1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736831 inlägg · 7967 ämnen
« · 2463243 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: A proposito de nada
{8399}: nja du får nog kolla tabellen igen

JawKee: Greg Scott & Johannesson är Brynäs bästa spelare sett över hela säsongen, enligt mig.

JawKee: Scott är en betydligt bättre allround spelare än Rödin den här säsongen, med hästlängder. Han har varit vår bästa spelare sett över säsongen och gör andra bättre. Till och med Palve var ju godkänd igår när han fick spela med Scott.

Man blir ju lite rädd när Alcén säger att truppen är 75% klar och man har 5 lediga platser. Förhoppningsvis betyder det att han har spelare klara som inte presenteras förrän efter säsongen.

Jugge: Håller med dig. Dock så ser jag Greg Scott som bättre än Rödin. Kan lätt gå i en andra. Han kämpar ju stenhårt och har ju stänkt dit lite mål. Dessutom så tror jag att han har osynliga kvalitéer. Tror han är en spelare som höjer de han spelar med. Vore utmärkt att köra med utvecklingsbara spelare.

KalleTeodor: Jag har inga större problem med de nyförvärv som Alcén (Manner) har gjort. Det är alla bra hockeyspelare. Det som har brustit är kontraktsförlängningarna som jag ser det. Varken Palve, Kvist eller Hedberg skulle ju haft förlängt. Om lönen man sett Hedberg stämmer så är det ju halsbrytande, inte konstigt att vi har problem att skeppa han, likaså Palve.

Att spelare som Kvist och Birgersson finns i Brynäs kan bara ha att göra med symbolvärde. Man ”måste” ha ett par egna tidigare juniorer i truppen för att visa att det går. Det är den enda förklaringen för ingen av dom är nära att vara SHL mässig.

Det andra stora bekymret, utöver defensiven, är ju att vår topp6 underpresterat något överjävulskt. Till nästa säsong, om vi är kvar i SHL, så behövs ju 4-5 nya spelare där. Rödin och Scott är material för 3:e kedjan.

{8399}: Reid Gardiner från JYP, skulle han kunna vara når kanske? Målsinne i alla fall och JYP ligger ju tvärsist.

spolaisen: Rödin diva? Som han sliter i offensiv och defensiv och även ger sig in i tung trafik så ser jag absolut inte honom som en diva. En riktig lagspelare och slitvarg som faktiskt hellre passar än skjuter själv.

spolaisen: Har inga direkta belägg för det men jag är villig att hålla med. Det är det känslan säger. Speciellt när det gäller Dima och Palve. Tror faktiskt inte Rödin sprider särskilt bra energi heller tyvärr. Tror problemet ligger där.
Var det därför man tog in Blomman? För att få in en ledare som kan ta över lite?

JawKee:

största divan i Brynäs är Anton Rödin...
den små divorna Palve och Timshov gör som den ledande divan..
de skiter i systemen och kör på med sina soloåkningar, till dem tappar pucken..och de blir ofta frånåkta när motståndarlagen kontrar..
De orkar inte göra hemjobbet skitjobbet, de vill bara glänsa med att göra mål..

{7981}: Rätt intetsägande överlag tycker jag. Typ samma svar med några avvikelser från samtliga sportchefer
Uppladdat:

500x0-img20230205164501.jpg

{7981}: Tittar efter en bra spelare att förstärka med , back eller forward, ingen mer målvakt
Har fokus på finska ligan

I stort sett klar mer kommande säsongs trupp, typ 5 luckor att fylla bara

/ JA

Peja: Tbh så har jag bara hört om det. Inte exakt säker på vilka. Men ja jag håller helt med dig.

{8399}: fast det där är ju från GD. Inte från artikeln i Expressen som Carlo frågade efter...

{8399}: Onky Kong! 💪

{7981}: Onky är positiv
Uppladdat:

500x0-3388ba02-91e1-4a64-9143-9ce0d19983f7.jpeg

Någon som kan återge om och vad det står om Brynäs?

JawKee: Vilka experter tippade HV som en guldkandidat? Dick Axelsson och Wennerholm?

HV inledde säsongen med ett i stora delar allsvenskt lag. De flesta av deras värvningar var äldre spelare med sina bästa år bakom sig. Dick Axelsson gjorde antagligen en Alcén och överskattade äldre spelare som han spelat mot och med.

Nubben har naturligtvis gjort ett riktigt skitjobb sett till resurserna och det skulle förvåna mig mycket om han inte får sparken inom ett halvår.

