä likaså va? Men absolut. Palve dåligt. Kvist, ja, kanske dåligt. Men han har sina stunder. Palve är absolut flopp. Men det är bara några namn. Vad har floppat annars?
Visst, Hedberg, Bergman. Kvist. Veini floppade inte för han var inte nöjd. Vad mer? Och om vi jämför det med BZ, vad är skillnaden? Är det sämre nu? Bättre?

Jag har heller aldrig sagt att Alcén har gjort ett perfekt jobb som sportchef som du påstår.

Kalle Kamel:”Oscars… ”

mk: Som jag skrev, handlar det om helheten och inte enskilda individer. Jawkee insisterade att Alcén hade gjort ett perfekt sportchefsjobb, typ, och då gav jag några (ganska många) exempel på där han tagit uppenbara felbeslut.

Helhetsmässigt är truppen för dålig och det är Alcéns förbannade ansvar. Möjligtvis även Grahms ansvar, då hon ju så fint påpekade att de delade på sportchefsysslan inför säsongen.

mk: Oscars har ett bättre sammansatt lag. En överdjävlig kedja som generar mål och poäng vilket gör att de andra kan spela ut på ett mer avslappnat sätt. Brynäs skall
Alla kedjor göra det, finns inte en som kan avlasta.

Svensson_62:
Nä du har rätt där. Vem skulle vi inte ha värvat? Lätt med faciet i hand.

Det såg hyfsat bra ut på papperet, med Larsson som kom hem och sen kinnvall och flera vm-hjältar.
Jag var kritisk till 3de backpar och chansvärvningen Johannesson och förlängningen med Hedberg - men oj vad fel jag hade om Johannesson. Men vi var tvungen att plocka in Niemele då Hedberg gick från tvivelaktig till dålig.
Sedan var jag inte direkt glad i Palves och kvists förlängningar och vi såg att vi behövde en till spetsforwards direkt - vilket även Alcen också utryckte behov av tillslut. Jag var också kritisk till att 4de linan inte värvades bättre.
Vi har fått in chansvärvningen Strömgren (som precis som Johannesson överpresterat mot förväntan) och blomman (ja han har lyckats få mer poäng än förväntat så här långt). Roy räknar jag inte in.

Hade jag bestämt laget innan hade jag plockat bort vår bästa poänggörare i Johannesson - så ja, vem skulle vi plockat bort?
Lätt att säga vi kunde värva bättre men alcen har ju inte ens värvat in den där nödvändiga forwarden han saknat från start - inget säger att vi kunnat lirkat hit bättre.

Men nu vet vi att vi behövde två spetsforwards till detta laget - en för den som aldrig kom och en för Palve. Sedan två forwards till 3de så Eklind och olesen gått med Öland/björninen i fjärde, trängt ut ljungen och Birgersson och sen fyllt på med två i 3de bredvid Ölund/Björninen.
Sedan skulle vi valt bättre till en i 3de backpar.

Jag hade då haft detta:

Rödin - Larsson - Ny
Dima - scott - Ny
Ny - björninen - Ny
Olesen - ölund - Eklind
Birger - Ljungen

Berra - Kinnvall
David - Friman
Ny - Ny (nu glad för Johannesson)
Theo - Bergman

Men till nästa säsong hoppas jag att vi kan kicka och mixtra så vi har följande lag om vi är kvar

Ny - Larsson - Ny
David - Johannesson (NHL?)

Rödin - Scott - Ny
Kinnvall - Ny

Ny - Ölund - Strömgren
Berra - Friman

Ny - Björninen - Ny
Theo - Ny

Ljungen - Blomman (för ledarskapet)/Ny

Peja: helheten av laget avgör ändå inte enskilda spelares prestationer.
Kolla på Oskars.
Är laget bättre, eller har man en överjävlig 1:a lina?
Nånstans mittimellan skulle jag tro..

Kvists prestation avgör inte hur Anton och Larsson spelar, eller?

JawKee: Okej. om vi antar att alla värvningar inklusive Karhunen har gjort succé, har kontraktsförlängningarna varit lika bra? Var det lyckat att förlänga med Veini, Hedberg, Palve och Kvist?

Veini bröt efter några omgångar, Hedberg och Palve har man försökt få iväg länge nu enligt medieuppgifter och Kvist är fortfarande inte i närheten av att hålla SHL-klass. Att det har varit så svårt att skeppa Hedberg och Palve i vad som påstås vara en tom spelarmarknad säger allt om hur överbetalda de är.

« · 2462929 · »