{8399}: Ja, det bör diskuteras och är värt att fundera på.
Har Manner lyckats satt sitt system? Det verkar inte så? Vill inte spelarna spela hans styrspel? Har vi ens något spelsystem? Har vi en tydlig maktstruktur? Eller går någon ledare emot mannen styrspel och vägrar att spela det? Vart felar det?
Stundvis har det ju sett ut som en hönsgård. Stressat, som att spelarna inte vet vad dom ska göra. Hamnar i dåliga positioner. Tyder det på brist av en gameplan?
Har Manner fått improvisera när det kommer till spelsystem?

Peja: Håller med delvis.
Tycker ändå det är skillnad på bra värvningar på papperet och bra värvningar utifrån resultat.
En sportchef sätter ihop ett lag.
Tränaren ser till så att laget går ihop och får förutsättningar till att prestera.
Spelarna har ansvar för sin prestation.

Jag har aldrig sagt att man bara ska värva en massa bra spelare och förvänta sig att man blir ett bra lag.

Oskarshamn ligger verkligen i shls toppskikt när det kommer till sportcheferi. Hoppas vi kan ta efter.

Alcén har gjort ett dåligt jobb i vissa avseenden.
Men han har gjort ett bra jobb i andra avseenden.

Hv tippades som en guldkandidat av vissa experter inför säsongen. Men de har inte heller fått resultat. Är det för att deras sportchef är dålig?

Jugge: Brukar också gå en del på Allsvenska matcher, framförallt de arenorna närmast Gävle, och har aldrig någonsin sett varken Alcén eller Grahm. Då ska man veta att detta ofta är ganska små arenor där en sportchef nästan omöjligen kan vara på plats oupptäckt. Har däremot sett merparten av SHL:s sportchefer inklusive Abbott trots att han ju är hemmahörande massa mil därifrån. Om Alcén hade haft koll på allsvenska spelare, så hade han givetvis inte förlängt med en spelare som Kvist. Alla som följer HA vet att det finns massa forwards som är mycket bättre än honom. Detsamma gäller Birgersson.

JawKee: "En värvning kan vara bra, men ändå floppa.
En sportchef kan inte se in i framtiden och se om dom kommer prestera eller inte."

En bra spelare kan floppa, ja. Du kan värva en bra spelare utan att det är en bra värvning. En bra värvning är en spelare som presterar i klubben, då i relation till sin lönenivå.

Genom bra scouting och bra lagbygge kan man förutspå hur bra förutsättningar en spelare har att visa sina bästa sidor i ditt lag. Det som du pratar om är verkligen amatörnivå; att bara värva massa bra spelare gör ingen till en bra sportchef. Det är att få till helheten och värva spelare som kan lyckas i just ditt lag som gör en bra lagbyggare och sportchef. Varenda spelare som värvas in till SHL är en bra hockeyspelare.

Kolla på Oskarshamns spetsspelare. De har inte fantastiska CV:n men de passar in perfekt i deras sätt att spela. DET är bra sportcheferi och bra värvningar. Inte att värva dyra OS-vinnare som "gör ett bra jobb".

Alcén har byggt ett bottenlag, trots en gedigen budget. Det är dåligt sportcheferi.

JawKee: Men då kan man fråga sig varför spelarna inte presterar? Är det rätt karaktärer i laget? Rätt tränare? Rätt spelsystem osv.? Alcén ansvarar för alla de sakerna.

Peja: Återigen handlar ju det där om spelarprestationer också vilket Alcen inte styr över.
En värvning kan vara bra, men ändå floppa.
En sportchef kan inte se in i framtiden och se om dom kommer prestera eller inte.
Att värva en OS-back skulle jag se som en bra värvning.
Sen gäller det att ha lite flyt att ens bra värvningar presterar.
Larsson är en bra värvning, men han har inte presterat som förväntat.

Kontraktsförlängningar är helt annat och där håller jag med dig

KalleTeodor: Värvningarna är bättre än kontraktsförlängningarna, men handlar också om att truppen varit för tunn och vad man får ut krona för krona. Om man tar Friman som exempel - det är klart att han gör ett bra jobb, men tillhör en OS-vinnande back verkligen den priskategorin spelare som ska betraktas som bra värvningar om de gör ett ”bra jobb”?

Peja: 1. Grymt besviken över insatsen igår.

2. Är det verkligen Alcéns värvningar som är problemet?
Tycker att det känns som lite slentrian att gnälla på det.
Blomman har varit klockren sen han kom in trots att han är kompis med Alcén…
Sklenicka, och Johannesson har båda lyfts fram som årets bästa värvningar på backsidan av div experter. Strömgren, Kinnvall och Björninen är enligt mitt sätt att se det bra värvningar.
Friman och Niemelä gör sitt jobb. Lindbäck har förvisso inledningsvis inte motsvarat förväntningarna men är det verkligen Alcéns fel. Dessutom har han ju höjt sin nivå på slutet och är nu där han kan förväntas vara.
I mina ögon är dagens situation beroende på år av misskötsel där t ex ekonmin är körd i botten som bl a innebär att vi inte kan värva allt vi vill ha.
Att åter bli ett lag i toppen av tabellen kommer att ta tid, bygga på tålamod och vara i konsekvens av att rätt beslut fattas kontinuerligt under flera år.

Jugge: Nästa säsong kommer troligtvis Alcen bli tvungen att se allsvenska matcher vare sig han vill eller inte.
Sen kan han och Honken chilla på beachen i Strömsbro mellan matcherna.

mk: Jag skrev ”Alcén tog säkert…” vilket antyder att det är en gissning, men det kanske du inte förstod…

Jag ser en del HA hockey live då jag har vänner vars söner spelar i flera olika lag. Faktum kvarstår att man aldrig sett Alcén på en sådan match. Man ser rätt tydligt var sportcheferna sitter om man spanar runt i arenan.

mk: Varför skulle någon som inte ens syns på allsvenska matcher välja bort beachen för att scouta?

Olli Nomadinen : måste säga att nivån mellan Brynäs och Timrå boken varit bra på sistone. Har dock inte läst och skrivit så mycket i TIK boken så jag vet inte hur det har varit där.
Gillar när stämningen är god och inte bara hån och dåliga pikar. Då de flest gillar att snacka hockey och då är det trevligt att surra seriöst med andra supportrar !

Jugge: Här når ju gissniningarna nya höjder🤣

Du ANTAR/vet att JA inte gjorde nått annat än var på beachen?

Detta är ett forum ja, men när man så självklart slår fast nått som man inte vet ett skit om.
Då tar det nya höjder..

{8399}: Du brukar kunna hitta dom flesta sportchefer runt om i HA hallar under säsongen. Tveksamt om Alcén eller Grahm gör det. Sportcheferna hade ju dessutom träff i Kalifornien för inte så länge sen. Det var väl Tjomme som sa att han skulle passa på att scouta när han ändå var över. Alcén tog säkert ett par extra dagar på beachen och checkade på sin höjd av läget med ex-brynäsarna som spelar i Kalifornien.

Brynäs har ju ingen scout, men vi har 2 sportchefer, så ansvaret för scoutingen landar tungt där.

Olli Nomadinen : Då passar ju det mig som går i 4an på Hagaskolan

xxx BIF xxx: Brynäs värvar i stort sett bara spelare som antingen Alcén har spelat med eller som någon av tränarna har haft förut. Man behöver inte vara Einstein för att förstå att det innebär att Brynäs har en kass, om inte obefintlig, scoutingverksamhet. Sen undrar man hur bra koll Alcén egentligen har på sina gamla polare, hur bra koll hade han tex på vad Karhunen uträttat efter deras gemensamma tid i Brynäs? Karhunen är ju betydligt äldre, sämre och skadeförföljd nu än då. Det är lätt att ha en förskönad bild av gamla polare/kollegor som har åldrats mycket sedan man kände dom.

xxx BIF xxx: ”Men sen för att hitta de där som går under radarn måste man ju se för att finna - på plats/eller på skärmen - så går det inte att följa vissa ligor från tv-soffan så får man (någon från organisationen) ju helt enkelt ta reskudden under armen och ge sig ut på match-turné och sen gå igenom personen retroaktivt om man ser ut att hittat ett guldkorn.”

Så är det, någon måste göra det men det måste ju inte vara sportchefen.

xxx BIF xxx: såklart att Alcen kan kolla nån match online men själva scoutinen måste någon annan göra. Det blir ju lite tokigt annars om Alcen råkar pricka in en match där spelaren gör en kanonmatch eller eller plattmatch kanske. Det funkar väl ändå så att grovjobbet i att leta/scouta spelare gör någon annan än just sportchefen. Någon samlar in data om spelare, någon rapporterar om spelare till sportchef osv. och sedan tar sportchef ett beslut. Hen kan förstås se nån match online Aller live och såklart prata med spelaren men det är ju en hel stab som jobbar med detta i en proffesionell organisation.

{8399}: ”Fast jag vet inte riktigt hus Brynäs scoutingverksamhet ser ut och hur Alcén har det med kunniga kontakter runt om i världen. Kan det brista där tro?”

Och hur ska Alcen kunna utvärdera de kunniga kontakternas råd menar du? Fråga andra kunniga kontakter?

Det slutar hur du än vrider på det att SC själv måste bilda sig en egen uppfattning om det lag hen ställer på isen - oavsett var rådet kommer ifrån.
Hur fan ska hen annars kunna stå för det lag hen ger tränarna att ställa på isen?

Skulle du köpa att Alcen går ut den dag vi är i kval och säger:
- ” Ja vårt lag har presterat sämre i år men det var Manner som rekommenderade våra värvningar. Jag har aldrig själv sett dessa spela innan jag signade dem, men jag måste ju lita på vad mina kontakter och medarbetare säger. Så jag gick all in på att värva just dessa och därför åt de upp hela spelarbudgeten för i år. Vill ni prata spelarna i detalj så hänvisar jag till Manner.”

doubleT: Alla, även Brynäsarna själva, är nog ganska ense om JL:s samt övriga prestationer i Brynäs den här säsongen. Ja förmodligen främst Brynäsare. Då är det inte jättefränt att som motståndarsupporter titta in och skojsa till det med mellanstadieironi

Brynäsgubbe: Blir det kval (vilket jag inte tror) så kan ni ju låna in Josef Boumedienne på korttidskontrakt. Han var tydlig och bra tyckte jag när jag såg kvalmatcherna. Lycka till hur som helst. Jag hoppas på er och vill gärna att köpelaget Malmö (som inte längre verkar ha råd att köpa...) åker ut!

xxx BIF xxx: äntligen ett vettigt inlägg

doubleT: Vi har ju även varit nere i skiten inte bara en gång, och haft problem på många olika plan, och hur vet man hur framtiden ser ut. Man ska alltid försöka att vara ödmjuk och ha respekt för varann oavsett. Det är min syn på det.

{8399}:Fast jag vet inte riktigt hus Brynäs scoutingverksamhet ser ut och hur Alcén har det med kunniga kontakter runt om i världen. Kan det brista där tro?

xxx BIF xxx: Som sagt en sportchef är just en chef, hen behöver inte se dem hen värvar utan kan förlita sig på andras ögon och öron.

Jugge: Va? Måste ju få gratulera

{8399}: Nä du skrev det i två inlägg så jag har inte missförstått dig - och hade jag det så hade du utvecklat det i ditt svar..

Stefan R 63: De är kroppar.

xxx BIF xxx: Du har missförstått

{8399}:Ja de båda gör ju stor skillnad..i Luleå och i Djurgården...not!!

Jugge: håller med, hen är nog inte så gammal!

Brynäsgubbe: Och nu när det är som mest kritiskt, då drar den ytterst ansvariga tränaren, som inte förstår varför vi förlorar varje gång, på landslagsuppdrag! Det är jag som inte fattar något?

Hur dumt kan det vara!

{8399}: ”sportchefer kan ju inte resa världen runt och scouta utan de måste såklart kunna ta in spelare på stats och rekommendationer också”

Har man fått info om en kandidat som man sätter upp internt på en önskelista att värva så bör man ju för fan först ha sett spelaren spela. Självklart måste man ju det. Annars är det ju ren idioti.

Det betyder ju inte på något sätt att en sportchef behöver åka jorden runt och se alla matcher på plats som du påstår - lever du kvar i 79-talet innan videon kom? Vi bor ju ändå i ett it-samhälle och matcher finns att tillgå på begäran så man kan kika på spelaren hemma på kontoret och tillsammans med ALLA som behöver säga sitt.
Men sen för att hitta de där som går under radarn måste man ju se för att finna - på plats/eller på skärmen - så går det inte att följa vissa ligor från tv-soffan så får man (någon från organisationen) ju helt enkelt ta reskudden under armen och ge sig ut på match-turné och sen gå igenom personen retroaktivt om man ser ut att hittat ett guldkorn.

Men precis som man bör ha konditionstester och läkarundersökningar av spelarna - vilket man inte kan göra på halva jordens spelarunderlag - så måste man ju kolla hur en offensiv spelare ser ut i defensiven, hur ser skridskoåkningen ut med och utan puck, är spelaren självisk på isen, vilka misstag kan han göra ovanligt ofta, passar han spelstilen osv osv.
Det måste ju Alcen, Hansson, Manner utvärdera om scoutingen ska kunna bli bra.

Accepterar man som supporter annat så kan man ju för fan inte gnälla på att laget är felvärvat och att man inte får ihop laget när andra lag får det med mindre budget osv osv.

Det var det dummaste jag hört:
”sportchefer.. ..måste såklart kunna ta in spelare på stats och rekommendationer också.”

« · 2463243 · »